Bukefalos 28 år!

Hingstval (ridponny)

Sv: Hingstval (ridponny)

Intressant att höra att det kan ha med utbildningen att göra att han inte imponerar under ryttare. I Nybro på ponnytesten gjorde han verkligen storslam med tre riktiga toppavkommor. Han kanske nedärver bättre än han ser ut själv, vilket inte är helt omöjligt med sin fina stam.

Det är faktiskt möjligt att det är så att det beror på utbildningen, dock tror jag inte det är "hela sanningen". I mina ögon var Verdi en bättre ponny i grunden ändå. Men man ska veta att Valdo har haft en väldigt ung ryttare och inte riktigt samma förutsättning som Verdi och andra ridponnyer haft.

TS: Är Valdo intressant överhuvudtaget? Du vill ha en ponny ed mycket Welsh i, vad får det finnas upptill? Vad är felet på de ponnyer vi har i Sverige?

Tror din uträkning av vad det skulle kosta att tillverka en ridponny här är ganska korrekt. 11 500:- kostade det för mig, dock fick hon hormonsprutor och lite annat upptill, men sånt får man kanske ha med när man räknar.

Skulle vara roligt att veta vad det skulle kosta i Tyskland, som jämförelse.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Två hingstar som finns här i Sverige dock med holländsk stam är De Goede Ree Metall och Leuns Veld's Elegant. En ung och en äldre. Båda med mycket Welsh i sina stammar, blandat med fullblod. Är det sådan stam du letar efter? Såna hittar du säkert i Tyskland :) Kanske till ett riktigt bra pris ;)
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Mitt blivande tyska föl hade kostat 12 000 kr att tillverka om hon inte resorberat så att jag fick köra en omgång till.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Jag tycker att Veronas Gershwin är en riktigt bra hingst som bode motsvara dina önskemål. Jag har haft en avkomma efter honm som både kan hoppa & röra på sig.:)
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Två hingstar som finns här i Sverige dock med holländsk stam är De Goede Ree Metall och Leuns Veld's Elegant. En ung och en äldre. Båda med mycket Welsh i sina stammar, blandat med fullblod. Är det sådan stam du letar efter? Såna hittar du säkert i Tyskland :) Kanske till ett riktigt bra pris ;)

Jag har använt Leuns Velds Elegant, en topp hingst med 2 avkommor placerade på EM i dressyr!!! I samma stall finns flera gångarts hingstar, har i år använt Speyksbosch Diablo vilket jag ser mycket fram emot!!
 
Sv: Hingstval (ridponny)

V. Gershwin är klart intressant. Men jag funderar lite över hur han nedärver mankhöjd. Leunvelds Elegant verkar inte ha licens, vad beror det på? Diablo är troligen för liten för mitt sto (samt att jag inte sett någon av de få avkommorna). DGR Metall ser intressant ut på bild. Har inte sett honom i verkligeheten. Är det någon som vet vad han gjort? För efter sökningar i Blå basen ser det inte ut som om han varken betäcker eller tävlar. Men jag måste erkänna att jag snöat in på de tyska ponnyerna som ofta verkar ha mer massa än de holländska. Och då mitt sto är ganska ädelt, behöver jag titta efter det. Det hjälper ju inte att föda upp ponnyer på 148 cm, om det blir en långbent ponny med samma kroppsvolym som en B-ponny. För så har en del av de hollänska NWR-ponnyerna sett ut, som jag har sett. Vackra, men nätta. Och de presumtiva köparna av D-ponnyer är inte alltid så små.... Där representerar t ex Verdi en typ som är ganska optimal egentligen.
Ja fy, så många faktorer man måste räkna in..... Och inte är det lätt att hitta fullständig och objektiv information om hingstarna. ASRP har byggt om sin hemsida, och jag tyckte att hingstinformationen var mer omfattande på den förra.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

*Hugger en knapp*

Vi använde en FS-hingst till vårt sto i år. Vad vi exakt har lagt ut vågar jag knappt tänka på men mellan 15-20 000;- någonstans. Hon är inte dräktig... :cry:
Vi är sååå besvikna men hoppas stort inför nästa säsong. Jag själv tycker att det är en stor nackdel att betala allt i förskott.

Mvh JV
 
Sv: Hingstval (ridponny)

V. Gershwin är klart intressant. Men jag funderar lite över hur han nedärver mankhöjd. Leunvelds Elegant verkar inte ha licens, vad beror det på? Diablo är troligen för liten för mitt sto (samt att jag inte sett någon av de få avkommorna). DGR Metall ser intressant ut på bild. Har inte sett honom i verkligeheten. Är det någon som vet vad han gjort? För efter sökningar i Blå basen ser det inte ut som om han varken betäcker eller tävlar. Men jag måste erkänna att jag snöat in på de tyska ponnyerna som ofta verkar ha mer massa än de holländska. Och då mitt sto är ganska ädelt, behöver jag titta efter det. Det hjälper ju inte att föda upp ponnyer på 148 cm, om det blir en långbent ponny med samma kroppsvolym som en B-ponny. För så har en del av de hollänska NWR-ponnyerna sett ut, som jag har sett. Vackra, men nätta. Och de presumtiva köparna av D-ponnyer är inte alltid så små.... Där representerar t ex Verdi en typ som är ganska optimal egentligen.
Ja fy, så många faktorer man måste räkna in..... Och inte är det lätt att hitta fullständig och objektiv information om hingstarna. ASRP har byggt om sin hemsida, och jag tyckte att hingstinformationen var mer omfattande på den förra.

Verona's Gersvein är också en NWR ponny på 139 cm! Jag vet inte hur många avkommor S Diablo har men det är nog ett 20-30 tal och dom äldsta borde vara 2 år nu!

Men om man vill ha massa finns det ju redan en Bönninge hingst i Sverige, EG Pauli u. Elit premierade Derana B e. Derano B.
Man kan läsa på hingstens hemsida om hans tävlingsresultat!

Jag är ju lite objektiv då jag var på studiebesök på detta stuteri förra året och blev tagen ;)
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Jag har en 2 åring efter Diablo u ett gammalt engelskt ridponnysto med Shales/Norfolk Roadsterblod, detta sto haft 14 avkommor efter olika hingstar men Diablo-ungen är utan tvekan det bästa föl jag fött upp.Han har utmärkt exteriör, är korrekt benad och med toppentemprament, han är helt enkelt snygg och okomplicerad.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Kul ämne! Jag har fött upp ridponnyer i några år, varit runt och sett både i Tyskland och i Holland och England, kul när man läser att man ratar ett land och sätter det andra före! Tycke och smak kan man inte påverka, men om man studerar blodslinjer kommer de flesta ridponnyer ur de Brittiska linjerna och har hamnat i både Tyskland och Holland!
Man måste veta lite hur seminen fungerar, jag har betäckt ston med våra hingstar ett antal gånger som försökt att få dräktigt med Tysk semin.
Vad vet man om hingstarna förutom det den svenska importören har berättat? Hur ser avkommorna ut, avkomme statestiken? Sperman är ofta så utspädd och har en annan motalitets krav i TYskland t.ex än i Sverige. Här har vi ett mycket högt krav på spermakvaliten när den skickas.

Var är hingsten godkänd? T.ex i Rheinland, där gör man ingen exteriör besiktning på hingstarna utan dom blir godkända endast på sitt bruksprov!!! De hingstarna som kommer från Rheinland tar inte Danskarna emot utan dom måste först komma in för en exteriörbedömning.

Är det lätt att sälja avkommor efter hingstar som ingen i Sverige har sett eller inte hört talas om? Har man koll på alla dessa saker kan det vara kul att prova nytt blod, om det är nytt blod!
Får man tillbaka pengarna för dom avkommor man tillverkar genom importsperma? Kanske är dags att sluta godkänna hingstar i Sverige och endast använda sig av de utländska, en trend som gått igenom Halvblodsaveln.

I Tyskland har man sedan länge en förnämlig utbildnings system för de stora stuteriernas avkommor och hingstar, det är ingen slump att de lyckas, proffs sitter och rider och tävlar dom upp i åldrarna och sen tar unga vid och tävlar, detta har nu Holländarna kommit på och de stora stuterierna i Holland anliter även dom proffsryttare som utbildar och rider, nu är Holländarna och nosar Tyskarna i haserna med sina dressyr ponnyer på EM i dressyr.

Detta förekommer även i Sverige flera mycket bra ponnyer har utbildning av vuxen ryttare exempel är Vermont, Verdi, Jarno, Tim, Casio där man har lagt ned mycket pengar och arbete för att få ponnyerna till denna nivå, om detta kallas arvbarhet eller ryttar påverkan vet jag inte. En bra och gedigen utbildning krävs för att man ska nå dom stora klasserna. Jag tror inte det har någon betydelse vem man betäcker med så länge hingsten passar stoet genetiskt och blodsmässigt. Avel är långsiktigt det tar tid, avel är blodslinjer. Producera tävlingsponnyer kan man göra också, då handlar det om individer som inte ska sättas i avel utan samtliga ska ut på tävlingsbanan, då talar vi mer om WPB eller den berömda korsningen Halvblod/welsh.

I Sverige har vi bra hingstar att tillgå, jag tycker det känns som att gå över ån efter vatten att importera sperma, det viktigaste och den största investeringen man kan göra som uppfödare är inte att använda en bra hingst utan att köpa sig eller leasa sig ett bra sto! De Tyska, Holländska och Engelska kanonerna har en sak gemensamt att dom använder förärvnings säkra ston, som visat sig förärva sig i generationer, stona behöver inte ut och tävla för att bevisa något utan dom spottar ut den ena champion efter den andra!
 
Sv: Hingstval (ridponny)

*Hugger en knapp*

Vi använde en FS-hingst till vårt sto i år. Vad vi exakt har lagt ut vågar jag knappt tänka på men mellan 15-20 000;- någonstans. Hon är inte dräktig... :cry:
Vi är sååå besvikna men hoppas stort inför nästa säsong. Jag själv tycker att det är en stor nackdel att betala allt i förskott.

Mvh JV

Ja, det var just det här jag hade hoppats undvika, genom att i så fall transportera ner stoet till Tyskland. Har sett att i vissa fall kan kostnaderna bli jättehöga, om det trasslar vid importseminen.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Jag har sett lite olika storlekar efter Gerswin, men jag vet ju inte varken vad mammorna hade för mankhöjd, eller vad det var för blod i dom. Så det är ju i så fall det jag får titta närmare på. Mitt sto är lite mindre än sina föräldrar. Och har lämnat lite varierande storlek på avkommorna hittills, beroende på hingstval. Men jag har ju tittat på den här hingsten framför allt p g a att jag sett så många avkommor efter honom i resultatlistorna för unga ponnyer. Det verkar i alla fall finnas talang.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

[QUOTE=Rodde;14718388] kul när man läser att man ratar ett land och sätter det andra före! Tycke och smak kan man inte påverka, men om man studerar blodslinjer kommer de flesta ridponnyer ur de Brittiska linjerna och har hamnat i både Tyskland och Holland! [/QUOTE]
Jag ratar inget land, utan skriver att många av de holländska NWR som jag sett har varit nätta i modellen och att jag föredrar en hingst med mer massa (mitt sto behöver det) och dom har jag sett i Tyskland. FS-hingstar är ett exempel. Men det är klart att det finns alla varianter.
Och precis som du säger, så är det svårt att få fullständig och objektiv information om hingstarna. Men det är tyvärr likadant i Sverige. Nu har jag tittat lite mer på bl a Diablo, och hittar ingen annan info än det som ägaren tillhandahåller. Hur kan man veta om det stämmer. Tittar jag i Blå basen, så fattas det både meriter och kanske även avkommor, för där finns bara 4.

"Är det lätt att sälja avkommor efter hingstar som ingen i Sverige har sett eller inte hört talas om? " Nej, det verkar inte lätt att sälja bra ponnyer över huvud taget just nu. Så det är därför jag är sugen på att prova nåt annat, för det kan inte bli sämre. Det enda jag kunnat sälja för vettiga pengar, är hästar med nån slags prestation. Och skulle det vara en valack, så är det egentligen ingen som undrar över härstamningen.
" Kanske är dags att sluta godkänna hingstar i Sverige och endast använda sig av de utländska, en trend som gått igenom Halvblodsaveln." Nej, det tror jag nog inte, men man borde kunna utnyttja vissa av de fördelar som finns med ett mer lättillgängligt Europa.

I Tyskland har man sedan länge en förnämlig utbildnings system för de stora stuteriernas avkommor och hingstar,....
Ja, för att få sålt avkommorna vi föder upp, måste vi i alla fall grundutbilda dom, och börja tävla. Tyvärr är det enda sättet att få betalt/sålt. Säljer man dom som yngre, så blir det oftast till en utbildare, som sedan lägger ner ett par års arbete för att sedan sälja.

"Producera tävlingsponnyer kan man göra också, då handlar det om individer som inte ska sättas i avel utan samtliga ska ut på tävlingsbanan, då talar vi mer om WPB eller den berömda korsningen Halvblod/welsh." Ja, det är väl ungefär det jag håller på med: producera tävlingsponnyer är målet.

"I Sverige har vi bra hingstar att tillgå," Ja, du har kanske rätt. Men av dom som finns, så är det bara några få som jag tror passar mitt sto, sedan är det inte alla som är i avel/har licens (t ex Elegant, som någon här i tråden tipsade om, plus några som tävlar). Och så är jag helt enkelt nyfiken på att prova något annat, och rent kostnadsmässigt så verkar det inte vara så enormt stor skillnad på att seminera med svensk hingst, eller köra stoet till 'Tyskland (bor i södra Sverige). Jag har ett sto som visat sig lämna bra, så hon är klart värd besväret :)
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Jag tror du gör rätt att köra ned ditt sto och betäcka henne ni Tyskland faktiskt!
Sen när det gäller hingstägare så måste man ju faktiskt tro det dom säger, finns ingen andledning varför man skulle ljuga??? Det skulle väl säkert uppdagas!
Det vi skriver om våra hingstar är iallafall sant!
Även hingsthållare måste tänka på kostnaderna och andledningen till att Elegant inte löser licens är att det inte finns någon efterfrågan liokaså EG Pauli har inte löst licens i år just p.g.a efterfrågan.
Man chansar inte att löser licens och tar alla prover för ca 5-6000kr för att sedan uppdaga att ingen vill betäcka med hingsten.
Vi löser endast på de hingstar som vi vet får ston!
Debatten är kul och det behövs en debatt inom Ridponnyaveln i Sverige för den verkar ha stagnerat, jag tror på en debatt utan bråk med en hög acceptans för att olika ser olika på sin avel, vi avlar på vårt sätt och vi har under två sässonger sålt våra hingstföl utomlands.
Jag hade gärna sett att vi får det lite lättare att resa utomlands med våra ponnyer, likaså att alla avgifter blir mer som i Europa så vi kan konkurrera med övriga länder!

När Diablo skulle till Internationella utställningen fick jag betala till Jordbruksverket 4800kr just för att få ett papper som jag kan visa upp i gränsen. Det pappret kostar i Holland 475kr, det hela är sjukt konstigt. Så innan du åker kolla vad du får betala för exportpappret!

Vem ska vi tro på om vi tror att de svenska hingsthållarna ljuger om sin information då? Ljuger inte Tyska och Holländska hingsthållare?

Men det är ett konstigt klimat här, på engelska saddlesoap som är samma sak som BUkefalos, kan jag lägga ut bild på mina hingstar och skriva om dom t.ex om något bra har hänt!! Här tas inlägget bort omedelbart, jag får inte nämna mina hingstar vid namn har jag blivit tillsagd.
Men jag kanske kan säga namnet på mina ston?
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Jag måste tillägga att RSFs regisrerade ponnyer finns inte med i Blåbasen, utan man får ringa RSF regisrator om besked om avkommor!
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Mitt blivande tyska föl hade kostat 12 000 kr att tillverka om hon inte resorberat så att jag fick köra en omgång till.

Då verkar det ju ligga inom samma priskategori :D Sen förmodar jag att det skiljer sig lite åt från stationerna precis som det gör här.
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Ungefär! Sen så hade hingsten visserligen supersperma. Bästa sperman de på stationen fått iår. Vi fick beställa två
omgångar med semin på det priset, första gången gick det inte att seminera då mitt sto hade stängd livmoder, men
andra gången vi beställde så gick det vägen och hon blev dräktig på första lyckade semineringen.

Sen så resorberade hon så då fick vi beställa semin två gånger igen, men då lyckades vi tajma in några ston som
skulle ha från samma stuteri och delade på frakten. :) Så då blev det inte lika dyrt!
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Haha ja vad är det man brukar säga? "Timing is everything!" ;)

TS: Har du blivit något klokare?
 
Sv: Hingstval (ridponny)

Nela88: jag är inte säker på att jag är klokare ;), för helst hade jag velat höra från någon som hade egna erfarenheter av att köra till Tyskland, bara för jämförelsens skull... Men jag tycker att diskussionen är intressant, och det är alltid värdefullt att ta del av andras synpunkter. För även om jag vet ungefär vad jag söker, så finns det alltid olika sätt att se saker och ting, och det är nyttigt. Nu vet jag t.ex. varför somliga hingstar inte har licens. Men tyvärr har jag aldrig kontaktat en hingstägare, vars hingst står utan licens i listan. Jag vet heller inte särskilt mycket om RSF-aveln, så utan Blå basen missar jag ju en del information om hingstar och avkommor.
Jag tittade på Valdos avkommeresultat i år, och det var ju imponerande. Och tittade närmare på DGR Metall, och blev mera nyfiken. Så en sån här diskussion öppnar upp litegrand. Tacksam för allas input!!
 

Liknande trådar

P
Avel Nu börjar planerna för mitt hingstval att ta allt mer form men jag vill gärna ha lite objektiv input för att ev komma in på andra spår...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Pollux
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: Guld
·
S
Avel Mailade http://www.eklunda.com och frågade om Clinton eftersom de hade han på semin förra året, men eftersom de inte skulle ha det i år...
2
Svar
29
· Visningar
2 197
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp