Hinna se Skåne på en helg...

Skåne är platt. Det är ett landskap som till alldeles för stor del består av åkrar med en gård i anslutning, som har en grusväg där någon envis skåning planterat lite träd i form av en allé. Antagligen för att kunna hävda att det finns VISST träd i Skåne, sådetså! Vill man ha skog får man helt enkelt fundera på ett landskap i Sverige som kan erbjuda lite mer än några namngivna större skogar som skåningarna gärna skryter om.
Det ÄR lerigt i Skåne, ett jädrans lerhål eftersom vintrarna mest regnar bort och regnar det inte är det fuktigt i alla fall. Ibland kommer det snö också, även om det inte är några riktigt större mängder egentligen. Och det blåser ALLTID. Jag blev mer förvånad när det INTE blåste när jag bodde där. Eftersom det alltid blåser så är det alltid en massa snö på vägarna. Den stannar liksom inte dit hän den plogas utan kravlar tillbaka mitt på vägen igen!
Att det finns många ridhus beror väl på att det inte finns dugliga ridvägar...
Och jodå, insekter finns, de blåser inte alls bort utan jag gissar att de nog har skaffat sig större motor för att kunna flyga åt det hållet DE vill i blåsten.

Men det är inte lika många fästingar där.:up:
 
Platt? Ganska kuperat, skulle jag vilja säga. Och nog har vi skog uppe i Göinge.

Men att det blåser och är råkallt håller jag med om.
 
Alltså i Skåne är det antingen lerjord eller sandjord (hela revinge tex) sådant får man ju kolla. O tipset om öst-väst vägar är utmärkt, de hålls alltid hel öppna utan plogning Tack vare vinden! Bor vid en själv sedan ett par år o 2 helvetesvintrar tillbaka. Lätt o ta sig 2 km till motorvägen men lång tid o ta sig till stallet på 50 m i fel riktning :p

Och anledningen till att JAG valde att bo kvar just här är bristen på insekter. Inga blinningar alls på flera år i vår hage. Nån fläck när man rider ut där det finns några bara.
 
Jag flyttade ifrån Östergötland för ca 11 år sedan på grund av jobb, möte kärleken och har blivit kvar ;) Att ha häst här nere är annolunda gemfört med att ha häst i Östergötland. Jag saknar närheten till skogen. Nu bor jag i Nordvästra Skåne och har turen att ha min häst inackorderad på Kullaberg så jag har nu min skog och närhet till havet. Men närheten till havet drar ju med sig att det är ohyliggt RÅTT om vintrarna. Jag har aldrig frusit så mycket som jag har gjort dom sista vintrarna. Folk tycker man är knäpp när man kommer med termobraller till stallet i oktober. Jag saknar snön mycket! Skånskvinter = 2 plusgrader i hållande regn i ca 3 månader och 12 s/m. Men Skåne är rätt bra iallafall :)
 
Bodde mitt mellan två hästgårdar ute på Österlen (utanför Ystad) och ridvägarna där var nog rätt bra, nu hade ena hästgården både ridhus och paddock men den andra hästägaren red ut. Brukningsvägar mellan åkrar brukar inte vara något problem att rida på, problemet är att vägen ofta blockeras av stora stenmurar som ingen häst bör klättra över med eller utan ryttare. Det blåser vintertid och de gånger det blir snö blir det ganska otäckt (men också ett äventyr i sig). Numera bor jag i nordöstra Skåne och det är inte lika 'öde' utan mer en fin kombination mellan stad och landsbygd. Min mamma bor i närheten, drygt 10min med buss/bil och 50min promenad från "storstan" (och 1 timme från Malmö) och de har förvisso inte häst, men höns. Hade de velat ha hästar hade de nog kunnat ha det på sin nuvarande gård. Nordöstradelen har inte lika fin odlingsmark (inte så stenröjt + mycket skog) som ute på slätten så priset är avsevärt mindre för samma mängd mark.
 
Flytta till Skaraborg. Här finns gårdar för inga pengar, bra med ridhus o mycket häst. Och du har nära till halva Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp