Bukefalos 28 år!

Hederspris - lokal hoppning

V

Vinga

Ska det inte vara så att hederspris ska motsvara anmälningsavgiften i klassen på lokala tävlingar?

Var på en lokal tävling i helgen, 1.00 klassen kostade 150 kr i anmälningsavgift (mkt bara det...) sen fick jag som placerad enbart rosett o plakett... När jag påpekade för tävlingsledaren blev svaret bara, så gör vi passar de inte behöver du inte tävla här...
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Det blev borttaget till i år. Numera kan du betala 150 kr i startavgift och få en piggborste i hederspris. Men efter ett sådant svar från tävlingsledaren hade jag funderat både en och två gånger innan jag for dit och tävlade igen...
/Lady_S
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Lite tråkigt bemötande som sagt men det är helt och hållet upp till arrangerande klubb att välja om man ska ha hederspriser eller inte. Jag som själv är med och arrangera tävlingar på den nivån kan erkänna att det är otroligt svårt att hitta bra sponsorer och det tar väldigt mycket tid i anspråk att hitta dom så det är skönt att slippa. :)
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Lite tråkigt bemötande som sagt men det är helt och hållet upp till arrangerande klubb att välja om man ska ha hederspriser eller inte. Jag som själv är med och arrangera tävlingar på den nivån kan erkänna att det är otroligt svårt att hitta bra sponsorer och det tar väldigt mycket tid i anspråk att hitta dom så det är skönt att slippa. :)

Jag bryr mig inte om hederspriset i sig, oftast är det ändå något som man inte har användning för, men jag tycker iaf att de placerade ska ha sin anmälningsavgift åter! Det är ändå bara 25% av de startande som ska ha sina pengar åter...
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Det blev borttaget till i år. Numera kan du betala 150 kr i startavgift och få en piggborste i hederspris. Men efter ett sådant svar från tävlingsledaren hade jag funderat både en och två gånger innan jag for dit och tävlade igen...
/Lady_S

Kan ju säga att jag INTE kommer att åka dit igen iaf!!! Sa likadant för ett antal år sedan, men trodde och hoppades att de hade bättrat sig på 7 år, men de hade de inte!
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Varför fick jag bilden av en snork kärring med näsan i vädret när ja läste detta :D hihi.

Iaf de placeringar jag fått har jag alltid fått hederspriser på. Sista fick jag stallboken + en liten ask "utgången" choklad :d

Jag hade inte åkt tillbaka om jag hade fått ett sådans snorkigt svar :/ tkr dom ska vara rädd om ryttarna och försöka föregå med gott exempel
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

lägger till att det var dressyr jag tävlade men det ska inte vara nån skillnad tkr iaf jag.
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Stod det att hederspris delades ut i propositionen?
Om det bara stod rosett, plakett så kan jag faktiskt lite grann förstå att du fick det svar du fick. Isåfall har du missat läsa proppen ordentligt.

Det är inget krav att dela ut hederspris, men vad som gäller måste stå i proppen.
Sen som någon skrev ut ovan, så finns inte längre något krav på lägsta värdet OM man väljer dela ut hederspris.

Det är dyrt arrangera tävlingar, att då betala tillbaka 25 % av intäkterna tär på eventuell vinst. Det är inte heller det lättaste jaga sponsorer till priser mm

De tävlande vill ha billiga startavgifter och arrangören vill försöka få tävlingarna gå ihop ekonomiskt. Då kanske det är bättre ta mindre betalt och ta bort hederspriserna och bara dela ut rosett/plakett (som faktiskt är kanska dyra i inköp bara det)

*editerat* missade att det var hoppning sorry
 
Senast ändrad:
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Stod det att hederspris delades ut i propositionen?
Om det bara stod rosett, plakett så kan jag faktiskt lite grann förstå att du fick det svar du fick. Isåfall har du missat läsa proppen ordentligt.

Det är inget krav att dela ut hederspris, men vad som gäller måste stå i proppen.
Sen som någon skrev ut ovan, så finns inte längre något krav på lägsta värdet OM man väljer dela ut hederspris.

Det är dyrt arrangera tävlingar, att då betala tillbaka 25 % av intäkterna tär på eventuell vinst. Det är inte heller det lättaste jaga sponsorer till priser mm

De tävlande vill ha billiga startavgifter och arrangören vill försöka få tävlingarna gå ihop ekonomiskt. Då kanske det är bättre ta mindre betalt och ta bort hederspriserna och bara dela ut rosett/plakett (som faktiskt är kanska dyra i inköp bara det)

Om man bara är ute efter att dra in pengar på tävlingarna är man illa ute som arrangör. Det vanligaste är att de placerade får tillbaka startavgiften eller priser i värde motsvarande startavgiften. Varför skulle en tävlande välja att åka till en arrangör som inte har priser motsvarande standard när de kan välja arrangörer som ger sig vinn om att ha bra priser?
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Det är klart att man vill anordna bra tävlingar, men om klubben har mindre pengar i kassan efteråt än före..? Då ska det vara något speciellt för att åtminstone jag ska känna det meningsfullt att ställa upp som funktionär.
/Lady_S
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Det är klart att man vill anordna bra tävlingar, men om klubben har mindre pengar i kassan efteråt än före..? Då ska det vara något speciellt för att åtminstone jag ska känna det meningsfullt att ställa upp som funktionär.
/Lady_S[/QUOTE

Hur kan då det gå till?
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

KL

Bara lite som motvikt fick dottern i andra pris på en lokal tävling förra året ett schabrak, lite andra småsaker och en gratis vaccination.
Kan säga att det vida översteg anmälningsavgiften!
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

KL

Bara lite som motvikt fick dottern i andra pris på en lokal tävling förra året ett schabrak, lite andra småsaker och en gratis vaccination.
Kan säga att det vida översteg anmälningsavgiften!

Visst blev dottern glad? Det är så det ska vara.
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Hur kan vad gå till? Att klubben har mindre pengar i kassan efter en tävling än före? Det är väl ganska enkelt, om utgifterna överstiger inkomsterna! Eller hur menar du?
/Lady_S
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Hur kan vad gå till? Att klubben har mindre pengar i kassan efter en tävling än före? Det är väl ganska enkelt, om utgifterna överstiger inkomsterna! Eller hur menar du?
/Lady_S[/QUOTEör

För det första får man in en del på startavgifter, sen får man in en del på servering. Eftersom vi pratar lokal tävling är det banbyggare och domare som ska ha betalt. Då undrar jag hur få starter man har om det inte går i hop?
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Det beror ju helt på vilka förutsättningar klubben har. Kan den få domare, överdomare och/eller banbyggare att ställa upp ideellt? Hur mycket investeringar måste göras för att kunna genomföra tävlingen? Hur mycket sponsring kan den få till? Hur mycket priser vill den dela ut? Vilka avgifter tar den ut? Jag kan tala om ungefär hur många starter min klubb behöver ha för att det ska gå runt, men då har min klubb t ex mig som dömer ideellt.

Självklart kan man bojkotta de tävlingsarrangörer som man inte är nöjd med, men man ska inte tro att alla klubbar har samma förutsättningar.

Nu vet inte jag var du bor heller, men jag bor inte där man måste dela klasserna, jag bor i ett distrikt där det ställs in flera tävlingar per år pga för få starter.
/Lady_S
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Vi gick plus på senaste tävlingen men vi har haft tävlingar där vi tom gått back.
Anledning? Ja domare och banbyggare kostar inte så många kr mindre för att vi inte fått in det antal startande vi räknat med
Toaletter måste vi hyra in likförb-nnat och de kostar sina 4,000 kr även om det bara kommer hälften så många som vi räknat med.

Det är jäkla jobbigt att veta att man måste ha 200 starter på en tävlingsdag för att gå runt, det sliter så på alla idella funktionärer med så långa dagar.
Och jagandet av sponsorer till hederspriser för att få några kr över, suck.

Ta bort hederspriserna och ta en lägre startavgifterna måste jag säga är en superide, eloge till den arrangören. Det är ofta sånt himla gnäll på hederspriserna iallafall.
Var glada att det fortfarande finns föreningar som orkar arrangera tävlingar så ni har någonstans att tävla.
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Vi gick plus på senaste tävlingen men vi har haft tävlingar där vi tom gått back.
Anledning? Ja domare och banbyggare kostar inte så många kr mindre för att vi inte fått in det antal startande vi räknat med
Toaletter måste vi hyra in likförb-nnat och de kostar sina 4,000 kr även om det bara kommer hälften så många som vi räknat med.

Det är jäkla jobbigt att veta att man måste ha 200 starter på en tävlingsdag för att gå runt, det sliter så på alla idella funktionärer med så långa dagar.
Och jagandet av sponsorer till hederspriser för att få några kr över, suck.

Ta bort hederspriserna och ta en lägre startavgifterna måste jag säga är en superide, eloge till den arrangören. Det är ofta sånt himla gnäll på hederspriserna iallafall.
Var glada att det fortfarande finns föreningar som orkar arrangera tävlingar så ni har någonstans att tävla.


Vad menar du med antal starter ni räknat med? Detta kan du ha koll på med tdb, hur många som anmäler sig. Toaletter´behövs inte bokas förrän man vet hur många starter man får. Det är betydligt billigare att anlita banbyggare och domare halvdag än heldag. Nu kan jag ju säga att jaga priser kan vara en luckurativ affär för klubben. Är man ute i god tid har det hänt att vi fått priser för 50.000 kronor och ibland mer. Ju bättre priser desto fler ryttare vill komma till er förening.
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Men toaletter måste dom ju ha oavsett hur många som startar!
Jag hade då inte åkt till en tävlinsplats som saknade toalett.

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag ser hellre låga anmälningsavgifter och "bara" rosett och plakett som pris än högre avgift och hederspriser som hälften av dom placerade ändå gnäller på!
Detta avser lokala klasser.
På regionala klasser är det nog lättare att få till vettiga priser?!
 
Sv: Hederspris - lokal hoppning

Men toaletter måste dom ju ha oavsett hur många som startar!
Jag hade då inte åkt till en tävlinsplats som saknade toalett.

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag ser hellre låga anmälningsavgifter och "bara" rosett och plakett som pris än högre avgift och hederspriser som hälften av dom placerade ändå gnäller på!
Detta avser lokala klasser.
På regionala klasser är det nog lättare att få till vettiga priser?!


Finns olika storlekar på toavagn åtminstone i vår kommun. Varför skulle det vara lättare att få till vettigare priser på regionala tävlingar?
 

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 262
Senast: Cambrie
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp