Bukefalos 28 år!

Hästflugor bromsar och blinningar

AliceZeta

Trådstartare
Vad gör ni för att skona era hästar från dessa hemska flygfän?
Vi kan inte ha våra ute dagtid alls, dom blir totalt sönderbitna. Flugspray och täcke hjälper inte mycket. Hästarna får panik och springer sig svetta i värmen.
Nu står dom inne på stängd loge från kl 7.00- 22.00. :(
Dom är inte jätteglada över denna lösning och jag får dåligt samvete när dom ber mig att få komma ut..

Är det olika hur ont hästarna har av flygfäna, grannens hästar går ute hela dygnet utan täcke?
 
Vad gör ni för att skona era hästar från dessa hemska flygfän?
Vi kan inte ha våra ute dagtid alls, dom blir totalt sönderbitna. Flugspray och täcke hjälper inte mycket. Hästarna får panik och springer sig svetta i värmen.
Nu står dom inne på stängd loge från kl 7.00- 22.00. :(
Dom är inte jätteglada över denna lösning och jag får dåligt samvete när dom ber mig att få komma ut..

Är det olika hur ont hästarna har av flygfäna, grannens hästar går ute hela dygnet utan täcke?

varför kan du inte ha dörren öppen till logen så de kan välja själva?
 
Mina hästar är inne, de står vid dörren o vill in. Det är en fruktansvärd plåga för dom och dom njuter av att stå inne. De har faktiskt vägrat att gå ut vissa dagar när jag har försökt släppa ut dom senare. Du ska inte ha dåligt samvete för att de är inne, det är mycket värre för dom att vara ute. Tror faktiskt de flesta hästar föredrar snöstorm framför insekterna. Tycker synd om alla hästar som står ute i stekande sol och blir totalt uppätna av alla blinningar och bromsar.
 
Mina hästar är inne, de står vid dörren o vill in. Det är en fruktansvärd plåga för dom och dom njuter av att stå inne. De har faktiskt vägrat att gå ut vissa dagar när jag har försökt släppa ut dom senare. Du ska inte ha dåligt samvete för att de är inne, det är mycket värre för dom att vara ute. Tror faktiskt de flesta hästar föredrar snöstorm framför insekterna. Tycker synd om alla hästar som står ute i stekande sol och blir totalt uppätna av alla blinningar och bromsar.

Mina kan välja att stå inne i lösdriften. Och det gör de mellan 8 och 18 typ när det är som värst. Går ut emellanåt och tar några tuggor gräs och sen in igen. Men sen går de ute hela natten istället och äter i lugn och ro :)
 
Jag har mina inne under dagen när det är som värst, övriga perioder täcken på + insektsspray vb.
Ja, här är det illa så länge solen är uppe. Jag skulle släppa dom i ny hage i veckan kl 20. Dom börja beta, jag gick en runda för att kolla stängslet. Tio minuter senare va dom fulla av stora hemska blodsugare. Dom följde med mig frivilligt in igen trots det goa nya betet
 
Vi har flugtäcken och flugspray samt har lösdrift där hästarna kan gå in. Vattenmugg finns i lösdriften så de kan lugnt hänga där under dagarna.
Jag skulle inte ha dåligt samvete för att ta in dom, ibland behöver man ju göra det.

Min medryttarhäst är en sån som verkligen drar åt sig odjuren. Jag har nyss införskaffat flugtäcke att ha när vi rider också.
 
Ja, här är det illa så länge solen är uppe. Jag skulle släppa dom i ny hage i veckan kl 20. Dom börja beta, jag gick en runda för att kolla stängslet. Tio minuter senare va dom fulla av stora hemska blodsugare. Dom följde med mig frivilligt in igen trots det goa nya betet

Ja, så illa är det inte hos mig =( Fy era stackare !!
 
varför kan du inte ha dörren öppen till logen så de kan välja själva?
Jo, jag har haft dörren öppen tidigare och det har funkat, flugorna har lämnat dom ifred, när dom har kommit in.
Nu vet jag inte vad som har hänt, flugorna är värre än någonsin
Igår när jag kom hem, visste en av hästarna inte var han skulle ta vägen. Han sprang in i logen, ut igen, la sig ner, försökte rulla bort bromsarna. Inget hjälpte. Jag fick in honom på logen, trängde dörren, smällde ihjäl bromsarna som satt på honom. Då va han helt matt och jag va tvungen att svalka honom med kallt vatten, för få honom på benen. Riktigt otäckt. Nu är dörren stängd tills solen gått ner.
Vad jag inte fattar är hur andra hästar klarar av att gå ute i den skiten dygnet runt. Dom har inte ens en loge att söka skydd i.
 
Mina hästar är inne, de står vid dörren o vill in. Det är en fruktansvärd plåga för dom och dom njuter av att stå inne. De har faktiskt vägrat att gå ut vissa dagar när jag har försökt släppa ut dom senare. Du ska inte ha dåligt samvete för att de är inne, det är mycket värre för dom att vara ute. Tror faktiskt de flesta hästar föredrar snöstorm framför insekterna. Tycker synd om alla hästar som står ute i stekande sol och blir totalt uppätna av alla blinningar och bromsar.
Sant, snöstorm är bättre än stekande sol och insekter.
Här är hästarna inne nu, hela dagen, dom får bli uttråkade.
Förhoppningsvis njuter dom desto mer av friheten på natten.
 
Jo, jag har haft dörren öppen tidigare och det har funkat, flugorna har lämnat dom ifred, när dom har kommit in.
Nu vet jag inte vad som har hänt, flugorna är värre än någonsin
Igår när jag kom hem, visste en av hästarna inte var han skulle ta vägen. Han sprang in i logen, ut igen, la sig ner, försökte rulla bort bromsarna. Inget hjälpte. Jag fick in honom på logen, trängde dörren, smällde ihjäl bromsarna som satt på honom. Då va han helt matt och jag va tvungen att svalka honom med kallt vatten, för få honom på benen. Riktigt otäckt. Nu är dörren stängd tills solen gått ner.
Vad jag inte fattar är hur andra hästar klarar av att gå ute i den skiten dygnet runt. Dom har inte ens en loge att söka skydd i.

Det fattar inte jag heller faktiskt. Men det kan variera mycket på olika ställen även om det inte är så långt emellan, men blinningar och bromsar föds i rinnande vatten i vattenbrynen så om man har en rinnande bäck i närheten så kommer de därifrån.
En vår för några år sedan var det snustorrt det regnade inte över huvud taget så vår å som rinner genom markerna torkade nästan ut. Den sommaren hade vi inte en enda blinning. Bästa sommaren!

Vi har även flugor som bits! Jag har satt myggnät på alla fönster och gjort nätdörrar till stallet så det kan stå öppet utan att all skit kommer in. Hästarna älskar sitt stall sommartid. De vill bara vara där inne!
 
Vi har flugtäcken och flugspray samt har lösdrift där hästarna kan gå in. Vattenmugg finns i lösdriften så de kan lugnt hänga där under dagarna.
Jag skulle inte ha dåligt samvete för att ta in dom, ibland behöver man ju göra det.

Min medryttarhäst är en sån som verkligen drar åt sig odjuren. Jag har nyss införskaffat flugtäcke att ha när vi rider också.
Vi brukar ge dom lite hö och halm på lösdriften så dom har lite att göra där.
Rider gör jag inte nu, när det är så varmt, vi har 28 grader kl 8 på kvällen Någon kväll har jag bara suttit upp en liten stund för att vi ska umgås lite, det får bli viloperiod ett tag nu och lite pysslande i stallet.
 
Jag rider sent, kom hem vid midnatt häromkvällen. Går ju inte att rida på dagen :meh:

Vår lösdrift är öppen så de går som de vill, men de hänger ju därinne från förmiddag till kväll. De går ut och käkar lite kort bara. Men dåligt samvete ska du inte ha, hellre stå inne än ha panik därute.
 
Något dåligt samvete tycker jag inte du ska ha alls, det bästa för hästarna är ju faktiskt, anser jag, att vara inne när det är sådan mängd bromsar etc i farten.
 
Det fattar inte jag heller faktiskt. Men det kan variera mycket på olika ställen även om det inte är så långt emellan, men blinningar och bromsar föds i rinnande vatten i vattenbrynen så om man har en rinnande bäck i närheten så kommer de därifrån.
En vår för några år sedan var det snustorrt det regnade inte över huvud taget så vår å som rinner genom markerna torkade nästan ut. Den sommaren hade vi inte en enda blinning. Bästa sommaren!

Vi har även flugor som bits! Jag har satt myggnät på alla fönster och gjort nätdörrar till stallet så det kan stå öppet utan att all skit kommer in. Hästarna älskar sitt stall sommartid. De vill bara vara där inne!
Ja, vi har en bäck och träd runt våra hagar, tydligen sämsta läget, när det gäller flygfän. Flugorna bits också här, men inte lika hårt...
Smart med myggnät över fönster och dörrar. Det ska jag också ha, när mitt stall är färdigbyggt. Just nu är det en byggplats. Som det ser ut nu så kommer jag att få nytta av mina nya boxar. Inte under vintertid, som jag först hade tänkt, utan under sommaren.
 
oavsett bromsinvasion osv så hade jag aldrig sett det nödvändigt att bomma igen logen. din hästs reaktion var väl en reaktion att bromsar redan bitit sig fast osv när den kom in. bromsar gillar sol så de kommer inte spontant uppsöka hästarna inne i logen öht rent allmänt. jag hade därmed som sagt lämnat dörren öppen så dina hästar kan välja själva om de vill gå ut några minuter här och där eller inte. då slipper du frustrationen du skriver om som är anledningen till din tråd.
 
Fy fasen!
Vi har knappt några blinningar alls. Underbart!
Bor på slätten och det finns inga vattendrag eller andra djur i närheten som lockar till sig skiten.
Kan rida ut mitt på dagen i strålande sol och se kanske tio flugor.
 
Det är ungefär som det brukar här vid denna årstiden, dvs vi har massor med blinningar och även det trekantiga "jas-planen" och de riktigt stora bromsarna. Har köpt flugtäcke till den "stora" i år för att slippa spreja gift som ändå inte hjälper så bra. Rider gör jag tidigt - vill vara tillbaks senast vid 9-tiden - och då brukar det gå bra :)!
 
oavsett bromsinvasion osv så hade jag aldrig sett det nödvändigt att bomma igen logen. din hästs reaktion var väl en reaktion att bromsar redan bitit sig fast osv när den kom in. bromsar gillar sol så de kommer inte spontant uppsöka hästarna inne i logen öht rent allmänt. jag hade därmed som sagt lämnat dörren öppen så dina hästar kan välja själva om de vill gå ut några minuter här och där eller inte. då slipper du frustrationen du skriver om som är anledningen till din tråd.

Det är min erfarenhet oxå, att blinningar o bromsar flyger inte in i stall o lösdrifter.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 576
Senast: MJLee
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 559
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 706
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 052
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp