Bukefalos 28 år!

Har min kompis blivit knäpp?

Jag behöver lite råd från andra med erfarenhet..
Jag har en kompis som på sista tiden ändrat beteende, så pass mycket att vi är flera runt omkring henne som reagerar..
Ska försöka fatta mig kort men hon var iväg med 3 andra tjejkompisar utomlands där de träffade några killkompisar. En av dessa låg hon med flera ggr, de kände varandra sen innan men hade aldrig gjort något. När de kom hem var hon upp över öronen förälskad och överanalyserade varenda sak han gjort utomlands, någon låt han nynnade på i vattnet var för henne och att när de var ensamma så visade han en annan sida än när de alla hängde tillsammans. De som såg henne med honom berättar en annan sida - hur hon klängde på honom hela tiden och han som inte visade något intresse mer än sex..
På fyllan hemma sa hon att hon var kär i honom till honom men fick inte den responsen hon ville så började skylla i från sig att det berodde på en av de andra killkompisarna, att han övertalade den andra killen att inte bli kär, jag orkar inte ens ta upp alla hennes teorier men hon vägrade inse att han faktiskt inte var intresserad.. På detta har hon någon sorts hybris där hon säger att han borde vara glad för att någon som henne gillar honom (det är 7 år emellan dem).
Hon har dessutom hoppat i säng med 2 andra för att visa för denna kille att hon egentligen inte bryr sig.......
När man umgås med henne så pratar hon bara om sig själv till 97%, hon överanalyserar ALLT och har blivit djup, dvs hon läser in saker i allt, hon talar och skriver osammanhängande. Känns som om hon tappat greppet om verkligheten och det går inte att föra en normal konversation längre.
Det jag blir orolig över är hur hon gått från en normal go tjej som är rolig att umgås med och bryr sig om andra till en person som jag idag inte känner igen längre. Hon är konstig, är inte medveten om hur hon beter sig och just detta med hennes tankegång som man inte förstår något av gör att flera av hennes kompisar inte orkar umgås med henne. Och jag kan säga att allt detta har skett sen hon kom hem för 2-3 veckor sen.
Jag ska vara ärlig, jag drar mig från att umgås med henne också då jag inte vet hur jag ska vara mot henne., men samtidigt har jag själv ätit medicin och gått i terapi och jag vill finnas vid hennes sida, men jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har sagt i alla fall att jag är orolig och vart fruktansvärt ärlig och sagt att jag tycker att hennes beteende inte är sunt och att jag tror hon mår dåligt, hennes kommentar på det var att jag ska sluta oroa mig för hon har träffat värre personer än henne..
Det är inte sakerna hon gör egentligen utan hur hon ändrat beteende på så pass kort tid samt talar osammanhängande och hur hon idag ser på världen. Hennes favorit band är the hives och hon tror att de skrivit en låt till henne, hon har tatuerat in en del av en text från deras låt på armen nyss till och med..

Så vad gör man? Vad tror ni? Det kanske inte finns nå rätt och fel och kanske har jag fel men jag vill gärna höra era synpunkter. Kan för övrigt säga att vi alla är runt 30 år, hade detta gällt en 20 åring hade jag kanske reagerat annorlunda.
Får dessutom be om ursäkt då jag skriver på paddan, säkert stavfel och rätt snurrigt.
Kan det vara så att hon går på något?
Med tanke på att hon ändrat beteende så fort.
Hon kanske har drabbats av en psykos, i så fall är hon inte medveten om att hon är sjuk och vad hon gör.
 
Hon verkar ju ha tappat verklighetsuppfattningen litegrann. Det finns ju många saker som kan orsaka detta, men oftast är lösningen ändå ett läkarbesök.

Jag hade nog helt kallt sagt åt henne att jag är orolig, eftersom jag tycker att hon inte är sig själv.

Finns det föräldrar man kan prata med? Har de märkt något?
 
Eftersom ni är många som reagerat tycker jag ni ska kontqkta hennes föräldrar, de kanske också behöver stöd i att prata med henne. Är ni många enade kanske det blir lättare att övertala henne att gå till läkaren?
 
Försök få iväg henne på provtagning hos läkaren.

Jag har misstänkt problem med sköldkörteln (doktorn misstänkte detta i sommar men då några symptom avtog, tröttheten framförallt med gluten fri diet, så togs det inte några prover då). Kommer att ta prov när jag kommer tillbaka till rätt land i Januari. Just nu slåss jag med en konstig trötthet som går upp och ner (när det är som värst, speciellt när jag fått i mig gluten, så har jag problem med att prata sammanhängande, sluddrigt tal, skriva funkar knappt alls och läsa går inte överhuvudtaget. Jag kan inte ens kan länka ihopa saker, det kommer liksom i fel ordning i hjärnan. När jag läser blir detta extra tydligt då jag inte kommer ihåg vad föregående mening var, eller helt enkelt inte kommer ihåg vad föregående ord var :crazy: När jag skriver sätter jag ner bokstäverna i fel ordning osv).

Jag kan säkert ses som manisk när min sömn har varit riktigt körd, jag har både problem med att sova i perioder och när jag sover så kan jag sova hur länge som helst utan att det hjälper.

Det behöver inte vara det som är fel med din vän, men det är kanske bättre att utesluta det? Jag har liksom mått dåligt ett tag nu, men utan att kunna sätta fingret på vad som är fel så har det känts jobbigt att gå till doktorn (det är egentligen inte förrän den här veckan som jag har satt mig ner och egentligen börjat lista saker , insett att listan är rätt lång och att synproblemen och gluten intoleransen som uppstod i somras kanske faktist är symptom istället för separata problem).
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tänk på att det finns många rusmedel som är lagliga som kan ha dom här effekterna. Diverse bantningsmedel, energidrycker/piller, vissa örttillskott kan få folk att bete sig precis som om dom tog amfetamin. Uppåttjack dvs.

Jag tycker att det enda TS kan göra är att berätta för kompisen att hon är orolig, och förklara varför (ex att hon pratar osammanhängande). Sen är det upp till kompisen att själv söka vård.
 
@skiesabove Jag håller med, det kan ju vara massor av olika anledningar, eller inget alls. De symptom TS har gett kan stämma in på massor av saker, istället för bli stressad av vad det nu kan vara så är det nog bäst att finnas där och uppmuntra kompisen till att söka vård.

Det önskar jag själv hade hänt (flyttade nyligen, har ju egentligen ingen i det nya landet som känner mig när jag är "normal". I tillägg så litar jag inte riktigt på min vårdcentral så drar mig ordentligt för att gå dit.)
 
Det låter inte alls friskt och framför allt inte när det kommit så hastigt och från det blå. Om man är en riktig vän reagerar man i sådana lägen, att bara spela med hjälper henne inte. Bra att ni har tagit upp frågan i vänkretsen men låt det inte stanna vid att ni bara pratar om henne utan faktiskt med henne också. Att kontakta hennes föräldrar låter som en bra idé om hon inte kan/vill ta till sig av vad ni säger.
 
Kl
Tack för era tankar. Igår var inte jag med men de hade en liten middag tillsammans med henne och de satt väl i 1.5-2h och försökte prata med henne. Hon lyssnade men hörde inte om man säger så och det var ingen reaktion från hennes sida alls. Eller jo, köksskåpen hade varit mer intressant att prata om tydligen :banghead: En av oss vänner bor tillsammans med henne och har därför lite koll på henne, hon har dessutom hört av sig till hennes syster och berättat läget så just nu känns det som om att man får vänta och se helt enkelt.
kvällen hade slutat när det var läggdags men hon själv tyckte det var roligare att svepa tre öl och drog sen ut på krogen, ensam..
Antingen så är det här hennes nya jag eller så kommer ett bakslag snart och isåfall kommer jag finnas där, tills dess kan man bara vänta och tjata lite om att gå till en läkare och se om hon nappar .. Min fina vän, vill inte se henne så här :(
 
Ni skulle ju kunna ringa sjukvården och rådfråga hur ni ska agera. Låter ju som risken är rätt stor för att hon kan råka ut för något om hon går ut själv.
 
En psykos har ofta obehagliga inslag för en person. Det kan vara en obestämbar känsla av att vara förföljd eller övervakad, att man inte är ensam i ett rum, eller att en röst säger åt en att göra saker. Man kan bli så uppfylld av de obehagliga känslorna att man tappar intresset för att sköta hygien eller klara sin vardag. Personer med psykoser drar sig ofta undan andra människor eller blir lätt arg på andra människor då de känner sig trängda och utsatta för en komplott. Så jag tänker inte på psykos när jag hör din beskrivning.

Människor kan få maniska skov ibland och det hänger ibland ihop med signalsubstansen melatonin. Den kan triggas igång av solljus och många blir lätt "maniska" på våren. Var ni på en solsemester när bekymren startade? Med mani så kommer lätt det här osammanhängande pratandet och ofta fantastiska visioner som inte riktigt stämmer med verkligheten. Det stämmer överens med att hon tror att ett musikband skrivit en låt till henne och att en ointresserad man är förälskad i henne. Ganska typiskt för en mani är att man inte sover särskilt mycket på nätterna och man kan även obekymrat slösa med pengar och göra tanklösa inköp. Jag har sett utslagna väggar och upprivna golv då de plötsligt kommit på att de ska renovera hela huset. Samtidigt.

Det är ganska vanligt att människor i maniska faser vägrar se problemet eller vill ta emot läkarhjälp eftersom de mår "fantastiskt".

Det är jättesvårt som vän att påverka någon som hamnat i ett maniskt skov. Ofta kommer dock "pendeln att svänga tillbaka" och personen blir väldigt deprimerad, håglös och sover mycket. Det är då man kan misstänka att någon är "bipolär" eller "manodepressiv".
Det är mycket lättare som vän att påverka en person och tipsa om sjukvård när personen är i den depressiva fasen!

Så mitt råd är att bränn inte ut dig på att hjälpa din vän när hon är "manisk" utan att hjälpa henne lagom. Om hon plötsligt börjar dra sig undan och börjar visa tecken på depression, då har du chansen! :)

Många som är bipolära klarar sig hyfsat bra i samhället men många mår bättre med medicin. Ibland kan man få ett maniskt skov utan att för den skull vara bipolär eller få mani någonsin igen.
.
 
En psykos har ofta obehagliga inslag för en person. Det kan vara en obestämbar känsla av att vara förföljd eller övervakad, att man inte är ensam i ett rum, eller att en röst säger åt en att göra saker. Man kan bli så uppfylld av de obehagliga känslorna att man tappar intresset för att sköta hygien eller klara sin vardag. Personer med psykoser drar sig ofta undan andra människor eller blir lätt arg på andra människor då de känner sig trängda och utsatta för en komplott. Så jag tänker inte på psykos när jag hör din beskrivning.
En psykos kan börja på många olika sätt:
Ibland är den som får en plötsligt utlöst psykos upphetsad eller manisk, och psykosen börjar med omdömeslöshet och ett sänkt sömnbehov.
Från http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/
 
Kan det finnas någon möjlighet, att hon blev drogad utomlands?
Psykoser från droger är vanligt men det borde gå att testa.
Frågan är väll om din kompis kommer att gå med på det?
 
Väldans vad många experter på psykoser som fått luft i tråden.
-Man kan vara psykotisk o samtidigt vara medveten om att man är det, man kan vara medveten om att man har hallucinationer, såväl från syn/hörsel/lukt sensorer etc..
.Paranoida vanföreställningar är inte ovanliga vid psykoser men då handlar det oftast om schizofreni i olika former.
-Visserligen kan en del droger utlösa psykoser men det är inte så vanligt som folk verkar tro, huruvida de går att spåra i blod eller urin är väldigt olika beroende på drog.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp