Bukefalos 28 år!

Har prideflaggan blivit straight?

parellikusken

Trådstartare
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
För
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
Jag ser den som ett statement (någon som är homosexuell) eller som ett bevis för ett samhälle där alla är människor först och främst- acceptans och tolerans
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
För mig innebär det att jag sympatiserar med HBTQ-rörelsen. Att jag står upp för människors rätt att vara precis som de är.

På samma sätt som människor bar FNL-knappar, jag själv gått med ANC- och SWAPO-märken och andra symboler.

Flaggan är en symbol och jag sympatiserar med kampen. Tycker det vore ledsamt om det var förbehållet endast HBTQ-personer att få använda symbolen. Ju fler som står upp för rätten att älska vem man vill desto bättre är det väl?
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?

Jag har inget emot det. Det visar väl på att dom stödjer och sympatiserar med HBTQ-Rörelsen.

Jag äger dock själv inget med en regnbåge, inte sambon heller.
 
Letar febrilt efter en krönika som en god vän skrev efter sin lokala Pridefestival i höstas och när jag hittar den är den tyvärr låst ...

Men den handlade om att när hon, frun och deras vänner kom till Pridetåget så skyfflades de bakåt. Alla främre leden var vikta åt diverse organisationer som stöttade HBTQ. De som bara varit flator i sådär en 50 år fick gå där bak.

Så jag förstår din fundering @parellikusken
 
Tycker det vore ledsamt om det var förbehållet endast HBTQ-personer att få använda symbolen. Ju fler som står upp för rätten att älska vem man vill desto bättre är det väl?

Fast så enkelt är det ju verkligen INTE när det kommer till olika rörelsers symboler. Jag förstår absolut TS fundering. Jämställdhet och prideflaggan utnyttjas av kapitalister och andra företag som vill bredda sig och nå ut trots att deras egentliga värdegrund kanske inte alls överensstämmer med symboliken.
 
Letar febrilt efter en krönika som en god vän skrev efter sin lokala Pridefestival i höstas och när jag hittar den är den tyvärr låst ...

Men den handlade om att när hon, frun och deras vänner kom till Pridetåget så skyfflades de bakåt. Alla främre leden var vikta åt diverse organisationer som stöttade HBTQ. De som bara varit flator i sådär en 50 år fick gå där bak.

Så jag förstår din fundering @parellikusken
Detta är närbesläktat. När kvinnorörelsen börjar bita sig själv i baken. No pun intended.

https://www.washingtonpost.com/dc-m...-overwhelmingly-white/?utm_term=.15a2b87204b9
 
Just att företag vill visa sig med prideflaggan är på ett sätt bra, men samtidigt känns det som att de gör det bara för att det anses som ett sätt för att få fler kunder. Visa att företaget har en moral.

Vet förresten många fler straighta som går i paraden än Hbtq-personer, många Hbtq-personer har aldrig gått i den för att den är för kommersiell.
 
Fast så enkelt är det ju verkligen INTE när det kommer till olika rörelsers symboler. Jag förstår absolut TS fundering. Jämställdhet och prideflaggan utnyttjas av kapitalister och andra företag som vill bredda sig och nå ut trots att deras egentliga värdegrund kanske inte alls överensstämmer med symboliken.
Det har ju startats namninsamlingar bland annat för att lyfta problematiken med att politiska partier deltar i Pride för att stärka sitt varumärke, även om själva politiken är direkt diskriminerande. Helt galet.
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
Jag tänker att den som bär flaggans färger stödjer likvärdighet och öppenhet. Flaggan har blivit normaliserad på både gott och ont. Min man är rektor på en skola och när de hissade flaggan tog det inte många minuter förrän telefonen började ringa.
 
Häromåret köpte jag en nyckelring med regnbågesflaggan på, jag har hittills varit för nervös för att sätta på den bland mina nyckelringar. För mig har det känts som att våga ta steget ut från garderoben bara att sätta en regnbåge någonstans synligt på mig, och det är läskigt (mest pga familjen och lite jobbet). Jag vill dock, så jag jobbar på det i min takt ;)
Jag är dock queer, har inte riktigt något "namn" på det jag är (fast jag har sagt bisexuell också för att inte missuppfattas) - så en del av nervositeten har också varit i att bli ifrågasatt eller missuppfattas.
Så jag tycker att regnbågesflaggan har fortfarande en stor betydelse och ton bakom den. Det är ju bara färger egentligen, men när jag nyligen köpte en t-shirt från en Pride del av en butik så blev jag nervös och lite pirrig. Det betyder något att sätta på sig dem. Andra kanske tycker att det är inga problem, men för vissa så kan det vara ett stort steg.
Så nu ligger min t-shirt och min lilla pride-flagga och väntar på att jag ska våga börja använda dem :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 312
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 211
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 740
Senast: kopparberg
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 251
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp