Hitta medryttare!

Enny

Trådstartare
Hej! Jag är snart 13 år och söker medryttarhäst eller ponny. Jag o min kompis cyklade till ett stall o pratade lite om hur länge vi ridit och frågade om hon vill ha hjälp med nån utav hästarna. Vi fick ett nej och sa att vi skulle komma tillbaka om nåt år. Jag blev lite besviken faktiskt. Vi hade ju inga föräldrar med oss vilket jag ångrar. Men.. bara för att man är barn, litar ingen vuxen på en då?
Men nu till saken. Det var i maj vi var där och ni har jag blivit himla sugen på medryttarhäst IGEN. jag har varit på en fd travare men vi passade inte ihop så bra.. så nu vill jag dit igen, men man vill ju inte var så på hela tiden..

Har du några tips om att skaffa medryttare, att vara medryttare och få ägaren att lita på en?
Och gärna dina erfarenheter av att bli medryttare och ha medryttare. :)
 
Det är mycket ansvar att vara medryttare och ha hand om en häst själv dom dagarna. Jag förstår de ägare som inte går med på det. Vill era föräldrar vara med i stallet när ni är där? I så fall är det nog lättare.
Kan du bli skötare på ridskolan och få mer erfarenhet och få vara mer med hästar på det sättet?
 
Att vara medryttare handlar bara om ridning till en liten del, det mesta handlar om att sköta och ta ansvar för en häst. Så hur många år man ridit betyder mindre än hur bra man kan hantera hästar.

Själv skulle jag tyvärr aldrig överlåta ansvaret för mina hästar på ett barn som ridit några år på ridskola. Jag kan gör det till en vuxen som kan häst och är van vid att hantera de flesta situtioner som kan uppkomma.

Det bästa i din situation tror jag är att vara beredd att betala för att vara medryttare om du saknar egna kontakter.
 
Kanske hitta någon som har flera hästar och vill ha ridsällskap. Jag var medryttare hos en tjej med flera hästar. Då red vi samtidigt. Då hade inte åldern och/eller kunskapen varit ett problem.
 
Fast på att vara skötare lär man sig sällan tillräckligt, jag var det också som barn. Det var när jag började hjälpa till, alltså inte rida, i ett privatstall som jag lärde mig.
 
Hej! Jag är snart 13 år och söker medryttarhäst eller ponny. Jag o min kompis cyklade till ett stall o pratade lite om hur länge vi ridit och frågade om hon vill ha hjälp med nån utav hästarna. Vi fick ett nej och sa att vi skulle komma tillbaka om nåt år. Jag blev lite besviken faktiskt. Vi hade ju inga föräldrar med oss vilket jag ångrar. Men.. bara för att man är barn, litar ingen vuxen på en då?
Men nu till saken. Det var i maj vi var där och ni har jag blivit himla sugen på medryttarhäst IGEN. jag har varit på en fd travare men vi passade inte ihop så bra.. så nu vill jag dit igen, men man vill ju inte var så på hela tiden..

Har du några tips om att skaffa medryttare, att vara medryttare och få ägaren att lita på en?
Och gärna dina erfarenheter av att bli medryttare och ha medryttare. :)

Jag började som medryttare runt 6 års ålder, men jag hade alltid en förälder med mig som tog ansvar och hade lite hästvana, min andra medryttarhäst vid 9 års ålder, samma sak där, förälder alltid med. Jag red på ridskolan samtidigt som dessa tills 14 års ålder. Det bästa är nog som rådet ovan att hitta någon som har flera hästar och som vill ha ridsällskap om du inte kan ha med förälder till stallet. Om du kan få ett rekommendationsbrev eller liknande från ägaren till den hästen du var medryttare på innan är nog det meriterande. Finns det ingen möjlighet att rida mer på ridskolan eller hyra en häst där? Alternativt hjälpa till i stallet bara i under x tid och sedan när de känner att de kan lita på dig börja rida?
 
Jag var 12 år när jag fick min första medryttarhäst, hade ridit ponny på ridskola sedan jag var 7 år och precis gått över till storhäst. En hästägare frågade om jag ville börja rida hennes islandshäst. Efter det rullade det liksom på och jag hade alltid en eller ett par hästar som jag red, både islandshästar och storhästar. Behövde aldrig leta och har aldrig behövt betala något, på något sätt har jag haft helt underbara hästägare på alla mina medryttarhästar, de har både skjutsat till och betalat kurser samt tävlingar. :love:

Men å andra sidan har jag baske mig slitit hårt vid höhämtning, vårmockning, groomat på tävlingar och gud vet vad. Ha tålamod och sug åt dig all kunskap du kan! Så småningom får du chansen. :)
 
Istället för att fråga om någon vill ha hjälp med en häst kan du fråga om du kan hjälpa till med stallsysslor som tex mockning i utbyte mot att du får lära dig mer om hästar.
Om du är i tid, gör det som bestämts och lyssnar och lär av vad de i stallet visar dig så kommer de garanterat börja lita mer på dig allt eftersom och låta dig göra mer. De flesta ryttare har börjat med att bara få mocka och vara med i stallet och titta på.
Rida får du nog räkna med att fortsätta göra bara på ridskolan ett tag till. Det finns så mycket man behöver lära sig innan man kan ta hand om en häst helt och hållet själv och kan vara medryttare åt någon. Men att börja hjälpa till i ett privatstall är ett bra steg längs vägen.
Lycka till!
 
Det är mycket ansvar att vara medryttare och ha hand om en häst själv dom dagarna. Jag förstår de ägare som inte går med på det. Vill era föräldrar vara med i stallet när ni är där? I så fall är det nog lättare.
Här är en viktig poäng - visserligen beroende på flera faktorer, t.ex hur många andra hästägare som finns i stallet ifråga.
Jag har nån gång sökt medryttare och mitt krav har alltid varit att om man är minderårig så MÅSTE en ansvarig vuxen vara med i stallet. Dels för att kunna agera OM något händer och dels är det en ansvarsfråga. Jag vill inte ha ansvar för någon annans barn om detta lämnas själv i mitt stall.
 
Att rida är den minsta delen i att vara medryttare. De flesta vill ha en medryttare för att de inte hinner sköta hästen dagligen, medryttaren måste därmed ha kunskapen att kunna ta det ansvaret och därför vill nästan alla ha vuxna medryttare.

Om ni däremot åker ut till ett stall och frågar om ni kan får hjälpa till med att sköta stall och hästar mot att ni får lära er allt det där ni behöver kunna så skulle nog fler nappa. Om ni kom till mitt stall och berättade att ni ville lära er mer om hästar och önskade hjälpa till så hade ni fått det. Och hade ni visat att det gick att lita på er och att ni var villiga att lära er så skulle ni även kunnat få rida min häst (med min övervakning). De är så de flesta börjar.
 
Verkar som att jag bör skriva lite mer om hur länge jag ridit osv..
Jag har alltså ridit i 6 år på ridskola. I ca 2 år har jag ridit hos en kompis ca 1 gånf i veckan (privathästar). Har även hjälpt till sen förra sommaren i ett stall där jag lett och hjälpt mindre barn på en liten ponnyriskola och i sommar har jag även hjälpt till med utbildningen utav två hästar. Alltså så kan jag hantera hästar i vissa knasiga situationer. Vill ni veta mer så får ni väl fråga.. ;)
 
Senast ändrad:
Verkar som att jag bör skriva lite mer om hur länge jag ridit osv..
Jag har alltså ridit i 6 år på ridskola. I ca 2 år har jag ridit hos en kompis ca 1 gånf i veckan (privathästar). Har även hjälpt till sen förra sommaren i ett stall där jag lett och hjälpt mindre barn på en liten ponnyriskola och i sommar har jag även hjälpt till med utbildningen utav två hästar. Alltså så kan jag hantera hästar i vissa knasiga situationer. Vill ni veta mer så får ni väl fråga.. ;)

Kruxet är att du inte är juridiskt ansvarig om något skulle inträffa, därför tror jag att de flesta nog vill att det ska finnas någon myndig person med typ förälder eller annan som kan ta över ansvaret.

Jag skulle inte låta en minderårig ha hand om min/a hästar, om ingen annan myndig fanns tillgänglig. Och det beror på att vi står flera privatpersoner i samma stall, vilket innebär att tar man ut någon av våra hästar och en annan häst lyckas smita ut och ställa till det för sig eller för andra. Så har jag själv ingen lust att stå för det, vilket alltså blir det faktum om ingen ansvarig för dig finns på plats.
 
Verkar som att jag bör skriva lite mer om hur länge jag ridit osv..
Jag har alltså ridit i 6 år på ridskola. I ca 2 år har jag ridit hos en kompis ca 1 gånf i veckan (privathästar). Har även hjälpt till sen förra sommaren i ett stall där jag lett och hjälpt mindre barn på en liten ponnyriskola och i sommar har jag även hjälpt till med utbildningen utav två hästar. Alltså så kan jag hantera hästar i vissa knasiga situationer. Vill ni veta mer så får ni väl fråga.. ;)

Men är det inte vettigare att formulera detta i någon slags annons?
 
Kruxet är att du inte är juridiskt ansvarig om något skulle inträffa, därför tror jag att de flesta nog vill att det ska finnas någon myndig person med typ förälder eller annan som kan ta över ansvaret.

Jag skulle inte låta en minderårig ha hand om min/a hästar, om ingen annan myndig fanns tillgänglig. Och det beror på att vi står flera privatpersoner i samma stall, vilket innebär att tar man ut någon av våra hästar och en annan häst lyckas smita ut och ställa till det för sig eller för andra. Så har jag själv ingen lust att stå för det, vilket alltså blir det faktum om ingen ansvarig för dig finns på plats.

När jag var medryttare på en fd travare med en kompis (varsin häst) så gick föräldrarna med ca 3 gånger sedan så åkte vi dit själva.
 
Jag undrar lite över det här resonemanget faktiskt.
När jag var 13 fick jag egen ponny. Jag hade ridit på ridskola lika länge som ts och hade haft sköthäst på ridskolan något år eller så. Stallet där jag hade ponnyn var ett privatstall (ca 30 hästar inkl. uppfödning/träning av galopphästar) med ett par anställda samt några andra inackorderingar (vuxna). Jag var i stallet utan mina föräldrar i stort sett varje dag. Ibland var det tomt i stallet och ibland inte. Ibland red jag ut med någon av de andra, ibland inte. Jag var inte mer ansvarsfull än någon annan och fick väl skäll någon gång när jag ridit över någon vall eller så men klarade mitt ponnyhållande utan några större problem (det är inte så många saker jag inte skulle kunna tänka mig att göra nu som jag gjorde då). Hovslagare, veterinär och sånt skötte min mamma (motsvarande i ts fall skulle vara hästägaren då) medan jag skötte ridning, ev. mockning och sade till om något kändes eller såg konstigt ut. Det vill säga precis det som ts skulle få göra om hon var medryttare.

Med resonemanget som går i den här tråden skulle mitt hästhållande under ponnytiden vara fullständigt otänkbart!

Jag säger inget om den hästägaren som sade nej till ts. Det är ju inte säkert att denne var intresserad av medryttare alls egentligen, men attityden mot minderåriga överlag. Vad är det egentligen som säger att en 13-åring skulle sköta en häst sämre än en 18-åring? Skulle en 13-åring automatiskt vara mindre ansvarsfull (lyssna på vad hen får göra och ska göra med hästen) än en 18-åring?

18-åringar är "världsmästare" i betydligt högre grad än en 13-åring (som därmed oftast är bättre på att lyssna och ta till sig regler etc.) och verkar 13-åringen duktig och villig att ta till sig det man säger ser jag hellre den 13-åringen som medryttare än 18-åringen som är "världsmästare". Nu menar jag inte att alla 18-åringar är odrägliga "världsmästare" och alla 13-åringar är änglar. Det borde bero mer på personliga egenskaper än ålder när man väljer medryttare menar jag. Jag får lov att tala om att jag har två tjejer i övre tonåren själv så jag lever inte i någon fantasivärld när det gäller hur ungar är och kan vara.

Tilltron till ungarna är åt helsike för låg nu för tiden. Inte konstigt att de kommer ut från gymnasiet totalt handikappade utan förmåga att ta egna initiativ och ansvar. De får helt enkelt inte chansen för att folk har sånt otroligt kontrollbehov (både föräldrar och vuxen omgivning).

Till ts vill jag bara säga: Lycka till i ditt letande efter medryttarhäst. Jag hoppas du får chansen att visa vad du går för!
 
...och vi hade aldrig släppt in en trettonåring i vårt stall som medryttare!
Att ta ut en häst ur vår hage kräver en fullvuxen person med lång tids hästvana. Jag vette sjutton vad det är med dom hästarna men dom testar tom att springa över oss ibland och då är vi väldigt säkra hästmänniskor och vana vid att var på tårna för att undvika olyckor och dumheter.
En trettonåring hade legat platt och översprungen i grindhålet inom ett par veckor.
Finns inte en chans att vi riskerar det!

Hade det funnits en lämplig ponny i den lilla hagen så hade det ju absolut fungerat men säkerheten måste alltid komma först!

Som medryttaraspirant får man helt enkelt leta och vänta till rätt läge dyker upp.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 225
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp