Bukefalos 28 år!

hej allihopa!

Sv: hej allihopa!

okej............. men det drabbar bara de runt halvåret och hon är ju över

kan hon smitta hanen med? han är typ 10-11 månader
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
okej............. men det drabbar bara de runt halvåret och hon är ju över

kan hon smitta hanen med? han är typ 10-11 månader


Det drabbar inte bara de runt halvåret utan det drabbar de när de har dåligt immunförsvar.
Har ingen aning om det smittar, har hört att det kan göra det, att det inte gör det, att det kan göra det men med väldigt liten risk osv... Så väldigt olika mao...
 
Sv: hej allihopa!

okej...... =`(


Mamma lät iallafall lite orolig i morse men jag böt strö igår kväll ska vänta och se tills fredag annars Ringer jag Vet när jag kommer hem från skolan och blir prognosen Mycoplasma så tycker inte jag att hon ska behöva lida mera.......
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
okej...... =`(


Mamma lät iallafall lite orolig i morse men jag böt strö igår kväll ska vänta och se tills fredag annars Ringer jag Vet när jag kommer hem från skolan och blir prognosen Mycoplasma så tycker inte jag att hon ska behöva lida mera.......


Varför vänta? I värsta fall KAN det vara lunginflammation, som en annan råkade ut för nyligen. Hennes råtta kämpar just nu för sitt liv.
Varför inte ringa på en gång? Mycket lättare att få en tid ju snabbare man ringer...
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Ja Men TÄnk Om Det Bara Var StrÖet?


Ja då är det ju så? Men varför vänta och ta det osäkra före det säkra, när du faktiskt kan åka in och ge råttan den hjälp som behövs?

Men vem vet, folk som vill ge sina djur allt de behöver i tid kanske är pjoskiga som inte låter djuren lida under tiden de får vänta då :smirk:
 
Sv: hej allihopa!

gul_zebra skrev:
Ja då är det ju så? Men varför vänta och ta det osäkra före det säkra, när du faktiskt kan åka in och ge råttan den hjälp som behövs?

Men vem vet, folk som vill ge sina djur allt de behöver i tid kanske är pjoskiga som inte låter djuren lida under tiden de får vänta då :smirk:




HEHEHE ja emn jag väntar någon dag iallafall.
 
Sv: hej allihopa!

NEJ! absolut inte djuren kommer i första hand men det gäller att få sina föräldrar med på saken också
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
NEJ! absolut inte g´djuren kommer i första hand men det gäller att få sina föräldrar med på saken också


Varför det? Råttan är väl viktigare än föräldrarna. Läs tpsen högre upp igen. Att vänta så länge är INTE bra för råttan, risken finns att du får en tid väldigt långt fram. Själv fick jag vänta en vecka från att jag ringt till att få komma in, är råttan riktigt sjuk kan det bli mycket värre på den tiden.
 
Sv: hej allihopa!

Om man ringer här så får man komma till vet på akut tid D.V.S en timme efter samtalet.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Om man ringer här så får man komma till vet på akut tid D.V.S en timme efter samtalet.


Då ska man väl betala extra för det också? och hur som helst så är det enormt onödigt att vänta. 2 dagar kan göra grymt stor skillnad.
 
Sv: hej allihopa!

Ja men har du inte fattat? om jag får diagnosen Mycoplasma så kommer inte min råtthona att leva då avlivas hon och jag får inte ens behålla kroppen då den bränns fatta hur det känns plus att jag inte kan ta mig till vet utan skjuts av min pappa och han vägrar det har han alltid gjort.

Nu kanske du förstår jag kommer göra allt som jag kan när jag kommer hem från skolan mend et konstigaste av allt är att Frippan bara rozzlar nu hon nyser inte och det gör hon bara om nätterna.
 
Sv: hej allihopa!

gul_zebra skrev:
Nackdelen med råttor är bara att det är obotligt. Alla råttor bär på myco, men det bryter ut när de har dåligt immunförsvar, sen finns det där resten av livet och kan bara lindras med rätt medicin och i värsta fall duger inte ens det och det blir avlivning... Bla därför det är enormt viktigt att bara avla på fullt friska råttor med bra immunförsvar...
Jo precis, det finns ju fler läkemedel för människor än för djur, men t o m på människor så är det inte lätt att bli av med. Absolut jätteviktigt att bara avla på bra djur, synd bara att så många struntar i det :(
Jag hade en kanonfin tänkbar avelshane (marsvin) som jag fick hålla på och ge echinaea i vattnet flera perioder för han blev så lätt förkyld. Han blev faktiskt bra tillsist helt och hållet, men jag använde honom inte i avel som det var tänkt, för att han inte höll måttet vad gällde sundhet.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Ja men har du inte fattat? om jag får diagnosen Mycoplasma så kommer inte min råtthona att leva då avlivas hon och jag får inte ens behålla kroppen då den bränns fatta hur det känns plus att jag inte kan ta mig till vet utan skjuts av min pappa och han vägrar det har han alltid gjort.

Nu kanske du förstår jag kommer göra allt som jag kan när jag kommer hem från skolan mend et konstigaste av allt är att Frippan bara rozzlar nu hon nyser inte och det gör hon bara om nätterna.

Men inte behöver man väl avliva råttan direkt inte? Eller vad menar du? :confused:
 
Sv: hej allihopa!

Nidorina skrev:
Absolut jätteviktigt att bara avla på bra djur, synd bara att så många struntar i det :( .


TROR DU ATT JAG AVLAR PÅ MINA DJUR :confused: :confused:

Tja............ jag antar att du inte sett i tidigare trådar att hannen är katstrerad



Lejonflicka men måste man inte ge råttan medicin hela tiden då?

Jag hatar att laborera med mina djur.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Lejonflicka men måste man inte ge råttan medicin hela tiden då?

Jag hatar att laborera med mina djur.

Nej då, sjukdomen kommer i "skov" så vissa perioder är de bättre utan rosslingar, och man behöver bara ge medicin när de är dåliga såklart. Ellen levde ju i nästan ett helt år med sina rosslingar och var större delen av tiden hur pigg och busig som helst...det är inte att exprimentera att ge dem medicin!
Först när det inte längre är frågan om ett värdigt liv, får man ta bort dom...

Man kan inte springa och avliva sina djur så fort de börjar rossla lite, då har du köpt helt fel djurart, så benägna för mycoplasma och tumörer som tamråttor är... :crazy:
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Ja men har du inte fattat? om jag får diagnosen Mycoplasma så kommer inte min råtthona att leva då avlivas hon och jag får inte ens behålla kroppen då den bränns fatta hur det känns plus att jag inte kan ta mig till vet utan skjuts av min pappa och han vägrar det har han alltid gjort.

Nu kanske du förstår jag kommer göra allt som jag kan när jag kommer hem från skolan mend et konstigaste av allt är att Frippan bara rozzlar nu hon nyser inte och det gör hon bara om nätterna.


Varför det? Hon kan mycket väl leva med myco, om hon får rätt medicin och så länge hon inte mår dåligt.
 
Sv: hej allihopa!

Nidorina skrev:
Jo precis, det finns ju fler läkemedel för människor än för djur, men t o m på människor så är det inte lätt att bli av med. Absolut jätteviktigt att bara avla på bra djur, synd bara att så många struntar i det :(
Jag hade en kanonfin tänkbar avelshane (marsvin) som jag fick hålla på och ge echinaea i vattnet flera perioder för han blev så lätt förkyld. Han blev faktiskt bra tillsist helt och hållet, men jag använde honom inte i avel som det var tänkt, för att han inte höll måttet vad gällde sundhet.



Exakt.
Själv skulle jag så gärna vilja ta en kull efter Sivert och Cacharel... Men Sivert är zooråtta så jag känner ju inte till hans bakgrund, sen har han lyckats tjuvpara sig en gång och kullen blev dåliga i färg/teckning, fick en gallergnagare också... Annars är de ju okej nu men man vet ju aldrig hur det blir längre fram, kanske får de myco, epilepsi eller annat liksom. Cacharel däremot är ju inte zooråtta och hon är verkligen urgo, men har en syster som bitit, sen är hon liten och har kort stam... Så där blev det ingen avelsråtta heller. Riktigt trist när man inte kan få som man vill, men sånt är livet antar jag... Synd att inte folk kan acceptera det bara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 826
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 868
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp