Bukefalos 28 år!

Hästmarknaden idag

Sv: Hästmarknaden idag

om jag tolkat det rätt så ska privatpersonen också skatta vinsten?

Det är ändamålet som styr. Köper/producerar man en häst för privat bruk och sedan säljer, så är det ingen skatt på vinster under 50 000 kr. Men köper/producerar man en häst med syftet att sälja den vidare, då är det om man inte har näringsverksamhet, hobbyverksamhet, och man redovisar ev. överskott på särskild blankett och skattar för vinsten.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Precis så. Och bilhandlaren tar lite högre pris, för att alla vet att du har en trygghet i att handla av en (seriös) handlare. Det är helt enkelt motiverat att betala lite mer för man får lite mer.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag kan förstå Sjöbergas tanke där. Om man tar exempel köp av begagnad bil. Om du är teknisk kunnig när det gäller bilar så känner du dig säker att gå ut på blocket och handla privat. Men är du i läget att du inte ens vet hur man kollar oljan så är det säkrare att köpa av bilhandlare just därför att du hamnar i ett bättre läge i.o.m KKL.

Har inte uppfattningen att hästköpare har det tänket i samma utsträckning, tyvärr.


Fast de flesta som köper häst har nog betydligt bättre koll på hästar då hästar oftast är deras hobby. Sen gör man väl oftast veterinärbesiktning av en häst innan köp. Så jämförelsen med den genomsnittslige bilköparen haltar. Snarare är det med en som har bilar som hobby som ska köpa bil som du skall jämföra med.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag kan varken hålla med eller inte då jag inte sett någon statistik i ämnet ;)
Min egen erfarenhet efter att varit i bägge branscher är att det procentuellt finns ungefär lika många gröna hästköpare som gröna bilköpare :D

Gällande veterinärbesiktning så är den långt ifrån heltäckande och man ska också ha kompetens att tyda den på rätt sätt.

Så, ja jag tycker det är rimligt att man som seriös näringsidkare inom hästbranschen borde kunna ta ut ett högre pris. Och som köpare så skulle man då kunna pruta på privatsålda hästar just med anledning av detta ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Hästmarknaden idag

Precis så. Och bilhandlaren tar lite högre pris, för att alla vet att du har en trygghet i att handla av en (seriös) handlare. Det är helt enkelt motiverat att betala lite mer för man får lite mer.

Inte alls säkert, om jag som hobbyuppfödare har tolkat det rätt så kan jag falla under samma lagstiftning som en företagare om jag producerar ett visst antal föl/hästar och på regelbunden basis.
Så jag kan, om jag har otur, ha samma skyldigheter som en företagare men inte rättigheter. Dvs skattemyndigheterna anser inte att verksamheten är lönsam/stor nog men lagstiftningen anser att jag bedriver en verksamhet.

När jag förhörde mig i min region om att ev lägga avelsverksamheten i företaget så var jag tvungen att ha minst fyra ston i avel.

Jag förstår själv inte riktigt hur det förhåller sig men det är rätt krångligt helt klart..

Som hobbyuppfödare försöker jag skydda köparen och mig själv genom att bla teckna doldafelförsäkring, nu tror jag den ingår per automatik men innan gjorde den inte det.

Sen är också en stor skillnad i produktionskostnaden att en företagare oftare har flera ston och kan ev om de använder samma hingsthållare få riktigt bra rabatter till skillnad mot den med ngt enstaka sto. Dessutom får man rabatter hos försäkringsbolag och även hos många seminstationer. Man kan köpa större volymer foder och strö och även där får man oftast bättre priser om man kan köpa på bulk eller hela skördar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmarknaden idag

Inte alls säkert, om jag som hobbyuppfödare har tolkat det rätt så kan jag falla under samma som en företagare om jag producerar ett visst antal föl/hästar och på regelbunden basis.
Så jag kan, om jag har otur, ha samma skyldigheter som en företagare men inte rättigheter.

Så har jag också förstått det. Och det innebär dessutom att det är meningslöst att sälja hästen till sig själv (eller maken, eller barnet) privat för att sen sälja den vidare. Man garderar sig inte mot KKL ändå.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Sen är också en stor skillnad i produktionskostnaden att en företagare oftare har flera ston och kan ev om de använder samma hingsthållare få riktigt bra rabatter till skillnad mot den med ngt enstaka sto. Dessutom får man rabatter hos försäkringsbolag och även hos många seminstationer. Man kan köpa större volymer foder och strö och även där får man oftast bättre priser om man kan köpa på bulk eller hela skördar.

Fast det har mer med antalet hästar än ägandeformen att göra. Även om det i de allra flesta fallen är så att företagaren har fler hästar än privatpersonen. Jag förhandlar mig ofta till rabatter men ingen gång hittills har någon velat se mitt F-skattebevis. Det handlar bara om hur mycket jag vill köpa.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Så har jag också förstått det. Och det innebär dessutom att det är meningslöst att sälja hästen till sig själv (eller maken, eller barnet) privat för att sen sälja den vidare. Man garderar sig inte mot KKL ändå.

Precis!

Som företagare tror jag också att jag kan skydda mig bättre genom företagsförsäkringar men vet ingen privatförsäkring som gäller om man behöver rättshjälp eller inkomstbortfall pga hobbyverksamhet?
 
Sv: Hästmarknaden idag

Fast det har mer med antalet hästar än ägandeformen att göra. Även om det i de allra flesta fallen är så att företagaren har fler hästar än privatpersonen. Jag förhandlar mig ofta till rabatter men ingen gång hittills har någon velat se mitt F-skattebevis. Det handlar bara om hur mycket jag vill köpa.

Japp men om man handlar med hästar alt bedriver avel i företagsform så har man oftast ett större antal hästar/ston:)

Idag finns det nog ingen som skulle få registrera firma och bli momsregistrerad med bara ett sto i avel.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Jag kan varken hålla med eller inte då jag inte sett någon statistik i ämnet ;)
Min egen erfarenhet efter att varit i bägge branscher är att det procentuellt finns ungefär lika många gröna hästköpare som gröna bilköpare :D


De flesta hästköpare har ju hållit på med hästar sedan barnsben, så att den genomsnittslige hästköparen har bättre koll på hästar än vad den genomsnittslige bilköparen har på bilar ser jag som helt självklart.

Sen är det klart att det förekommer fall som föräldrar som bara sett hästar på TV som vill ge sin 10-årin en fin julklapp, men de är ändå i minoritet.




Gällande veterinärbesiktning så är den långt ifrån heltäckande och man ska också ha kompetens att tyda den på rätt sätt.

Fast handlar det om allvarliga fel så förutsätter jag att en seriös veterinär tydliggör det för köparen och inte gömmer det i någon luddig formulering. Att ha med en veterinär vid ett hästköp är ju ungefär som att ha med en bilmekaniker vid ett bilköp. Du förstår kanske inte allt mekanikern säger, men upptäcker mekanikern att de skruvat på milmätaren eller att motorn går på sista versen så lär du få reda på det.



Så, ja jag tycker det är rimligt att man som seriös näringsidkare inom hästbranschen borde kunna ta ut ett högre pris. Och som köpare så skulle man då kunna pruta på privatsålda hästar just med anledning av detta ;)

Fast hur ska kunden veta att hästförsäljaren är seriös? Även ifall du inte sett någon statistik på det så kan jag lova dig att hästförsäljarbranschen inte precis har ett grundmurat rykte för att vara seriös.

Om det inte är någon jag känner så skulle jag nog tro att jag löper större risk att luras av en yrkesmässig hästförsäljare än av en privatperson som inte har någon större rutin av att sälja häst.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Problemet är väl att du inte kan öppna hästens motorhuv.

Håller med om att hästhandlare inte har det bästa ryktet.
 
Sv: Hästmarknaden idag

Inte alls säkert, om jag som hobbyuppfödare har tolkat det rätt så kan jag falla under samma lagstiftning som en företagare om jag producerar ett visst antal föl/hästar och på regelbunden basis.
Så jag kan, om jag har otur, ha samma skyldigheter som en företagare men inte rättigheter. Dvs skattemyndigheterna anser inte att verksamheten är lönsam/stor nog men lagstiftningen anser att jag bedriver en verksamhet.

IL säger i 13 kap § 37:
Hobbyverksamhet

37 § I fråga om varje verksamhet som bedrivs självständigt men som inte ska räknas till inkomstslaget näringsverksamhet får avdrag för beskattningsårets kostnader inte göras med större belopp än som motsvarar beskattningsårets intäkter.
I sådan verksamhet ska avdrag göras även för något av de fem föregående beskattningsårens kostnader till den del dessa överstigit det årets intäkter och inte kunnat dras av tidigare. Avdrag får dock inte göras med högre belopp än vad som återstår av intäkterna efter avdrag för beskattningsårets kostnader. Lag (2007:1419).


Om det inte finns annan praxis så borde inte KKL gälla så länge det räknas som hobbyverksamhet då KKL säger i §1 sista st:

I denna paragraf avses medkonsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).


Men som sagt orgar inte plöja igenom NJA...

Rolle
IpL
 
Sv: Hästmarknaden idag

Rätten har vid några tillfällen prövat om man kan sälja häst privat "utanför" ett företag som sysslar med hästverksamhet och de har då kommit fram till att det finns ett ytterst begränsat utrymme för att göra detta. Huvudregeln är att hästen skall säljas "inom" näringsverksamheten. Konsumenten skall i dessa lägen kunna åberopa konsumentköplagen.

http://www.hippson.se/fraga-experte...nsson/far-ett-foretag-salja-hastar-privat.htm

Det var ett fall som det skrevs en del om nyligen, borde ha varit i Ridsport för det är den jag mest läser. Hittar det dock inte nu.
 
Sv: Hästmarknaden idag

KKL säger:

Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.


Har man en näringsverksamhet och säljer "bredvid" så är det nog svårt att hävda privat försäljning.

Rolle
IpåL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 027
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 522
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp