Bukefalos 28 år!

Helt galen vet. räkning!

Jo men jag tycker inte att argumentet "service" håller. Om inte vinsten går till de som ger servicen dvs personalen i form av OB-tillägg. Då blir det ju uppenbart att man betalar för de ökade kostnader som verksamheten har. Sedan vet jag inte hur mycket personal de har och hur många patienter som kommer in på jourtid. Men ser jag till mina egna djur så blir de ju väldigt sällan akut sjuka på icke jourtid, och jag har aldrig varit ensam i väntrummet precis. Så det verkar inte som om personalen sitter och rullar tummarna (och kostar onödiga pengar) precis.
Rulla tummarna gör man verkligen inte, varken dag- eller nattetid. Det finns alltid inneliggande patienter som ska ha omvårdnad, rastas en gång på natten pga dropp tex, ha mediciner eller bara en extra kram. Och sen iva-patienterna som är kritiskt sjuka.
 
@Milosari en sak som blir rejält dyrare med nattöppet är att man antagligen tvingas anställa mer folk. Och det räcker knappast med en person. Att få ett gäng skiftarbetare att rulla på en vettig arbetslista är inte så lätt. Folk ska ha ledigt också.
 
Fast den vanliga avmaskningen innan 12 veckors vaccineringen täcker nog inget försäkringsbolag.

Tog föregivet att det inte var en rutinavnaskning det handlade om utan en ordinerad avmaskning av veterinären pga att hunden visade symtom på något relaterar med mask.

Var det den vanliga som man normalt alltid gör vid 12 veckor utan konstigheter låter det konstigt att veterinären la sig i avmaskningen överhuvudtaget.
 
Jag var till en större djurklinik då jag tyckte min hund var slö.
Lyssnade på lungor och hjärta, tog blodprov.. 1500 kr
Jag valde ny veterinär.

Min hund har också legat inne lördag till måndag för en skada i benet. Det blev akut operation, röntgen +undersökning av ortoped. Borttag av stygn ingick. Summa 19000 kr, mycket pengar såklart men kändes ändå mer rimligt än det du fått till räkning ts.
 
Jag har i samband med att mina hundar blivit ordinerade bla patellaop samt benmärgsprov ringt runt till kliniker och jämfört priser på ingreppen. Jag kan säga att på patellaop så skilde det 18500:-!!!!! för samma ingrepp...... Den billigaste kliniken ville ha 8500:- och den dyraste ville ha 27000:- Inte ens inom samma "kedja" var priset desamma utan skilde ca 5000:- ....
Ringde nu senast ang benmärgsprov då den kliniken vi var på ville ha 8000:- medans den billigaste enbart vill ha ca 3000:-.....
Detta är inom södermanland/stockholmsregionen. Kan säga att samtliga kliniker blev överraskade över min fråga så det hör nog inte till vanligheterna att folk kollar priser.. Men om fler börjar göra det så kanske det börjar hända lite på prisfronten..
 
Jo men jag tycker inte att argumentet "service" håller. Om inte vinsten går till de som ger servicen dvs personalen i form av OB-tillägg. Då blir det ju uppenbart att man betalar för de ökade kostnader som verksamheten har. Sedan vet jag inte hur mycket personal de har och hur många patienter som kommer in på jourtid. Men ser jag till mina egna djur så blir de ju väldigt sällan akut sjuka på icke jourtid, och jag har aldrig varit ensam i väntrummet precis. Så det verkar inte som om personalen sitter och rullar tummarna (och kostar onödiga pengar) precis.

På natten måste man ha minst 2 stycken extra personal än om man inte tog emot nya patienter nattetid, vilket såklart blir dyrt. Eftersom det i regel kommer 1-2 patienter nattetid måste man höja avgifterna för att tjäna något på det. 1-2 patienter på cirka 8 timmar drar inte in mycket om man ska ha samma priser dagtid, då blir det svårt att täcka för den extra personalen :)

Varför priserna skiljer så mycket mellan Skåna och Stockholm kan jag verkligen inte svara på! Det låter så konstigt.
Jag försöker i denna tråd inte försvara de höga priserna utan mer förklara. Jag tycker också att det är dyrt och tråkigt när priserna höjs, men har också förståelse för varför saker kostar :)
 
Jag vet att det är som du säger men då kan man ju se det som så att du menar att veterinärerna i utlandet brister i moral och etik eftersom de överförordar mediciner för att de tjänar pengar på detta?

Ja för en del är det såklart så, vilket är hemskt tråkigt. Just problemet med antibiotikan är stort. Jag har studerat utomlands och ser en enorm skillnad i antibiotikaanvändningen. Det är sorgligt!
 
På natten måste man ha minst 2 stycken extra personal än om man inte tog emot nya patienter nattetid, vilket såklart blir dyrt. Eftersom det i regel kommer 1-2 patienter nattetid måste man höja avgifterna för att tjäna något på det. 1-2 patienter på cirka 8 timmar drar inte in mycket om man ska ha samma priser dagtid, då blir det svårt att täcka för den extra personalen :)

Varför priserna skiljer så mycket mellan Skåna och Stockholm kan jag verkligen inte svara på! Det låter så konstigt.
Jag försöker i denna tråd inte försvara de höga priserna utan mer förklara. Jag tycker också att det är dyrt och tråkigt när priserna höjs, men har också förståelse för varför saker kostar :)

1-2 patienter bara? Så har det inte varit när jag varit inne akut. Vi har nog varit en 4-5 i väntrummet plus att de haft patienter som fått stanna över natten då, och de ägarna ser man ju inte. Jourtiden är också längre än 8 timmar, börjar den kl 18 och tar slut kl 8 så blir det 14 timmar.
 
1-2 patienter bara? Så har det inte varit när jag varit inne akut. Vi har nog varit en 4-5 i väntrummet plus att de haft patienter som fått stanna över natten då, och de ägarna ser man ju inte. Jourtiden är också längre än 8 timmar, börjar den kl 18 och tar slut kl 8 så blir det 14 timmar.

Nattjour räknas från kl 22 på de flesta ställen. Det skiljer i pris kväll och natt. Vad jag förstod så ligger snittet på ca 2 patienter nattetid (alltså som kommer in efter kl 22, inte folk som kommt tidigare men sitter kvar pga lång väntetid) och det är också det som behövs för att man ska gå runt. Inneliggande patienter såklart inte inräknade utan det gäller besök på nattjourmottagningen.

Pris brukar också skilja sig helg resp. vardag samt fredag kväll/natt eller dagen före röd dag. Komma in nattetid en helgdag är såklart det allra dyraste.
 
Tänkte på den här tråden när den här artikeln kom upp... http://www.st.nu/allmant/medelpad/a...0-kronor-for-30-sekunder-pa-veterinarkliniken

Killen river upp himmel och jord för att klinikavgiften är 2400 på helgen
Kan också tycka att det är saftigt (men något jag skulle räkna med)men i jämförelse med TS verkar de väldigt lindrigt :p undra hur han skulle reagerat om han fick TS räkning?

Snacka om att försöka skylla hela ansvaret på kliniken. Det är väl självklart att man inte kan ge ett bombsäkert utlåtande innan man tittat på såret. Hans eget val att åka in, även om han blev rekommenderad.
Det är jättesvårt att rådgöra i dessa fall. Det finns dom som säger att hundens tarmar hänger utanför när det är ett litet sår hunden har på buken och de som ringer och säger att katten fått ett litet sår på tassen och när den kommer in är hela tassen bortsliten. Två exempel från det riktiga livet. Så det kan vara väldigt svårt att avgöra. Hellre rekommendera att man åker in än inte.
 
Snacka om att försöka skylla hela ansvaret på kliniken. Det är väl självklart att man inte kan ge ett bombsäkert utlåtande innan man tittat på såret. Hans eget val att åka in, även om han blev rekommenderad.
Det är jättesvårt att rådgöra i dessa fall. Det finns dom som säger att hundens tarmar hänger utanför när det är ett litet sår hunden har på buken och de som ringer och säger att katten fått ett litet sår på tassen och när den kommer in är hela tassen bortsliten. Två exempel från det riktiga livet. Så det kan vara väldigt svårt att avgöra. Hellre rekommendera att man åker in än inte.

Men sen har vi det där med rimlighet. Är det rimligt att betala 2400 kr för ett ögonkast? Jag tycker inte det. Ska de ta så mycket för att börja behandla djuren så borde de absolut ha någon sorts billigare "bedömningsavgift" för de som kommer in och ska få en skada/sjukdom hastigt bedömd som behandla nu/avvakta.
 
De har sin taxa och att godtyckligt börja göra avkall på den funkar ju inte. Ska man ha dygnetruntöppen och fullservice året om så kostar det såklart och speciellt på en helgkväll. Då gäller ju annan taxa än på en måndag förmiddag.

Visst kan det som djurägare vara svårt att beskriva en skada så att veterinären får en komplett bild av hur det ser ut och kanske vore en okulär bedömning av personal på plats en bra idé, men risk finns ju att det kommer att kräva mer personal kväll/natt och helgtid eftersom att fler troligtvis kommer att åka in "i onödan"och den ökade kostnaden måste ju tas nånstans ifrån.

Jag personligen med den erfarenhet jag har av hur de jobbar, har enbart gott att säga om djursjukhuset i Sundsvall :up:
 
Jag menar inte att det ska vara gratis men säg 1000 kr kanske? Och ha en välutbildad djursjukvårdare som kikar på djuret? Borde löna sig! För jag tror tyvärr att många stannar hemma istället eftersom de är rädda för att åka in i onödan när det är så dyrt.
 
Jisses. Här måste alla veterinärer följa en statligt fastställd prislista. Den ser ut så här för undersökning:

Allgemeine Untersuchung mit Beratung
Häst 17,18 Euro
Hund 12,03 Euro
Katt 8,02 Euro
Smådjur 8,59 Euro
Burfågel 6,29 Euro

På jourtid tillkommer:
22,90 Euro

Sen naturligtvis tillkommer ju mer om man måste behandla osv. Men allt är reglerat i en fastställd prislista. Om någon vill fördjupa sig i den så finns den här:
http://www.tieraerzteverband.de/bpt/Tierbesitzer/got/GOT_07.07.2008_Druckversion.pdf
 
Men sen har vi det där med rimlighet. Är det rimligt att betala 2400 kr för ett ögonkast? Jag tycker inte det. Ska de ta så mycket för att börja behandla djuren så borde de absolut ha någon sorts billigare "bedömningsavgift" för de som kommer in och ska få en skada/sjukdom hastigt bedömd som behandla nu/avvakta.

Jo ibland kikar sköterskor i väntrummet och skickar hem patienten. Utan kostnad.

Det kanske inte känns rimligt att betala så högt för en snabb kik, det håller jag med om. Normalt sett ingår det en klinisk undersökning i poliklinikavgiften. Att sedan alla som får den undersökningen ska betala avgiften ser jag inte som något märkligt - så fungerar det ju överallt. Hos läkaren, bilverkstaden etc. Oavsett om det är fel på djuret/människan/bilen eller inte.
 
Jisses. Här måste alla veterinärer följa en statligt fastställd prislista. Den ser ut så här för undersökning:

Allgemeine Untersuchung mit Beratung
Häst 17,18 Euro
Hund 12,03 Euro
Katt 8,02 Euro
Smådjur 8,59 Euro
Burfågel 6,29 Euro

På jourtid tillkommer:
22,90 Euro

Sen naturligtvis tillkommer ju mer om man måste behandla osv. Men allt är reglerat i en fastställd prislista. Om någon vill fördjupa sig i den så finns den här:
http://www.tieraerzteverband.de/bpt/Tierbesitzer/got/GOT_07.07.2008_Druckversion.pdf

Fast det är fortfarande så att man kan ta mer betalt - om det är motiverat. Upp till det tredubbla. Så det är inte så att all djurvård kostar lika mycket i Tyskland. De priserna som finns där är enbart lägstapriser.
 
Upp till det tredubbla.

Så det är en högstapris ändå då? (Om jag räknat någorlunda rätt landar det på en tusenlapp ungefär som max för hund på jourtid.)

Och det är väl just "om det är motiverat" som är det viktiga tycker jag? Upplevelsen många har är ju att det inte motiverats över huvud taget, utan prissättningen är helt stel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp