Bukefalos 28 år!

Hingstval (ridponny)

Sv: Hingstval (ridponny)

Hej.
Jag har provat både att köra sto till Tyskt stuteri för betäckning och använda EU hingstar på semin i Sverige.
Att köra sitt sto till en Tysk hingst är en upplevelse, stuterierna blir smickrade och ger både dig som stoägare och ditt sto bästa tänkbara service. Roligt är det att lära känna stuteriet och bli vän med dom och ofta deras vänner. För mig har mina turer med ston till Tyskland gett vänner för livet.
- Men långt är det och bor man som jag i mellansverige och först skall lämna och sen hämta dräktigt sto blir det många mil och höga kostnader för resorna, uppstallningen av stoet och hingsten däremot är betydligt billigare än i sverige.
Fler och fler hingstar kommer varje år på EU semin och förstås är EU seminhingstarna de mest använda hingstarna. Har man ett fertilt so blir det med transporter och kostnaden för hingsten ungefär samma som en svenskstationerad ridponnyhingst. Hos mig har fötts tolv föl på EU semin, de äldsta är i år fem år. Skillnad på avkommorna ? Beror förstås på stoet men framförallt är de populäraste Tyska hingstarna säkra på det "interiöra" dvs temperament och lämplighet som sportponny även för yngre tonåringar.
Eva.G
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Tack Peråke för intressant info. Lämnade du kvar dina ston till 30-40 dagar, eller lät du dom stanna kvar till efter fölning? Har förstått att den del uppfödare av trav/galopphästar gör så ibland. Får jag vara fräck nog att fråga vilka hingstar du valt? Och vad du har för blod i dina ston? Vill gärna "tanka" mera info från någon som uppenbarligen hållt på med det här ett tag. :)
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Har hämtat hem lite olika, nybetäckt (chansning som gick bra), 20 dygn (gick bra), 90 dygn (gick bra).
Dornik, FS Golden Moonlight, FS Golden highlight, FS Dont Worry, FS Champion de Luxe.

Mina två stamston är födda på bönnigerstuteriet.

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval (ridponny)

Så vansinnigt irriterande att moderatorn tagit bort länken. Det här var ju inte reklam, utan information. Jag är ju nyfiken på att se hur du tänker när du planerar din avel. Nåväl.... kanske du får skicka den som ett PM istället? Låter som du tänker lite friare, och målinriktat med din avel. Har det slagit väl ut? Anser du att dina uppfödningar är mer eller mindre lättsålda till "rätt" pris jämfört med "helsvenska" produkter? För det blir en högre produktionskostnad?
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Forumreglerna säger att man inte får länka till hemsidor. Om du är osäker på reglerna kan du läsa igenom dem en gång till.

Görel - moderator
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Vill du ta kontakt med mig, så går det bra att googla på Stuterieg.
Har använt många av de Svenska hingstarna också. -Kostnaderna vid semin beror mest på om stoet blir dräktigt direkt eller om man får hålla på i flera brunster. Betalningen för hingsten blir sällan den största avgiften.
Ridponnyer (D ponny) som är väl grundutbildade och kan ridas av yngre tonåringar finns en stor marknad för med kunder som betalar bra. Den typen av ponnyer är en bristvara i Sverige
Eva.G.
 

Liknande trådar

P
Avel Nu börjar planerna för mitt hingstval att ta allt mer form men jag vill gärna ha lite objektiv input för att ev komma in på andra spår...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Pollux
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: Guld
·
S
Avel Mailade http://www.eklunda.com och frågade om Clinton eftersom de hade han på semin förra året, men eftersom de inte skulle ha det i år...
2
Svar
29
· Visningar
2 197
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp