Helt galen vet. räkning!

Fast det är fortfarande så att man kan ta mer betalt - om det är motiverat. Upp till det tredubbla. Så det är inte så att all djurvård kostar lika mycket i Tyskland. De priserna som finns där är enbart lägstapriser.

Ja det finns en nivå 1, 2 och 3 beroende på vad man kommer in med. Men du kommer ändå inte upp i dessa otroliga summor som i Sverige.

Och hittills har alla gånger jag varit till veterinär alltid legat inom nivå 1. Och då har orsakerna varit tumörer, livmordersinflammation, diffust orsak - djuret slutat äta, misstänkt diarré och misstänkt urinvägsinfektion. Så jag vet inte vad som skulle falla under nivå 2 och 3. Förmodligen mer svårare bedömningar. För, för själva åtgärden finns ju sen en annan prislista. Det jag kopierade var bara besök med bedömning.
 
Jo ibland kikar sköterskor i väntrummet och skickar hem patienten. Utan kostnad.

Det kanske inte känns rimligt att betala så högt för en snabb kik, det håller jag med om. Normalt sett ingår det en klinisk undersökning i poliklinikavgiften. Att sedan alla som får den undersökningen ska betala avgiften ser jag inte som något märkligt - så fungerar det ju överallt. Hos läkaren, bilverkstaden etc. Oavsett om det är fel på djuret/människan/bilen eller inte.

Fast har tar jag bilen till verkstaden nar "service engine" lampan tants. (Det har hant flera ganger, senast harom dagen) och sager vad jag tror att det ar. Nagon kopplar in datorn och konfirmerar min bedomning, stanger av lampan (tills nasta gang:angel:) och tar inte betalt. Hittils har jag aldrig betalat for nagot sa enkelt ... Nu har jag inte kommit in till en veterinar som kastar en blick pa hunden och sager att jag kan aka hem igen, men jag skulle bli mycket overraskad om jag var tvungen att alls betala ett sadant besok.
 
Men sen har vi det där med rimlighet. Är det rimligt att betala 2400 kr för ett ögonkast? Jag tycker inte det. Ska de ta så mycket för att börja behandla djuren så borde de absolut ha någon sorts billigare "bedömningsavgift" för de som kommer in och ska få en skada/sjukdom hastigt bedömd som behandla nu/avvakta.

Jag har själv åkt in två gånger akut helg, en gång för ormbett och en gång när hunden druckit algvatten, då en sköterska kollat på dom i väntrummet och bett oss sitta där någon timme för att se hur det utvecklar sig. Har inte behövt betala nåt för det.
Även en valpköpare som åkte in med analsäcksinflammation på sin hund en kväll som bedömdes av sköterska i väntrummet och fick gå hem eftersom det inte var akut, utan att betala nåt.
 
Fast har tar jag bilen till verkstaden nar "service engine" lampan tants. (Det har hant flera ganger, senast harom dagen) och sager vad jag tror att det ar. Nagon kopplar in datorn och konfirmerar min bedomning, stanger av lampan (tills nasta gang:angel:) och tar inte betalt. Hittils har jag aldrig betalat for nagot sa enkelt ... Nu har jag inte kommit in till en veterinar som kastar en blick pa hunden och sager att jag kan aka hem igen, men jag skulle bli mycket overraskad om jag var tvungen att alls betala ett sadant besok.
Vad bra! Här kostar en felsökning även om inget fel hittas. Självklart för mig då det såklart tar tid och kompetens även om inget är fel. Ang hunden i artikeln så var det ju inte så att den var frisk, veterinären tittade ju på skadan och de fick råd om hur det skulle skötas. Om det visat sig att hunden inte ens hade ett sår är jag övertygad om att sköterskan skickat hem hunden utan kostnad.
 
Fast har tar jag bilen till verkstaden nar "service engine" lampan tants. (Det har hant flera ganger, senast harom dagen) och sager vad jag tror att det ar. Nagon kopplar in datorn och konfirmerar min bedomning, stanger av lampan (tills nasta gang:angel:) och tar inte betalt. Hittils har jag aldrig betalat for nagot sa enkelt ... Nu har jag inte kommit in till en veterinar som kastar en blick pa hunden och sager att jag kan aka hem igen, men jag skulle bli mycket overraskad om jag var tvungen att alls betala ett sadant besok.
Haha, här får du betala typ 60-70 euro bara för att göra en sökning/nolla felkoder. Helt löjligt (därför kollar vi våra själv via egen dator)
 
När hunden läkt så var det dags för nästa.

Terrien gick i gryt och slogs med en grävling.
Hon har tillbringat 1,5 dygn på intensiven och genomgått en svår operation då hon är väldigt söndersliten i ansiktet. På ena sidan har kinden slitits loss så hela äverkäkens ben med tänder och halsar/rötter var blottade. Hon är sydd massor i munnen och utanför.
Hon har haft (och har) väldigt ont och har krävt mkt av personalen.

Åkte till en annan klinik. (Den vi brukar åka till) och det var väl inte mer än rätt.
Totalt 9000kr och inga problem med att direktreglera.
 
När hunden läkt så var det dags för nästa.

Terrien gick i gryt och slogs med en grävling.
Hon har tillbringat 1,5 dygn på intensiven och genomgått en svår operation då hon är väldigt söndersliten i ansiktet. På ena sidan har kinden slitits loss så hela äverkäkens ben med tänder och halsar/rötter var blottade. Hon är sydd massor i munnen och utanför.
Hon har haft (och har) väldigt ont och har krävt mkt av personalen.

Åkte till en annan klinik. (Den vi brukar åka till) och det var väl inte mer än rätt.
Totalt 9000kr och inga problem med att direktreglera.
:cry: Leon skickar virtuella hundpussar.
 
Som flera redan nämnt är det personalkrävande att ha öppet dygnet runt.
Personalkostnaderna är den största posten på de flesta kliniker. Ska personalen ligga på lagenligt schema så kostar det. Det har funnits en kultur inom djursjukvården att personalen har jobbat mer än vad man egentligen får. Detta främst för att tjäna bättre då i alla fall vi Djursjukskötare och djurvårdare inte har så bra betalt.
En konsekvens av intåget av riskkapitalisterna är att arbetstidslagen följs i högre grad.
 
Vad bra! Här kostar en felsökning även om inget fel hittas. Självklart för mig då det såklart tar tid och kompetens även om inget är fel. Ang hunden i artikeln så var det ju inte så att den var frisk, veterinären tittade ju på skadan och de fick råd om hur det skulle skötas. Om det visat sig att hunden inte ens hade ett sår är jag övertygad om att sköterskan skickat hem hunden utan kostnad.
Åh, minns att jag har haft bilen inne två gånger för att den ibland inte startade alls (inte ens startmotorn). Inget fel hittades nån av gångerna, men nog fick jag betala för att de letat (den startade när den var där, trots att de andra gången hade den i flera dagar för att den förhoppningsvis skulle dumma sig under tiden, men nä :p).
Sambon sökte sen på nätet och fick idéer om vad som var fel och så åtgärdades det via eget inköp + mindre verkstad sen. Också det kostade pengar.
 
När hunden läkt så var det dags för nästa.

Terrien gick i gryt och slogs med en grävling.
Hon har tillbringat 1,5 dygn på intensiven och genomgått en svår operation då hon är väldigt söndersliten i ansiktet. På ena sidan har kinden slitits loss så hela äverkäkens ben med tänder och halsar/rötter var blottade. Hon är sydd massor i munnen och utanför.
Hon har haft (och har) väldigt ont och har krävt mkt av personalen.

Åkte till en annan klinik. (Den vi brukar åka till) och det var väl inte mer än rätt.
Totalt 9000kr och inga problem med att direktreglera.

Hua! Glad att jag inte har jakthund.

Hoppas allt går bra med henne
 
Hua! Glad att jag inte har jakthund.

Hoppas allt går bra med henne

Fick åka in i kväll igen för underläppen "trilla ner":eek:
Misstänker att pga all sårvätska och så att tratten gnider emot så har det löst upp stygnen.
Hon har iaf inte lika ont som igår kväll. Och mindre svullen.
De ville inte lägga in henne men får väl se vad som händer efter operationen. Hoppas hon kan bli kvar och under fortsatt uppsyn av personalen.
Har ni gått förbi en död grävling i ett dike som legat i solen ett tag. Så luktar hon:yuck:
 
Fick åka in i kväll igen för underläppen "trilla ner":eek:
Misstänker att pga all sårvätska och så att tratten gnider emot så har det löst upp stygnen.
Hon har iaf inte lika ont som igår kväll. Och mindre svullen.
De ville inte lägga in henne men får väl se vad som händer efter operationen. Hoppas hon kan bli kvar och under fortsatt uppsyn av personalen.
Har ni gått förbi en död grävling i ett dike som legat i solen ett tag. Så luktar hon:yuck:
Stackars liten - slåss med en grävling i ett trångt gryt kan sluta illa tydligen. Hoppas hon kryar på sig och läker bra.
 
Stackars liten - slåss med en grävling i ett trångt gryt kan sluta illa tydligen. Hoppas hon kryar på sig och läker bra.

Det var vävnad som dött. Så de fick skära bort underläppen! Sen fick de "skal" bort en del vävnad på kinderna.
Hon blir kvar för observation och ska sövas igen i morgon för rengöring.

Det är hemskt! Det är så svårt att veta vad?man ska göra eller inte. Om det inte vänder nu hur långt får de gå lixom? Är det värt att sövas flera ggr/dag och i princip skära bort hela ansiktet? Hur blir livet efteråt?

Att ta jakten ifrån henne är inget alternativ. Det är de hon lever för och älskar. Hon är den som kan sitta och yla i hundgården för hon hör att vi låser upp vapenskåpet.
 
Det var vävnad som dött. Så de fick skära bort underläppen! Sen fick de "skal" bort en del vävnad på kinderna.
Hon blir kvar för observation och ska sövas igen i morgon för rengöring.

Det är hemskt! Det är så svårt att veta vad?man ska göra eller inte. Om det inte vänder nu hur långt får de gå lixom? Är det värt att sövas flera ggr/dag och i princip skära bort hela ansiktet? Hur blir livet efteråt?

Att ta jakten ifrån henne är inget alternativ. Det är de hon lever för och älskar. Hon är den som kan sitta och yla i hundgården för hon hör att vi låser upp vapenskåpet.
Usch, nä det låter ju inte alls roligt.
 
Det var vävnad som dött. Så de fick skära bort underläppen! Sen fick de "skal" bort en del vävnad på kinderna.
Hon blir kvar för observation och ska sövas igen i morgon för rengöring.

Det är hemskt! Det är så svårt att veta vad?man ska göra eller inte. Om det inte vänder nu hur långt får de gå lixom? Är det värt att sövas flera ggr/dag och i princip skära bort hela ansiktet? Hur blir livet efteråt?

Att ta jakten ifrån henne är inget alternativ. Det är de hon lever för och älskar. Hon är den som kan sitta och yla i hundgården för hon hör att vi låser upp vapenskåpet.

Gud så fruktansvärt jobbigt det låter! :( Det måste vara riktigt svåra skador.
 
Det var vävnad som dött. Så de fick skära bort underläppen! Sen fick de "skal" bort en del vävnad på kinderna.
Hon blir kvar för observation och ska sövas igen i morgon för rengöring.

Det är hemskt! Det är så svårt att veta vad?man ska göra eller inte. Om det inte vänder nu hur långt får de gå lixom? Är det värt att sövas flera ggr/dag och i princip skära bort hela ansiktet? Hur blir livet efteråt?

Att ta jakten ifrån henne är inget alternativ. Det är de hon lever för och älskar. Hon är den som kan sitta och yla i hundgården för hon hör att vi låser upp vapenskåpet.

Det låter jättetungt! :(
Jag tycker du gör rätt som börjar fundera på hur livet blir efteråt för hunden. Prata med veterinären om vad best case scenario är, och hur sannolikt det är att det blir så bra, och fundera på vad det innebär för hunden. Lycka till!
 
De har vad de verkar fått stopp på vävnaden som börjat att dö och satt in starkare antibiotika och dropp. Hon blir kvar till i morgon och kommer kunna leva som vanligt utan läppen.

Edit: nu är vi uppe i 15.000kr
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp