Bukefalos 28 år!

HET häst och hoppning

A

aassie

Rider en hyfsat stor häst ca 170 mkh, väldigt snäll och fin, ingen kronglig typ.

Problemet ligger i att när jag hoppar honom blir han väldigt väldigt pigg.
För att kunna få ett bra avstamp innan hindret måste man komma i en bra gallop. Går det för snabbt kommer man oftast för långt bort eller för nära.

Nu sist jag hoppade hade jag ställt upp två hinder ett på ca 50cm och ett hinder han tar sig över i både skritt/trav.

Det är hinder han med lätthet tar sig över i trav. Jag börjar alltid med att värma upp honom köra tempo växlingar, volter osv så att jag känner att han lyssnar. Sedan tog jag "trav hindret" Direkt efter hindret blir han sjukt pigg och väldigt svår att stanna, han galopperar och galopperar och galopperar, öronen frammåt och han brusar upp, han går att stanna. Jag började om från början och man känner att han är riktigt het. Travade - skrittade - halt - skritt - trav - skritt - halt. Om ni förstår. Sen trav skritt, skritt trav. (tempo växlingar) Sedan kom jag mot hindret i trav. Vanlig arbetstrav. Gick super.

Travar mot hindret igen och när vi kommer nära hindret så fattar jag galopp och det går även bra. Dock brusar han upp i avstampet och vill helst galoppera på i fullfart.

jag fick honom lugnare och provade att hoppa båda hindrenna och han brusar upp och Galopperar på som en dåre. Detta gör ju att avstampen blir på tok för tidiga och att man inte heller kommer att kunna höjja.

Han är helt lugn utan hinder, när hindrena väl står framme blir han super .. Lycklig?! glad.. pigg..

Vad är era tipps? Hur ska jag lugna honom.

Jag har några egna ideer i åtanke att fara till ridbanan HELT själv. det var andra hästar där. Men också att arbeta han hyfsat hårt innan så han blir av med endel energi.

Jag har hoppat han högre, dock inte högre en 110, Det klarade han hur enkelt som helst, Dock var det i skogen och han kunde inte galoppera på som en dåre. + att han är lugnare där.

( skriv inte "skaffa tränare", jag har tränare jag får rida för. Men att hitta knapparna på hästen själv är det jag först är ute efter, om jag känner att det inte går frågar jag dom! :) )
 
Sv: HET häst och hoppning

Jag har exakt samma "problem", börjar dock få ordning på det nu. Även min valack är en stor herre på närmare 175 (välbyggd och maffig). Det som har fungerat bra för oss är att träna mycket studs, serier med korta avstånd och när vi väl kommer till banor så ska det inte vara så långt mellan hinderna. det gör att hästen måste behålla koncentrationen och fokusera på ryttarens hjälper för att göra rätt. Den får inte heller någon bra chans att rusa iväg då det inte finns någon plats för det. Men självklart så fungerar olika saker för olika individer så jag kan egentligen inte säga mer än lycka till med träningen :)
 
Sv: HET häst och hoppning

Red en häst under ca 1-1½ år som var extremt het på hinder och även het annars.

Det jag fick göra var att hela tiden jobba henne, kunde inte slappna av en sekund för då "tog hon över" och stack iväg i full fart. Jag tränade mycket med travbommar och hinder serier efter travbommar för att få upp koncentrationen. Travbommarna var för att hon inte skulle kunna rusa in på hindret. Tänk på att inte gå för fort fram och ha inte för höga hinder, på hästen jag red märktes det tydligt att ju högre det blev, desto roligare var det och desto snabbare gick det. Gå tillbaks på "bebis-nivå" med enkla övningar där det handlar om kontroll.
 
Sv: HET häst och hoppning

Jag har också ridit mycket heta hästar.

Det jag glömde totalt var att rida. Det är så enkelt att sitta och småhålla och åka med och inte rida. Rid utav bara helvete :D Sitt ner och rid. Luta dig inte för mycket bakåt då höfterna skjuts fram och det kan ofta vara en framåtdrivande rörelse som man kanske inte tänker på.

Vi arbetade också mycket innan hindret. Tex red vi på långsidan, red mot hindret och sedan gjorde skänkelvikning, red en volt och sen hoppade vi. Det funkade ofta mycket bra.

Studs är också bra.

jag tror inte det hjälper att arbeta honom hårt innan, han lär vara lika pigg ändå. Ska du då hoppa högre kan det bli rent farligt om hästen är mycket trött.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: Meglio
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp