Heltidsresan forts

Jag jobbar i privat regi och vi har konstigt nog fått dispens från detta till hösten.

Jag hoppas faktiskt vi får 12 timmarspass. Så man går antingen dag eller natt. Då kommer jag behöva jobba isch 3 dagar per vecka.
 
Utav alla korkade grejor som kommer från EU, är nu det här det mest korkade.

Och, om jag förstår problematiken rätt, så är det allra mest korkade att fack och arbetsgivare valt att tolka påbudet till sämsta möjliga för arbetstagaren och dennes privatliv, då tanken egentligen är att påbudet ska värna om arbetstagaren.
Fast "Heltidsresan" är inget EU, det är SKR som hittat på att alla måste jobba heltid, för att "ta tillvara trälarnas arbetstagarnas kompetens bättre".
 
Fast "Heltidsresan" är inget EU, det är SKR som hittat på att alla måste jobba heltid, för att "ta tillvara trälarnas arbetstagarnas kompetens bättre".
ok,
"Heltidsresan" är ett projekt som passerat mig helt under radarn, men av det lilla jag läst på de sista fem minutrarna låter ju som en perfekt snidad skrivbordsprodukt, som förutsätter att alla arbetstagare tidigare varit hindrade från att jobba heltid, men nu -äntligen- ska man få sina berättigade 40h i veckan!
Sedan träffar skrivbordsprodukten verkligheten, och kolliderar på ett icke vackert sätt.

men min beskrivning,
om jag förstår problematiken rätt, så är det allra mest korkade att fack och arbetsgivare valt att tolka påbudet till sämsta möjliga för arbetstagaren och dennes privatliv, då tanken egentligen är att påbudet ska värna om arbetstagaren.
stämmer inte den för ambulans- och brandkårspersonal - eller är de också ett offer för samma "Heltidsresa"?
 
ok,
"Heltidsresan" är ett projekt som passerat mig helt under radarn, men av det lilla jag läst på de sista fem minutrarna låter ju som en perfekt snidad skrivbordsprodukt, som förutsätter att alla arbetstagare tidigare varit hindrade från att jobba heltid, men nu -äntligen- ska man få sina berättigade 40h i veckan!
Sedan träffar skrivbordsprodukten verkligheten, och kolliderar på ett icke vackert sätt.

men min beskrivning,

stämmer inte den för ambulans- och brandkårspersonal - eller är de också ett offer för samma "Heltidsresa"?
Räddningstjänst- och ambulanspersonalen är fack och arbetsgivare som verkar ha feltolkat EU-direktiv, ja.
 
Då tillhör ni nog vision. De har inte förhandlat klart än. Tycker för övrigt det är fördjävligt att schemalägga fredag kväll "ledig helg" fredag kvällspasset är ett helgpass.
Menar du fackföreningen vision? Tror jag icke. Jobbar inom vården…
 
För oss har det varit många vändor fram och tillbaka. Tillsist blev bilaga j uppsagd (reglerar sovande jour) och vi fick anställa tre nattarbetare till. Så vi har numera 2 vakna istället för en vaken och en sovande. Det innebär att vi som haft sovande natt får en arbetsdag till att lägga ut på 4v. Summa summarum, vi har ett sämre schema nu men det är inte katastrof. Det finns de som tycker att det är väldigt skönt att slippa heldygnspassen och att det blivit bättre pga det. På fyra veckor jobbar vi 19 pass, var fjärde helg och har en tre ledig helg. När vi jobbar helg har vi ledigt fred, lörd eller sönd kväll. Jag jobbar fred 14-22, lörd 12-20 och sönd 07.30-15.30. Ledig månd. Alla jobbar heltid utom våra nattare. De kan välja att gå ner till 80% och just nu har vi tre stycken som gör det. Från mitt perspektiv som slitit med att bygga schemat så är det här första gången på många år som jag behövt göra ett sämre än det innan och det har inte funnits lika mycket möjligheter att anpassa det till personliga önskemål. Att det gått ihop i resten av EU utan protester gissar jag beror på att de har fler som jobbar deltid.
 
Synd att det drabbar er så negativt med 11 timmarsreglerna
Där jag jobbat (ej vården) har det tillämpats väldigt många år och gått att få ihop enligt mig vettiga scheman ändå.

@Fetaost Tack för förklaringen varför det inte funkar för er.
För oss som jobbat så länge är det ju lite svårt att förstå varför det var sådant liv eftersom vi jobbat så i många år.
 
Vi blev av med våra 3 dagars helger och ibland slutar jag 21 på en fre och sen går på 07 mån morgon. Blir ju ingen helg att tala om direkt 🙄

Önskar verkligen jag fick jobba längre pass men färre dagar, hade mått så mkt bättre av det.
Tror jag ska hitta ett nattjobb igen i år för detta kommer inte hålla för mig i längden.
Man undrar ju om det verkligen inte går att planera schemat så nu är lediga 3 dagar ens? Borde behöva vara väldigt komplext schema med mycket olika pass (inte typ 3 per dygn) för att det inte ska gå tycker man 😑.
 
Att det gått ihop i resten av EU utan protester gissar jag beror på att de har fler som jobbar deltid.
Och att mer av omsorgsarbetet (som verkar vara det allra mest svårplanerade utifrån förutsättningarna) är oavlönat?
Elva timmar dygnsvila, men hjälp svärmor med duschen och lämna av matlådor hos din pappa under den tiden, typ...
 
Intressant att läsa att det verkar lika illa över hela landet. Och lite skönt att läsa också. Missförstå mig rätt men det borde påvisa att en ändring kommer behöva göras för att folk ska jobba i vården.
Tror ni att det blir en ändrig? Och isf hur och när?

Som sagt så tror jag min arbetsplats inte kommer kunna bemanna turerna och ha personal om 6 mån. Sommaren kommer de försöka lösa med att vi åter igen säljer våra semesterveckor men i år tror jag mycket få nappar på det. Vi är slutkörda.
 
Intressant att läsa att det verkar lika illa över hela landet. Och lite skönt att läsa också. Missförstå mig rätt men det borde påvisa att en ändring kommer behöva göras för att folk ska jobba i vården.
Tror ni att det blir en ändrig? Och isf hur och när?

Som sagt så tror jag min arbetsplats inte kommer kunna bemanna turerna och ha personal om 6 mån. Sommaren kommer de försöka lösa med att vi åter igen säljer våra semesterveckor men i år tror jag mycket få nappar på det. Vi är slutkörda.
Mänsklighetens historia visar att vi är bra på att fixa saker, efter att katastrofen inträffat. Så jag utgår att det kommer kunna bli ändring efter att vård och omsorg i Sverige kollapsat.
 
Intressant att läsa att det verkar lika illa över hela landet. Och lite skönt att läsa också. Missförstå mig rätt men det borde påvisa att en ändring kommer behöva göras för att folk ska jobba i vården.
Tror ni att det blir en ändrig? Och isf hur och när?

Som sagt så tror jag min arbetsplats inte kommer kunna bemanna turerna och ha personal om 6 mån. Sommaren kommer de försöka lösa med att vi åter igen säljer våra semesterveckor men i år tror jag mycket få nappar på det. Vi är slutkörda.

Jag är rätt dystopisk av mig så säger nä, inte innan det kraschar till total misär, vi har "fattighus" igen, och börjar om på ny kula med att skapa ett nytt samhällskontrakt.

Välkommen till senkapitalismen! Det är hit den vägen vi gått på leder, med ökande individualism, ökande klyftor, sämre samhällsservice, vittrande sammanhållning, stress och utbrändhet.
 
Jag som utbildar mig till ett yrke inom vård och omsorg (behandlingspedagog) ser inte fram emot examen om ett par tre månader och sedan dessa skitscheman i mitt framtida yrkesliv. Som jag känner nu kommer jag söka vikarie/pooltjänst för att kunna styra mer själv när jag kan och vill jobba, då jag absolut inte orkar ens en vanlig heltidstjänst.
 
Jag som utbildar mig till ett yrke inom vård och omsorg (behandlingspedagog) ser inte fram emot examen om ett par tre månader och sedan dessa skitscheman i mitt framtida yrkesliv. Som jag känner nu kommer jag söka vikarie/pooltjänst för att kunna styra mer själv när jag kan och vill jobba, då jag absolut inte orkar ens en vanlig heltidstjänst.
Tyvärr så hos oss så anställs alla poolare på 100% och har samma schema som övriga. De räknas in i verksamheten men är de första som får flytta på sig vid behov. De har bara resurspass.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
343
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
595
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp