Manisk utan att vara bipolär?

Tips: Testa att inte städa och att absolut inte träna sent. Öva på att sitta still med dig själv. När du sitter still kanske du får svar (insikt) i vad som pågår... Det krävs övning att sitta helt still i tystnad. Men det ger mkt... Du kan känna igenom kroppen, om du är spänd. Du kan öva på din andning... För att varva ner. Andra saker som brukar hjälpa mig är fotbad. Bubbelbad. Meditation. Enyamusik (inte testat forumets Enya :rofl:)... Osv. Jo att lyssna på naturljud i Spotify och att samtidigt läsa (om jag finner koncentrationen) hjälper också.

Det som motiverar mig att tvinga mig själv är ju ev konsekvenser.

Nu vet vi ju inte exakt vad som pågår men OM det är på G mot mani så Behöver du få stopp typ nu.

Tack för tips.
Ringde VC och dom tog det på allvar, fick en "akuttid" på tis. Ska även ringa psyköppenvården som jag gick på innan.
 
Vad är självdestruktivitet enl dig? Men en kombo av border och bipo kan mkt väl vara självdestruktivt tänker jag? Hur uppfattar omgivningen dig?

Du äter inga uppåtmediciner nu va? Om det är (hypo)mani behöver du få sömnen i balans asap! Samt något som kapar toppar. Kanske en antipsykotisk medicin. Läkarna brukar behandla så olika. Försök få en och samma att gå till...

Tycker det låter otroligt viktigt att du ringer idag, helst nu... Du bränner ut dig om du fortsätter i denna fart....

Äter inga uppåtmediciner, tack å lov :p
Självdestruktivt för mig är när jag gör saker som skadar mig själv fysiskt eller psyiskt, sätter mig i dumma situationer så jag kan hamna i trubbel, och även fara för livet. Det är som att jag ständigt söker mig till ny/spännande/gärna farlig stimuli, för att få kickar.

Psyk har en "egenremissanmälan" en timma om dan, ska ringa dit imorrn.
 
Äter inga uppåtmediciner, tack å lov :p
Självdestruktivt för mig är när jag gör saker som skadar mig själv fysiskt eller psyiskt, sätter mig i dumma situationer så jag kan hamna i trubbel, och även fara för livet. Det är som att jag ständigt söker mig till ny/spännande/gärna farlig stimuli, för att få kickar.

Psyk har en "egenremissanmälan" en timma om dan, ska ringa dit imorrn.

Hoppas du får god hjälp! Jag känner så väl igen mig i dina känslor och vet hur skit det är.

Jag går inte in i ren mani. Men jag har svängningar men hypomani och depression. Det är något som nog ska utredas nu. Har fått remiss.
Jag är diagnosticerad med ADHD och har lite svårt att lära mig leva med det. Det kan ju vara så att det "bara" är min ADHD som gör att jag får de här svängningarna iom att jag bränner ut mig.
Jag är ju högfungerande och har genom dels en uppväxt då man fick lära sig att inte visa känslor och jobb med hästar då jag fått lära mig att kontrollera mig lärt mig att styra mig så att det utåt inte märks så mycket av hur jag mår.
Jag framstår mest som lite energisk, ibland mkt social och ibland trött och mindre social. Jag har också en whiplash och lite annat fysiskt som rör till det med sömnen.
Så det är väl något jag ofta skyller på för att förklara trötthet, snurrighet etc..

För mig är just medvetenhet viktigt. Jag MÅSTE se till att avsätta tid åt nedvarvning. I perioder klarar jag inte riktigt att varva ner. Men jag MÅSTE försöka. Gör jag det inte blir det än värre.
Jag försöker med både andning, meditation, massage, musik, lugnande ljud etc.
Nu vet jag inte om du håller på med hästar(iom buke). Men jag brukar lägga mig på min hästs rygg och känna värmen och hans andning(han är tränad för det och jag är snabb av om ngt skulle ske, jobbar med häst).
Att fokusera på fysiska förnimmelser kan hjälpa mig något. Andning, känsla av värme, solljus etc.
Att bara försöka spänna kroppsdelar och slappna av ger mig nada.
Ibland får jag bara ta en dag då jag avbokar allt och tar sömnmedicin jag vet att jag blir helt sabbad av dagen efter för att bryta en stress-spiral och få börja om med mer normal energinivå.
Jag tar alltid cirkadin och stilnoct till natten. Jag vaknar första gången efter ca 2-3 h. Då får jag ta lite mer stilnoct.
När jag vill bryta spiralen av uppåtgående stressenergi tar jag antingen Theralen eller Propavan eller Lergigan som tillägg. Eller i värsta fall fler av dem.

Jag kan bli lugn då jag håller på med hästarna och ska träna dem. Rider jag lektion går jag upp i stress och kan ibland göra sämre ifrån mig än vanligt. Tror det är pga instruktionerna.
Men att få röra mig under instruktioner gör att jag tar in bätte än om jag sitter still.
Har jag något där jag stillasittande ska lära in märker jag att jag gör det bättre om jag får måla lite samtidigt, kludda lite.. Annars börjar tankarna lätt sväva iväg och jag vill röra mig.
Just hästarna fått mig att lära mig gå ner i energi fysiskt iaf. Det påverkar mig positivt.
När jag ska jobba med dem måste jag vara medveten om hur jag rör mig, hur jag andas och vilken energi jag avger. Jag ser ju direkt återspegling i dem på det.
Jag känner ett par andra hästtränare som lärt sig hantera sina diagnoser hyfsat just genom det. Djur speglar en ju så tydligt. Så kan man läsa dem och ska träna dem blir man tvungen att direkt ändra sig och dessutom kunna hålla sig stabil.
Människor är inte lika känsliga för det och har dessutom uppfostran att föra sig på visst vis och talet att kommunicera med.

Så tills du får rätt hjälp hade jag funderat kring vad som lugnar just dig.
Och vilka som du vet kommer visa om du driver iväg utan att märka. Omge dig med dem.
Och TRÄNA! Träna på att meditera, andas etc.
Läs om sömnsvårigheter med och gör allt som du kan för att få bra sovförutsättningar.

Det kan ju vara så att du bara är stressad. Det kan vara någon diagnos a la sjukdom eller neuropsyk funktionsnedsättn.

Lycka till!
Men oavsett måste man jobba med det själv.
 
Just hästarna fått mig att lära mig gå ner i energi fysiskt iaf. Det påverkar mig positivt.

Där sa du nånting.
Jag la av med hästarna för några år sedan.
Jag har aldrig varit manisk bland hästarna, och de har verkligen gett mig mycket.
Speciellt en (mitt alias :love:), som jag även tillbringade hela juli månad med, då upplevde jag INTE dessa problem,
det har smällt till i augusti.
 
Hej
Skulle vilja ha kontakt, jag går igenom precis samma sak. Men 2011 fick jag diagnosen pipolär. Fick ergenyl 1800 mig/dag, 2014 fick jag diagnosen parkinsson och massa medeciner. Pibolär diagnos felaktig, jag har ADHD, 1av 100som äter ergenyl får Parkinson-symtom, jag har inte parkinsson.felaktig diagnos sedan 2014, av dessa medeciner fick jag problem med synen, av symtomen skakade jag fick dålig balans, problem ed minnet med mera. Jag har fallit fått fula ärr i ansiktet. Jag har halv sjukersättning sedan 2015, ofta varit sjukskriven, förlorat ca 1-2 miljöer på det under 9år.

Nu har jag slutat med alla dom medecinerna. Jag har inga symtom på parkinson nu när jag slutat med med. Jag har börjat sova mer och jag spelar inte. MEN psykiatrin tror att jag är väldigt manisk och jag är rädd att dom tvångsinlägger mig. Jag har inga pengar för VC läkare vägrar sjukskriva mig trots att jag har svår astma har sovit 1,5 timmar dygn, knappt ätit något, diarréer mm. Har varit hemma 5 veckor utan lön och har inte en krona.

Förlåt, jag kapade visst tråden, inte meningen, hoppas på att någon svarar här/Ingka
 
@Hagens_Zorba Om du inte har sovit mer än 2-3 h per natt senaste tiden, drar igång massor med orimliga projekt och din omgivning märker av beteendeförändring så är det för mig helt uppenbart att du måste till psykakuten. Snarast.
 
Hittade den i natt, så väckte liv i den:)bvar där förra veckan för sömnen blev utskriven efter 3 nätter
 
@Hagens_Zorba Om du inte har sovit mer än 2-3 h per natt senaste tiden, drar igång massor med orimliga projekt och din omgivning märker av beteendeförändring så är det för mig helt uppenbart att du måste till psykakuten. Snarast.

Haha oj, denna tråd minns jag ju ej :p
Har landat i att jag nog är såhär. Har väl lite högre acceptans för långsamhet nuförtiden, speciellt i coronatider när jag jobbar hemifrån och har all tid i världen, så blir en del latande, vilket nog är bra för mig. Är mer när jag umgås med andra som har lägre energinivå som jag lessnar och vill vidare.

Påbörjade ADHD-utredning för några år sen men eftersom jag inte anses ha någon funktionsnedsättning i samhället avslutades den aldrig, jag har alltid varit högpresterande.
Sover fortfarande kasst och vaknar efter 2-3 h, ganska ofta kan jag somna om och få några timmar till. Kan dock inte somna utan sömnis men fortsätter försöka.
Tar blodprover regelbundet pga kroniska sjukdomar så vet att det inte är någon brist/sköldkörtel eller liknande.
Avslutar alla projekt jag påbörjar och är aldrig deprimerad, så bipolär känns långt borta :)
 
Hej
Skulle vilja ha kontakt, jag går igenom precis samma sak. Men 2011 fick jag diagnosen pipolär. Fick ergenyl 1800 mig/dag, 2014 fick jag diagnosen parkinsson och massa medeciner. Pibolär diagnos felaktig, jag har ADHD, 1av 100som äter ergenyl får Parkinson-symtom, jag har inte parkinsson.felaktig diagnos sedan 2014, av dessa medeciner fick jag problem med synen, av symtomen skakade jag fick dålig balans, problem ed minnet med mera. Jag har fallit fått fula ärr i ansiktet. Jag har halv sjukersättning sedan 2015, ofta varit sjukskriven, förlorat ca 1-2 miljöer på det under 9år.

Nu har jag slutat med alla dom medecinerna. Jag har inga symtom på parkinson nu när jag slutat med med. Jag har börjat sova mer och jag spelar inte. MEN psykiatrin tror att jag är väldigt manisk och jag är rädd att dom tvångsinlägger mig. Jag har inga pengar för VC läkare vägrar sjukskriva mig trots att jag har svår astma har sovit 1,5 timmar dygn, knappt ätit något, diarréer mm. Har varit hemma 5 veckor utan lön och har inte en krona.

Förlåt, jag kapade visst tråden, inte meningen, hoppas på att någon svarar här/Ingka

Låter tufft att få felaktig Parkingson-diagnos :(
Gick du igenom utredning hos neurolog?
Var det psyk som ville att du skulle sluta med alla mediciner?
Mår du sämre utan kanske du behöver medicinering iaf?
Om dina symptom är kopplade till psyket är det nog där du ska fortsätta (alltså inte hos VC).
Är man inte nöjd med sin läkare kan man be om en annan.
Hoppas du kan få hjälp att reda ut dina besvär! :heart
 
Du kan ha adhd och /eller vara bipolär
Antidepp kan förstärka en mani om man inte samtidigt medicinerar med med något stämningsstabiliserande. Det kan alltså vara direkt olämpligt vilket det faktiskt verkar vara i ditt fall.
Att sova så lite som du gör är också direkt olämplig.
Du bör kontakta psykiatrin för att få hjälp.

Har inte läst de andra svaren direkt så det finns risk att jag säger något som redan är sagt.

/Vallmo jobbar som psykiatrisjuksköterska och har dessutom bipolär sjukdom själv.
 
Svarar lite allmänt. Det var inte så att jag slutade sova och sen hände allt det här. Det har smugit sig på och ett par ggr i månader sover jag många h på en natt, men blir inte lugnare för det.

Jag har ju inte så mycket att vara stressad över, på de 10 senaste åren har jag aldrig haft så få måsten som nu. Så jag känner mig inte så stressad. Har tidigare varit väldigt stressad men det har inte resulterat i den här utflippningen, då har allt varit kontrollerat, framförallt hetsen i hjärna och kropp har jag aldrig känt av förut. Känns typ som att jag ska hetsa sönder nåt typ :O Jag läste att hypermani inte är destruktivt? Jag är destruktiv som fan, är rädd för vad nästa steg är som jag tar mig för.


Vet att det är dölånga köer inom utredning och att det tar tid, det tog över ett halvår och med många besök för att gå igenom den om borderline. Men jag måste ju börja nånstans, och förhoppningsvis hitta nåt hjälpmedel som kan hjälpa mig att "stoppa" det värsta innan det spårar totalt.
Borderline är jag tveksam till. Det är en slaskdiagnos som kvinnliga patienter ofta får av någon märklig anledning.
Det tar ofta tid att få rätt diagnos om man är bipolär. 10 år som kvinna är inte ovanligt. Under tiden är man borderline för att man råkat rispa sig någon gång. Bara för att man gör det betyder det automatiskt inte att man har borderlinediagnos. Alla diagnoser kan vara självdestruktiva ibland.
 
Tack för alla svar, om jag själv får sätta min diagnos har jag möjligen ADHD ochOCD, jag är pedant och högpresterande.matematier/teknisk och kommer på bra lösningar på allt och vill göra dem. Jag mår bra psykiskt men har många andra sjukdomar oxå sköldkörtel, astma allergi mot gluten, laktos, soja, nätter,morötter, stenfrukter, gräs, pollen, hund och parfym. Ja rasar ner i vikt och minskar i storlek, har xs i storlek, snart finns inget kvar av mig. Får slåss på alla fronter och blir så trött på det. Jag mår mycket bättre utan medecin och sover ca 5 timmar/dygn. Ja det var en överläkare i neurologi som satte diagnosen parkinsson/ingka
 
Du kan ha adhd och /eller vara bipolär
Antidepp kan förstärka en mani om man inte samtidigt medicinerar med med något stämningsstabiliserande. Det kan alltså vara direkt olämpligt vilket det faktiskt verkar vara i ditt fall.
Att sova så lite som du gör är också direkt olämplig.
Du bör kontakta psykiatrin för att få hjälp.

Har inte läst de andra svaren direkt så det finns risk att jag säger något som redan är sagt.

/Vallmo jobbar som psykiatrisjuksköterska och har dessutom bipolär sjukdom själv.

Vet inte varför du tar upp antidepp då jag varken åt det vid trådstart eller nu?
 
Borderline är jag tveksam till. Det är en slaskdiagnos som kvinnliga patienter ofta får av någon märklig anledning.
Det tar ofta tid att få rätt diagnos om man är bipolär. 10 år som kvinna är inte ovanligt. Under tiden är man borderline för att man råkat rispa sig någon gång. Bara för att man gör det betyder det automatiskt inte att man har borderlinediagnos. Alla diagnoser kan vara självdestruktiva ibland.

Tråkigt att höra om det är så det går till på ditt jobb.
Jag har utretts två gånger och det har varit långa utredningar båda gånger.
Går i DBT och där fyller vi med jämna mellanrum i nya självskattningsformulär för att se hur det utvecklar sig.
 
Tack för alla svar, om jag själv får sätta min diagnos har jag möjligen ADHD ochOCD, jag är pedant och högpresterande.matematier/teknisk och kommer på bra lösningar på allt och vill göra dem. Jag mår bra psykiskt men har många andra sjukdomar oxå sköldkörtel, astma allergi mot gluten, laktos, soja, nätter,morötter, stenfrukter, gräs, pollen, hund och parfym. Ja rasar ner i vikt och minskar i storlek, har xs i storlek, snart finns inget kvar av mig. Får slåss på alla fronter och blir så trött på det. Jag mår mycket bättre utan medecin och sover ca 5 timmar/dygn. Ja det var en överläkare i neurologi som satte diagnosen parkinsson/ingka

Man kan ju bolla tankar och erfarenheter kring olika diagnoser men inte sätta diagnoser på sig själv, det krävs det utredningar av utbildad personal för. Det låter inte rimligt att de vill lägga in dig om du mår bra psykiskt.

Om du har dåligt näringsupptag fastän du undviker det du är allergisk/intolerant mot skulle jag be om nya prover på VC och utgå från det. Du kanske kan få hjälp av en dietist om det är svårt med maten?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 820
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 150
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 259
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp