HD grad C - Hur gå vidare?

Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Här skrivs det nu om föräldrar med A B och C-höfter men när det efter efter ett avelspar som gett A-höftade avkommor och plötsligt så visar det sig att en kull får ett par avkommor med C-höfter. Ska dessa avkommor då tillåtas att användas i aveln och / eller ska föräldrarna tas ur aveln? Ska man avla på de avkommorna som fått A-höfter då syskonen visat sig ha C-höfter eller t o m D-höft. Var tycker du att man sätter gränsen?

Ja egentligen om deras indexvärde är nog bra så kan de användas i avel. Men sannolikheten att de får ett bra indexvärde droppar ju om de har släkt med dåliga höfter. Med ett index så ska dessa problem inte vara ett problem helt enkelt. :) Iom att om hunden har ett indexvärde över 100, som rekommenderat för avel, så ska den heller inte förväntas ärva ned något HD fel. Sen får man alltid reservera sig för eventuella avvikelser! Men det som kan vara ett problem till en början är importer som får per automatik ett dåligt värde eftersom släktingarnas information är begränsad för våra databaser. Det kan ge lite skeva resultat.

Oavsett hur man ser på det så är ett 100 ggr bättre system än det vi har idag. Friröntgade föräldrar lämnar runt 30% belastade avkommor, en alldeles för hög siffra. Med indexet har beräkningar visat att det kan minska siffran mycket mer än dagens tillgängliga avelsstrategier någonsin kan. Och enligt de studier man har gjort så hjälper det inte ett smack att begränsa avel till enbart friröntgade höfter utan istället stjälper aveln långsiktigt.

Det är nästintill revolutionerande att vi har introducerat detta index i sverige då det använder sig av beräkningar som ger stor framgång i ex. nötkreatursavel istället för att enbart förlita sig på individuella röntgenresultat. Jag tycker det ska bli enormt spännande att följa utvecklingen! :)
 
Senast ändrad:
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Ja egentligen om deras indexvärde är nog bra så kan de användas i avel. Men sannolikheten att de får ett bra indexvärde droppar ju om de har släkt med dåliga höfter. Med ett index så ska dessa problem inte vara ett problem helt enkelt. :) Iom att om hunden har ett indexvärde över 100, som rekommenderat för avel, så ska den heller inte förväntas ärva ned något HD fel. Sen får man alltid reservera sig för eventuella avvikelser! Men det som kan vara ett problem till en början är importer som får per automatik ett dåligt värde eftersom släktingarnas information är begränsad för våra databaser. Det kan ge lite skeva resultat.

Oavsett hur man ser på det så är ett 100 ggr bättre system än det vi har idag. Friröntgade föräldrar lämnar runt 30% belastade avkommor, en alldeles för hög siffra. Med indexet har beräkningar visat att det kan minska siffran mycket mer än dagens tillgängliga avelsstrategier någonsin kan. Och enligt de studier man har gjort så hjälper det inte ett smack att begränsa avel till enbart friröntgade höfter utan istället stjälper aveln långsiktigt.

Det är nästintill revolutionerande att vi har introducerat detta index i sverige då det använder sig av beräkningar som ger stor framgång i ex. nötkreatursavel istället för att enbart förlita sig på individuella röntgenresultat. Jag tycker det ska bli enormt spännande att följa utvecklingen! :)

Det här blir bara intressantare! Var kan man läsa om detta indexsystem och hur det räknas ut?
 
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Det här blir bara intressantare! Var kan man läsa om detta indexsystem och hur det räknas ut?

Avhandlingen på engelska, skrivet av tjejen som leder själva index-projektet på SKK: http://pub.epsilon.slu.se/2395/2/malm_s_101104.pdf

Artikelserie från SLUs hundgrupp: http://hunddna.slu.se/artikelserie/hd.pdf

Rottweilerklubbens information:
http://www.rottweilerklubben.se/ind...rmation-om-skks-hd-index&catid=101&Itemid=611

Indexet kommer att fungera på liknande sätt som BLUP gör hos varmbloden idag eftersom det är samma modell man bygger på. Ju fler avkommor och släktingar med bra resultat, ju bättre indexvärde. Förhoppningsvis kommer även ett index för MH också i framtiden, spännande spännande :)
 
Senast ändrad:
Sv: HD grad C - Hur gå vidare?

Det kan jag inte riktigt svara på. Studien är gjord på den population vi har idag hos hundarna. Det är mycket troligt att man tagit importer med i beräkningarna när man gjorde valet att öppna för C-höfter i avel. Det är en väldigt omfattande avhandling som har, förutom själva författaren, en rad engagerade och kunniga människor bakom sig. Jag tror knappast att det var SKK som såg sin chans att tillåta skräp-avel utan snarare ett noga övervägt beslut av en rad men forskare, veterinärer och framförallt hundälskare.



Alltså. Genetiskt framsteg = friskare hundar. Det visade sig att begränsande av A och B höfter i avel gav inte bättre höftstatistik utan istället minskade avelsframstegen. Men när man tillät C höfter i avel så blev statistiken betydligt bättre. Det gällde inte bara höfterna utan rent generellt också för hundrasen.

Så det handlar absolut inte om att offra något. Allt detta är byggt på att man ska få fram friskare hundar genom att använda strategier som redan används i annan husdjursavel. Att bara gå på röntgenresultat är inte i närheten så bra som ett index är. Och det visar sig att det helt enkelt inte ger friskare hundar om man utesluter alla C-höfter ur avel eftersom alla inte per automatik ärver ned höftledsfel. Men allt detta är självklart mycket beroende av ett index, utan ett index så måste man fortsätta som tidigare och utesluta C-höfter eftersom vi inte vet vilka som ärver ned vad.

http://pub.epsilon.slu.se/2395/2/malm_s_101104.pdf
http://hunddna.slu.se/artikelserie/hd.pdf

Nu är jag med på noterna, och tycker precis som du att det ska bli väldigt intressant att se utfallet av detta :)

Trodde tidigare bara att man hittat någon anledning att öppna upp för aveln med c-höfter utan att på något annat sätt ta tag i det problemet. Så jag var helt enkelt alldeles för snabb att uttala mig i en fråga jag hade alldeles för dålig koll :)

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
3 882
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 333
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp