Bukefalos 28 år!

Hasproblem, vad kan det vara?

Glömde @L8P8 :) o säkert någon mer, sorry
Jag är helt värdelös på att se hältor så jag hoppar över ;)
Men jag undrar, om problemet syns under ryttare, vad har ni testat för varianter? (sorry om du redan skrivit och jag missat/glömt)
Jag tänker, vad händer om man
- rider utan sadel
- testar några andra sadlar
- sätter upp en mycket tyngre ryttare
- sätter upp en mycket lättare ryttare
- sätter upp en superproffsig ryttare
- sätter upp en nybörjare?
- rider i grimma
- rider med några andra bett/bettlöst?

Tänker att det kanske kan ge några ledtrådar ev? Särskilt att utesluta sadeln genom att ta bort den och/eller använda helt andra sadlar. För ett test behöver kanske inte de alternativa sadlarna passa perfekt, bara att de är tillräckligt olika den befintliga.
Jag tänker att om det gör ont någonstans uppe, typ ryggen eller nacken eller så, så kanske ev hältor neröver bara är små avlastningsproblem...
 
Jag tror jag nämnde tidigare i tråden en häst som var på klinik samtidigt som min. Där var just problemet störst i ridningen, svårt att hitta felet som det verkade. Först vid UL av knät (jag är ganska säker på att de tog rtg först) hittade de felet. Jag vill minnas att det var något "stort", kanske inte artros om det inte syns på rtg, men kanske trasiga ligament eller nått då..
Så UL av knät skulle jag ju vilja göra där.
Byta klinik skulle jag nog inte göra om det inte verkligen kändes som att de var "inkompetenta", även en duktig veterinär behöver undersöka olika saker + utesluta grejer innan de hittar svårhittade fel.

Min unghäst som krånglat lite "mystiskt" i knä och has verkar helt enkelt varit instabilitet som inverkat menligt på lederna, dock utan röntgenfynd. Med ny sorts träning med fokus på bärighet, styrka och stabilitet så har det skett underverk.
Men det är ju en unghäst, kanske inte går att applicera på vuxna hästar..

Jo, jag läste ditt inlägg och det var intressant läsning för det kan ju mycket väl vara så här med. Allt syns ju inte på röntgen. Blev inget UL av knät igår då tiden inte räckte utan veterinären behövde gå vidare, och vi skulle alltså behöva komma tillbaka en fjärde gång.
Nu kommer jag ju såklart behöva åka in ytterligare eftersom vi inte hittat nåt, men då kommer jag att byta ställe.

Min är ju 6 år och har haft en del avbrott i ridträningen pga olika skador så han är inte så stark utan har en viss instabilitet, men jag upplever inte att den svagheten skulle ställa till med dessa problem, även om den säkert bidrar.
 
Jo, jag läste ditt inlägg och det var intressant läsning för det kan ju mycket väl vara så här med. Allt syns ju inte på röntgen. Blev inget UL av knät igår då tiden inte räckte utan veterinären behövde gå vidare, och vi skulle alltså behöva komma tillbaka en fjärde gång.
Nu kommer jag ju såklart behöva åka in ytterligare eftersom vi inte hittat nåt, men då kommer jag att byta ställe.

Min är ju 6 år och har haft en del avbrott i ridträningen pga olika skador så han är inte så stark utan har en viss instabilitet, men jag upplever inte att den svagheten skulle ställa till med dessa problem, även om den säkert bidrar.
Då låter det ju lite likt min också. Jag hade väl typ aldrig kunnat tro att instabilitet skulle kunna orsaka så mycket problem, men det kan det faktiskt. Och det är ju inte som att (jag iaf) kan se att han är jätteinstabil, tyckte nog att han har känts stabil att rida så. Men han har liksom ändå slamsat med benen när han sätter i den, sätter inte i rakt osv.
Jag skulle inte utesluta det iaf.
 
@the_connemara Nu vet jag ju inte hur han är i vanliga fall, men han ser ju både tydligt och väldigt besvärad ut på filmen rent allmänt, tryckig och trock. Och han ser ut som han borde kunna röra sig väldans mycket trevligare =)

Två spontana saker vid en snabbtitt (lite stressad) är om han kollats av kiropraktor/liknande någon gång. Sen skulle jag kolla bakknäna både en och tre gånger på honom, hittas inget där skulle jag vilja se vad en bedövning av höftled gör. Men om han är bråkig att sticka är det kanske omöjligt tyvärr. När man bedövar höft behandlar iaf min vet samtidigt som bedövningen, man vill inte sticka två ggr. Så i värsta fall det kanske.

Nu är det bara mina amatörbedömningar, och baserat på vad som felats när jag haft häst som haft samma rörelsemönster, stått emot osv som Tiger.
 
Instämmer med det här. Gången ser ju ganska släpig och markbundna ut, tar inte för sig med bakbenen i galoppen. Tror som jag skrev tidigare oxå på bakknän. Hur rör han sig i nedförsbackar och vid samling? Upplever du att han går sämre då? Min häst som var halt o hade problem med just bakknän upptäckte jag hälta enbart vid tömkörning i ett kortare tempo. Syntes ingenting vid normal arbetskrav eller ökad heller.



@the_connemara Nu vet jag ju inte hur han är i vanliga fall, men han ser ju både tydligt och väldigt besvärad ut på filmen rent allmänt, tryckig och trock. Och han ser ut som han borde kunna röra sig väldans mycket trevligare =)

Två spontana saker vid en snabbtitt (lite stressad) är om han kollats av kiropraktor/liknande någon gång. Sen skulle jag kolla bakknäna både en och tre gånger på honom, hittas inget där skulle jag vilja se vad en bedövning av höftled gör. Men om han är bråkig att sticka är det kanske omöjligt tyvärr. När man bedövar höft behandlar iaf min vet samtidigt som bedövningen, man vill inte sticka två ggr. Så i värsta fall det kanske.

Nu är det bara mina amatörbedömningar, och baserat på vad som felats när jag haft häst som haft samma rörelsemönster, stått emot osv som Tiger.
 
Snabbkommentar så ni kan utvärdera filmerna bättre kansk.

Alex, han är väldigt, väldigt besvärad och vill inte alls längre. Han är visserligen bedömd som ponny men har haft ofta upprepade 9 på alla gångarter och 8 rakt igenom under ryttare på kvaliten. Har även hoppat för 99 på treårs så kan är ganska funktionell i jpmppdmg grunden.

Ja han är kollad av en kiro, två et, två massörer och en fysio genom åren utan direkta fynd, inget stort men vänster högt brukar han ha.lite låsning.

Skuggis frågor ger inte direkt mer.svar. likadant beteende. Minus proffset, min vet ville ju inte sitta upp så illa som hani gick då. Men han var väldigt tydlig med att det var inte bara oliksidighet o dålig ridning utan han har ont. Och är väldigt, väldigt snäll som ställer upp till tusen på vad jag ber honom om.
 
Om jag kräver mer så ställer han.upp o rör sig bättre eftersom jag vill det. Därför tränarna inte reagerar tror jag. Det går väl att rida bort till viss del innan allt kraschar. Men han vill INTE, han är ganska ynklig nu.
 
Jag har inte mer att tillägga än det de andra redan har sagt, men funderar vidare. Hoppas ni hittar problemet snart.
 
Det märks tydligt att han är besvärad, för han ser inte alls ut som han gjorde i somras... :cry:
 
Det märks tydligt att han är besvärad, för han ser inte alls ut som han gjorde i somras... :cry:

Nä. Och i somras kändes han redan väldigt ojämn och började tappa mer bjudning. Jag är dock inte säker på att det är värre nu, tror mer på en kombo av att han ledsnat på att ställa upp och att jag blivit mesig eftersom jag vet att något är fel.
 
Nä. Och i somras kändes han redan väldigt ojämn och började tappa mer bjudning. Jag är dock inte säker på att det är värre nu, tror mer på en kombo av att han ledsnat på att ställa upp och att jag blivit mesig eftersom jag vet att något är fel.

Man kunde inte se att han var ojämn när vi tränade ihop, han såg väldigt glad ut då. Jag tittade iofs inte efter någon hälta då...
 
De kan ju glömma o döma ut en häst de varken undersökt eller behandlat färdigt ;)
Så otroligt jobbigt :(

Kan man inte iaf slå plåtar + UL på "alla misstänkta leder" ungefär, och se om man kan få några ledtrådar?
Sen får man väl behandla led efter led och utvärdera hemma vad som gör skillnad och ej.

Om barbacka/andra sadlar osv inte gör någon skillnad så känns ju inte ryggproblem så aktuellt antar jag.

Håller tummarna för att ni ska hitta vad som är fel! Vet hur otroligt jobbigt det är att söka och inte hitta något vettigt :(
 
Jäkla skit att han är så knepig att sticka. Min L så han var ju rätt ofta som din T är nu. Dvs det finns inget direkt att ta på med böjprov osv, men hästen rör sig inte bra, och uppsuttet blir det värre - men begär matte levererar hästen. (Dvs åker matte uppsuttet blir det sämre, rider matte uppsuttet ser det bättre ut. Men matte får slita så svetten rinner - på en häst som normalt alltid ger massor mer än man ber om).

Där har vi två gånger helt enkelt bedövat en led i taget och sett. Börjat så långt från det man tror som möjligt och bedövning för bedövning tagit sig närmare. Nu var L en ängel att sticka, så det var ju mer görligt att sticka, vänta, rida. Sticka, vänta, rida osv. Men utan det hade man inte kunnat pinpointa var problemet satt (just den dagen i Ls fall, han kompenserade ju den där hasen så fruktansvärt så oftast satt problemet nån annanstans under utredningarna, men man måste ju ta det man ser/det som finns även om man vet/misstänker det är sekundärt)
 
Precis Alex, det är så vi hade velat göra.
Elisch, nej, det tog stopp med stickandet innan vi hann börja, det var ju tanken fast att börja med hasen som gett mest utslag innan.

Skuggi, ja alltså jag tycker det är lite pinsamt att inte föreslå det förhållningssättet först innan man ens föreslår avlivning av en häst som kommer in med sin första hälta som 10-åring enbart för att den inte går att utreda enligt mall. Men jag kan mycket väl ha missat något o vet ju inte ordagrant vad som sagts.

Ska skicka all info till min gamla vet o se om han tycker det är lönt att köra upp. Isf gör vi nog det. En grym UL och en hältutredning som hästen accepterar överväger helt klart svindyr skiktröntgen som kanske bara ger mer frågor.

Någon som vet hur stor skillnad det ärpå vad som kan upptäckas? Vet inte om jag får skriva ut stället men det är väl inte direkt standard UL jag syftar på.
 
Hur tung sedering krävs för att han ska gå att sticka? Bedövningar i bakknän ska ju sitta ett tag, så om han inte behöver knarkas halvvägs till medvetslösheten så kanske sederingen hinner gå ur medan bedövningen verkar? Den risk som finns är väl bedövningen hinner sprida sig lite för mycket om det tar tid för sederingen - men den sprider sig ju inte till hela hästen utan svarar han positivt på bedövning i knäna även om den suttit i för länge så är det ju lite mer avgränsat område att leta i ändå, även om ni inte kan vara säkra på det är just i leden.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 196
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 821
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 449
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 035
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp