Bukefalos 28 år!

Hectorsadel

Sv: ??

Mja, tolkar jag regelboken rätt så är den inte godkänd.

Paragraf 175
I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel och huvudlag. Westernsadeln är av tradition en arbetssadel. Westernsadeln skall ha horn och bom. Silverutsmyckad sadel skall inte dömas högre än en bra arbetssadel.
Etc.

Jag tror inte att den sadeln du visar på bilden är en westernsadel, förvisso har den horn men jag tror inte den har bom i den bemärkelsen som en Westernsadel. Vidare är den inte av "Westernsnitt" i mina ögon.

mvh Eva
 
Sv: ??

hector är ju en bladsadel, det är western oxå, denna har horn.
Jag skulle tro att man får tävla i den.
 
Sv: ??

:idea: Ahh Så de har sådan bom. Man lär sig något nytt varje dag.

Ptja, då torde den kunna gå att tävla i.

mvh Eva
 
Sv: ??

Klart man får tävla i en Hector! Jag tävlar i min Montsegur, som är en "kopia" av hector-sadlarna... Suveräna sadlar för övrigt :)
 
Sv: ??

Ja varför inte?
Bara för den har gelesits då eller?
Löjligt i såfall. Den ser ut som en westernsadel. Då ska man inte få tävla i en syntetsadel såfall.!? ELLER!???:eek:
 
Sv: ??

tänkte mest att det stog "långfärdssadel".. ska googla lite på Hectorsadlar, så.. ni sopm har erfarenhet av hectorsadlar, vad tycker ni om dem?
 
Sv: ??

Hector sadeln har en Ralide bom och det är likadan bom som i många andra westernsadlar, går utmärkt att tävla i. Just den sadeln med vid bom, har nr 1561 och många montsegur sadlar har också den bommen:
http://www.ralide.com/store/customer/product.php?productid=16168&cat=253&page=1
Det är ingen som är konstigt med denna sadel, den har inte lika mycket skirt och det är Kicki som har gjort den, samma Kicki som hjälpt till att få fram Linear sadeln, eller vad den nu kallas. Hector sadeln är omstoppningsbar,genom att man klistrar tjock filt på bladen så att sadeln skall passa just ens egen häst, men nu vet jag inte vem som stoppar om dem eftersom Kicki slutat med detta sadel märke. Många av bommarna är även kortade/filade både fram och bak för att passa kortryggade hästar, därav "krullar" den upp där bak, så den sadeln på bilden är kortad till max ser det ut som.

Just 1561 passar inte hästar med breda platta ryggar(Tinker, Ardenner), eftersom bladen inte har tillräcklig vinkel längs med ryggen och det syns inte då bommen är klädd. Inte tillräcklig vid alltså och det går inte att padda om...
1561.jpg
 
Sv: ??

Tack tack! hittade inte så mkt på google, jag e inte så bra på att söka där.

hästen som jag ska ha sadeln på är ett halvblod här är den bästa bilden jag har på hans rygg när han är "naken".
spaaajder.jpg


är 9tusen ett bra pris på en sådan sadel? hur mkt kostade de som nya?
 
Sv: ??

Just den sadeln med vid bom, har nr 1561 och många montsegur sadlar har också den bommen:
http://www.ralide.com/store/customer/product.php?productid=16168&cat=253&page=1
Just 1561 passar inte hästar med breda platta ryggar (Tinker, Ardenner), eftersom bladen inte har tillräcklig vinkel längs med ryggen och det syns inte då bommen är klädd.

Alltså, jag hajjar nog inte riktigt :angel:. Montsegur måttsys ju exakt efter hästen. Då måste det väl finnas typ en miljard olika bommar att välja på för sadelmakaren? Jag har två hästar med breda platta ryggar, och dom har en Montsegur-sadel...
 
Sv: ??

Har en hector sadel på medryttar hästen, funkar jättebra.
Tyvär ger den inte alls samma stabilitet som western sadeln, då man lättar tippar framåt. sätet på denna är stenhårt som tur är så medföljde ett fårskinns överdrag som alltid sitter på...

Förutom att man lätt tippar framåt får man en superb sits!:)
vet inte vilken bomvidd det är men tror det är den vidaste, passar jätte bra på flingorna i stallet!

Den inhandlades för 6 tusen begagnat.

på denna är det inte westernstuk, fendrarna sattes på för att ge mer stabilitet.
lina.jpg
 
Sv: ??

Jag sa inte att alla monsegursadlar är med den bommen, jag skrev att många har den.
Min Monsegur Trappeur var gjord för en smal häst och den hade nr 1561 och på Hector sa det att den passade breeeeda hästar och visst gjorde den det vid bogen , men inte längs ryggen. Om det är en Ralide bom , så finns det ett helt gäng att välja mellan kolla på Ralide.com eller något. Jag har alltså haft en Hector och en Monsegur med ralidebom nr 1561 och för att få en bladsadel utan horn, då sågar man av hornet... Numret på bommarna står under, mellan bladen.
 
Sv: ??

vilkentur att sätet e gelestoppat då :angel:

när upplever du sadeln som instabil? när du rider lätt? tell me more! :bump:
 
Sv: ??

Jag køpte en Hector før några år sedan, men personligen så tyckte jag inte om den och sålde den efter något år. Den ligger inte lika stabilt på ryggen som en vanlig westernsadel. Den var också vældigt hård i sitsen.
Den ser vældigt enkel ut, men ær av mycket bra kvalitet både på lædret og hantverket. Skall man tævla så ger man nog ett bættre intryck på domare och publik om man rider med utrustning som de kænner igen och ær praxis.
Om jag inte minns fel så køpte jag den før ca 15.000 inklusive extrautrustning, men det var några år sedan. Jag tror 9.000 kr ær ett ganska normalt pris før en begagnad Hector. Jag tycker sadlarna ær før dyra mest med tanke på det enkla utseendet - men det ær bra kvalitet.
 
Sv: ??

jag tävlar än så länge bara på Y/D nivå, och har tidigare tävlat i engelsk sadel, vet fler som gör det åxå, så de borde inte vara så stor skillnad i "bebisklasserna"... eller?
 
Sv: ??

jo det är en big horn,,, men tänkte om det finns konstiga regler att man inte får tävla i halv syntet.
 
Sv: ??

Jag sa inte att alla monsegursadlar är med den bommen, jag skrev att många har den.
Min Monsegur Trappeur var gjord för en smal häst och den hade nr 1561 och på Hector sa det att den passade breeeeda hästar och visst gjorde den det vid bogen , men inte längs ryggen. Om det är en Ralide bom , så finns det ett helt gäng att välja mellan kolla på Ralide.com eller något. Jag har alltså haft en Hector och en Monsegur med ralidebom nr 1561 och för att få en bladsadel utan horn, då sågar man av hornet... Numret på bommarna står under, mellan bladen.

Ah, det hade jag ingen aning om. Ska kolla om jag hittar något nummer på min Trappeur :idea:. Kanske går att få tag på billigare sadlar då än Montsegur, men byggda på exakt samma bom?
 

Liknande trådar

Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var på vc och träffade en vårdpersonal. Under de ca 30 minuterna besöket pågick så hände det flera gånger (åtminstone 4 ggr) att annan...
Svar
18
· Visningar
1 346
Senast: __sofia__
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp