Bukefalos 28 år!

Hectorsadel

Sv: ??

gelen gör nog sitt!;)

Jag rider en häst som gillar hastiga manövrar och då sitter man inte som gjutet, vilket jag gör i w-sadlarna, sitsen är mer som på en engelsk sadel, ganska flat.
men även i nedförslut får man försöka knipa sig fast i sadeln för att inte glida.

Ett annat problem för mig är att den ibland placerar skänklarna för långt bak, och man känner att överlivet tippar fram.
som du ser på denna, detta i alla gångarter.
bild.http://i40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/linaskritt.jpg

men samtidigt ger den en bättre kontakt med hästen än en vanlig western sadel, och för det mesta en fin sits.;)

Skulle jag välja skulle jag dock valt en "riktig" w-sadel.
 
Sv: ??

Hector är sadlar i bra kvalitet. Kan upplevas som hårda men de är bra för hästens rygg eftersom det är en bladsadel.
 
Sv: ??

så 9tusen är ett ganska rimligt pris?
har mejlat nu å frågat om jag får provlåna den :bump:

jag har bara tänkt att ha den till ridning i paddock, då JAG tycker det är lite för riskabelt att rida med horn i skogen, då min häst kan sätta krokben för sigjsälv ( vi har gått omkull en gång i trav i paddocken! och ute bland rötter kollar han inte alltid vart han sätter fötterna)

jag är van vid "flata" engelska sadlar (flatbacks) så detta är kanske ngt för mig? :D
 
Sv: ??

Tror nog att 9 tusen kan vara överkommligt!
fast hornet är ju till för uteritter;) det är ju där man håller i sig när hästen brallar loss...

se till att få provrida den så märker du om den är nåt för dig!;)
 
Sv: ??

Just 1561 passar inte hästar med breda platta ryggar(Tinker, Ardenner), eftersom bladen inte har tillräcklig vinkel längs med ryggen och det syns inte då bommen är klädd.

Har kollat bom-numret idag på min Montsegur, och det är just precis en 1561! Kanske därför den inte ligger helt stabilt på våran extremt plattryggade quarterkorsning? Synd, då måste man väl leta sadel igen :(.
 
Sv: Hectorsadel

Tänkte bara meddela att det aldrig var rena Ralides i Hector, utan alla bommar breddades ytterligare i bak.

Dessutom användes ett flertal Ralidebommar, inte bara en variant.
 
Sv: ??

Du verkar insatt i detta med bommar. ;)

Kan du ge exempel på bommar som passar en häst med helt platt rygg baktill? Min Nordsvensk är nämligen skapt så, plus en bomvidd på ca 130-140 grader 3 fingrar bakom bogbladen.
Jag var inne på att skaffa en Montsegur, men nu när jag fick veta och med egna ögon se vilken bom de sadlarna byggs på, tja, då är jag högst tveksam. :confused:
 
Sv: Hectorsadel

Och hur breddar man en bom som är formgjuten i en enda del?

När jag var på Hectorfabriken så hade hon två sorters bommar, den som är nämd här och en smalare variant.
Jag hade med mig min häst och Kicki tog en bom(1561) lade på min häst, såg att den lutade nedåt, skruvade loss tre skruvar,tog loss en "ficka", så att bommen kom fram på ena sidan, klistrade på filt på framdelen av bladen, lade på de "fickor" som fårskinnet sitter fast på och voila, ändringen var färdig.
Sedan fortsatte jag ändringarna själv efter att sett detta, tog bort en filt bit i taget då hästen breddade sig.
Finns ingen som helst möjlighet att bredda dem mer än det som är , men som jag sa innan, man filar bort en del av bladen bak för att få dem korta.
Sedan då Kicki lade ner Hector, så köpte jag en bom av henne bara för att ha :smirk: , när jag tittar på den kan jag inte förstå hur man ska kunna bredda den i efterhand, förklara järna hur du menar...
 
Sv: Hectorsadel

Det finns marginal i bak att slipa ut bredden en bit i samma veva som man kortar bladen. Så vitt jag vet gjordes det som standard på Hectorsadlarna. Jag jobbade med just det en tid där.

Filtstoppningen användes i stort sett uteslutande för att fylla ut om hästen saknade muskulatur. Vilket iofs är ganska vanligt.
 
Sv: Hectorsadel

På vilket sätt blir bommen större bak om man filar den? Det är ju fortfarande samma vinkel och det är ju vinkeln som är storleken?
 
Sv: Hectorsadel

Nej tyvärr , jag har inte de kunskaperna :crazy: att hjälpa dig med bommar.

Men jag har två sadlar som är breda (hade dem till min Tinker) WI 202-6, har sett en sådan begagnad på Hovotass(santa fe kallar de dem), den har en 7" gullet(tror jag), men med en vidare vinkel på bladen och Draft horse special 8", (men vinkeln är ändock 90 grader i fram). Draft horse har en vidare bogfrihet än 202-6:an, men båda har bogfrihet och OM vi ska prata om svängda bommar, så blir ju Draften mer svängd, eftersom den är så vid i fram :smirk: , jag upplever den andra som mer rak .
 
Sv: Hectorsadel

Bomvinkel är ett klumpigt sätt att beskriva hur en bom ser ut.
 
Sv: Hectorsadel

Jahhaaa, hur vill du ha det beskrivet då? Så det inte blir så klumpigt menar jag...
 
Sv: Hectorsadel

Helst inte beskrivet alls, då det inte finns några allmänna standarder som tar avstamp i hur välmusklade hästryggar ser ut.

En bom är en bom, och anpassningen ska ske med stoppning/motsv.
 
Sv: Hectorsadel

Ok, så Semi Q BAR, Full Q BAR, Draft Horse BAR och QBAR har inget med vinkeln att göra, så då kan man alltså fixa den bommen, som jag lagt på min Tinker, så den passar med hjälp av stoppning menar du, ??
 
Sv: Hectorsadel

Nej, jag menar att vinklar som mått saknar signifikans vid inprovning av sadlar.

Och i sak, Ralidebommen det handlar om kan slipas ut tills den är nästan helt plan utan att tappa styrka i materialet.
 
Sv: Hectorsadel

Ralidebommen det handlar om kan slipas ut tills den är nästan helt plan utan att tappa styrka i materialet.

Så då blir slutkontentan:
Ralide tillverkarna behöver bara göra EN slags bom:
Är den för bred så behöver den bara stoppas om, är den för rät i vinkeln, så är det bara att slipa bort tills den passar. Men varför har de då så många modeller?
 
Sv: Hectorsadel

Nej, kontentan är att en Ralidebom mycket väl kan modifieras kraftigt, att vinklar inte standardiserats som klassifikationssystem, att vinklar i bommen inte säger någonting om passform på hästen, att aktuell bom i tråden mycket väl kan breddas i bak då det finns goda marginaler i materialet.

Ralide tillverkar sina bommar med intentionen att de ska användas i westernsadlar, inte Hector. De bryr sig inte ens om möjligheten att förändra bommen innan sadeln byggs. Än mindre om omstoppningsmöjligheten som Kicki använde sig av på Hector.

Din slutledning var oförnuftig och gav ett orimligt resultat. Ett gott tillfälle att se över metoderna för härledning?
 
Sv: Hectorsadel

Din slutledning var oförnuftig och gav ett orimligt resultat. Ett gott tillfälle att se över metoderna för härledning?

Jag tycker inte slutledningen är oförnuftig, det är så jag tolkar dina svar ex:
En bom är en bom, och anpassningen ska ske med stoppning/motsv.

Ralidebommen det handlar om kan slipas ut tills den är nästan helt plan utan att tappa styrka i materialet.

Men så länge du är nöjd med din tro, är säker allt väl, jag är nöjd med min ,tills motsatsen bevisas :smirk:
 
Sv: Hectorsadel

Hej!

Precis som du beskriver så kan man slipa bommen. Jag slipar bommen på bandslip för att få bombladen mer utåtsvängda och bredare anläggningsyta. Mna kan slipa rätt så rejält.

Det största problemet jag stött på är att bommen ibland är för rak och det blir punkttryck fram och bak.

Jag har experimenterat med att limma fast plattläder och skiftat ned i fina små skiftar på mitten av bommen och det fungerar förvänande bra. Även bredden på själva anläggningsytan kan man ju då ändra.

Jag har använt bom 1561 utan problem på min jätterunda häst med liten manke. Problemet jag hade med hector, montsegur osv var att den tryckte och var för smal uppe vid manken, men har på mina gena sadlar flyttat ner panelerna och på så sätt ökat bredden. Jga hade även problem med att blev punkttryck längst bommen kant eftersom bomvinkeln var smalare än hästen. Men det går också att modifiera med slip och läder för att få bommen "att släppa".

hoppas någon förstår vad jag menar :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var på vc och träffade en vårdpersonal. Under de ca 30 minuterna besöket pågick så hände det flera gånger (åtminstone 4 ggr) att annan...
Svar
18
· Visningar
1 348
Senast: __sofia__
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp