Bukefalos 28 år!

Hasproblem, vad kan det vara?

Alex. För mycket. Tror till o med de fick ge mer första gången. Eller så vanlig dos (och han blir superpåverkad, får minilite när han behövt sederas med tandläkaren) och brems, han var svår att sticka direkt.

Och är rätt stökig med benen o sparkig nu till vardags oxå efter detta senaste besöket då han fick nog. Han visste typ inte hur man sparkades innan =/
T
 
Tar han lång tid på sig att vakna till såpass att han kan ridas sen med? Tänker annats att en bedövning väl sitter i några h, så som halmstrå kanske det är värt ett försök ändå om inget hittas på UL osv. Apropå UL - ultraljuda bakknäna när ni ändå håller på.
 
@the_connemara Så himla tråkigt med din fina mara! Men nöj dig inte med att skicka hans journaler till enbart din gamla veterinör. Skicka till ett par till från de kliniker du fått rekomenderade. NÅN måste ju ha en idé. Håller verkligen tummarna för er!
 
@Alexandra_W Eh, ja. På en normal dos kan det ta typ 2 h promenad ute i skogen innan han går o lasta o köra hem :o Det var inte kul i början innan vi insett det :p

@Fiorano Ska absolut hålla det öppet.

Kunde prata med min gamla vet idag och vi fick tid redan på måndag. Sån jäkla tur, jag hade en ledig dag innan jul jag kunde (börjar natten) och två dagar jag ev kunde vara ledig, våra skift är väldigt oflexibla denna kampanjen. Nattdagen jag var fri var ju självkalrt nu på måndag :D

Ska bli intressant o se om vi kan komma vidare, dels vad han ser men ffa hur hästen svarar på ev behandling.
 
Jag är helt värdelös på att se hältor så jag hoppar över ;)
Men jag undrar, om problemet syns under ryttare, vad har ni testat för varianter? (sorry om du redan skrivit och jag missat/glömt)
Jag tänker, vad händer om man
- rider utan sadel
- testar några andra sadlar
- sätter upp en mycket tyngre ryttare
- sätter upp en mycket lättare ryttare
- sätter upp en superproffsig ryttare
- sätter upp en nybörjare?
- rider i grimma
- rider med några andra bett/bettlöst?

Tänker att det kanske kan ge några ledtrådar ev? Särskilt att utesluta sadeln genom att ta bort den och/eller använda helt andra sadlar. För ett test behöver kanske inte de alternativa sadlarna passa perfekt, bara att de är tillräckligt olika den befintliga.
Jag tänker att om det gör ont någonstans uppe, typ ryggen eller nacken eller så, så kanske ev hältor neröver bara är små avlastningsproblem...

Ska svara ordentligt på ditt inlägg!

Utan sadel gör jag ofta, likaså AR-tränaren. Lika dåligt.

Andra sadlar har vi avverkat under två sadelprovningar. Har inte antalet helt i huvudet men uppåt 10 (jag ville ffa rida i lite olika). Han visade väldigt tydligt att han inte gillade en och att han helt klart ville ha en annan (den fick han, trots att den inte ligger helt still - han visar fortf VÄLDIGT tydligt att han vill ha den så vi trixar lite). Lite skillnad i bjudning (bättre med den han gillar, fö den han har på filmerna) men ffa så känns ryggen bra i favoriten, kändes panikdåligt i den han ogillade och resten var sådär "han är lite svår att rida"-känsla, alltså vanlig känsla, han är inte helt lätt för mig att ha bra över ryggen och ffa genomsläpplig med bjudning.

Tyngre ryttare har han haft innan, inte gillat, man får samma känsla som dåligt sadel, tar stopp bakom sadeln liksom. Nu inte testat.

Lättare ryttare ser han likadan ut under om man bortser från hältan, jag ser itne heller sådant :p Men han var alltså som vanligt när han reds.

Proffsryttare, mina tränare märker ju som sagt inte att han är halt och tycker inte han är direkt ojämn. Jaf förstärker det säkert! Men i grunden är han ju fortfarande inte fräsch, det sa ju vet var tydligt, det var inte bara oliksidighet/ridning. Och jag upplever honom ju annorlunda.

Nybörjare, om man bortser från hältan som jag inte ser så är han som vanligt. Lite avvaktande o lite lat :p

Grimma o bettlöst/andra bett likadan. Har testat endel och jag upplever inte att det sitter varken i huvudlag eller sadel utan det är något som stör honom i kroppen. Var är jag dock urdålig på! Men något som inte är liksidigt iaf, eller att han upplever det iaf inte som liksidigt.
 
Att inte bedöva vid hältutredning är inte annat än oseriöst - jag tror bara det finns en veterinär i hela världen som inte vill se hästen röra sig på rakt spår, longeras, evt ridas och böjas, och självklart lokalisera hältan med hjälp av bedövning...

Är hältan lokaliserad till stora hasleden - gå vidare med CT eller titthålskirurgi, bör täckas av försäkringsbolag.
Är hältan lokaliserad till glidled - CT

Jag kan tycka att det är väldigt oseriöst att spekulera i att hästen kanske inte kan bli frisk och erbjuda hästägaren att döma ut och avliva hästen när hästen inte följer mallen för hältutredning.

Hästen är ju varken färdigutredd eller behandlad mer än allmänbehandling och en ledbehandling vid ett tillfälle.

Jag har en halvt bekräftad känsla av att hade han varit min tävlingshäst som behövde blir frisk till nästa säsong så hade det varit annat ljud i skällan. Varför gör vi skillnad på tävlingshästar och hobbyhästar? Och jag snackar inte om att min häst har fått varken dåligt bemötande eller dålig undersökning/behandling eller dåligt med tid, inte alls. Utan jag pratar om avlivningen. Hade han blivit upprepat behandlad i den där hasen och/eller knäna, eller om andra fynd gjorts - självklart att ta i beaktning. Jag är inte den som håller liv i en sjuk häst även om det är min vän för livet. Men för att hästen inte går att utreda vidare enligt mall? Näe, det köper jag inte bara sådär.

Kör jag min stallkatt till veterinären skulle de aldrig komma på tanken att fundera över att katten inte skulle få allt tänkbar vård för att den "inte är värd så mycket cash" om det inte var så att ÄGAREN satte en gräns för vad denne ville lägga på katten.
 
Jag tittade lite snabbt på dina filmer. Jättefin pålle! Men det syns att han är 'under the weather'. Det tydligaste för mina oerfarna ögon är höger bak i vänster varv på mittersta filmen, precis när ni börjar trava. Där hänger höger bak inte med. Om det är knä eller has eller nåt högre upp skulle jag inte kunna säga, men det påminner om min ponnys rörelser när hon hade sina (knä)hasproblem. Fast på henne syntes det mest när det svaga benet var på insidan.

Verkar ju vettlöst att ens fundera på att lägga ner behandlingen i det här skedet. Hoppas det fixar sig!
 
Nu har vi kuskat tillbaka hem över dagen för ett kort o smidigt vetbesök. Ett skadat korsband i höger bak hittades som nog är roten till det onda. Dessutom var han just nu mest halt på höger fram och blev där behandlad i bogled och knäled.

6-8 veckors vila för korsbandet och jag väntar med att åka upp o kolla lederna tills dess oxå pga den långa resan (även om han stod som ett ljus, duktigt pålle! Inte jätteglad i att åka vagn annars), de behöver troligtvis behandlas igen.

Jag gissar friskt (utifrån vad veterinärerna berättar, men de är ju aldrig så glada i att spekulera som jag :p) att korsbandet skadats i samband med övergång till sommarhage runt maj (de var helgalna innan vi släppte dem på mer gräs) och att höger framben blivit dåligt någon gång under tiden som han gick lite hårdare (jul-sept), han blev bara böjd fram första gången i början på juni och var då fin.

Fick dock veta att Agria inte brukar vilja ersätta mer än första besöket hos min gamla vet numera eftersom hästen inte bedövas vid hältutredningen (däremot kollas alla leder med UL men det räckte tydligen inte för dem (korsbandet går tydligen inte att bedöva bort heller?), väldigt skönt att ha typ alla höga leder kollade på hela hästen tycker jag). Min häst kommer nog runt det dock, han visade verkligen att Skånevetten gjorde helt rätt i att avbryta stickförsöken senast. Han var riktigt förbannad trots väldigt drogpåverkad och brems. Stickkänslig är bara förnamnet numera =/

Men det var ju trevligare resultat än att bli utdömd/skickad på svindyr CT (och jag tänker faktiskt mest på försäkringsbolagets pengar, det kändes inte rätt att lägga dem på en CT i detta läget).

Inget hittades i hasen denna vändan iaf.
 
Skönt att ni hittat något och att det går att rehabilitera. Vet hur det är att leva i ovissheten och bara kunna gissa vad som är fel, tog oss tre veterinärer, två kliniker och 5 månader att hitta felet på min kuse. Grattis, hoppas tyngden har lättat lite från dina axlar nu! :-)
 
@the_connemara i min värld har du ju bara haft extremt otur . Ett skadat korsband dvs ligament skada utan ngn belastning osv. Du har som sagt haft otur . Händer sällan men bra att du äntligen fick det diagnosticerat .hoppas det stämmer nu bara och inga mer krångligheter bara hästen får vila på ett vettigt sätt och att du fått rätt diagnos . Trögt utifrån diffusa diagnoser tidigare osv :(
 
Såg nu att du hade fått en diagnos. Vill bara nämna som en fundering att jag haft en häst ( också connemara) som haltade på det sätt du visar på filmen. framför allt att tån på ena bak släpade efter.
Det visade sig vara ligamentskador i ryggen, pålagringar där ligamenten fäster i.. ?!? ryggkotorna. Upptäcktes med ultraljud först.
Troligtvis efter en rejäl kullerbytta som unghäst. Detta märktes när hästen reds in och vart riden ett tag. Blev då värre.
 
@the_connemara i min värld har du ju bara haft extremt otur . Ett skadat korsband dvs ligament skada utan ngn belastning osv. Du har som sagt haft otur . Händer sällan men bra att du äntligen fick det diagnosticerat .hoppas det stämmer nu bara och inga mer krångligheter bara hästen får vila på ett vettigt sätt och att du fått rätt diagnos . Trögt utifrån diffusa diagnoser tidigare osv :(

Otur på vilket vis då? Jag fattar faktiskt inte riktigt ditt inlägg :o

Otur att det var ett skadat korsband? Vad jag förstod vet så var det varken direkt ovanligt eller hade något med belastning att göra, en typisk haggrej. Dock var det en skada svår att se/diagnosticera. Gissar att superULmaskinen har en stor del i diagnosen. Med tanke på hur många timmar min häst är ute året runt och hur han kan busa så vet jag inte om det är så mycket otur över själva skadan.

Otur att de inte kunnat lokalisera hältan ens till knäet på 5 (är det va? Har inte koll längre) besök under 6 månader?
Otur att de inte kunde se något med deras standardmetoder (böjprov och longering)?
Otur att de fick förlita sig på bedövning och ridning (efter att jag envisats med att hästen inte kändes fräsch att rida) och att hästen inte tillät fler stick?
Eller otur att de helt enkelt inte hade några alternativa sätt att hältutreda vidare när standardmallen tog slut utan helt enkelt erbjöd mig att döma ut och avliva hästen?

Och "otur" att de dessutom nu gjort hästen grymt stickkänslig.

Enda oturen i det hela som jag ser är att jag hade otur när jag tänkte. Har alltid lovat mig själv att inte frångå min plan med de jag har runt hästen, det var en vurpa att inte tycka det var värt 15 mil för att åka till den veterinären jag känt förtroende för sedan tidigare. Men jag åkte ju inte in första gången med en halt häst vad jag trodde. Tankevurpa. Man ska lita på magkänslan att något är fel.

Om skadan nu är rätt diagnosticerad och prognosen stämmer så hade han varit i träningsbart skick i typ oktober (2 mån vila och 2 mån igångsättning), utan att ha dragit på sig inflammationer i ett framben. Hans matte hade sluppit lägga många tusenlappar på träning som för hästens skull enbart lärt honom försöka kompensera något som gör ont och som utnyttjat han enorma will to please och bara orsakat honom lidande och inte alls främjat det enda jag vill ha ut av träningen - glädje och lätthet. Det gör mig extremt ont i hjärtat.

Även om det kanske inte framgår så är jag fortfarande inte missnöjd med behandling/bemötande av veterinären här i Skåne. Jag är heller inte alls stensäker på varesig diagnosticering eller prognos från min gamla vet om det nu låter som att jag tycker han är gud den allsmäktige och att alla problem är puts väck. Alla är vi bara människor.

Men jag är något otroligt besviken på min lilla utflykt in i standardsystemet de här 6 månaderna som mynnade ut i att min hittills helt friska häst skulle bli utdömd och avlivad bara jag skickade in pappren utan att de över huvudtaget ens ringat in var problemet satt. Det kommer jag med all säkerhet aldrig att komma över.
 
Senast ändrad:
@the_connemara jag förstår inte riktigt ditt inlägg till mig ? Är det ett problem att jag tycker du haft otur eller vad menar du ? :( jag tycker det är både otur med en hagskada och krånglet att diagnosticera ja . Det är väl inget konstigt ?:(
 
@the_connemara jag förstår inte riktigt ditt inlägg till mig ? Är det ett problem att jag tycker du haft otur eller vad menar du ? :( jag tycker det är både otur med en hagskada och krånglet att diagnosticera ja . Det är väl inget konstigt ?:(

Jag fattade inte vad det var du tyckte var otur helt enkelt. Jag är snarare ganska irriterad vilket du nog såg :p Irritationen var såklart inte riktad mot dig men ditt inlägg fick mig att fundera ut vad jag egentligen tyckte om hela grejen.
 
Vad skönt att ni till slut verkar ha hittat en diagnos. Att leta och leta och inte hitta orsaken är fruktansvärt jobbigt, ofta långt mycket värre än att veta vad som felar (åtminstone för mig, personligen).. Håller tummarna för att rehab etc går som det ska!
 
Har Agria tillgång till min hästs journaler? De vet var han blivit behandlad men vill ändå inte ersätta fler besök trots att han är stickkänslig (står i båda journalerna). Vilket är ett skäl som alltid brukar gå igenom.
 
Har Agria tillgång till min hästs journaler? De vet var han blivit behandlad men vill ändå inte ersätta fler besök trots att han är stickkänslig (står i båda journalerna). Vilket är ett skäl som alltid brukar gå igenom.

Det beror på vad kliniken skickat i samband med regleringen. Så svaret är "kanske". De har möjlighet begära journalerna när de vill. Det är något du ska hänvisa till i överprövningen, skicka med kopior på journalerna.
 
Det beror på vad kliniken skickat i samband med regleringen. Så svaret är "kanske". De har möjlighet begära journalerna när de vill. Det är något du ska hänvisa till i överprövningen, skicka med kopior på journalerna.
Svaret är ju ja . Fb har tillgång till vad de vill efterfråga från veterinär . Inga konstigheter . Sak samma för human medicin fb mässigt .
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 196
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 821
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 449
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 035
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp