Hetsätande fet katt ?

Casteloro

Trådstartare
Vi har två innekatter som båda är kastrerade, båda har alltid varit relativt matglad. Dock den ena mer än den andra, men på sistone har hon börjat att hetsäta!? Hon sväljer maten i princip otuggat ibland (syntes på en spya som kom upp) och detta beteende har gjort att hon ökat extremt i vikt på kort tid.

Jag kan inte förstå vad det är som hänt för att hon ska ändra beteende på detta sätt! Hon växte upp i en stor kattfamilj med många syskon och de fick väl i princip slåss om maten, men nu behöver hon inte det. Kastrerades för ganska precis ett år sedan nu. Det är en vanlig "huskatt" som normalt är mellanstor men nätt katt, när hon kastrerades vägde hon 3 kg och idag väger hon 4,6 kg.

Jag upplever att hon är mycket, mycket tyngre än 4,6 kg dock och hennes buk ser ut att vara stor och hängig.

Vad är detta?
 
Sv: Hetsätande fet katt ?

Förut hade vi fri tillgång, nu försöker vi dock hålla lite koll för att minska kattens intag. Katten hetsåt ganska bra även när det var fri tillgång!
 
Sv: Hetsätande fet katt ?

Sprid ut maten över hela golvet så att hon omöjligt kan trycka i sig maten så snabbt, kan hjälpa.
Annars kan det vara en idé att byta foder till något som är för känsliga magar.
 
Sv: Hetsätande fet katt ?

Det låter inte normalt. Innan du börjar mixtra med foder och utfodringssätt tycker jag att du ska kolla upp katten hos veterinär så att diabetes m fl sjukliga processer kan uteslutas.

Annars är ju just kastration något som tyvärr ökar aptiten samtidigt som energibehovet sjunker. När kastrerades katten och bytte du till ett lämpligt kastratfoder?
 
Sv: Hetsätande fet katt ?

Testa byta till aroyal canins main coon kattmat. de har så stora kulor att katten bara måste äta långsamt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Övr. Katt Har funderat på en sak väldigt länge. Jag har två katter (kastrerade) den ena är ca 1.5 år, den andra ca 8 månader. Framförallt den...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 655
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp