Bukefalos 28 år!

Hårda underlag - vad tål en häst normalt?

nej @kryddelydd senor i synnerhet är ytterst opåverkbara så pass tidigt som tillochmed efter 2 års ålder. Det är en av anledningarna att det är så oerhört viktigt hur fölungen föds upp och att den får vistas i kuperade marker som unghäst. Kolla gärna som sagt - finns ypperligt fina källor att förkovra sig i om du är tveksam :)

men som sagt tidigare - det är ju oavsett viktigt i vuxen ålder hur hästen tränas och belastas och arbetas/stärks på varierande underlag. Men just att påverka en senas struktur i fråga om hållbarhet, går inte på samma sätt på en vuxen häst om vi pratar om just den typen av grundläggande hållbarhet.
 
nej @kryddelydd senor i synnerhet är ytterst opåverkbara så pass tidigt som tillochmed efter 2 års ålder. Det är en av anledningarna att det är så oerhört viktigt hur fölungen föds upp och att den får vistas i kuperade marker som unghäst. Kolla gärna som sagt - finns ypperligt fina källor att förkovra sig i om du är tveksam :)

men som sagt tidigare - det är ju oavsett viktigt i vuxen ålder hur hästen tränas och belastas och arbetas/stärks på varierande underlag. Men just att påverka en senas struktur i fråga om hållbarhet, går inte på samma sätt på en vuxen häst om vi pratar om just den typen av grundläggande hållbarhet.
Det var det jag hade för mig att jag läst.
Frågan är då, kan man öka en vuxen hästs tålighet för hårda underlag med genomtänkt träning? Eller skulle man gjort det när de var jätteunga?
 
Behövde du "träna" in detta eller började du bara på direkten?:confused: Mycket bra skrivet håller med dig!

Det beror lite på hur du menar.
När jag börjar träna en häst så är ju kondisen också obefintlig så allt sker i takt med den om man säger så. Eftersom vår lilla runda har alla underlag (asfalt, grusväg, mjuka stigar, åkerväg o.s.v.) så blir det liksom naturlig träning då man både skrittar och travar på alla underlag.
Dvs, från första turen ute, oftast på släp bakom vagnen, så sker första travstegen på hårt underlag för att sedan ökas på.
 
Jag har ju först läst det som @kryddelydd skriver att senor och ligament är träningsbara och jag har även lärt mig det @mackan skriver men vet inte egentligen om de båda måste säga mot varandra.

En häst som ska hålla länge, har jag lärt mig, ska ha rört sig, gärna som handhäst redan som föl, åring och unghäst för att ha tränat sina senor på ett bra sätt. Nu mer är frasen "sent tagen" inte längre så positivt då man kan dra slutsatsen att den gått i hage, oftast med ett enda underlag, i alla år.

Sedan måste det ju finnas en grad av träningsbarhet i senor och ligament även efter men frågan är om det är samma träning/styrka? Eller, är det en annan eller kanske bara till en viss del som aldrig kan väga upp träningen sedan de var små?

Den ena av mina hästar har ju varit igång sedan han var mycket liten och den andra har inte gjort mycket sina första år. Men de har ju också olika gång och olika bärighet även om de är samma ras.
Ska bli intressant att se hur den som inte rört sig när han var ung kommer att klara sina senor med tiden. Än ser det bra ut dock.

Men det är ju så mycket annat som spelar in också, arv, balans, ridbarhet, exteriör så det är klart att har man inte UL och kollar sedan de var små så vet man ju kanske inte vad som orsakar skador heller.
 
Jag har ju först läst det som @kryddelydd skriver att senor och ligament är träningsbara och jag har även lärt mig det @mackan skriver men vet inte egentligen om de båda måste säga mot varandra.

En häst som ska hålla länge, har jag lärt mig, ska ha rört sig, gärna som handhäst redan som föl, åring och unghäst för att ha tränat sina senor på ett bra sätt. Nu mer är frasen "sent tagen" inte längre så positivt då man kan dra slutsatsen att den gått i hage, oftast med ett enda underlag, i alla år.

Sedan måste det ju finnas en grad av träningsbarhet i senor och ligament även efter men frågan är om det är samma träning/styrka? Eller, är det en annan eller kanske bara till en viss del som aldrig kan väga upp träningen sedan de var små?

Den ena av mina hästar har ju varit igång sedan han var mycket liten och den andra har inte gjort mycket sina första år. Men de har ju också olika gång och olika bärighet även om de är samma ras.
Ska bli intressant att se hur den som inte rört sig när han var ung kommer att klara sina senor med tiden. Än ser det bra ut dock.

Men det är ju så mycket annat som spelar in också, arv, balans, ridbarhet, exteriör så det är klart att har man inte UL och kollar sedan de var små så vet man ju kanske inte vad som orsakar skador heller.

Bra inlägg!

Jo, man verkar ju mer och mer se fördelar med att unghästar växer upp på lösdrift med tanke på den rörelse som kommer mer automatiskt då.
Och travet är kanske inte helt fel ute med joggingen redan vid 1-2 års ålder (däremot fart-träningen är mindre bra).
Men som du skriver: det vore ju väldigt märkligt om det inte ginge att träna upp även som vuxen. Med tanke på att hästar tävlar som bäst, undantaget fartgrenarna, oftast när de är drygt tio år gamla. Och det bör inte vara enbart muskulaturen som tränats upp under de åren.
 
Bra inlägg!

Jo, man verkar ju mer och mer se fördelar med att unghästar växer upp på lösdrift med tanke på den rörelse som kommer mer automatiskt då.
Och travet är kanske inte helt fel ute med joggingen redan vid 1-2 års ålder (däremot fart-träningen är mindre bra).
Men som du skriver: det vore ju väldigt märkligt om det inte ginge att träna upp även som vuxen. Med tanke på att hästar tävlar som bäst, undantaget fartgrenarna, oftast när de är drygt tio år gamla. Och det bör inte vara enbart muskulaturen som tränats upp under de åren.

Sedan kan ju jag vara lite skeptisk när det gäller "lösdrift" eftersom den kan se så olika ut över landet....och världen.

De lösdrifter jag ser hästarna runt om i min kommun har små hagar (ca 1 hektar), ett enda underlag och rids inte alls.
Sedan har du ju andra som har många hektar, vandringsleder, vatten och mat långt ifrån varandra samt både kuperat och faktiskt asfalt, grus och andra underlag.

Så, även här måste man ju då ha koll på vad som menas för den som säger lösdrift.

Jag tänker att jag hellre har köper en häst som rört sig och belastat sina senor tidigt med mamman i vagn på turerna, körts in tidigt, före två års ålder och hållt igång med lätt arbete 1-2 dagar i veckan än en som gått på liten lösdrift utan annat än skritt på gräs. Även om det skulle vara kuperat.

Förstår du hur jag menar?

Men ärligt tror jag inte det finns många sådana hästar. Jag vet ju att många som haft unghästar vid hand och tagit turer som är ca 5-10 km fått mycket kritik för det. Iallfall häromkring (Tokholma)........när det ens har funnits de som gjort det.
 
@skuggi det finns jättemycket bra svar runt dina funderingar och frågor som bygger på gedigen forskning och kunskap om hästens kropp, biomekanik etc .
Jag kan tipsa om artiklar och forskning av Lars Roepstorff - som du säkert känner till . Finns bla att hitta både via SLUs arkiv och många publicerade artiklar bla några korta på tex Hippson som adresserar just hästens hållbarhet och hur den bör tränas för hållbarhet osv .
 
Jag har ju först läst det som @kryddelydd skriver att senor och ligament är träningsbara och jag har även lärt mig det @mackan skriver men vet inte egentligen om de båda måste säga mot varandra.

En häst som ska hålla länge, har jag lärt mig, ska ha rört sig, gärna som handhäst redan som föl, åring och unghäst för att ha tränat sina senor på ett bra sätt. Nu mer är frasen "sent tagen" inte längre så positivt då man kan dra slutsatsen att den gått i hage, oftast med ett enda underlag, i alla år.

Sedan måste det ju finnas en grad av träningsbarhet i senor och ligament även efter men frågan är om det är samma träning/styrka? Eller, är det en annan eller kanske bara till en viss del som aldrig kan väga upp träningen sedan de var små?

Den ena av mina hästar har ju varit igång sedan han var mycket liten och den andra har inte gjort mycket sina första år. Men de har ju också olika gång och olika bärighet även om de är samma ras.
Ska bli intressant att se hur den som inte rört sig när han var ung kommer att klara sina senor med tiden .


Vet inte om du blandar äpplen och päron lite här i dina funderingar? Alltså på frågan om man kan träna en sena i sig för ökad hållbarhet efter att hästen växt klart så är svaret nej . Då pratar vi alltså om själva senans struktur i sin essens .
Men på frågan om det går att träna hästen på ett sunt sätt som gör att den löper minskad risk att dra på sig skador så är ju svaret ja - precis som diskuterats genomgående i tråden.

Ang att ultraljuda några senor på en frisk unghäst som du nämde senare förstår jag inte vad du menar ? :( du kan inte UL senor på en frisk häst och få någon analys på den oskadade senans "kvalitet" ? Och varför skulle du ? Jag fattar inte ?

Sen är det ju inte TRÄNINGEN i unga år som är grejen i sig - hästen behöver inte ha motionerats som handhäst och div det är inte det man menar alls . Däremot att ha fått ströva och gå kuperat som föl och fram till 2 års åldern iallafall är rekommenderat pga tidigare angivna anledningar . En kuperad stor hage har ju inte samma underlag överallt , så vad du menar där förstår jag nog inte .
Finns en anledning (samma anledning) till varför man inte rekommenderar tex Hollandsuppfödda hästar inte sällan . De föds upp på de större stuterierna i princip stora hallar pga bristen på mark och utsätts därmed inte för önskad belastning naturligt i unga år , även om
De tekniskt sett "går lösa" .
 
Senast ändrad:
Äh, jag vet inte egentligen........@mackan. Jag blandar säkert ihop i mitt försök att bena ut allt.

Jag menade att man skulle använda UL till att kolla om de var hela och starka/starkare men inser att det kanske inte är så man kan göra. MR?
Något måste man ju haft vid mätning menar jag.

Om det bara är rörelse de behöver så är det ju å andra sidan inga föl i Sverige (nästan) som kommer ha några problem med senor eftersom de allra flesta går på stora beten från början, oftast som 1-, 2-, och 3-åring också.

Men, du skriver "när hästen vuxit klart" och ibland skriver du 2 år. Vilket är det? Jag menar att ett kallblod växer klart vid 4-6 år medan fullblod håller sig till 2-4 år. Kan vara relevant menar jag.

Men är det helt å hållet verkligen inte så att man kan stärka senor och ligament som de gamla fälttävlansryttarna och tränarna säger? Har de haft fel hela tiden?
Eller är det du kallar "senans struktur i sin essens" mer uppbyggnaden av en frisk sena och det andra en stärkning av?

Jag har hört att senan ska belastas tidigt inte bara gå runt i stora hagar som rörelse. Men, detta har jag hört, inte läst, dock påläst person.
 
@Efwa du får helt enkelt välja att läsa vidare . Jag känner inte att jag kan bidra med mer än jag försökt göra . MR för koll av senor på friska hästar osv ?

Jag kan inte bidra mer än jag försökt göra med svar och de frågor /tolkningar du ändå har känner jag .

Du får helt enkelt läsa vidare tänker jag och det finns som sagt hur mycket som helst från etablerade att förkovra sig i . :) Tror det ger dig mycket mer att läsa på i ämnet i sak än att fråga mig vidare för jag tycker jag försökt bidra så vettigt som går i sammanhanget inkl tips om etablerad forskning att tillgå om man känner att man behöver tips om tillförlitliga källor till vidare fakta osv .
 
Senast ändrad:
Tillbaka till grundfrågan men en annan vinkel.. för några månader sedan var jag på Irland och red terräng. Stenigt och stenhårt underlag, chockerande för de flesta svenskar. Hästarna hade inte egna sadlar utan fick olika 70-talssadlar varje dag, men rätt bom. Inga hästar var broddade men alla var superpositiva på hinder och verkade stormtrivas med tillvaron. Spö eller sporrar användes inte. Ingen hade ont i ryggen. Så min gissning är att det går att vänja in hästarna på hårt underlag (och olika sadlar verkar vara en mycket god idé).
Efter varje pass skulle alla hästar ridas ner i vattnet till magen. Alla hästarna var till salu (med bytesrätt och nöjda kunder) så man var mån om kvalitet. Det var intressant att se så annorlunda hästhållning.
 
@skuggi det finns jättemycket bra svar runt dina funderingar och frågor som bygger på gedigen forskning och kunskap om hästens kropp, biomekanik etc .
Jag kan tipsa om artiklar och forskning av Lars Roepstorff - som du säkert känner till . Finns bla att hitta både via SLUs arkiv och många publicerade artiklar bla några korta på tex Hippson som adresserar just hästens hållbarhet och hur den bör tränas för hållbarhet osv .
Jag har hittat lite som jag inte hunnit läsa igenom än, ska göra det :)
 
Jag har ju först läst det som @kryddelydd skriver att senor och ligament är träningsbara och jag har även lärt mig det @mackan skriver men vet inte egentligen om de båda måste säga mot varandra.

När det gäller senor och ligament så är det ingen skillnad på hästar och människor och visst kan dessa strukturer byggas upp och och stärkas även i vuxen ålder. Det tar dock längre tid att stärka senor än vad det gör att stärka muskler p g a det inte finns några blodkärl i senorna.
Förr eller senare tappar dessa strukturer elasticitet men håller man igång på lagom nivå så kan man bibehålla funktionen även högre upp i ålder. Måttlig motion är bra för alla. :)

Mvh Speedis / certifierad personlig tränare och styrketräningsinstruktör
 
Jag travar på både hårda grusvägar och asfalt. Undviker galopp på asfalt pga att min häst inte har en tillräckligt balanserad galopp för att inte riskera att halka.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 005
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp