Häst på bogarna

Equilina

Trådstartare
Jag försöker förklara det här med att hästen går på bogarna för en vän, hoppryttare :grin:, men är (tydligen) vansinnigt opedagogisk :confused::angel:
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)
 
Jag försöker förklara det här med att hästen går på bogarna för en vän, hoppryttare :grin:, men är (tydligen) vansinnigt opedagogisk :confused::angel:
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)

Kan du inte göra det enkelt för dig och visa en spansk häst i piaff som kanske är för kort i fronten och andra ev missar etc men iaf har rätt genomtramp i kotor och vinklar rejält bak med raka framben och en häst som har rejält genomtrampade framkotor, frambenen djupt under sig och raka bakben som gärna har bärfas långt bakom?

Det borde ju gå lätt att hitta. Och sen förklara att bärighet kan man rida med även i rörelse framåt.
Förklara uppförsbacke av häst etc etc..
 
jag har faktiskt gjort just det (visat spanjor), men då var ju skillnaden så stor just "för att den trampade"... :banghead: Skulle vilja ha två bilder i samma gångart och moment så det verkligen blir supertidigt. Gärna innan hennes häst får kotledsinflammation...
 
jag har faktiskt gjort just det (visat spanjor), men då var ju skillnaden så stor just "för att den trampade"... :banghead: Skulle vilja ha två bilder i samma gångart och moment så det verkligen blir supertidigt. Gärna innan hennes häst får kotledsinflammation...

Ja, ok.

Jag vet inte några offentliga bra och dåliga bilder som är ur samma sekvens och samma häst.

Men kan PM:a någon bättre och sämre om jag hittar några i egna samlingar. Vill inte lägga ut andras bilder.
Hittar jag något bland mina egna ridbilder kan jag lägga ut.
Däremot är det ju inte lika tydlig skillnad som på mer utbildade hästar med bättre ryttare. Så det kanske blir för små skillnader även om jag och många andra kan tycka det är tydliga.
 
@fio har ju ngn jättetrevlig bild hon visat många gånger på en fux som stretchas i trav som är i balans trots stretchandet dvs inte på bogarna .

Tycker det är jättevanligt med just hoppryttare på hobbynivå att hästarna är på bogarna .....jag tror inte det är konstigt heller det du skriver att kontrasten blir för stor om du visar en trampande dressyrhäst . Jämförelsen måste vara rimlig i nivå med den som ska greppa/förstå .
 
@fio har ju ngn jättetrevlig bild hon visat många gånger på en fux som stretchas i trav som är i balans trots stretchandet dvs inte på bogarna .

Tycker det är jättevanligt med just hoppryttare på hobbynivå att hästarna är på bogarna .....jag tror inte det är konstigt heller det du skriver att kontrasten blir för stor om du visar en trampande dressyrhäst . Jämförelsen måste vara rimlig i nivå med den som ska greppa/förstå .

Precis så! Framridning på lokal hopptävling är... intressant.
 
Precis så! Framridning på lokal hopptävling är... intressant.

Jo fast allmänt sitter många hobbyhoppryttare med hästarna konstant på bogarna . Tror det är "lätt hänt" om man som ryttare inte riktigt själv förstår skillnaden, och hur de rids ofta, lätt sits , hoppsadlar och sen ryttare som ovanpå det inte är så stabila i sin sits, samt att dessa ryttare ofta när de väljer att "dressyrarbeta" sina hästar väljer jogg/lägre längre form osv . Du får rätta mig om jag är orättvis ;)
 
Jo fast allmänt sitter många hobbyhoppryttare med hästarna konstant på bogarna . Tror det är "lätt hänt" om man som ryttare inte riktigt själv förstår skillnaden, och hur de rids ofta, lätt sits , hoppsadlar och sen ryttare som ovanpå det inte är så stabila i sin sits, samt att dessa ryttare ofta när de väljer att "dressyrarbeta" sina hästar väljer jogg/lägre längre form osv . Du får rätta mig om jag är orättvis ;)

Nej "tyvärr" håller jag med. Det borde vara någon sorts dressyrkval för att få starta hoppning :angel:
 
@fio har ju ngn jättetrevlig bild hon visat många gånger på en fux som stretchas i trav som är i balans trots stretchandet dvs inte på bogarna .

Tycker det är jättevanligt med just hoppryttare på hobbynivå att hästarna är på bogarna .....jag tror inte det är konstigt heller det du skriver att kontrasten blir för stor om du visar en trampande dressyrhäst . Jämförelsen måste vara rimlig i nivå med den som ska greppa/förstå .

Hmm var det Ingrid Klimke kanske?
 
Nej "tyvärr" håller jag med. Det borde vara någon sorts dressyrkval för att få starta hoppning :angel:

Tror inte starta i sig är grejen utan uppfattningen om hur man bör rida hemma och allmänt osv dessvärre... De flesta hobbyhoppryttare och även deras tränare så är allt bra bara hästen i sak kan och vill hoppa och gör det utan några problem ..
 
Tror inte starta i sig är grejen utan uppfattningen om hur man bör rida hemma och allmänt osv dessvärre... De flesta hobbyhoppryttare och även deras tränare så är allt bra bara hästen i sak kan och vill hoppa och gör det utan några problem ..

Jag tänker att om man måste uppnå en viss nivå så kommer medvetenheten och kunskapen med det? :) På sikt är det ju något som hade gynnat både ryttare, hästar, tränare och sporten.
 
Nej tror inte det men kanske ? det var ngn eminent bild som användes i diskussion vad LDR egentligen är , eminent balanserad häst som stretchades i trav .... Fux .

Om det var Klimke så var det nog denna? Annars minns jag nog inte .

2Divweb.jpg
 
Jag tänker att om man måste uppnå en viss nivå så kommer medvetenheten och kunskapen med det? :) På sikt är det ju något som hade gynnat både ryttare, hästar, tränare och sporten.


Ja absolut men problemet är väl som sagt ofta på hobbynivå att ngt sånt tänk inte finns utan hoppar de så hoppar de . Tycker det är väldigt påtagligt att inget annat fokus finns på hobby nivå och det är ju därför det även ser ut som det gör på framridningarna ... Ang körkort för häst hade det kanske behövts oavsett disciplin och även utan ridning men jag tror inte det är särskilt hållbart ;)

Vad gör vi med denna tråd på dressyr nu haha ;) sorry ;)
 
Om det var Klimke så var det nog denna? Annars minns jag nog inte .

2Divweb.jpg

Alltså de är helt fantastiska men vad kul med en bild som är så mycket vinklad för att hästen ska komma i uppförsbacke i en tråd som handlar om att inte rida hästen på bogarna :D
Ingen som är duktig i bildredigering som kan vrida bilden horisontell så mankan jämföra?
(se fönsterna i bakgrunden och/eller stolpen för att se var den raka linjen egentligen är)
 
Alltså de är helt fantastiska men vad kul med en bild som är så mycket vinklad för att hästen ska komma i uppförsbacke i en tråd som handlar om att inte rida hästen på bogarna :D
Ingen som är duktig i bildredigering som kan vrida bilden horisontell så mankan jämföra?
(se fönsterna i bakgrunden och/eller stolpen för att se var den raka linjen egentligen är)

Fast du får ju se på hur hästen arbetar, inte vinkeln på fotot? Du kan aldrig vinkla dig ifrån på bogarna.

Ett annat foto

10-35-d440-ingrid-klimke1_large.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 864
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: BornAgain
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 094
Senast: Dentaku
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp