Bukefalos 28 år!

Hingst = Mycket jobb??

Sv: Hingst = Mycket jobb??

Jag letar febrilt i hästannonserna efter stora hästar (1:a hand halvblod) men känner mig lite begränsad när det gäller sto, hingst eller vallack... :crazy:
Som det är nu så rensar jag bort annonserna med hingstar eftersom det verkar vara så mycket jobb. Vad händer om man möter ett sto ute på ritten t ex? Sto i hagen bredvid? Går det bra att ha 1 hingst och 1 vallack som sällskap?

Känns ju synd att rata dom för det finns ju många fina hingstar... Tilläggas kan ju att jag inte har ägt någon egen häst förut och inte har så värst mycket erfarenhet utav hingstar som ni kanske märker.

Jag har 2 hingstar den ena är än så länge kvar med sin mamma men den andra har jag och rider och tävlar på..Min gör ingenting när jag möter någon när jag är ute oh rider..Men dom ska veta sin plats när dom har sadeln på sig så ska de vara som en valack då är det ridning och inget annat, likaså när man går med honom till hagen ska han inte såga ett ljud för det kna bli farligt om jag inte säger till honom. Kna säga så här att hingsten är snällare än min halvblods valack men sen är valacken ouppfostard och tror att han är ihingst, hingsten är fostard på ett helt annat sätt..

Fick höra för någon månad sen att någon som varit nere i portugal där sparar de ju alla hingstar där kastrerar man inget i onödan;) Han hade sagt så här; " Behandla en valack som en hingst och då blir den farlig" och det stämmer rätt bra.. Men som sagt som första häst rekommenderar jag inte en hingst och det är jobb... Men underbara tävlingshästar är dom enligt mig;)
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Ingen regel utan undantag naturligtvis.

Och sedan beror det ju på vad man har för mål med hästen. En häst som börjar gymnastiseras vid 5-6 års ålder har ju enligt alla konstens regler svårare att lära sig att utföra olika rörelser .

En gymnast, som börjar träna i vuxen ålder har det oändligt mycket jobbigare än en som börjat (och kanske lagt av under några år) under tonåren.

Fast varje häst är ju speciell och som sagt ingen regel utan undantag.

Fast jag tycker inte hon är ett undantag. Jag vet flera hästar som ridits in sent och varit väldigt lugna att rida in. Min teori är att dom har hunnit mogna psykiskt och är tryggare i sig själva helt enkelt.

Bara för att något är lite svårare så är det ju inte omöjligt utan bara just lite svårare. ;) Och min pålla har iallafall haft väldigt lätt för sig.

Jag tror bara det där med att inridning av äldre hästar skulle vara svårare eller dom inte skulle bli så hållbara är folks fördommar. Så länge hästen ändå rört på sig mycket sen den var liten, fått bra mat och blivit hanterad av människor så har iallafall jag aldrig stött på problem.

Tvärtom tycker jag alldeles för många har för bråttom med sina unghästar.

/Maria
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

och inte är hästen "vuxen" vid 5-6 år heller :angel:
jag håller med dig i ditt resonomang :bow:
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Annars går det ju tämligen enkelt att förvandla en hingst till en vallack.

Fast då måste den vara ung. Om man kastrerar en äldre hingst är det inte alls säkert att man blir av med hingstbeteendet, dessutom kan hästen falla ur och må dåligt av kastrationen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 590
Senast: jemeni
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 359
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 164
Senast: yennork
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 766
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp