HD grad C - Hur gå vidare?

Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Hur är det med kyla? Ska man undvika att de ligger på kallt underlag med höftledsdysplasi?
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Hur är det med kyla? Ska man undvika att de ligger på kallt underlag med höftledsdysplasi?

En hund med hd behöver inte ha annorlunda när det gäller värme/kyla än en hund utan. Det bästa är helt enkelt att se på hunden hur den vill ha det.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

En hund med hd behöver inte ha annorlunda när det gäller värme/kyla än en hund utan. Det bästa är helt enkelt att se på hunden hur den vill ha det.

Hade väl för mig att det borde vara så... Det är väl mer artros där man ska vara försiktig med kylan.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Svarar även Vallhund. Jag vet inte varför de begärt att få använda C-höfter i aveln men det finns i ett protokoll på SKK och de har fått godkänt. Bedrövligt är vad det är enligt mig också. Kan inte tänka mig att avelsbasen kan vara för liten för att rasen ska kunna bevaras med A och B-höfter.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Avelskommitten/AK-2011-3.pdf se §79

Det är för att när man gjort beräkningar i samband med det index som tillkom så visar det sig att det inte blir ett tillfredställande genetiskt framsteg, för varken rasen eller HD prevalensen inom rasen, om man bara begränsar avel till A och B hundar. Eftersom man nu ska beräkna avel på index så utgår man, när det gäller hundar inom spannet A-C, ifrån ett indexvärde på minst 100. Inte det individuella resultatet på hundarna (om inte det handlar om D och E dvs).
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Oj, förlåt!

Var så klart inte direkt riktat till dig, utan mer en reaktion i idiotin att dom ändrar reglerna.

/Camilla

Tog det inte så heller :) Ville mer poängtera att det absolut inte var aktuellt för min del, även om Taz var tänkt som avelshane från början.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Jag hade antagligen fortsatt som vanligt. Har en kompis som på fyra hundar har fått höftledsfel på en och armbågsfel på den andra. Älskar hennes inställning till hundarnas "problem", hon kör på i samma tempo som innan beskeden med agility, drag osv. Det enda hon ser till är att de inte är överviktiga, är ordentligt musklade osv och kan motivera sitt beslut med "hellre ett bra men kort liv än ett långt och tråkigt". Den dan hundarna får ont av agilityn lär hon lägga av och när hunden börjar få problem i vardagen tar hon bort dem direkt.

Hoppas på att jag själv kan resonera så den dagen jag får en hund med höftleds eller andra fel.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Jag hade antagligen fortsatt som vanligt. Har en kompis som på fyra hundar har fått höftledsfel på en och armbågsfel på den andra. Älskar hennes inställning till hundarnas "problem", hon kör på i samma tempo som innan beskeden med agility, drag osv. Det enda hon ser till är att de inte är överviktiga, är ordentligt musklade osv och kan motivera sitt beslut med "hellre ett bra men kort liv än ett långt och tråkigt". Den dan hundarna får ont av agilityn lär hon lägga av och när hunden börjar få problem i vardagen tar hon bort dem direkt.

Hoppas på att jag själv kan resonera så den dagen jag får en hund med höftleds eller andra fel.

Jag håller helt med dig om "Hellre ett kortare & roligt liv än ett långt & tråkigt". Taz skulle troligen bli helt omöjlig att ha som sällskapshund om han inte fick jobba oxå så att ta honom ur arbete är inte aktuellt :)

Jag vill mest kolla om det är något speciellt man absolut inte bör göra & vad man speciellt ska tänka på... så att jag kan få ha min högst älskade hund så länge som möjligt. Jag har haft flera hundar förut men Taz är oerhört speciell för mig så därför blev jag i första stadiet väldigt upprörd när jag fick beskedet.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Fast "idiotin" är byggd på studier och rådd av genetiker, som jag förstått det.

Ja, men frågan är om denna studie är gjord på att vi använder enbart svenskt material eller om dom räknat med att det går att utnyttja importer/semin från utländska hanar?

Och det känns fortfarande som om det är idiot att avla på c-höfter på en så stor och tung ras som rottisen.
Och frågan är vilka genetiska framsteg med rasen som dom är ute efter och anser det värt att risker hälsostatestiken för?
För min del som vill ha en arbetande rottis vet jag faktiskt inte vad som skulle vara värt att öka riskerna för att få en fysiskt svagare hund. En hund som inte håller har jag ingen användning för oavsett hur bra den skulle vara i övrigt.

/Camilla
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Ja, men frågan är om denna studie är gjord på att vi använder enbart svenskt material eller om dom räknat med att det går att utnyttja importer/semin från utländska hanar?

Och det känns fortfarande som om det är idiot att avla på c-höfter på en så stor och tung ras som rottisen.
Och frågan är vilka genetiska framsteg med rasen som dom är ute efter och anser det värt att risker hälsostatestiken för?
För min del som vill ha en arbetande rottis vet jag faktiskt inte vad som skulle vara värt att öka riskerna för att få en fysiskt svagare hund. En hund som inte håller har jag ingen användning för oavsett hur bra den skulle vara i övrigt.

/Camilla

Men låt säga att det inte är ärftligt? Om jag fattat saken rätt så anser man inte att ärftligheten är så hög.

Tänk om det beror på andra saker såsom storlek eller hur tiken utfodrats vid dräktigheten tex. Hur hade du resonerat då?

Jag har varit mkt negativ till c-höfter i aveln, men så läste jag någonstans att just dysplasins ärftlighet inte så säkert kunde säkerställas.

Om man då eliminerar alla hundar med c-höfter som i övrigt är helt ok, till förmån för a- och b-höfter, men där man kanske har andra defekter, då vet jag inte om aveln blir bättre?

Eftersom små hundar verkar ha mindre risk för hd-problem så sätter jag en peng på att hotet mot höfterna snarare är hundens storlek än höfternas status.

Vissa raser har stora problem och de värst drabbade verkar vara hundar över 40 kilo.

Bara en liten tankevurpa så här på söndagen... ;)
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Rent nyfiken, har man kommit fram till något annat som dysplasin beror på?

Själv har jag precis oxå röntgat våran med en A höft och en D höft... :crazy: Men med tanke på alla hans andra fel så hade jag nog väntat mig det, men man blir ju lite nyfiken på varför just han i hela kullen har lyckats få alla problem... Är det något som har hänt i fosterstadiet, har vi gjort fel när vi fick hem honom eller eller eller eller... :confused:

Min personliga misstanke är att hans kroksvans till viss del även påverkar hans höfter, på röntgen ser man att svansen/ryggraden är krokig längre in oxå förutom just vid svansroten.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Rent nyfiken, har man kommit fram till något annat som dysplasin beror på?

Själv har jag precis oxå röntgat våran med en A höft och en D höft... :crazy: Men med tanke på alla hans andra fel så hade jag nog väntat mig det, men man blir ju lite nyfiken på varför just han i hela kullen har lyckats få alla problem... Är det något som har hänt i fosterstadiet, har vi gjort fel när vi fick hem honom eller eller eller eller... :confused:

Min personliga misstanke är att hans kroksvans till viss del även påverkar hans höfter, på röntgen ser man att svansen/ryggraden är krokig längre in oxå förutom just vid svansroten.

KL Har också funderat på det här. Det är inte alltför sällan men ser en kull som är frisk och har bra HD- ED-resultat och så är det en som blir behäftad med dåliga höfter och andra fysiska defekter (även psykiska kan finnas). Är det så att det i en avkomma samlas felaktigheterna?

OM det skulle vara så att HD (och ED) inte är så ärftligt betingat så vore det ju verkligen en framgång och det skulle finnas många fler individer att avla på!
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Enligt den här källan http://www.medicinenet.com/pets/dog-health/hip_dysplasia_causes_and_symptoms_in_dogs.htm

så är det säkerställt att HD-fel är genetiskt ärftligt, men man pekar också på foder, hundens vikt och träning som tänkbara orsaker.

Jag kan tänka mig att man i en kull med valpar efter HD-fria föräldrar får en valp med tex en c-höft kan resonera så att föräldrarna är tysta anlagsbärare och att man bara hade otur med en valp. Men det kan också vara så att c-höften beror på andra orsaker och i så fall behöver man ju inte ta avelshundarna ur ett avelsprogram.
 
Senast ändrad:
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Men låt säga att det inte är ärftligt? Om jag fattat saken rätt så anser man inte att ärftligheten är så hög.

Tänk om det beror på andra saker såsom storlek eller hur tiken utfodrats vid dräktigheten tex. Hur hade du resonerat då?

Jag har varit mkt negativ till c-höfter i aveln, men så läste jag någonstans att just dysplasins ärftlighet inte så säkert kunde säkerställas.

Om man då eliminerar alla hundar med c-höfter som i övrigt är helt ok, till förmån för a- och b-höfter, men där man kanske har andra defekter, då vet jag inte om aveln blir bättre?

Eftersom små hundar verkar ha mindre risk för hd-problem så sätter jag en peng på att hotet mot höfterna snarare är hundens storlek än höfternas status.

Vissa raser har stora problem och de värst drabbade verkar vara hundar över 40 kilo.

Bara en liten tankevurpa så här på söndagen... ;)

Helt klart intressant om dom hittat något som tyder på att hd inte skulle ha så hög ärftlighet, för om jag inte minns helt fel så infördes reglerna efter studier som visade just på att andelen hundar som föddes med "dåliga" höfter var mycket fler med föräldrar med c-höfter än om dom hade a el. b.

Tror helt klart att storleken på hunden spelar in fram för allt på om dom får problem av höfterna.
Därför känns det för mig riktigt illa att släppa på höfterna på en så stor och tung hund om rottisen, speciellt då den avlas grövre och grövre hela tiden känns det som.

/Camilla
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

/.../

Tror helt klart att storleken på hunden spelar in fram för allt på om dom får problem av höfterna.
Därför känns det för mig riktigt illa att släppa på höfterna på en så stor och tung hund om rottisen, speciellt då den avlas grövre och grövre hela tiden känns det som.

/Camilla

Ja, sant, men om man då är oroad över höfterna då borde det kanske finnas restriktioner på storlek i kombination med HD-status. Jag kan tex tänka mig att hundar över ett visst mått runt bröstkorgen alt höjd på hunden, inte skulle tas i avel även om de har b-höfter och en mindre hund med c-höft kanske ändå kan vara en bra avelshund?

Bara funderar lite...
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Enligt den här källan http://www.medicinenet.com/pets/dog-health/hip_dysplasia_causes_and_symptoms_in_dogs.htm

så är det säkerställt att HD-fel är genetiskt ärftligt, men man pekar också på foder, hundens vikt och träning som tänkbara orsaker.

Jag kan tänka mig att man i en kull med valpar efter HD-fria föräldrar får en valp med tex en c-höft kan resonera så att föräldrarna är tysta anlagsbärare och att man bara hade otur med en valp. Men det kan också vara så att c-höften beror på andra orsaker och i så fall behöver man ju inte ta avelshundarna ur ett avelsprogram.

Det är väldigt intressant, i den artikeln så skriver man att man inte ska röntga före 24 mån, men det borde väl inte vara så stor skillnad mot 18 mån på en mellanstor ras.
Vi har ju följt uppfödarens rekomendation med RC valpfoder, och följt hur mycket man ska ge dem och han har ju hela tiden legat på gränsen tunn, men har växt enormt mycket, och är betydligt större än vad rasen normalt är, men det hänvisar jag till mamman som ligger på gränsen för att vara för stor som tik. Han har fått röra sig normalt mycket under uppväxten, tills han fick sin lösa benbit (redan där började vi ju rannsaka oss själva om vi kunde vara orsaken) vid 6 mån, där fick han en period i fullständig stillhet för att sedan träna igång under uppsikt av vetrinär och "sjukgymnastik". Och pga den lösa benbiten så upptäckte vi att han är lite glapp i bakknäna, omusklad så med tanke på det så har vi stränga order att hålla honom välmusklad och bakknäna märkte vi inget mer av vart efter han blev mer och mer musklad igen.
Även i samband med operationen av den lösa benbiten upptäckte vi att han även har något problem i käken som gör att han inte kan öppna munnen, det är inte muskelärt eftersom de försökte när han var helt nersövd utan antagligen något i skelettet... Och så nu har vi då en D-höft, (men armbågarna var fina! ;) ) Och jag kan inte låta bli att fundera på om det inte har hänt något redan under fosterstadiet i och med att han är född med en kroksvans...

(samlat så här alla hans problem så är det ju rätt otroligt att han är så pigg och glad och rör sig obehindrat, i det dagliga livet märker man mest av hand käke eftersom han inte kan greppa saker och ibland får in pinnar i munnen som han sedan inte får ut.) Nej han ska aldrig i aveln överhuvudtaget, jag är bara lite orolig för att söva ner honom igen för att kasterar honom...
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Enligt den här källan http://www.medicinenet.com/pets/dog-health/hip_dysplasia_causes_and_symptoms_in_dogs.htm

så är det säkerställt att HD-fel är genetiskt ärftligt, men man pekar också på foder, hundens vikt och träning som tänkbara orsaker.

Jag kan tänka mig att man i en kull med valpar efter HD-fria föräldrar får en valp med tex en c-höft kan resonera så att föräldrarna är tysta anlagsbärare och att man bara hade otur med en valp. Men det kan också vara så att c-höften beror på andra orsaker och i så fall behöver man ju inte ta avelshundarna ur ett avelsprogram.

HD är alltid ärftligt, därmed är föräldrarna anlagsbärare. Det enda miljön kan göra är att förbättra eller försämra röntgenresultatet. Med rätt motion och rätt foder kan hunden få bättre höfter än om man motionerar eller fodrar tokigt. En hund som inte ärvt HD kan heller inte få HD, oavsett vad man utsätter den för.
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Ja, men frågan är om denna studie är gjord på att vi använder enbart svenskt material eller om dom räknat med att det går att utnyttja importer/semin från utländska hanar?

Det kan jag inte riktigt svara på. Studien är gjord på den population vi har idag hos hundarna. Det är mycket troligt att man tagit importer med i beräkningarna när man gjorde valet att öppna för C-höfter i avel. Det är en väldigt omfattande avhandling som har, förutom själva författaren, en rad engagerade och kunniga människor bakom sig. Jag tror knappast att det var SKK som såg sin chans att tillåta skräp-avel utan snarare ett noga övervägt beslut av en rad men forskare, veterinärer och framförallt hundälskare.

Och det känns fortfarande som om det är idiot att avla på c-höfter på en så stor och tung ras som rottisen.
Och frågan är vilka genetiska framsteg med rasen som dom är ute efter och anser det värt att risker hälsostatestiken för?

Alltså. Genetiskt framsteg = friskare hundar. Det visade sig att begränsande av A och B höfter i avel gav inte bättre höftstatistik utan istället minskade avelsframstegen. Men när man tillät C höfter i avel så blev statistiken betydligt bättre. Det gällde inte bara höfterna utan rent generellt också för hundrasen.

Så det handlar absolut inte om att offra något. Allt detta är byggt på att man ska få fram friskare hundar genom att använda strategier som redan används i annan husdjursavel. Att bara gå på röntgenresultat är inte i närheten så bra som ett index är. Och det visar sig att det helt enkelt inte ger friskare hundar om man utesluter alla C-höfter ur avel eftersom alla inte per automatik ärver ned höftledsfel. Men allt detta är självklart mycket beroende av ett index, utan ett index så måste man fortsätta som tidigare och utesluta C-höfter eftersom vi inte vet vilka som ärver ned vad.

http://pub.epsilon.slu.se/2395/2/malm_s_101104.pdf
http://hunddna.slu.se/artikelserie/hd.pdf
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Här skrivs det nu om föräldrar med A B och C-höfter men när det efter efter ett avelspar som gett A-höftade avkommor och plötsligt så visar det sig att en kull får ett par avkommor med C-höfter. Ska dessa avkommor då tillåtas att användas i aveln och / eller ska föräldrarna tas ur aveln? Ska man avla på de avkommorna som fått A-höfter då syskonen visat sig ha C-höfter eller t o m D-höft. Var tycker du att man sätter gränsen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
3 882
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 333
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp