Heltidsresan forts

Tidigt imorse skrev jag till VC angående att få komma på läkarbesök för ev sjukskrivning på 25%. Fick svar efter bara några h och får komma dit om 2 veckor.

Detta fungerar ju inte och ingen ska få mig att tro att det är mig det är fel på. Det är jobbet.
 
Jag är sjukskriven pga schemat. Har varit sjukskriven i 3 veckor och har fått förlängt 3 veckor till. Akut Stressyndrom blev diagnosen. Jag har kopplat in facket, haft möte med chef och HR. Precis innan sjukskrivningen gjorde jag Tillbud på schemat. Jag ska nu komplettera med en AJ.
Fler kollegor har nu gjort Tillbud på schemat och facket är inkopplat.
 
För oss fick vi först 11-timmars vilan, sen sades poängmodellen upp, vilket i praktiken gör att jag nu måste jobba längre pass, mer fördelat över hela veckan (exempelvis sluta veckan med kvällspass), jag får mindre pengar och det är omöjligt att byta pass. Tack och lov har jag admin en dag i veckan, annars hade jag inte pallat.

Men trots att jag älskar mitt jobb och mina arbetskamrater funderar jag på att sluta. Folk slutar på löpande band, och de som är kvar får det tuffare. Den onda spiralen går fortare och fortare.
 
För oss fick vi först 11-timmars vilan, sen sades poängmodellen upp, vilket i praktiken gör att jag nu måste jobba längre pass, mer fördelat över hela veckan (exempelvis sluta veckan med kvällspass), jag får mindre pengar och det är omöjligt att byta pass. Tack och lov har jag admin en dag i veckan, annars hade jag inte pallat.

Men trots att jag älskar mitt jobb och mina arbetskamrater funderar jag på att sluta. Folk slutar på löpande band, och de som är kvar får det tuffare. Den onda spiralen går fortare och fortare.
Även hos oss duggar uppsägningar. Nu har 5 till satt sig på skolbänken och kommer snart gå upp i heltidsstudier och sen gå vidare med andra yrken.

Det kommer inte hålla länge till.
 
Jag är sjukskriven pga schemat. Har varit sjukskriven i 3 veckor och har fått förlängt 3 veckor till. Akut Stressyndrom blev diagnosen. Jag har kopplat in facket, haft möte med chef och HR. Precis innan sjukskrivningen gjorde jag Tillbud på schemat. Jag ska nu komplettera med en AJ.
Fler kollegor har nu gjort Tillbud på schemat och facket är inkopplat.

Vad är en AJ? Bra att ni skriver tillbud. Nej alltså detta håller inte. Funderat lite på heltids-sjukskrivning jag med, men hoppas detta ska räcka, kanske medans jag letar nytt jobb.
För oss fick vi först 11-timmars vilan, sen sades poängmodellen upp, vilket i praktiken gör att jag nu måste jobba längre pass, mer fördelat över hela veckan (exempelvis sluta veckan med kvällspass), jag får mindre pengar och det är omöjligt att byta pass. Tack och lov har jag admin en dag i veckan, annars hade jag inte pallat.

Men trots att jag älskar mitt jobb och mina arbetskamrater funderar jag på att sluta. Folk slutar på löpande band, och de som är kvar får det tuffare. Den onda spiralen går fortare och fortare.
Samma hos oss. Många som slutat och många som är trötta. Att "de där uppe" inte fattar. Välmående personal vore väl den största investeringen.
Jag ställer inte upp på att gå in i väggen iaf, för vad liksom.

Även hos oss duggar uppsägningar. Nu har 5 till satt sig på skolbänken och kommer snart gå upp i heltidsstudier och sen gå vidare med andra yrken.

Det kommer inte hålla länge till.
 
Vad är en AJ? Bra att ni skriver tillbud. Nej alltså detta håller inte. Funderat lite på heltids-sjukskrivning jag med, men hoppas detta ska räcka, kanske medans jag letar nytt jobb.

Samma hos oss. Många som slutat och många som är trötta. Att "de där uppe" inte fattar. Välmående personal vore väl den största investeringen.
Jag ställer inte upp på att gå in i väggen iaf, för vad liksom.
Tillbud skriver man innan olycka sker.
AJ ( minns ej vad det är förkortning för) när skadan är skedd.
Den rapporteras även till försäkringskassan.
 
För oss har det varit många vändor fram och tillbaka. Tillsist blev bilaga j uppsagd (reglerar sovande jour) och vi fick anställa tre nattarbetare till. Så vi har numera 2 vakna istället för en vaken och en sovande. Det innebär att vi som haft sovande natt får en arbetsdag till att lägga ut på 4v. Summa summarum, vi har ett sämre schema nu men det är inte katastrof. Det finns de som tycker att det är väldigt skönt att slippa heldygnspassen och att det blivit bättre pga det. På fyra veckor jobbar vi 19 pass, var fjärde helg och har en tre ledig helg. När vi jobbar helg har vi ledigt fred, lörd eller sönd kväll. Jag jobbar fred 14-22, lörd 12-20 och sönd 07.30-15.30. Ledig månd. Alla jobbar heltid utom våra nattare. De kan välja att gå ner till 80% och just nu har vi tre stycken som gör det. Från mitt perspektiv som slitit med att bygga schemat så är det här första gången på många år som jag behövt göra ett sämre än det innan och det har inte funnits lika mycket möjligheter att anpassa det till personliga önskemål. Att det gått ihop i resten av EU utan protester gissar jag beror på att de har fler som jobbar deltid.
Jag tror faktiskt flesta EU Länder helt enkelt skiter i det. Jag jobbar inom vården utomlands i annat EU land. Vi har absolut inga 11 timmars regler. Och det är inte bara på mitt jobb, jag känner mycket vårdpersonal och man läser ju annonser om lediga tjänster. Finns inga scheman som följer 11 timmars. Tur nog säger jag!
Vi kan inte ens jobba en hel sammanhängande dag i motsvarande hemtjänst för vi utför ingen städning eller handling eller något annat som inte är vård. Så vi har bara jobb förmiddag och kväll. På boenden är det ju lättare såklart. Sen är heltid här 38,5 timmar i veckan hjälper också en del.

På just mitt jobb har vi alla våra egna scheman efter våra val. Mer jobb för chefen som planerar men därför också nöjd personal som sällan är sjuk eller säger upp sig.
 
Jag tror faktiskt flesta EU Länder helt enkelt skiter i det. Jag jobbar inom vården utomlands i annat EU land. Vi har absolut inga 11 timmars regler. Och det är inte bara på mitt jobb, jag känner mycket vårdpersonal och man läser ju annonser om lediga tjänster. Finns inga scheman som följer 11 timmars. Tur nog säger jag!
Vi kan inte ens jobba en hel sammanhängande dag i motsvarande hemtjänst för vi utför ingen städning eller handling eller något annat som inte är vård. Så vi har bara jobb förmiddag och kväll. På boenden är det ju lättare såklart. Sen är heltid här 38,5 timmar i veckan hjälper också en del.

På just mitt jobb har vi alla våra egna scheman efter våra val. Mer jobb för chefen som planerar men därför också nöjd personal som sällan är sjuk eller säger upp sig.
Ja, så kan det ju också vara. Jag blir lite irriterad när jag tänker på den möjligheten. Sverige blir ju påtryckt att räta upp sig utan någon vettig anledning alls isf.
 
Jag började plugga halvtid i helt rätt tid. Jag pluggar 50% och jobbar 50% - med heltidslön. Utan det statliga stödet som gjort detta möjligt hade jag idag garanterat varit sjukskriven och under ytan.

I februari hade vi 30 namn på schemat. Vi är 8 ordinarie.

Vi har inga 3dagarsledigheter längre pga att arbetsgivaren beslutade för 7-veckors schema så att vi skulle få en extra helg ledig. Ingen som jobbar är nöjd med det.
Vi har veckor då vi jobbar 5-7 kvällar, inkl helgen. Hej då familjen. (Handlar inte om skiftschema., så det är inte tillräckligt anpassat med återhämtning före eller efter.)
Vi har fortfarande ryggpass, men med förskjuten arbetstid, vilket gör att de andra på morgonen får slita mycket hårdare.

Våra vårdtagare har dessutom blivit sjukare, så vi har en mycket hög belastning, ingen tid för bra kommunikation eller reflektion och för många huvuden som inte tar ansvar för överblick eller som känner till rutiner eller ändringar (eftersom vi inte hinner prata igenom jobbet).
 
Tänkte väcka denna tråd igen då det ser ut som att vårdfacket kommer ta till stridsåtgärder, bla pga arbetstid/övertid/scheman.

Tror ni att det kommer att ge någon skillnad?
 
Tänkte väcka denna tråd igen då det ser ut som att vårdfacket kommer ta till stridsåtgärder, bla pga arbetstid/övertid/scheman.

Tror ni att det kommer att ge någon skillnad?
Antagligen inte, som vanligt. Jag skulle bli förvånad om något händer innan det är total katastrof, det tar nog så lång innan EU gör något eller inser.
 
Tänkte väcka denna tråd igen då det ser ut som att vårdfacket kommer ta till stridsåtgärder, bla pga arbetstid/övertid/scheman.

Tror ni att det kommer att ge någon skillnad?
Nej inte för min arbetsplats för vi går under kommunal.
Vi sätter vårt hopp till den strejkpunkt som Kommunal tillslut gick igenom mot Sobona- att scheman ska läggas på lokal nivå, bort med centralschema samt att återhämtningen och dygnsvilan ska ses över.
Tror att det kommer ta några år och budgetförhandlingar innan vi ens kan ana en tendens till förändring.
 
Antagligen inte, som vanligt. Jag skulle bli förvånad om något händer innan det är total katastrof, det tar nog så lång innan EU gör något eller inser.
Asså detta går att lösa utan EU-förändringar. Men det kräver mer personal och att vi ständigt jobbar övertaliga. En dröm! Men det kommer kosta AG för mycket och är inte genomförbart med de snåla budgetar som regionerna får.
 
På min arbetsplats har vi 10 vårdplatser. På morgon-dag är vi 3, på kväll 2.
Senast jag jobbade hade vi två tomma platser och en bortrest. 13-16 var vi 4 personal, dessutom ordinarie. Äntligen kändes arbetsbördan och tempot rimligt.

Tyvärr är det här mycket ovanligt. Tror inte vi kommer få uppleva samma sak mer i år.
 
Vi hade pulsmätning rätt nyligen på jobbet. Vi har sådana (anonyma) regelbundet.
För första gången på de 5 åren som jag arbetat där så svarade över 30% att de inte skulle rekommendera vår arbetsplats till någon annan.
Det är illa! Innan så har det varit typ att alla har svarat ja på den.

Vi är nu ca 40 anställda. Jag vet 12 som med säkerhet söker andra jobb och då utanför äldrevården.
Egentligen är det ingen som vill byta. Samtliga trivs jättebra med arbetsuppgifterna och kollegorna. Men schemat gör att man inte vill jobba kvar.
 
Jag har lärt mig ”oj” och ”aj” som i de faktiska uttrycken och ”oj” är när någit gick fel (eller kunde ha gjort) men ingen skadade sig. Aj när skada (eller faktisk olycka) skett,
På mitt jobb skrivs riskobservationer, om det är något som ev skulle kunna leda till olycka
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
343
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp