Hasproblem, vad kan det vara?

Är någon som är intresserad av filmerna jag fick i helgen? Funderar på om jag vill hänga ut min stackars häst i sitt sämsta skick här dock :p
 
Att inte bedöva vid hältutredning är inte annat än oseriöst - jag tror bara det finns en veterinär i hela världen som inte vill se hästen röra sig på rakt spår, longeras, evt ridas och böjas, och självklart lokalisera hältan med hjälp av bedövning...

Är hältan lokaliserad till stora hasleden - gå vidare med CT eller titthålskirurgi, bör täckas av försäkringsbolag.
Är hältan lokaliserad till glidled - CT

Lite fyrkantig kommentar tycker jag. Det finns en del rön och veterinär som inte utreder hästar via böjprov eller sprutande i leder som ger reaktion utan i första hand kör rullband. Teorin är grundad på att låga hältor sällan är grundproblemet utan ofta sitter grundorsakerna högre upp. Med rullband kan man lättare hitta det och då behandla primärorsaken, snarare än att spruta spruta och spruta igen, det sekundära området. Statistiken på hur många hästar som faktiskt blir friska jmf med att dömas ut, i jämförelse, är slående.
 
Lite fyrkantig kommentar tycker jag. Det finns en del rön och veterinär som inte utreder hästar via böjprov eller sprutande i leder som ger reaktion utan i första hand kör rullband. Teorin är grundad på att låga hältor sällan är grundproblemet utan ofta sitter grundorsakerna högre upp. Med rullband kan man lättare hitta det och då behandla primärorsaken, snarare än att spruta spruta och spruta igen, det sekundära området. Statistiken på hur många hästar som faktiskt blir friska jmf med att dömas ut, i jämförelse, är slående.

Intressant!

Jag (som tidigare inte haft mycket intresse för hältor) har för mig att jag dessutom läst (vet ej hur länge sedan)att man sätter sensorer på hästen och filmar för att disgnosticera rörelsestörningar/hältor via dator. Att det var ett sätt "i framtiden" att utvärdera bättre än enbart genom att vet böjer o tittar. Min gamla vet har väl trimmat in den där datorfunktionen i sitt huvud efter alla dessa år :p
 
Jättespännande att följa @the_connemara

Ditt inlägg på sid 2 (från 4 nov) där du beskriver klinikbesöket där du red, det var väldigt intressant då det påminner om våra problem här med en häst som ser bra ut vid longering mm, inte reagerar på böjprov osv -men är riktigt dålig när man rider.
Jag själv tror att det är ett bakknä som är boven i vårt drama... Jag ska in på klinikbesök imorgon (nr 3 i ordningen kring detta bekymmer och vi vet fortfarande inte vad det är), så jag hoppas få lite besked imorgon.
 
Intressant!

Jag (som tidigare inte haft mycket intresse för hältor) har för mig att jag dessutom läst (vet ej hur länge sedan)att man sätter sensorer på hästen och filmar för att disgnosticera rörelsestörningar/hältor via dator. Att det var ett sätt "i framtiden" att utvärdera bättre än enbart genom att vet böjer o tittar. Min gamla vet har väl trimmat in den där datorfunktionen i sitt huvud efter alla dessa år :p

Det är ett system som vinner mer och mer mark och börjar att bli riktigt väl utvecklat nu. Dock tror jag fortfarande "bara" att det visar vilket ben som hästen är halt på, inte var hältan sitter.
Jag ser också gärna filmen förresten! :)
 
Några tankar, som ju inte är mer än just tankar då det är omöjligt gissa.

Men dels som andra sagt - knäna. Förstår problemet med att han är svårstucken, men har ni något att förlora på att prova behandla knäet?

Andra är gaffelband/fäste/etc. Mitt problembarn, där vi efter lång tid lyckats lokalisera roten till allt ont i hasleden VB (även om hältan slog igenom i diverse leder, och det inte alltid var i hasleden han reagerade, men både vet och kiro som samarbetar med vet var överens om att även när han var som bäst så han var lite svagare i VB och det satt i hasen). Vi slet i flera år. Provade allt. Inklusive att han fick shockwave, och vid ett tillfälle fick han shockwave kring gaffelbandsfästet. ENORM skillnad, även om den inte höll. UL rent, röntgen ren. Så fantastiskt fin has (och alla andra leder i benet) att det var bara så himla obegripligt allt.

Snabbspolning. Min veterinär var på kurs i specialteknik för ultraljud. Sen fick jag diagnosen.. I gaffelbandsfästet fanns en liten, gammal och tyvärr felläkt skada. Inte synlig med vanlig ultraljudsteknik, men med den nya tekniken vet lärt sig. Så då ni misstänkt att det kan vara nåt i ligament etc, skulle jag försöka hitta en väldigt skicklig ultraljudsvet och kolla igen.

Håller tummarna stenhårt att ni hittar vad det är och att det går att fixa.
 
Det är ju en grej som lutar åt min gamla vet. Mig veterligen så har han både en grym UL och kan hantera den.

Tack för input :bow:

Lägger nog ut filmerna här när jag har allihopa :)
 
Jättespännande att följa @the_connemara

Ditt inlägg på sid 2 (från 4 nov) där du beskriver klinikbesöket där du red, det var väldigt intressant då det påminner om våra problem här med en häst som ser bra ut vid longering mm, inte reagerar på böjprov osv -men är riktigt dålig när man rider.
Jag själv tror att det är ett bakknä som är boven i vårt drama... Jag ska in på klinikbesök imorgon (nr 3 i ordningen kring detta bekymmer och vi vet fortfarande inte vad det är), så jag hoppas få lite besked imorgon.

Då blir jag ju nyfiken på vad ni hittade idag :)
 
Det är ju en grej som lutar åt min gamla vet. Mig veterligen så har han både en grym UL och kan hantera den.

Tack för input :bow:

Lägger nog ut filmerna här när jag har allihopa :)

Kolla med honom, min vet var tydligen på nån engelsk kurs. Jag har dålig koll på vilka mer som kan tekniken, mer än att Ultuna (UDS) kan den. Men det hjälper ju inte dig. Men din gamla vet kanske kan se mer än den som UL:at iag (även utan just de där kurserna).

Nu hjälpte det ju i slutänden inte min häst, men lite fascinerande ändå hur utvecklingen går framåt - och så kan man både hitta och reparera skador som tidigare inte ens upptäcktes =)
 
Missade ju. Nej inget att förlora direkt på att behandla knä, eller för all del has mera. Men de vill ju inte behandla i onödan utan vill egentligen ha mer underlag för att göra det. Men jag känner väl lite halvt att vi är i läget att kommer man inte på något bättre så kan man ju hellre behandla mer och utvärdera hur behandlingen funkar o på så sätt komma närmre det egentliga problemet.

Funderar just nu på hur sugen jag är på att lägga massa försäkringspengar på CT nar man egentligen inte vet vad man letar efter (eller var). Tänk om nuvarande vet säger, "Ja, vi kör CT hela benet" vill jag det då med tanke på problemen att utvärdera svaren sen? Jag ogillar att slösa med pengar med ovisst utfall, även sådana som inte tas direkt ur min ficka (utan indirekt av oss alla som försäkrar hästar).

Hade hältan helt släkts vid bedövning av hasen och efterföljande ridning - JA, helt klart! Nåt är skit i hasen, hitta det! Men som läget är nu? Hur hade ni tänkt?
 
Då blir jag ju nyfiken på vad ni hittade idag :)

Nada!
Bra på böjprov, ren på longering, skit uppsuttet, förbättring efter bedövning av knäled, ren på röntgen av knät. Sen tog tiden slut....
3 klinikbesök och inte det minsta klokare. alls. Ska testa att byta klinik och se om de hittar nåt.
 
Edit: Jag känner ju hur det mer o mer lutar åt flänga alla de där milen hem till min vanlig
Nada!
Bra på böjprov, ren på longering, skit uppsuttet, förbättring efter bedövning av knäled, ren på röntgen av knät. Sen tog tiden slut....
3 klinikbesök och inte det minsta klokare. alls. Ska testa att byta klinik och se om de hittar nåt.

Finns du i Skåne?
 
Nada!
Bra på böjprov, ren på longering, skit uppsuttet, förbättring efter bedövning av knäled, ren på röntgen av knät. Sen tog tiden slut....
3 klinikbesök och inte det minsta klokare. alls. Ska testa att byta klinik och se om de hittar nåt.
Jag tror jag nämnde tidigare i tråden en häst som var på klinik samtidigt som min. Där var just problemet störst i ridningen, svårt att hitta felet som det verkade. Först vid UL av knät (jag är ganska säker på att de tog rtg först) hittade de felet. Jag vill minnas att det var något "stort", kanske inte artros om det inte syns på rtg, men kanske trasiga ligament eller nått då..
Så UL av knät skulle jag ju vilja göra där.
Byta klinik skulle jag nog inte göra om det inte verkligen kändes som att de var "inkompetenta", även en duktig veterinär behöver undersöka olika saker + utesluta grejer innan de hittar svårhittade fel.

Min unghäst som krånglat lite "mystiskt" i knä och has verkar helt enkelt varit instabilitet som inverkat menligt på lederna, dock utan röntgenfynd. Med ny sorts träning med fokus på bärighet, styrka och stabilitet så har det skett underverk.
Men det är ju en unghäst, kanske inte går att applicera på vuxna hästar..
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 076
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 760
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 004
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp