Har kattungar som behöver pott tränas

A

Angela

Hej,jag har en kull kattungar som snart blir 5 veckor,har sett att dom har börjat att förbereda sig för att pinka vissa ggr på golvet i deras "hage",och undrar nu hur 17 jag ska böra få dom att pott tränas??Jag har ställt in en katt låda men förstår dom att dom ska gå i den osv??
:confused:
 
Det brukar gå av sig själv. Dum fråga, men dom kommer i lådan och så? Brukar du stoppa ner dom i lådan ibland och låta dom busa med sanden lite?
Min kull hade lite småproblem med detta och enligt en människa jag pratade med var enda sättet att flytta iväg hela hagen till nått annat rum och kanske byta ut botten i den om dom väl ha kissat. Annars kommer det nog ska du se.
Håll dom på en liten yta tills dom är bättre, annars kan det bli värre.
 
kattungarna brukar föredra av sej själv aå kissa i lådan, iom. att d är kattsand där å d inte skvätter. annars brukar man kunna låta mamman visa. eller så gör man som man brukar göra med även äldre katter som kissar inne, ta dom i nackskinnet, skälla på dom å kasta ner dom i lådan så dom vet vart dom ska göra d. å självklart, innan man kastar dom i lådan, visa vad man är arg för (sätta nosen vid högen eller fläcken) så de förstår vad de har gjort.

men, som sagt, kattungar brukar föredra lådan framför golvet. men handdukar å kuddar brukar dom itne tycka är helt fy skam ändå *skratt*
 
Det där med att visa fläcken för att få dem att förstå vad de gjort för fel tror jag inte ett dugg på.

På kattspråk ligger det ju närmare att du visar katten att här har du kissat - här lukatr det kiss - här ska du kissa.

Många som försöker den varianten med hundar oxå och det fungerar lika illa där.
Trodde att folk var lite mer upplysta idag.

Samma sak med att banna en kattunge - hur ska den förstå vad man menar?

Jag tycker det är mycket bättre att i så fall lyfta över dem i lådan med jämna mellanrum och de kommer med största sannolikhet att välja att sätta sig där alldeles av sig själva.
 
kattungarna brukar föredra av sej själv aå kissa i lådan, iom. att d är kattsand där å d inte skvätter. annars brukar man kunna låta mamman visa. eller så gör man som man brukar göra med även äldre katter som kissar inne, ta dom i nackskinnet, skälla på dom å kasta ner dom i lådan så dom vet vart dom ska göra d. å självklart, innan man kastar dom i lådan, visa vad man är arg för (sätta nosen vid högen eller fläcken) så de förstår vad de har gjort.

men, som sagt, kattungar brukar föredra lådan framför golvet. men handdukar å kuddar brukar dom itne tycka är helt fy skam ändå *skratt*

Skämtar du eller? :confused:
 
Tror inte heller på den teorin om att skälla på dom osv,,det gör dom nog mer skrämda för oss människor,och minahar ett bra förtroende för människor så de vill jag ej förstöra,,jag har förut med äldre kattungar bara bärt upp dom medans/eller innan dom ska kissa,och sen lagt dom i lådan lite bestämt,och hållt på så tills dom lärt sig att gå dit.Men jag blev fundersam nu när min kull är bara 5 veckor. ;)
 
jadu. inget annat har då funkat på de katter vi har haft. men kattungarna har vi aldrig haft problem med, det har aldrig vart förräns de har blivit äldre som de har börjat med ovanan att kissa inne. min första katt försökte vi ha som innekatt, han kissade inne, hela tiden, i skinnsoffan å fåtöljerna.

och vad är d som är så hemskt med å ta en katt i nackskinnet? de har ingen känsel där, så det gör ju inte ont.
och å visa dom vad dom gjort för fel, å sen sätta ner dom i kattlådan, så de förhoppningsvis fattar att det är där de ska göra det, vad är d för fel på det?

ja, ursäkta mej att jag kommer med mina bondmetoder. det uppskattas aldrig.

skulle hållt käften, som vanligt. allt man tror sej veta något om är alltid fel. konstigt bara, när man levt med djuren i hela livet. fast! så är d alltid.
jag säger inte att inga andra metoder funkar, jag berättade bara hur vi har gjort i 30 år, å vad som har funkat på varje katt.
men! man är ju alltid cepe för att man är bonde. så man är väl van.
 
För det första så kissar inte katten utanför lådan utan anledning, så det första man bör göra är att försöka komma på varför katten kissar utanför. (Ofast beror det på något psykiskt, något som stör katten i dess närmiljö, men andra gånger kan det vara något så enkelt som att lådan inte är tillräckligt rengjord).
Om det inte lyckas så lär man inte lyckas skrämma katten till att kissa på rätt ställe!
Tror du allvarligt att katten kan förstå vad du menar om du trycker ner dess ansikte i kisset/bajset?
Det enda den förstår då är att matte trycker dess ansikte i något obehagligt, de kan ju givetvis inte koppla ihop att dom hade kissat eller bajsat på fel ställe.

Att behandla katten våldsamt/bestraffande då den kissat/bajsat på fel ställe ger sällan önskvärd effekt, eftersom katten då lär sig att förknippa själva kissandet/bajsandet med något obehagligt, och nästa gång försöker de säkert gömma undan sig ännu bättre när de ska göra sina behov.

Att lyfta dem till rätt plats (lådan) är dock helt rätt att göra, men aldrig i samband med bestraffning!
Och hur vet du att det inte gör ont på katter att bli lyfta i nackskinnet? Klart de har känsel i nackskinnet! Hur ofta blir vuxna katter lyftna i nackskinnet i naturen? Aldrig.

Att man gjort på ett sätt i 30 år gör det inte mer rätt...

Och har jag någon gång anklagat dig för att vara "cepe för att du är bonde"? Du hade lika gärna kunnat vara en stadsmänniska, jag hade sagt precis samma sak i all fall!
 
Ja, katten som kissade inne var kastrerad.
Och NEJ! jag trycker inte in nosen i skiten/kisset, jag VISAR vad d är som är fel genom att peka på och sätta katten FRAMFÖR så den ser det.

ena katten kissade inne pga att vi försökte få honom till innekatt när vi fick honom som kattunge. han LSUTADE med detta så fort han lyckades smita ut.
Andra katten började kissa inne när hon träffade min pojkvän första gången. hon kissade i sängen, där han låg/luggit och där det luktade av honom. hon var dock INTE kastrerad. hon slutade med detta när hon accepterat pojkvännen och jag hade fått ge henne mitt "straff" 2-3 gånger.


Vi har haft ca 10 katter under en period av 4 år, och INGEN katt har någonsin försökt "gömma det ännu mer" som du sa. för vi VISAR katten VAD de har gjort fel, och visar vårt misstycke, men BELÖNAR den när den har gjort sitt på rätt ställe.

Konstigt att jag alltid trackas på på det här forumet då, och jag aldrig ser någon annan trackas på. Jag trackas på för sådana saker som att jag varit i god tro och lånat ut något tex! å vad skulle d itne va för om inte annat att jag är Bonde?!

Enligt studier har inte katten någon känsel i nackskinnet.
Enligt studier.
fråga dom om det stämmer, de som forskat, inte mej. men jag har aldrig vart med om att en katt någonsin har gett mej ett tecken på att det gör ont, eller skrikit i protest, så våldsamt? knappast. mamman lyfter ju kattungarna i nackskinnet, ser det våldsamt ut? straffar hon dom för det? är det smärtsamt?
fy fan.
 
Nu har jag kanske missat något, men hur kan du ha gjort något i 30 år om du är född 1986?
Hör inte riktigt till ämnet, men det blir ju lite avigt om du påstå dig ha 30-års erfarenhet av något när du inte har det.
Eller är ditt födelsedatum kanske felaktigt?
 
jag KANSKE sa vad min FAMILJ har gjort i 30 års tid.
man lär av familjen, inte sant?
mor hade kattungar när hon var liten, men om man ska räkna med att hennes föräldrar också gjorde så så blir d ju 60 års tid, inte 30.
skit samma! vad man än skriver eller försöker med på d här forumet får man skit för. jag lägger ner. ha d fint häst å katt å hund folk. eller ja, alla.
Här kommer jag då itne va för här klagas d bara.
 
Du beskriver ju precis vad det var som orsakade kisserierna hos dina katter, vad finns det då för anledning att bestraffa dem?

Och HUR tror du att katten förstår om du visar/pekar på kisset/bajset? :confused: Katter kan inte tänka i flera steg, såsom människor kan. Inga djur kan det. Ska man bestraffa dem så ska man göra det i EXAKT det ögonblick de gör fel, men jag skulle aldrig någonsin bestraffa en katt för att den kissar/bajsar, på något ställe. Däremot flyttar jag katten dit den ska bajsa/kissa.

Jag skulle gärna vilja läsa de studier som visat att katter inte har känsel i nackskinnet. Kan du hänvisa mig till någon källa?

En kattunge väger otroligt mycket mindre än en vuxen katt, så det går inte att jämföra.
Att ta nackskinnstag på NÅGOT djur och lyfta den, förknippar jag med bestraffning.
 
Oj oj,..Ja jag kan ju säga att jag haft en massa jourhems katter till och från och det har faktiskt varit dom katter det varit fel på,på ett eller annat sätt som kissat inne,en vi hade hon kissade på mig till och med! men hon hade något fel,för det var mkt underliga saker i hennes beteende,henne hittade vi död senare,så det är min erfarenhet.vi räddade en kattfamilj,en hona och hennes 2 kattungar,och båda kattungarna kissade lite varstans,den ena hade som favorit att kissa i ena skinn fotöljen,men hon dog vid 10veckors ålder i kramper,och hennes bror vid 8 vecors ålder av vad vet vi ej ,men honom hittade vi på morgonen död.Så jaa jag tror det ofta handlar om att det är något som ej stämmer,för en katt är ju en av de renligaste djuren och vill vara rumsren från början OM inget stör såklart.De katter som ej varit rumsrena har jag lyft upp när jag sett att dom börjar göra sig redo att kissa och lagt dom i lådan,springer dom då ut från lådan för att sätta sig där dom tänkte först ,så gör jag bara om detta tills dom satt sej i lådan.Men allt detta är ju på lite äldre kattungar,det här är min första egna kull så därför är jag lite fundersam när dessa bara är 5 veckor.
;)
 
Våra kattungar ville börja gå på toa i den åldern. När de åt vanlig kattmat och inte bara diade tog inte morsan hand om avföringen längre.

Jag såg att de försökte ta sig upp i mammans toalåda men den var för hög så de fick en egen av en stor engångs folieform som inte hade så höga kanter. Gubben tyckte jag var knäpp när jag roapde på honom "kom skall du få se något gulligt" och när han kom för att beskåda det gulliga satt en kattunge och sket. :D
 
Ja, det är ju lätt att skylla på allt man skrivs bemöts illa, bara för att man är en bonde.
Pröva att byta ut hemort mot Stockholm istället och se om du bemöts annorlunda, skulle inte tro det..
Om alla har något att invända på vad man skriver kanske man ska ta sig en funderare själv på varför alla har det på dig och inte på någon annan "bonde".
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 439
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 908
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp