Bukefalos 28 år!

Het häst, vilket bett?

tinafinis

Trådstartare
Hallå travhästbettexperter!!!

vad ska jag ha för bett till mitt pigga sto så jag slipper ligga raklång och dra för att hon tycker det är så jäkla kul och springa på vissa sträckor? Kör ner huvuet i marken o drar järnet. (Alltså, jag klarar ju reglera henne men de e jobbigt)
Har inte kört henne på länge så då blir hon rätt pigg... jag har ingen styrka i mina händer, armar eller ben så jag orkar inte hålla igen henne ibland.
Just nu har jag bara vanligt tränsbett som e tredelat.
Hur pass starkt är ett crescendobett?
jag rider med ett pesoabett i andra ringen. Fungerar helt perfekt. Blir för pigg med vanligt bett. Men de kan man ju inte ha när man kör.

Måste bara säg att man blir sugen på att starta henne för så här fint har hon aldrig sprungit förut!
Det ska föresten påpekas att det är jag som är klen. Längesen jag körde heta travhästar och på den tiden hade man ju andra muskler i armarna, så min häst är nog inget mot dom....

Mvh tina
 
Sv: Het häst, vilket bett?

varför inte köra på pessoat?? du kan ju alltid träna på det om hon är lugn och fin.,sen är det väl antagligen inte du som ska köra i loppen - så då är det ingen fara med vanligt travbett.

jag tränade min dam på pessoa, funkade hur fints som helst. det var enda bettet hon var lugn och avslappnad på. sen startade hon med vanligt travbett - funkar huur bra som helst.

prova! :idea:
 
Sv: Het häst, vilket bett?

järvsöfaks-bett är väldigt bra.. :bow:

men ett pessoa ligger bättre i munnen-speciellt ett rakt (vilket jag rekommenderar). det är inte så kul att köra runt med ett J-bett hela veckan - det sticker upp i gommen och irreterar hästarna. det är ett bett man kan köra fort och starta på - tycker jag. att köra på det varje dag skulle inte jag göra..

men det är ett aknonbett om man har en het pålle, eller en entömd, eller en lat... funkar olika på alla hästar. men det är ett bra bett!! men som sagt så tror jag inte att det är så bra på lång sikt.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

entömsbett kan ju oxå funka..
detta med bett kan man diskutera i all evighet. Alla hästar är olika och det passar olika bra på dom allihop..
 
Sv: Het häst, vilket bett?

men ett entömsbett har ju bara en hävstång så du blir stark i sidled - alltså till en häst som är entömd fö att orka hålla dom på rak kurs. på enhet häst gör ju inte det så speciellt mycket nytta.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

okaj, de kanske är din erfarenhet.
Men, jag har både kört och ridit heta hästar med entömsbett och jag upplever det som att de funkar utmärkt.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

okaj, de kanske är din erfarenhet.
Men, jag har både kört och ridit heta hästar med entömsbett och jag upplever det som att de funkar utmärkt.

tror inte att det har med själva entömsbettet att göra - utan att det är läderklätt. testa ett vanligt läderklätt rakt bett och se om du har samma effekt. vore kul att veta! :)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Min gamla märr var het som bara den när hon kom till mej. Jag är rätt så stark men hade ett helsike att hålla henne. Lösningen för hennes del var ett entömsbett med bygel under. Vet inte vad det heter egentligen. Australiensiskt bett, säger en del. Från att ha fått armarna utdragna hur mycket som helst, kunde jag köra henne med två fingrar i princip. Det räckte att använda bettet 2-3 gånger så lugnande hon ner sej och var helt kör- och reglerbar på vanligt travbett.
Men en VARNING är på sin plats. Bettet kan, om olyckan är framme, knäcka käken på hästen. Låt säga att du tappar hästen och den drar iväg, tömmarna fastnar någonstans så...ajöss med den käken. Bettet måste användas med stor FÖRSIKTIGHET och med ditt goda OMDÖME !!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Jag är nyfiken. Kan man få se en blid på detta bett?

/Skaune - som inte kan så mycket om travbett... än...
 
Sv: Het häst, vilket bett?

ja det är at australiensiskt entömbett. men det har samma effekt som ett vanligt rakt läderklätt bett. inte som ett vanligt entömsbett då du har hävstång i sidled. aus bettet har bygeln för att det inte ska gå att gra ut mynnen på hästen och om man drar det åt sidan pga entömdhet så trycker bygeln på underkäken på sidan.

men läderklädda bett brukar vara bra på heta hästar. det evrkar ha en lugnande effekt.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Jag är nyfiken. Kan man få se en blid på detta bett?

/Skaune - som inte kan så mycket om travbett... än...

här har du ett järvsöbett

6038428.jpg
 
Sv: Het häst, vilket bett?

tror inte att det har med själva entömsbettet att göra - utan att det är läderklätt. testa ett vanligt läderklätt rakt bett och se om du har samma effekt. vore kul att veta! :)

Entömsbettet används av många till just heta hästar och speciellt sådana som samtidigt är lite känsliga i munnen. Man sätter då tömmarna i de yttre ringarna på BÄGGE sidor och får då genom hävstångseffekten lättare att hålla den heta hästen. Jämfört med exempelvis crescendobettet är det betydligt mildare för hästens mun. Crescendobettet är väldigt skarpt och jag upplever att många hästar inte gillar det.
Att entömsbettet är läderklätt har nog inte så mycket med saken att göra. Jag har kört många hästar på både raka och ledade läderbett utan hävstång och då blir de lika svåra att hålla som med ett "vanligt" bett (i de fall de nu varit heta). För den sakens skull inte sagt att jag har helt rätt i det...nmen det är min erfarenhet. ;)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jo det är din erfarenhet - och min säger tvårt om. så man får väl prova sig fram

jag har jobbat i ett stall med renodlad kallblodsträning - å jag kan säga att entömsbetten ger ingen bättre styrka för mig då jag kör dom. bara om dom är entömda..
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jo det är din erfarenhet - och min säger tvårt om. så man får väl prova sig fram

jag har jobbat i ett stall med renodlad kallblodsträning - å jag kan säga att entömsbetten ger ingen bättre styrka för mig då jag kör dom. bara om dom är entömda..

Ja, kallblod har jag ingen vana av alls nästan.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

mm, håller med om det. jag har oxå fått den uppfattningen att det faktiskt ger bra effekt på heta hästar..
Har kört min hetpålla (som ni säkert vet vilken det är :angel: ) med det hemma och det har gått bra..
men, som sagt var, olika effekt på olika hästar.

edit: kört/ridit både varmblod och kallblod !
 
Senast ändrad:
Sv: Het häst, vilket bett?

varför inte köra på pessoat?? du kan ju alltid träna på det om hon är lugn och fin.,sen är det väl antagligen inte du som ska köra i loppen - så då är det ingen fara med vanligt travbett.

jag tränade min dam på pessoa, funkade hur fints som helst. det var enda bettet hon var lugn och avslappnad på. sen startade hon med vanligt travbett - funkar huur bra som helst.

prova! :idea:
Ok de e ingen fara då????
Min polle ska ej starta mera. De blir ju till att ta föl till våren o så får vi hoppas på lycka med den lilla bebisen sedan!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

men ett pessoa ligger bättre i munnen-speciellt ett rakt (vilket jag rekommenderar). det är inte så kul att köra runt med ett J-bett hela veckan - det sticker upp i gommen och irreterar hästarna. det är ett bett man kan köra fort och starta på - tycker jag. att köra på det varje dag skulle inte jag göra..

men det är ett aknonbett om man har en het pålle, eller en entömd, eller en lat... funkar olika på alla hästar. men det är ett bra bett!! men som sagt så tror jag inte att det är så bra på lång sikt.

Är inte järvsöfaks bett ungefär som ett crecendo bett (eller hur de stavas)???
Och vad är ett aknonbett?????

Hon kommer nog bara köras två gånger i veckan
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 781
Senast: caballus
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 468
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 727
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp