Hbl + welsh = ???

F

Francess

Blir det ponnymått eller häst för det mesta? Eller går det inte att säga i förväg? Tänker mig då ett welshsto av C-ponnymått, ca 135-136 hög.
 
Det är nog inte lätt att säga i förväg. Jag vet halvblodsston som betäckts med welsh och fått avkomma som blivit 150-155 cm. Själv har jag ett halvarabsto som är 155 cm. Henne har jag betäckt med både mountain och kat B welsh och fått ponnisar. Maxad C efter mountainen, den äldsta efter kat B är bara två, men han ser ut att bli runt 145 cm.

Har du ett welshsto som du vill betäcka med halvblod, eller tvärt om?

Hade jag ett welshsto och vill ha en större avkomma skulle jag välja ett litet fullblod godkännt för ridponnyavel eller en ridponnyhingst.

Piggy
 
Berätta mer om Tim! Har du nåt foto tex? Storlek, härstamning...vad du "gör" med honom?!
 
Jag har welshsto, det blir troligtvis hingst på semin om det blir hblhingst nån gång. Då är ju målet en större avkomma som vuxen kan rida/tävla!

Nu är ju inte tanken ridponnyavkomma om/när jag väljer hblhingst. I såfall väljer jag ridponnyhingst! Alternativt welshhingst.

Mina funderingar just nu är resultatet av welsh + halvblod, inget annat! Har hört att det ska vara en "bra" korsning, men jag vill veta mer! Bra, på vilket sätt? Som tävlingshäst för vuxna eller barn tex?
 
Jag fattade inte att du var ute efter en större avkomma, trodde kanske du ville ha D-ponny. Alla mina welsh-korsningar har väldigt bra psyke. Sociala, trevliga i lynnet och samarbetsvilliga. Min äldsta avkomma (som inte ägs av mig längre) är åtta år och rids av en 10-årig tjej. Hon är väldigt bussig och visar stort hjärta genom att göra sitt bästa för sin ryttare i alla situationer. Jag hade gärna haft en häst som hon "modell större" som ridhäst.

piggy
 
Tim, dressyr EM ponnyn!! Hehe, han är inte min häst (:(), Mn han är så himla fin :love: :love:!!
 
Därför att det inte är tanken bakom min tråd! Har hört talas om just denna korsning som nåt speciellt och är nyfiken på vilket sätt det är en sån bra korsning.

Detta är ingen tråd som avhandlar korsningar vs renavlat, och jag vill inte ha ännu en sån diskussion...det finns gott om andra trådar för det! :D
 
Bara undrar varför :)

Funderar ev i framtiden på att göra en Patsy-PRE (dvs con-PRE) för att jag vill ha lite mer av det spanska uttrycksfulla. Men först ska jag göra renrasiga bäbisar :)
 
Ingen fara! :)

Tycker själv mycket om connermara...de är vackra! Undrar hur en welsh-connemara skulle se ut? *bara spånar lite nu*
 
*s*

Det är welsh i marorna redan, förmodligen skulle det väl bli en lite ädlare form av connemara eller jaaa... du förstår :D (om man nu inte använder W Cob då) (eller haha Welsh på forumet påstår att min mara är grövre än hennes cobbar :rofl:)

Hade jag råd skulle jag gärna ha en W mountain att leka med på utställningar också.
 
Oj, det visste jag inte! Kanske därför jag gillar connermara med?! Har för mig att det är en godkänd korsning i ridponnyaveln, men kan ju ha fel.

Träffade föresten Welsh i lördags på avelskonferensen i Trollhättan :)
 
Vet inte egentligen, men en kompis har en halvblod+welsh. Ett c-ponny sto som tävlar dressyr och hoppning och tränas i fälttävlan. :banana:
 
Kan även tillägga att pappan är knappt 160 cm och mamman 130 cm
 
Jättefin!!! Vad har han för härstamning? Hur blev han till? Naturlig bet eller semin? Är lite rädd för betäckningsskador vid naturlig betäckning m hbl. Hur gammal är han? Vad är han reggad som? Hbl-korsning eller welsh part bred eller annat? Jättenyfiken!!!
 
Tack!
Han är e. Mandarin. Mandarin är en valack idag.
isabellfärgad med vita tecken, ca 160 cm. tävlas i hoppning tom 140-145 och lägre. Tränas för bla Peter Eriksson.
Mandarin är e. Flyinges Asterix.
Mandarin är u. Phaedra som är e. Phaeton x.

Mammans namn har jag inte ännu, men jag vet att det är en welsh runt 130 måttet. Manadrin släpptes ihop med gårdens alla welshston på lösdrift och betäckte då stona naturligt.
Därför vet jag rasen, men ej namnet. Jag har pratat med en som känner uppfödarnen men deras hästar verkade i princip odöpta :crazy: hur som helst så såg 2 personer min häst en gång och sa att dom ägt mamman. så jag ska luska ut namnet :)
Pga detta har jag ännu ej reggat honom förräns jag fått fram namnet. han är född 1 sep-97
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: Robina
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp