Hbl + welsh = ???

Jag känner en sån korsning och hn är d-ponny och inte grov men bär upp skitlånga ryttare :D
Så man kan säga att hon är häst nästan :p
 
Ren o ren. Uppenbarligen är det ju inte förbjudet att göra så här, då hade hon ju inte reggats som renrasig...väljer jag sekt C hingst så är det ju knappast fel heller. Med tanke på hennes ringa ålder har hon ju ganska många föl framför sig! Jag kommer troligtvis att göra både på det ena och det andra sättet i framtiden. Frågan är bara vad jag ska börja med?!

Om jag inte minns fel har väl du gjort en fusk-sekt C själv? Som du tänker fortsätta avla på? Eller om det var det stoet du skulle köpa som var en fusk-sekt C (ditt ordval!)? Vad ska du betäcka henne med? Sekt C, eller D?? Eller annan ras?!

Tyvärr har väl inte mitt stos uppf haft nåt speciellt avelsmål, han använder ju bara sin grabbs avelshingstar! I år betäcktes stoet (mitt stos mamma alltså) med en sekt D. Är det det som kallas trädgårdsavel?

Innan jag kan välja hingst (eller ras!) måste jag först bestämma mig för om jag ska behålla avkomman själv eller om den ska säljas. Troligtvis det sistnämnda, som det ser ut nu. Och då blir det nog arab, fullblod eller RP-hingst. Eller halvblod! Hihi!
 
PS...lycka till med ditt nya sto förresten! Och det var kul att träffas på konferensen. Kanske stannar hela helgen nästa år, det var jätteintressant! Och lycka till med din nya vagn!
 
Haha! Ja det blir lite rörigt i tankarna ibland, inte det lättaste det här att hitta "rätt" hingst. Tack!
 
Min är inte heller welsh cob *skratt* utan welsh av cobtyp! Lite invecklat med alla olika varianter...
 
Ja, det verkar ju faktiskt som att hbl/welsh blir viktbärande D-ponny, och det finns det ju intresse för!
 
Usch ja, jag har en fusk C på mitt samvete avlad för att bli min nästa körponny. Det ryktas om att det kan bli stopp att registrera sekt B blod i de andra sekt. Kan i of sig förstå det då man med sekt B blod inte "lyfter upp" sekt CoD direkt utan snarare "förstör" dem. Både typen och rörelserna skiljer sig åt markant mellan B o de andra.
Jag kommer iallafall inte avla på min avkomma utan bara ha den som min körponny då jag riskerar att inte få dens avkomma stambokberättigad. Med lite tur så blir det en hingst som jag kastrerar och då är sagan all så att säga!

Jag skulle inte kalla det änns för trädgårdsavel utan snarare våldtäckt av en ras! Jag har sett många individer på nära håll, jättetrevliga ponnyer med många talanger MEN de har inte varit en sekt C/D . :devil:

Låter grymt men jag skulle råda dig till att skaffa en "ren " sekt C om du vill börja avla. Ditt sto såg fin ut på bilderna men ...........ett gott råd bara om det går igenom det där med att inte reg sekt B blod i C/D.
 
Även om det går igenom med att inte tillåta sekt B i C o D, så har jag ju inte tänkt fortsätta betäcka med B-hingst. Eller kommer de att diskvalificera, så att säga, alla avkommor efter sk fusk-C/D även om man fortsätter med C/D-hingstar?

Låter lite dumt, har man en gång tillåtit det så får man väl fortsätta med just de hästarna? Men "förbjuda" framtida inkorsningar? Så att tex "min" uppf inte kan regga fölen i framtiden?! Annars har jag en känsla av att man drar mattan under fötterna på de i sekt C idag...finns nog fler än våra två fusk-C...! Och inte är det någon stor sektion heller. Är det inte bättre då att förbättra det som redan finns med rena C eller D hingstar/ston och helt utesluta framtida "korsningar"?

Men jag ska tala om det för "min" uppfödare! Så kanske han slutar med sin sk avel. Han är ju knappast något föredöme, på mååånga sätt.

Inte kommer jag att skaffa en ny welsh, oavsett sekt, om de "förbjuder" inblandningen av B eller framtida registrering. Då får det bli andra raser på hingstarna istället! Ridponnyer helt enkelt. Ronya är väldigt speciell för mig! Oavsett fusk-C eller inte! Hon som individ är viktigare än ras.

Om "de" vill göra det svårare på olika sätt så är det upp till "dem". Då kanske det är lika bra att ston som våra inte kommer in i den renrasiga aveln? I vilket fall som helst ska jag visa henne till sommaren och vara med på treårs. Så får vi väl se hur hon bedöms. Är hon inte rastypisk som C så får det väl vara, helt enkelt. Då kanske jag försöker få henne stamboksförd som ridponny istället!
 
Det är engelsmännen som inte vill ha in sekt B blod i sekt c aveln och jag kan förstå dem. I England finns det gott om avelsmaterial utan att de behöver blanda i sekt B. I Sverige så är de på frammarsch och behöver inte blandas upp med sekt B heller. Kan tala om att det finns mkt kritik mot de som blandar in sekt A blod i sekt B. Varför inte hålla sektionerna rena?????????
Jag skulle aldrig gnälla på en rasförening om de inte skulle vilja registrera mina "korsningar" hos dem.

Victoria var väldigt speciell för mig med, en underbar ridkompis osm säkert kommer att härja vilt på tävlingsbanorna uppe i Norrland hos sin äger MEN även hennes ägare inser att hon inte ska vara i sekt D avel. Vad finns det för mening att avla på ett sto som inte har rastypen? I såfall kan man ta fram fina ridponnisar efter ett sådant sto. Tänk om alla skulle använda sina icke typade ston till avel, hur skulle rasen då se ut efter ett par generationer??????
 
Som sagt, jag är inte så hemma på det här med welshar (ännu). Men om man tagit ett beslut om att det är ok att blanda, då får man väl ta konsekvenserna av det? Jag undrar hur många av dessa sk korsningar som egentligen fortsätter i avel? Och om man först visar stona och får dem bedömda så kan man ju utgå därifrån. Då får man ju svart på vitt om rastypen finns där först.

Vad jag kunde förstå på konferensen har ju typen hos B försvunnit till viss del? Kan det vara så att de har avlat på allt o alla? Och då finns det ändå gott om sekt B i Sverige, om jag förstått det rätt!

Vad är det som säger att just mitt sto inte har rastypen (sekt C) för den delen?

Jag tänker inte ta ansvar för vad uppfödaren till min häst gör eller inte gör! Jag undrar om han ens känner till att vissa ser hans avkommor som korsningar! Men om det är så, varför reggas de som renrasiga då? Varför inte som just welsh-partbred?? Eller det är kanske det de vill börja göra i England?

Och om man har ett bra sto, men kanske lite mindre typad, då borde man väl se till att hingsten/hingstarna man väljer är korrekta?! Så att inte avkommorna förlorar något?

För övrigt har jag inga ambitioner att varken förändra rasen/sektionerna eller föreningen! Däremot kan jag ha en del nyfikna frågor som jag är tacksam för (trevliga) svar på...påhopp undanbedes. Däremot kan jag inte garantera att mina frågor inte verkar korkade för en som varit med betydligt längre, men jag hoppas det finns tolerans och tålamod!
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Robina
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 050
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 938
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp