Hingsttips selektionssto e. electro

vicky417

Trådstartare
Vi funderar på att betäcka vårt sto till våren då vi känner att det är sista chansen med tanke på åldern och då hon inte fått föl förut. Är en dam med ganska mycket psyke så det är viktigt vad hingsten ger för huvud på sina avkommor. Lika så är hon något överbyggd bak med låg halsansättning vilket gör att en högrest hingst är att föredra.

Länk till blup på stoet här http://www.blup.se/sv-SE/horses/120287-elvira-45-swb

Har tittar lite och fastnar på armani code och cabachon. Även diero lux n 1208 och al cendo är intressanta (dock hört att al cendos avkommor är tuffa i psyket).
 
Målet är en hopphäst med bra gångarter för främst eget bruk. Dock skall den vara intressant för marknaden.
 
Du ska nog sikta in dig på en avkomma för eget bruk,för stoet får inte varken hopp eller dressyr människor att hoppa o jubla.
 
Jag tycker Armani Code är fin, Argentinus som han har längre bak i stammen brukar kunna lämna fin gång. Fadern Armitage hade jag gärna använt själv men fertiliteten där är inte så bra.
Dylan N har ett väldigt starkt möderne, han fick även en 9a på typ och en 8 på benen, viktigt enligt mig.
Bravour är en annan som lämnar hopphästar som verkar kunna röra sig hyfsat och med OK typ.
 
Du ska nog sikta in dig på en avkomma för eget bruk,för stoet får inte varken hopp eller dressyr människor att hoppa o jubla.

Som jag sa så är de främst för eget bruk. Med tanke på helsysterns avkomma tycker jag dock inte din kommentar är helt rättfärdigad.
 
Som jag sa så är de främst för eget bruk. Med tanke på helsysterns avkomma tycker jag dock inte din kommentar är helt rättfärdigad.
Vi har en Electro märr (Ue: Kaliber) som väntar sitt 8e föl nu, denna gången med Diero lux N som du hade som förslag tidigare, tror att det kan passa vår märr bra :)
 
Vi funderar på att betäcka vårt sto till våren då vi känner att det är sista chansen med tanke på åldern och då hon inte fått föl förut. Är en dam med ganska mycket psyke så det är viktigt vad hingsten ger för huvud på sina avkommor. Lika så är hon något överbyggd bak med låg halsansättning vilket gör att en högrest hingst är att föredra.

Länk till blup på stoet här http://www.blup.se/sv-SE/horses/120287-elvira-45-swb

Har tittar lite och fastnar på armani code och cabachon. Även diero lux n 1208 och al cendo är intressanta (dock hört att al cendos avkommor är tuffa i psyket).

Mitt föl är efter Diero Lux N och maken till coolare föl får man leta efter, fantastiskt bra i skallen och tar alla nya saker sansat men med nyfikenhet.
De som jag pratat med som också fått föl efter honom i år säger samma.
Att han fått beröm på stationen för att han varit så otroligt lugn och trevlig, även med brunstiga ston runt omkring sig, gör ju inte saken sämre. Skulle definitivt kunna tänka mig tillverka en sådan unge till!

Däremot är jag ingen riktig avelsnörd så jag kan inte komma med några råd, bara mina erfarenheter om Diero/ avkommorna :)
 
Mitt föl är efter Diero Lux N och maken till coolare föl får man leta efter, fantastiskt bra i skallen och tar alla nya saker sansat men med nyfikenhet.
De som jag pratat med som också fått föl efter honom i år säger samma.
Att han fått beröm på stationen för att han varit så otroligt lugn och trevlig, även med brunstiga ston runt omkring sig, gör ju inte saken sämre. Skulle definitivt kunna tänka mig tillverka en sådan unge till!

Däremot är jag ingen riktig avelsnörd så jag kan inte komma med några råd, bara mina erfarenheter om Diero/ avkommorna :)

Vi fick höra detsamma om dom fölen som va födda i år.
Vi hade vårt sto på hingstens station och dom var mycket nogranna och gjorde sitt bästa för vårt sto!
Som också blev dräktig på första försöket utan krångel :)
 
Varför skriver du så?
Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa ett föl undan det stoet och jag har tävlat massor av hoppning.

Håller med, helsystern har lämnat helt ok. Gibraltar är inte så dum, och inte heller alltför vanlig. Det finns sämre hingstar att ha i stammen.
 
Bravour. Plussar på storlek, inställning till hoppning och teknik samt kan kanske förbättra gången lite. Att systern lämnar trevliga hästar skulle jag lägga till som ett plus för mödernet, men inte att förväxla med individens prestation/potential.
funderar på 6:an på ben, vet du hur det kom sig? Kan vara något att ta hänsyn till när man väljer hingst.

I beskrivningen stod det mest om hennes negativa sidor, vad är hennes positiva egenskaper som gör att hon är lämpad för avel? @vicky417
 
En av mina snyggaste uppfödningar är e. Baltimore u. ett Electrosto.
Stoet själv var lik sin far, hon var ganska liten, lite lågt ansatt hals etc. Jag gissar utifrån siffrorna din har på blup att det är samma med den. :)
Baltimoreavkomman är super i typen, fantastiskt ädel med lång hals, långa ben och rör sig bra och hoppar kalas. Så jag tycker du ska fundera på Baltimore som kommer att vara i avel nästa år.
 
En av mina snyggaste uppfödningar är e. Baltimore u. ett Electrosto.
Stoet själv var lik sin far, hon var ganska liten, lite lågt ansatt hals etc. Jag gissar utifrån siffrorna din har på blup att det är samma med den. :)
Baltimoreavkomman är super i typen, fantastiskt ädel med lång hals, långa ben och rör sig bra och hoppar kalas. Så jag tycker du ska fundera på Baltimore som kommer att vara i avel nästa år.

Lite OT, men någon som vet varför han så att säga har avbrutit sin sportsatsning? Var det kapaciteten som inte räckte hela vägen, eller var det annat (ekonomi, hållbarhet, avelslogistik) som kom i vägen? Han har ju redan bevisat sig som avelshingst, men kunde ändå vara intressant ur avelssynpunkt att veta, tänker jag.
 
Bravour. Plussar på storlek, inställning till hoppning och teknik samt kan kanske förbättra gången lite. Att systern lämnar trevliga hästar skulle jag lägga till som ett plus för mödernet, men inte att förväxla med individens prestation/potential.
funderar på 6:an på ben, vet du hur det kom sig? Kan vara något att ta hänsyn till när man väljer hingst.

I beskrivningen stod det mest om hennes negativa sidor, vad är hennes positiva egenskaper som gör att hon är lämpad för avel? @vicky417

När hon var yngre hade hon något inåtställda ben bak som med åren rättat sig allt mer. Positivt är att hon är väldigt arbetssam, har ett gott huvud på marken, bra teknik. Har enligt domare och tränare väldigt bra gångarter.
 
När hon var yngre hade hon något inåtställda ben bak som med åren rättat sig allt mer. Positivt är att hon är väldigt arbetssam, har ett gott huvud på marken, bra teknik. Har enligt domare och tränare väldigt bra gångarter.

tycker då fortfarande att Bravour är en bra match :) Om storleken inte är väldigt viktig hade jag gärna sett Contendro I på henne också.
 
CONTENDRO I verkar i min smak ha lite för mycket blod i stammen. Tror de kan bli lite väl på damen :P
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Är nu dags för mig att försöka få en avkomma mitt älskade sto efter electro. Selektionssto där helsystern givit riktigt bra avkommor...
Svar
10
· Visningar
2 013
Senast: Görel
·
Avel Hej! Har ett hoppsto född 00 som ska ev. ska betäckas för första gången i år. Har dock dålig koll på lämpliga hingstar men vet att...
Svar
18
· Visningar
1 981
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp