Bukefalos 28 år!

Hästmarknaden idag

KSF

Trådstartare
Inte helt säker på var jag ska posta det här men jag har i vilket fall som helst en fråga som jag inte finner svar på (eller tillräckligt nya svar på).

Man pratar om att det inte är en säljares marknad just nu när det gäller att sälja hästar och som alla andra marknader går upp och ned i perioder, så mycket om ekonomi förstår jag.

Nu till mina frågor.

Är det så att man inte får sina hästar sålt för samma pris idag men då i sin tur kan köpa hästar billigare en för något år sedan? Att det då för att det inte är säljarens marknad då istället blir köparens?

Eller är det så att köpare tycker hästarna är för dyra och att säljarna sätter för höga priser som gör att marknaden står still? Kan det då vara så att det då inte är någons marknad alls och att sälja/köpa inte står som motpoler till varandra?

Min grundtanke var att om man säljer för att köpa en ny häst och är tvungen och sälja billigt så kan man då i sin tur köpa billigt. Därmed även om man inte sålde och köpte för lika höga siffror som man kanske tidigare kunde göra så är mellanskillnaden mer eller mindre den samma. Därför förstod jag inte vad problemet med att man inte kunde sälja dyrt var. Men jag kanske har missat något?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det finns ju de som jobbar med att föda upp hästar. De säljer för att få in pengar till verksamheten, inte för att köpa en ny. Får man in 15 000 kr istället för 55 000 kr så känns det i börsen. Företaget går dåligt och kanske t o m i konkurs.

Färre har häst idag än för några år sedan, många ställen som inte haft boxar lediga på 10 år står halvtomma och annonserar för fullt utan att få in nya inackorderingar.

Marknaden står stilla. Fler hästar än köpare. Defintiivt köparens marknad.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Det finns ju de som jobbar med att föda upp hästar. De säljer för att få in pengar till verksamheten, inte för att köpa en ny. Får man in 15 000 kr istället för 55 000 kr så känns det i börsen. Företaget går dåligt och kanske t o m i konkurs.

Färre har häst idag än för några år sedan, många ställen som inte haft boxar lediga på 10 år står halvtomma och annonserar för fullt utan att få in nya inackorderingar.

Marknaden står stilla. Fler hästar än köpare. Defintiivt köparens marknad.
Nej visst jag förstår att om man jobbar med hästar eller tänker investera pengarna i något helt annat en en ny häst att man är det ett dåligt läge.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Nej visst jag förstår att om man jobbar med hästar eller tänker investera pengarna i något helt annat en en ny häst att man är det ett dåligt läge.

Oavett om man jobbar med hästar eller ej, så om man föder upp t ex ett halvblod som säljs när den är inriden så har den kostat uppfödaren en hel del pengar på vägen. Får man inte igen åtmonstone de pengar man lagt ut så går man med förlust på den hästen, och varför ska man sponsra ryttare med hästar? Problemet är att skillnaden mellan vad köpare vill betala och vad en häst kostar att ta fram är i många fall stor. Jag kollar en del på hästnet, och ser man på köpesannonserna där så vill folk verkligen inte betala vad det kostar att föda upp en häst.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag letar häst och tycker många har riktiga fantasipriser på sina hästar.
Tycker det fanns mer till bättre priser för ett år sen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Kl

Många har överpriser på sina hästar. Jag tittade på en idag som jag tänker köpa (om den går igenom besiktningen). Den är egentligen typ 10-15k dyrare än den borde men eftersom jag gillar den och familjen som säljer så tänker jag inte bry mig om att tjafsa om priset.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag har haft stenkoll på marknaden senaste månaderna.
Det dräller av billiga hästar - i Skåne och runtom. I Sthlm tycker jag priserna ligger högre.

Men priserna är överlag lägre än tidigare. Dock dräller det av hästar som är överprissatta. Men de kommer också ut om och om igen.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Tycker mest det är billiga importer.

Jag vill ha en svenskfödd häst modell mindre för träning och tävling på lägre nivå och det är inte lätt att hitta.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Tyvärr är det så att den uppfödare som har en svensk mindre häst inte ens annonserar ut den idag för de billiga och ofta dåliga importerna helt har rubbat prissättningen. Man säljer dessa "små" hästar genom kontakter och inte annonser alt att man får behålla dom själv. För tyvärr så kostar ju dessa lika mycket att föda upp som de som är 170+. Så jag kan förstå att det är svårt att hitta det du söker.
Det har alltid varit så att det är lägre priser och fler att välja på i Skåne än i Stockholmsområdet. Ofta har det också under årens lopp varit högre kvalite på de skånska hästarna. Marknaden i Skåne har inte blivit bättre av att det blivit enklare att ta in hästar från andra länder. Men det man sak vara medveten om är att dessa billiga importer som ser så väldigt bra ut i annonserna ofta är hästar som hästhandlaren köpt in mycket billigt i deras hemländer för att de inte går att sälja där. Många har skador och medfödda fel som inte alltid är så lätta att upptäcka vid köp. Men som tyvärr många blir kloka på efter ett tag.

Sedan är det ju en hel del privata säljare som sätter samma pris på sin häst som den som har det som yrke, trots att man inte ska betala moms och andra skatter och inte heller behöver lämna samma garantier som den som är näringsidkare. Detta gör ju också att det blir konstig prissättning på hästar. Om man jämför med bilar som sälja både privat och genom firmor så får man ju ge mer för en bil hos en bilhandlare och får då också viss garanti än vad man får om man köper privat. Det är helt accepterat eller hur? Men det är något som privatpersonen som ska sälja häst inte tycks fatt vid prissättning utan vill ha det samma. Så det är klart att det finns en hel del hästar som det finns för hög prislapp på.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag åker gärna till Skåne om jag hittar vad jag söker.
Någon mer import blir det inte, som du skriver, de har ofta fel som dyker upp efter ett tag.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast jag har inte sett så många importer faktiskt. Ofta är det folk som behöver bli av med hästen snabbt, oftast pga ekonomi. Men det brukar gälla o vara snabb, de hästarna ligger inte på annons så länge.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Du har rätt om garantier, men när det gäller moms jämnar det ut sig. En näringsidkare får dra av allt vad moms heter exempelvis för foder, utrustning och tvingas sedan lägga på moms på hästen. En privatperson betalar moms på allt men.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Men normalt sett betalar man ju moms till staten, dvs man lägger mer moms på den färdiga produkten än vad man betalat för att få fram den.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Hur får du ihop det här? Man betalar alltid moms till staten och storleken är reglerad av värdet av produktens försäljningspris. Företagare lägger inte ut en krona i moms för att ta fram den, medan privatpersoner lägger 25% på all mat, all utrustnng etc.

Jag vet inte vad som ger högst inbetlad moms, det varierar säkert, men både privata och företagare påverkas av momsen men för privatpersonen sker det kontinuerligt medan för företagaren sker det med en klumpsumma på slutet. Både privatpersoner och företagare kan funska och köpa/sälja helt eller delvis svart.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag menar att försäljningsvärdet är större än kostnaden, vilket innebär att företagaren betalar in överskottet till staten. Är det svårt att förstå...?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag undrar hur du tänker, moms har inget med överskott att göra över huvudtaget, det är en fast procentsats av varans försäljningspris mot konsumenter. Momslagstiftningen är komplicerad och det finns möjligheter att kvitta moms etc, men den blir aldrig större än 20% av försäljningspriset mot konsument.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Om en häst har kostat mig 20' + moms att tillverka och jag säljer den för 40' + moms måste jag betala 5000:- till staten. Hur mycket betalar du som privatperson till staten för samma häst?
 
Sv: Hästmarknaden idag

En privatperson som tillverkar en häst betalar moms på tillverkningskostnaderna där du kan dra av eller kvitta momsen. Vad som kostar mest varierar, och därmed vem som betalar mest till staten. För var 100-lapp du betalar i foder betalar privatpersonen 125 kr, det smma gäller utrustning, veterinärvård etc.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag tror inte alls att du förstår. Räkna igen på mitt exempel!

Om jag tillverkar hästen kostar den mig 25'. Jag säljer den för 50' och betalar 5' till staten. Jag har tjänat 20'.
Om privatpersonen tillverkar hästen kostar den 25'. Den säljs för 50' och det blir 25' över.

Ser du skillnaden som Masse är ute efter?

Dessutom ska jag skatta för mina 20', vilket iofs privatpersonen teoretiskt sett ska göra också men det sker nog ganska sällan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 983
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 861
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp