Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hatar min häst!

Tycker inte du ska ha någon häst alls. Allt du beskriver är ju ganska normalt betende hos en häst som nyss flyttat, på din beskrivning får man inte heller uppfattningen av att du skulle vara en särskilt hästvan person, tycker du ska försöka vara medryttare ett tag ist eller liknande tills du lärt dig lite mer. Tex är det inte konstigt att hästen inte står stilla om man duschar i kallt vatten och att hästen inte vill gå i början är inte konstigt och beror nog snarare på ryttaren, att du inte ridit ut med sälskap i början är för mig bara obegripligt.
 
Sv: Hatar min häst!

Varför köpte du ens hästen? Man märker ju relativt snabbt hur hästen är.
Klart hästen inte är glad när ryttaren är så negativt inställd. Negativitet smittar.

Min häst var förövrigt också en som stannade vid uteritt. Tills en dag då jag helt enkelt tröttnade och drämde till henne med spöt. Sedan dess går hon fram överallt. Och jag är ändå väldigt mesig i min ridning, men någon måtta får det ju vara. Något jag alltid är noga med är dessutom att huvudet ALLTID ska vara riktat åt det håll man ska (varesig det är ridning eller lastning)
 
Sv: Hatar min häst!

Tack det gläder mig :bow: Jag har fått en pärla, kärlek vid första ögonkastet och det håller än 14 år senare.

Jag håller med dig. Min fina lilla häst är världens bästa. Hon är lika söt och rar som hon var när hon kom till oss för snart nio år sedan.
 
Sv: Hatar min häst!

Jättetråkigt att läsa ditt inlägg...

Jag tänker att du kanske inte hade riktigt realistiska förväntningar på din häst till att börja med, och nu har du skapat en negativ spiral. :(

Det är en HÄST - han tänker inte i särskilt komplicerade banor. Gör det lätt för honom att göra rätt så väljer han den lätta vägen. Bråka med honom eller ställ orättvisa krav så kommer han också att bråka tillbaka...

Ska du förbättra er relation nu får du räkna med att det att det tar ett tag, och att det faktiskt är helt upp till dig hur er relation ska bli i slutänden. Ett djur kan man inte bara köpa och omedelbart förvänta sig lydnad och "kärlek", det fungerar inte så.

Du har redan fått praktiska förslag på hur du kan tänka och jobba med din häst. Men är det så att du helt enkelt är less och bara vill bli av med honom så sälj snarast - att dra ut på det och fortsätta så som du verkar göra nu kommer bara förstöra för er båda.
 
Sv: Hatar min häst!

Allt du beskriver är ju ganska normalt betende hos en häst som nyss flyttat
?? Betyder det att hästar som flyttat till dig alltid varit sura eller...? 'man får den häst man förtjänar'... Nej, det är inte normalt beteende att vara konstant sur och tvär, oavsett om den nyss flyttat eller stått på samma plats 'i hundra år'.
 
Sv: Hatar min häst!

Det kan det väl visst vara, om hästen tex inte trivs eller inte mår bra av någon anledning.
Den kanske upplever obehag i sin omgivning osv.
 
Sv: Hatar min häst!

---och det är väl med största sannorlikhet obehag med omgivningen om ägaren har den inställning som beskrivs i tråden.
 
Sv: Hatar min häst!

*KL*

När jag köpte min häst verkade hon vara världens snällaste.
Det första jag gjorde var att plocka bort lösa benbitar på henne = några veckors vila.

Vi började gå promenader i skogen, jättebra för mitt och hennes förhållande till varann!
Så här gjorde jag: Hade med mig spö från början. Vi gick ut och jag var noga med att hon höll sig lite bakom mig, gjorde hon inte det, då petade jag med spöt tills hon backade några steg. Hon skulle stanna när jag stannade, gå när jag gick.. Ja helt enkelt följa mig.Vi gick runt i säkert två veckor och snurrade i skogen och övade, hon protesterade en del i början och reste sig mot mig men det gäller att vara konsekvent och vara bestämd, hon ska så fort hon kommit ner backa (här är det bra att ha spöt som en extra längd mellan dig och hästen) och sen följa mig igen.

Vi fick början till en bra relation på marken, sen när jag skulle rida så var det andra bullar, skritta igång henne gick bra men när vi skulle ge oss ut på längre turer..
Hon ville inte gå av stallplanen! Envis som synden och TÄNKTE inte lämna kompisarna.
Jag fick tipset; Snurra (ta tag i ena tygeln och snurra hästen på en liten liten volt) och efter några varv då hästen tappat fattningen lite så skänklar man på ordentligt med mycket eftergift på tygeln, blir det trav så gör det absolut ingenting.
Jag fick hålla på med snurrningarna i en veckas tid kanske (Men min häst var bara 5 år) sen kunde jag lugnt skritta från stallplanen på långa tyglar. Och har aldrig haft problem efter det med att hon inte vill gå fram någonstans.

Det fungerade iallafall för mig! Nu vet jag inte hur bra jag förklarat.. Är lite trött :) men fråga om det är något mer du undrar över.

Annars, har du tagit hjälp av tränare? För mig har det varit väldigt viktigt med min tränare för att hitta knappar och få tips och råd på vägen.
 
Sv: Hatar min häst!

Knapplån
Precis som övriga skriver så behöver du fatta ett beslut. Antingen säljer du eller ger du ER en chans. Är du velig så ge ditt försök- som isåfall ska vara helhjärtat- en viss tidsgräns, typ 2 månader. Lägg ner alla krav och undvik problemsituationer i början typ ridning, duschning etc. UMGÅS med din häst! Lär känna honom och vice versa. Gör roliga / mindre problemfyllda saker: Promenera i skogen, borsta, pyssla, ja få den att koppla ihop dig med nåt positivt! Och BELÖNA den när den gör rätt och ge spontanbelöningar under ett pågående, positivt beteende. Matte kan vara rätt ok ändå;). Men använd dessa aktiviterer till att skapa en tillitsfull relation och ha hela tiden ett ledartänk. Från det att du hämtar den i hagen tills du lämnar den där igen. Ha god tid på dig i stallet. Försök läsa hästens kroppsspråk hela tiden, var ödmjuk men ändå stabil och trygg. Låt honom vara sur - men INTE bete sig aggressivt! Men viktigt! Va inte långsint här utan börja om från början när du har sagt till honom - som om det inte hade hänt! Lyssnar och läser man hästen märker man hur han vill bli hanterad. Vissa behöver fastare strukturer för att inte flippa ut, andra kan gå på längre tyglar. Och här kommer ju du in igen. Kan du ge hästen det han behöver för bådas väl/ säkerhet? När markhanteringen funkar bra så hade jag börjat ställa lite högre krav- eller ja krav.. Utökat träningen Både från marken och hästryggen. Lite grund KBT, funkar på både människ o djur. Lycka till!
 
Sv: Hatar min häst!

Hästar är känslig djur, om hästen känner sig osäker på sin människa förstår jag att den upplevs som sur.
Ts> Om du kunde rida ut utan problem när du provred så är det ganska tydligt att problemet ligger hos dig. Antingen säljer du hästen eller så börjar du om. Ta hjälp av erfarna personer o ffa så måste du ändra din inställning till hästen.
 
Sv: Hatar min häst!

*KL*

Jag köpte en drömhäst för några år sedan. Hon var otroligt vacker och SÅ underbar! Hon var mjuk som en katt att rida och ja, helt fantastisk.
Tog det lugnt i början, gick promenader och bara umgicks osv osv så efter en ridtur när vi nästan är hemma igen bara reser hon sig rakt upp.
Jag fattar INGET, vi hade ju skrittat på långa tyglar och var nästan hemma.
Hon reste sig flera gånger till under de 500 m vi hade kvar hem.
Sen var det kört.
Hade haft henne i ca 2 månader, ridit kanske 10 ggr på den tiden.
Sadeln låg bra, hon hade inte ont någonstans.
Tillslut reste hon sig tom när jag longerade henne. Hon hatade mig.
Jag vet fortfarande inte varför det blev så som det blev, hon var min drömhäst, jag var inte hennes drömägare. Jag började hata henne.
Vi hade kanske kunnat lösa problemet (för det var bara det problemet vi hade, att hon reste sig - på slutet reste hon sig så högt att hon höll på att slå över varje gång och när man såg på henne så märkte man att hon sket i vilket) men jag vågade helt enkelt inte fortsätta, satte ut henne på annons och tänkte att jag ska ge det tiden det tar att sälja henne, men sista månaden hatade vi varandra fullt ut tror jag.
Folk kom och provred och vissa människor kunde jag direkt se att hon inte gilade, andra stormtrivdes hon med. Hon såldes till en ridskola, funkade sådär och såldes sedan till en mamma och dotter och där passar de tillsammans som handen i handsken. Hon är precis sådär underbar, vad jag fattat det, som det jag visste fanns i henne.

SÅ jag hade henne bara i 4 månader innan hon blev såld.
Det var bland de svåraste och lättaste beslut jag tagit.
Jag vet att folk pratat skit och tittat snett, men det skiter jag i. Jag vet att hästen har det precis så bra idag som hon var värd att ha det, sörjer drömhästen som jag visste fanns i henne, men vi passade inte ihop och det är tveksamt till om vi har kunnat arbeta fram det som nya ägarna har med henne idag.

För mig krånglade det lite även på provridningen och när jag tänker på det efteråt så borde jag reagerat redan då, eftersom hon inte krånglade med personen jag hade med mig eller med ägaren, hon försökte redan då säga att vi inte passade, men jag lyssnade inte utan blev kär.

Vad jag vill säga är att om det känns fel, sälj. Det kan säkert vara en underbar häst du köpt, ja underbar för någon annan. Hästar har också känslor och jag är ganska övertygad om att hästarna som är kloka med mycket personlighet, de accepterar inte vilken ägare som helst, det har min drömhäst lärt mig och jag kommer händanefter lyssna på hästen i tidigit skede. :)
 
Sv: Hatar min häst!

Vad tycker du själv? Tror du redan vet svaret och vill få bekräftelse. Se till att hästen får ett bra hem och köp en häst som du passar med.
 
Sv: Hatar min häst!

En häst som trivs och är harmonisk är sällan sur och grinig.

Jag har sett hästar som är sura och sparkar i boxdörren, hugger efter boxgrannen och människor som passerar, och alla dessa har varit hästar som inte trivs med sin situation, ofta hästar som står i box med lite utevistelse, hungriga, kastar sig i maten och får vänta länge till nästa mål.

Ush jag föredrar naturligare hästhållning med rätt häst till rätt människa.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag tycker att du ska testa klickerträning innan du ger upp helt. Du måste motivera den här hästen. Han verkar vara en smart häst som inte litar på någon. Vad tjänar han på att göra som du vill? Han måste förstå varför han ska göra som du säger, och du måste bli tryggare och tydligare. Klicker hjälper till med både det första och det andra, och du ska se att snart kommer öronen att peka framåt. Klicker kan du träna på stallplan i grimma och grimskaft, eller i boxen.

Googla på klicker med häst så får du tips. Min tvååring var jättejobbig innan jag klickade in henne, nu är hon alltid med på noterna. Det är superkul att jobba med henne, vare sig klickern är med eller ej, och hon går med på vad som helst bara hon får en belöning (som kan vara beröm, gos eller godis, favoriten är frukostknäcke) därför att hon har lärt sig att förvänta sig belöning om hon försöker.

Prova, om inte annat för att få upp ditt eget självförtroende för det är nog inte det bästa just nu. Lycka till.
 
Sv: Hatar min häst!

Men visst finns det hästar som är sura och elaka. Det är därför man köper och avlar på snälla hästar. Usch vad jag blev biten en gång av en elak häst , jag hade bundit upp hästen lite långt för att jag skulle vara snäll och låta hästen äta hö medan jag gjorde iordning den. Det var oxå tragiskt för det var en ägare som inte förtjänade en elak häst och inte klarade av den. Vem klarar av en elak häst, inte jag.. Den hästen var ute i hagen hela dagarna och hela dygnet på somrarna och hade sällskap , bästa maten och duktig ryttare, dock var hästen "le".

Missförstå mig inte jag tror få hästar om ens någon är genetiskt elak utan det är miljön, ibland är mamman elak och lär fölungen och ibland så lär sig fölungen från människor och oftast beror det väl¨på en diskussion om vem som är högst i rang, hästen eller människan.

Och vad elak jag känner mig som duschar mina hästar i kallt vatten... En verkligen älskar det, henne som jag har haft mest ledarskapsproblem med, de övriga godtar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Tycker inte du ska ha någon häst alls. Allt du beskriver är ju ganska normalt betende hos en häst som nyss flyttat, på din beskrivning får man inte heller uppfattningen av att du skulle vara en särskilt hästvan person, tycker du ska försöka vara medryttare ett tag ist eller liknande tills du lärt dig lite mer. Tex är det inte konstigt att hästen inte står stilla om man duschar i kallt vatten och att hästen inte vill gå i början är inte konstigt och beror nog snarare på ryttaren, att du inte ridit ut med sälskap i början är för mig bara obegripligt.

Benägen att hålla med dig.
 
Sv: Hatar min häst!

Ush låter tråkigt :(

Testa att bara gå med honom istället för att rida ut, ett par gånger. Gör grejor som han känner sig trygg med tills ni har lärt känna varandra ännu mer . Om det inte ändå inte känns bra hade jag lånat ut honom eller sålt honom eftersom det inte verkar klicka mellan er, och det är ju verkligen inte kul att lägga massa tid och pengar på något som inte är roligt i slutändan.
 
Sv: Hatar min häst!

"Allt du beskriver är ju ganska normalt betende hos en häst som nyss flyttat" låter ju som att det är helt normalt och vanligt att en häst är arg och hotfull för att den byter plats? Det är ju inte som att hästen kommer fram och säger ' nej fy, ett blått stall kan jag inte stå i. Jag får bitas till jag får flytta igen!' : P
 
Sv: Hatar min häst!

"Allt du beskriver är ju ganska normalt betende hos en häst som nyss flyttat" låter ju som att det är helt normalt och vanligt att en häst är arg och hotfull för att den byter plats? Det är ju inte som att hästen kommer fram och säger ' nej fy, ett blått stall kan jag inte stå i. Jag får bitas till jag får flytta igen!' : P

Jag håller faktiskt med om inlägget där det skrevs.

Om man läser TS första inlägg o senare tydliggöranden (typ att det där med hur hästen "brukar" bete sig i spolspiltan faktiskt gällde 2 ggr :crazy:) så framgår följande.

1) hästen är otillfreds när TS häller kallvatten på honom. Gör dock inget farligt.

2) hästen ser sur ut och kan lyfta en hov ibland men gör inget.
Detta kan ju bero på att den är stressad i sin nya miljö och på sin vakt hela tiden. Häststackarn har dessutom ingen människa som tycker om den, som den kan ty sig till.

3) TS klarar inte att rida sin häst i form. (ej hästens fel)

4) TS klarar inte att få hästen att lämna stallplan.
(Ett vanligt problem med nya hästar, finns åtskilliga min-nya-häst-vägrar-gå-från-stallet trådar på Buke, jag har även själv haft sådana problem. Ej heller hästens "fel", det är upp till ryttaren att lösa problemet åt ekipaget.)

5) hästen är svårlastad, något som TS rimligen inte kan ha varit ovetande om när hen köpte hästen.

Utifrån dessa icke alls överraskande eller ovanliga beteenden "hatar" TS sin häst.

Stackars häst säger jag bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
691
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 486
Senast: Johannna1
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 964
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp