Hinna se Skåne på en helg...

Det är ju ganska stora skillnader inom Skåne. Längst i söder är det ju betydligt öppnare och mest jordbruksmark, vilket beror på att den bördigaste marken i hela landet finns här. Från ungefär Hörby och norrut är det ju betydligt mer skog och där är det också billigare att köpa hus/gård. Mäklare kallar ju gärna allt med stor tomt hästgård, och priserna är rätt höga på sina ställen.

Att Skåne är platt är bara en fördom från norrlänningar:angel: Även om vi inte har några berg så är det rätt bra kuperat och böljande på många ställen.
Jag bor i Ystad, här har vi 50 min till Malmö med tåg, jag pendlar i nuläget dit. Jag skulle nog kunna pka och tävla nästan varje helg utan mer än en timmes resväg. Det finns mängder av stall, ridhus och tränare att välja på. Jag har heller aldrig haft några problem med att hitta ridvägar.

För att få en bild av Skåne vill du nog se lite av Malmö-Lund området, lite av området Ystad och ut mot Österlen (Simrishamn, Kivik), samt de norra delarna med Kristianstad-trakten, Hässleholm och Helsingborg.

Jag är personligen inget fan av Malmö-Lund området, då jag inte är en storstadsmänniska. Men södra, östra och norra delarna av Skåne kan jag däremot tänka mig att bo i.
Jag avskyr vinter och snö, och vintrarna är korta här nere, även om de är blåsiga och kalla. För mig väger längre vår, sommar och höst upp det. På vintern har ju snön en tendens att hamna på vägarna som någon nämnde. Dock är det inte många dagar det handlar om.

Sen tycker jag att det är en stor fördel att vi har så nära ner till Europa. Du tar dig enkelt till Danmark, Tyskland, Polen t.ex.
 
Jag håller inte heller med, jag bodde och min mamma bor kvar mellan kivik och simrishamn lite inlands och vi hade massor med ridvägar. En del blir lite transportsträcka men så tycker jag det har varit överallt- att man vissa bitar på ridturen kanske behöver gå en bit längs en väg eller så. Men vi har skog att rida i precis utanför huset, man kan rida ner till havet om man vill ha en dagstur eller övernatta också. Vintrarna har varit rätt omväxlande men visst det är en annan fuktkyla än här i Sthlm där jag bor nu men vill man vara nära havet så blir det ju så. Mamma och hennes stallkompis har hö och har haft ett tag och inte har det möglat. Hagarna har inte heller blivit lervälling men de är 2 st hästar på ganska stor yta som lutar "neråt" så vattnet stannar kanske inte kvar.
Däremot håller jag med om att många "hästgårdar" säljs med så lite mark att det inte går att ha häst utan att behöva hyra eller köpa till mark. Men om man inte absolut vill ha hästen hemma hos sig så finns det ju de som köpt ställen med mycket mark där man kan hyra in sig.
Så nej jag känner inte igen mig i dina beskrivningar men absolut det beror på vart i Skåne man bor men så är det ju i hela landet :)

För övrigt till TS:Platt är det rakt inte utan väldigt kuperat och vackert med fantastiska bokskogar och ängsmarker, Brösarp Backar med gullvivorna är som taget ur en Astrid Lindgren saga (har för mig att de filmade en del av Bröderna Lejonhjärta där faktiskt!) Min mamma har haft sin häst på sommarbete på Haväng som är helt underbart (googla!) Jag flyttar gärna tillbaka en dag och har häst på Österlen! Våren kommer tidigt, hösten är lång, vintern kan va tuff men jag tycker den är det oavsett var jag är. Om jag skulle tipsa så åk runt Österlen men även därifrån och inlands mot Brösarp, Kristinehov, Lövestad, Vollsjö, Gärsnäs, Borrby men även en bit uppåt mot Maglehem, Vittskövle, Everöd är jättefint och hästvänligt :)
Mellan Kivik och Simrishamn är obygden, så där finns säkert gott om ridvägar.
 
Jag bor utanför Vollsjö och även om här inte är några jätteskogar, så finns det en del att välja på att rida härifrån. Mycket grusväg, men även lite skogspartier. Om jag lastar och kör 10 min så kommer jag till Öved, där det finns massvis att rida på. Kör jag 20 min finns hela Sövde-Snogeholm, där det dels finns vanliga vägar och dels en ridslinga som tar en dryg timme att rida. Det finns många terrängbanor inom en timmes väg, massvis med tävlingar i alla discipliner.

Vi bor på en gård i bra skick med fyra boxar och två ha mark och den var inte snordyr. Kostade mindre än syrrans trerumslägenhet i Malmö...

Så illa är det faktiskt inte.
Endast en skåning kan tycka det är rimligt att behöva lasta och köra iväg med hästen för att få rida en ridslinga på en timme ;)
 
Mellan Kivik och Simrishamn är obygden, så där finns säkert gott om ridvägar.
Haha obygden? Det är små byar och samhällen mest överallt tycker jag men vi kanske har olika syn på vad som är obygd. Jag tänker det som milsvidd utan ett hus i sikte, som norrland :)
Det är på landet- ja men inte obygd. Eller du kanske menade att det inte är en större stad?
 
Haha obygden? Det är små byar och samhällen mest överallt tycker jag men vi kanske har olika syn på vad som är obygd. Jag tänker det som milsvidd utan ett hus i sikte, som norrland :)
Det är på landet- ja men inte obygd. Eller du kanske menade att det inte är en större stad?
Du skrev att du inte höll med mig. Eftersom jag skrev "Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.", så tycker jag det är ganska tydligt att jag inte syftade på småhålor mellan Kivik och Simrishamn ;)
 
Du skrev att du inte höll med mig. Eftersom jag skrev "Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.", så tycker jag det är ganska tydligt att jag inte syftade på småhålor mellan Kivik och Simrishamn ;)
Aha då är jag med :) men jag håller ändå inte med om benämnelsen obygd..;)
 
Mellan Kivik och Simrishamn är obygden, så där finns säkert gott om ridvägar.
Mycket tycke och smak förstås, men inte är det väl obygd där. Baskemölla, Vik, Rörum, Stenshuvud, Mellby... löjligt fina trakter ju. :)
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att bo permanent i sydöstra Skåne, familjen har hus mitt på Österlen sedan 70-talet, men håller med om att förutsättningarna för hästliv generellt kanske kan vara bättre på andra håll. Att södra och västra Skåne domineras av öppen odlad mark, och att det till och från kan vara rätt blåsigt. Och att vintrarna kan vara förbannat opraktiska, med snön som fyker. Sen behöver man ju hitta ett fungerande upplägg för försörjningen också, med jobbpendling eller något lokalt arbete.
En liten nackdel, åtminstone som jag ser det, är att jag upplever en tydlig gentrifiering av framför allt sydöstra Skåne under de senaste kanske 20-25 åren. Inflyttningen av permanent- och sommarboende jämförelsevis välbeställda från exempelvis huvudstadsregionen och Tyskland har drivit upp priserna och i någon mån urholkat mer ursprungliga värden. Men det kan man ju förhålla sig till på olika sätt.. :)
 
Överlag så har ju alla platser sina nackdelar när det gäller att ha häst. Man får se till lite den platsen där det är minst jobbigt. Här i götet tex är ju hopplöst med leran i dom flesta stall. Blåser konstant gör det även här, kallt som attan.

Hittar man ett bra stall i skåneland så tror jag att skåne är ett bra hästeland också. Just det att marken mjuknar lite fortare och man lite snabbare kan ta sig ut och rida på vägarna mer. Man kan hålla igång ridningen på ett annat sätt större delen av året även utan ridhuset, om det inte blir en extrem snöig hysterisk vinter då. Här i götet är det ju tex ofta detta mellanting, för hårt för att rida ut men för mjukt för att leran ska stelna. Hopplöst många vintrar.
 
Jag har bott både i Skåne och haft häst runt Malmö/Lund och i Norrland.

Fördelar med Skåne:
- Inga insekter på sommaren eftersom det alltid blåser.
- Tillgång till många ridhus
- Vissa saker har ett mycket bättre utbud. Tex är det mycket lättare att köpa/prova sadel i Skåne än i Norrland.

Nackdelar med Skåne:
- Vintern är ett helvete!
- Det blåser alltid. Jag lärde mig tidigt att ett täcke utan bensnören är en omöjlighet alla dagar på året.
- Det är hundra gånger kallare i Skåne än i Norrland vintertid. (+2, frisk till hård vind och snöblandat regn, det kan verkligen inte bli kallare)
- Det är hundra gånger mörkare i Skåne än i Norrland vintertid. Ingen snö som lyser upp och mycket mulet/disigt/dimmigt väder.
- Förvara hö är bara att glömma. Det möglar i fukten vad man än gör.
- Hagar med knädjup lera och inget skydd för väder och vind.
- Mycket begränsade ridvägar. Alla grusvägar slutar antingen på en åker eller på en trafikerad 90-väg. På många ställen är möjligheten till uteritt lika med 2-3 km på en grusväg innan man får vända och rida tillbaka igen samma väg. Eftersom det är så platt så ser du stallet under hela ridturen. På andra kan du inte rida ut alls utan att först rida en bit på trafikerade större vägar.
- Om det väl blir kallt så blir det antingen ett fruset månlandskap, isgata eller skånsk snöstorm med blandat barblåst och meterhöga drivor. En skånsk snöstorm är inte att leka med, inte ens för en norrlänning! Bra snöunderlag att rida på ute är extremt sällsynt.
- I Norrland har du många månader när hästen är ren och bara går/rullar sig i snö. I Skåne får du spola benen på hästarna varje dag typ 8 månader om året och räkna med att det tar en timme innan du fått hästen i ok skick för att kunna lägga på en sadel.

Söderslätt är nog det värsta stället i Skåne, så om du funderar på det så se till att hitta ett ställe där det är lite sandjord som uppe på åsarna. Romeleåsen är jättefin. Jag tror mittersta/östra delarna har bäst förutsättningar för hästar. Problemet är väl att det ofta är de västra delarna som har bäst förutsättningar för jobb, lite beroende på vad man jobbar med.
Visst är det nära till många tävlingar, men jag har faktiskt aldrig åkt så långt för att träna som jag gjorde i Skåne, 5 mil enkel väg, skåningarna trodde jag var galen!
Innan du flyttar, besök en dimmig dag i november med duggregn ock blåst och fundera på om du kan stå ut med detta en alldeles för stor del av året...
 
Överlag så har ju alla platser sina nackdelar när det gäller att ha häst. Man får se till lite den platsen där det är minst jobbigt. Här i götet tex är ju hopplöst med leran i dom flesta stall. Blåser konstant gör det även här, kallt som attan.

Hittar man ett bra stall i skåneland så tror jag att skåne är ett bra hästeland också. Just det att marken mjuknar lite fortare och man lite snabbare kan ta sig ut och rida på vägarna mer. Man kan hålla igång ridningen på ett annat sätt större delen av året även utan ridhuset, om det inte blir en extrem snöig hysterisk vinter då. Här i götet är det ju tex ofta detta mellanting, för hårt för att rida ut men för mjukt för att leran ska stelna. Hopplöst många vintrar.

I Norrland brukar man anse att det är vintern som är den bästa årstiden att rida ut! Snö gör hårda grusvägar och steniga stigar till ideala ridvägar med fint underlag! Brodden åker på i oktober och av i april.
 
Jag fattar inte vad alla menar med att det inte går att förvara hö i Skåne utan att det möglar! :confused: Jag har vanligt loft med golvyta på ca 150 kvm, har bott här i sex år, alltid haft vanliga höbalar och har aldrig haft problem med mögel. Ingen skulltork har vi heller...

Har bara en häst och en liten ponny, så hösilage på storbal hinner bli dålig innan den tar slut och hösilage på mindre balar är sjukt dyrt...
 
Känner inte igen det många skriver. Bor i nordöstra delen av Skåne och här är skog, skog, skog. Visst nu har det blåst ett par månader i sträck men annars brukar här aldrig blåsa. Massa mysiga ridvägar, behöver sällan ens passera en asfalterad väg. Våra hagar blir aldrig leriga. Hö har vi haft i alla år utan bekymmer. Insekter har vi miljarder vår-höst. Börjar fundera på en sådan dyr jäkla mackapär som man kan sätta ut som dödar knott/mygg.
När jag var yngre bodde jag lite mer söderut och där var mer sådana tendenser som beskrivs ovan. När jag flyttade hit kände jag att det är ju här man ska vara om man har häst!!
 
Tja, var ska man börja? Ridvägar är bara att glömma, den mesta jorden är brukad och många "skogar" har vägbommar som man varken kan köra eller rida förbi. Ofta ser man gårdar som ligger längst en stor väg och enda vägen att rida på där är uppfarten till huset. Det finns liksom inte någon ridväg i närheten och gården är omringad av åkermark, så det enda som återstår är uppfarten. Vissa har turen att bonden lämnar en rand runt åkern att rida på eller så gör man en slinga runt gårdens mark på 1-1,5 km.... Kul.

Det enda man kan fodra med är hösilage, hö möglar bort. Leran från helvetet hela vintern, marken fryser fan aldrig. Dyra markpriser = små hagar. Här säljs hästgårdar med 3000 kvm mark. Vansinnigt kallt på vintrarna, riktigt rå kyla. Fuktig kyla liksom.

Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.

Jag gör med andra ord rätt i att bo kvar där vi har snö på vintern, dagsljus dygnet runt under sommaren och vägar som trafikverket sköter om som nästan bara jag använder :D
 
Oj så många svar jag fått :o :bow:
Vet inte vart jag ska börja...

Vad gäller yrket så jobbar jag inom energiproduktion - el och fjärrvärme. Det måste alltså finnas ett hyfsat stort sådant ställe inom räckhåll. Vilket det enligt min vetskap gör i den västra regionen såsom Malmö, Lund, Helsingborg... Eftersom jag vill jobba på ett hyfsat stort ställe brukar det även betyda att det bör finnas en hyfsat stor stad där, som har invånare och industrier som behöver el och värme ;)
Jag vill gärna bo i utkanten av en stad eller på nära pendlingsavstånd (1-2 mil), med närhet till landsbygd och bra hästmöjligheter. Sedan jag flyttade hit till Norrland igen har jag blivit allergisk mot insnöad småstadsmentalitet, och även om jag inte är en storstadsmänniska själv så kan jag påstå att det tilltalar mig mer än små hålor där ingen bryter mot normen :o

Drömscenariot är ju att ha ett ganska litet stall med närhet till ridhus och träningsmöjlihgeter men även ridvägar, och framförallt hagar som inte är tråkiga rasthagar utan där hästar faktiskt kan röra sig. Att åka transport för att kunna rida ut är inte min grej, jag rider ut varje vecka ett par dagar. Min tränare bor utanför Helsingborg och det hade ju inte varit dumt att ha nära dit. Men man kanske har nära överallt i Skåne? :o Jag är som sagt van vid avstånd, dvs att 5 mil är närmaste grannklubben som ordnar tävlingar. Men jag tjurar ihop när det tar 2 tim att köra till en träning, jag har vant bort den delen av den norrländska vardagen under mina år i Mälardalen... eller för den delen att inte kunna träna dressyr regelbundet. Jag vill ha ett utbud av bra tränare att välja mellan så att man kan träna ett par ggr/månad året runt. Inte som nu att det blir 3 ggr/termin för en och samma och däremellan får man lappa ihop det med enstaka tränare för att inte bli helt fördärvad av att fastna i sina egna fel och brister. Jag vill ha kontinuitet med ett fåtal tränare.
Jag vill även ha lite inspiration i form av clinics och liknande events som sker inom ett nåbart avstånd dvs en dagstripp. En aktiv region med aktiva ryttare där det händer saker, där brukar det vara trevligt att bo om man är liksinnad har jag insett.

Klimatet är ett orosmoment helt klart. Kallblåst, lera och fuktig vinter gillar jag inte, men å andra sidan är den årstiden ju kort. I Mälardalen nov-feb innan man såg våren komma smygande. Här är det ju okt-april snarare, så det är ju tur att vintern iaf är användbar här uppe, det blir så tröttsamt om det enbart är en transportsträcka mellan höst och vår på 6 mån...

Fördelen här uppe är ridvägarna och att vintrarna går att använda till nåt. Vårvintern är superfin här. Sommaren är lite kort men jag är inget fan av värme, men våren och hösten hade gärna fått vara längre för det är mina favoritårstider. Nackdelen är utbudet av det mesta hästrelaterat :o Både att hitta likasinnade nördar som vill träna och hålla igång, men även sånt man är beroende av som bra kliniker, tränare, hovslagare, ET, sadelutprovare etc etc.
 
Senast ändrad:
Alltså allt du vill ha finns i hela Skåne och du har nära till allt. Undantag nordöstra delen kanske men resten uppfyller alla dina krav!!

Vi bor tex m postadress Flyinge men har ändå 1.5 ha till rimligt inköpspris alltså lagom plats till 2 hästar trots att det är lerjord.
 
Nu läste jag klart!

Ha häst lite vettigt Malmö-Lund kolla Eslöv, Flyinge, Dalby, Blentarp, svedala. Typ den slingan är ju kalas i pendlingsavstånd.

Det jag gillar mest är att det finns en uppsjö av veterinärer, tränare, ET, terrängbanor osv. Man kan verkligen välja o vraka tills man hittar vad man tycker är bra. Alla proffs finns ju här!

Stall har jag dålig koll på men köper man eget så bygger man såklart en hall till både sommar o vinterhage, dränerar vid behov och skapar bra lösning för grovfoder. Det tråkiga är väl att standarden kom är rätt låg o med dyr mark så blir det gärna minihagar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp