Herpersvirus

asterix_zaphir

Trådstartare
Mitt sto var på betäckning i somras och de blev 2 ston betäckta innan mitt sto. De andra stoet och mitt sto är icke dräktiga. Nu är de så att de skyller på mitt sto att hon haft herpesvirus och smittat så de är därför de inte blivit dräktiga.
Så jag undrar kan de få/ha herpesvirus innan de blir betäckta och smitta vidare?
 
Senast ändrad:
Sv: Herpersvirus

Ett "utbrott" av herpesvirus ser man väl? Har inte haft hos mig men hört från några andra. Det blir ju mycket sår som tar sin tid att läka. Är det ett herpesutbrott får man ju avbryta betäckningssäsongen tills alla är läkta och man får klartecken att smittrisken är över. För ston har jag för mig man väntar en eller två brunster efter inga sår. Pratade en del med min veterinär när det var Herpes på en gård inte så långt från mig. (Vet att det inte smittar i luften men då blev det aktuellt att fråga lite) Vad jag vet smittar det endast när det är i aktiv fas.
 
Sv: Herpersvirus

De skyller på att de inte kollade mitt sto där bak... Brukar kolla och tvätta mina ston där bak och jag hade inte sett några sår.
Kan de vara smittade ca 4-5 år tillbaka och sedan att de bryter ut när de bllir betäckta på nytt där efter?
OM nu mitt sto blev smittat 2007 när hon blev betäckt förra gången, hur kan de då vara att hon blev dräktig då?
De tycker jag verkar konstigt. Ska ta och ringa distrikarna på Måndag och höra lite mer om de
 
Sv: Herpersvirus

Herpesviruset bryter ju gärna ut vid stress, dvs det kan ligga latent och inte ens synas i många år. Så ja, det kan mycket väl vara så att det bryter ut vid besök på ny plats så som tävling, betäckning osv.
 
Sv: Herpersvirus

De sägs ju också att blir de smittade så resorberar de fostret, hur kan de då vara att hon blev dräktig då?
 
Sv: Herpersvirus

Det kan som sagt ligga latent och bryta ut vid t.ex stress som MissFideli sa.

MEN tror inte man brukar missa det i så fall. Där jag har hört har det blivit mycket sår som tog tid att läka! Då kan det vara svårt att hinna med att betäcka det året. Som tur är ju islandshästsäsongen ganska lång.

Missat att titta ditt sto i baken!? Hur kan man då säga att hon haft herpes och att hon smittat? Det brukar synas länge efter även vanliga så och Herpes tror jag syns väldigt länge som ärr efter.

Här tittar vi stona i baken dagligen. Brukar tänka på vad folk som råkar se en tänker när man går från häst till häst och lyfter på svansen...
Hur kan man annars se om de brunstar, ser betäckta ut eller om de har sår? De kan ju få sår även om det inte är Herpes. Ofta kan de behöva tvättas när de går på fribetäckning.
 
Sv: Herpersvirus

Även om hon blivit smittad där så skulle hon ju inte blivit dräktig den gången heller tycker jag.

De var säkert mer stressande för henne denna gången då de handbetäckte och de är hon inte van vid så de är möjligt att de har brytit ut då men då skulle ju i alla fall stoet innan mitt varit dräktig i så fall om de nu är mitt sto som asat de med sig.

Ja jag fattar inte hur de kan skylla på mitt sto när de själva inte har kollat henne där bak och de tror ju inte på vad jag säger och jag har ju inte sett några sår på henne :confused:
 
Sv: Herpersvirus

Kom på att vi kanske inte menar samma sorts herpesvirus.
Jag tänkte direkt på den sortens virus som ger blåsor/sår i/runt vagina. Dessa sto kan mycket väl bli dräktiga när det läkt och är i vilande. De kan sedan då få levande föl.
Vet ej om du menar abortvirus? Där är ju symtomen snuva och kanske lite feber. Stona kan mycket väl bli dräktiga men kastar eller föder svaga föl som dör.
Men hursom så måste de ju ha sett något som skulle peka på att ditt sto skulle ha virus?
Och att inte lyfta på svansen vid hanbetäckning låter mycket märkligt. Dessa kollar vi, tvättar vid behov och sedan lindar vi svanse för att underlätta betäckning..
 
Sv: Herpersvirus

Jo vi menar samma, de är den virusen med blåsor och sår.
De konstiga är att de har lindat svansen så då borde de sett något.
 
Sv: Herpersvirus

Hmmm, vad har de sagt att de grundar sin misstanke på att ditt sto skulle haft med sig herpesvirus? De måste ju ha sett/märkt något det är ju inget man bra kan säga??

Tror inte ett utbrott med herpes kan "dra förbi" utan att veterinär är inblandad. Så har det i alla fall varit vid de två tillfällen jag kan komma på jag hört om. Det ena som sagt på nära håll och för bara något år sedan. Men klart vet ju inte hur många ston vi pratar om men om det är handbetäckning så borde det ju inte gå att missa??
 
Sv: Herpersvirus

Jag tycker det är ett väldigt märkligt förfarande av en station att överhuvudtaget blanda in andras stons historia i ens egen.

Och mycket märkligt om man skulle ha missat blåsor och så vidare.

Ston tvättas mycket noggrant före seminering och ytterligare koll då veterinären undersöker stoet.

Ser man, som seminassistent att något inte stämmer, så skrivs detta ner omedelbart i journaler.

Vidare om stoet misstänks infekterad så rengjörs spiltan noggrant och virkonas innan nästa sto skall in.

FAst eventuellt infekterad märr står ju sist i kön där.

Så hur kan man komma på tanken att kontakta ägare och göra allt för att dom både skall få ågren över sitt eget sto, men även andras??

Bedrövligt :grin:


AM
 
Sv: Herpersvirus

Tycker de är så tråkigt att de ska ha en syndabock bara för att något/några sto inte blir dräktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Herpersvirus

Det låter inte som en seminstation eller seriös hingststation med några rutiner alls tycker jag.

Frågan är om en veterinär ens varit inblandad?

Om dom inte ens har "kollat bak" kan det ju inte vara frågan om någon seminering. På sin höjd slarvigt utförd betäckning vid hand (men man "kollar väl ändå bak" :confused: ) eller ännu troligare fribetäckning?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 122
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp