Hitta medryttare!

...och vi hade aldrig släppt in en trettonåring i vårt stall som medryttare!
Att ta ut en häst ur vår hage kräver en fullvuxen person med lång tids hästvana. Jag vette sjutton vad det är med dom hästarna men dom testar tom att springa över oss ibland och då är vi väldigt säkra hästmänniskor och vana vid att var på tårna för att undvika olyckor och dumheter.
En trettonåring hade legat platt och översprungen i grindhålet inom ett par veckor.
Finns inte en chans att vi riskerar det!

Hade det funnits en lämplig ponny i den lilla hagen så hade det ju absolut fungerat men säkerheten måste alltid komma först!

Som medryttaraspirant får man helt enkelt leta och vänta till rätt läge dyker upp.
Ja, naturligtvis måste hästarna vara hanterbara och testar de hästvana vuxna lär det ju vara mindre lämpligt att ha ungar i stallet över huvud taget. Men normalfallet torde vara så att de flesta hästar i de flesta stall sköter sig när det gäller den punkten? Jag har inte upplevt de problemen i de stall jag stått i alla fall. Men om man bortser från hästar som inte sköter sig på det sättet du nämner då? Det är väl knappast intressant för en medryttare att ta hand om en häst som uppför sig som en buffel mot hen ändå?
 
Jag håller med dig, @a1agnlju. Som 12-åring började jag vara medryttare på en travare (hon gick fortfarande på banan) och det hände väl någon enstaka gång att mina (hästkunniga) föräldrar var med för att hålla lektion för mig, men i övrigt var jag själv alt. med en jämnårig kompis i stallet. Stallet brann inte upp, hästen slet sig aldrig, jag sopade alltid stallgången efter mig... ja, det gick väl ungefär till som det gör när jag är i stallet idag, helt enkelt.

Samtidigt förstår jag att en hästägare har svårare att lämna över ansvaret till någon som "bara" är 13. Fast ärligt talat var jag nog mer ansvarsfull som 13-åring än som 18-åring, när jag tänker efter... :angel:
Det handlar nog mest om hur mogen medryttaren är, hur hästen är och framförallt vad som krävs av medryttarskapet. Det är kanske inte rimligt att be en 13-åring att ta ut 12 andra hästar och byta täcken på dem, men att ta hand om en häst som en lär känna? Absolut tycker jag.

@Kallebus Jag hade ärligt talat inte velat vara i ert stall om hästarna beter sig så. Jag har heller aldrig varit med om det, så det borde vara tämligen ovanligt?
 
När jag var medryttare på en fd travare med en kompis (varsin häst) så gick föräldrarna med ca 3 gånger sedan så åkte vi dit själva.

Ja det är upp till varje hästägare att bestämma om de vill ha ett ansvar i händelse av om något skulle inträffa, men det är en tänkbar orsak till varför du får ett nej bl a.
 
Hej! Jag är snart 13 år och söker medryttarhäst eller ponny. Jag o min kompis cyklade till ett stall o pratade lite om hur länge vi ridit och frågade om hon vill ha hjälp med nån utav hästarna. Vi fick ett nej och sa att vi skulle komma tillbaka om nåt år. Jag blev lite besviken faktiskt. Vi hade ju inga föräldrar med oss vilket jag ångrar. Men.. bara för att man är barn, litar ingen vuxen på en då?
Men nu till saken. Det var i maj vi var där och ni har jag blivit himla sugen på medryttarhäst IGEN. jag har varit på en fd travare men vi passade inte ihop så bra.. så nu vill jag dit igen, men man vill ju inte var så på hela tiden..

Har du några tips om att skaffa medryttare, att vara medryttare och få ägaren att lita på en?
Och gärna dina erfarenheter av att bli medryttare och ha medryttare. :)

Kanske det är listigare att fråga om hästägarna vill ha hjälp med (tråkiga) stallsysslor än med hästarna?
Det är nog vanligt att en vuxen hästägare kan mer än en 13-åring när det gäller ridning och hantering av hästarna (läs bokstavligt; jag skriver VANLIGT).
Jag fick frågan av en 13/14-årig tjej om jag vill ha hjälp med ridningen av någon av mina hästar. Hjälp, nej knappast. Mina hästar är skapligt utbildade och den tjejen kan inte hjälpa mig med ridningen. Däremot har hon många goda sidor och hjälper mig med städning i stallet, att olja in läder och liknande och i stället får hon rida en av hästarna.

Jag tror att många reagerar på att en 13-åring (som i och för sig kan vara mycket duktig) presenterar sig som en rid-hjälp-
 
Kanske det är listigare att fråga om hästägarna vill ha hjälp med (tråkiga) stallsysslor än med hästarna?
Det är nog vanligt att en vuxen hästägare kan mer än en 13-åring när det gäller ridning och hantering av hästarna (läs bokstavligt; jag skriver VANLIGT).
Jag fick frågan av en 13/14-årig tjej om jag vill ha hjälp med ridningen av någon av mina hästar. Hjälp, nej knappast. Mina hästar är skapligt utbildade och den tjejen kan inte hjälpa mig med ridningen. Däremot har hon många goda sidor och hjälper mig med städning i stallet, att olja in läder och liknande och i stället får hon rida en av hästarna.

Jag tror att många reagerar på att en 13-åring (som i och för sig kan vara mycket duktig) presenterar sig som en rid-hjälp-
Ja, ridhjälp i formen "rida till/hjälpa till med utbildning" kan ju vem som helst räkna ut att det sällan är någon idé, men de flesta medryttarna är väl mest ute efter att få ta hand om och rida en häst en eller ett par dagar i veckan (och kanske ta lektioner så småningom)? Alltså avlasta hästägaren och prova på att ha häst "på riktigt"? Så uppfattar jag i alla fall ts... men jag kan ju ha fel ;)
 
Jag är själv 15 år och vet hur svårt det är när man är barn och ingen vuxen litar på en "bara för att" man är barn. Ålder är bara en siffra och för ett ens siffra är låg menas inte med att man är sämre än en vuxen.

När jag letade medryttarhäst var jag dock i 13 års-åldern och fick många nej, men tillslut hittade jag en gård som hade massa hästar. Jag hittade min drömhäst och vi hade jättekul tillsammans i hela ett och ett halvt år. Under den tiden utvecklades jag väldigt mycket och blev mer och mer uppmärksam på skador och liknande. Så mitt råd till dig är att kolla så att hästen har en ordentlig försäkring innan du fäster dig allt förmycket vid den när du väl hittar drömhästen.

Hästen jag red hade inte det och ägaren sa att den visste om skadorna jag nämnde men tog inte hästen till veterinären trots det. Som barn har man inte det ansvaret så det fanns ingen jag kunde göra än att säga hej då till min bästa vän för gott.

Det misstaget gör jag aldrig igen. Aldrig fästa sig vid en häst vars ägare inte är villig att hjälpa hästen om den blir sjuk.

Hoppas du hittar drömhästen:)
 
Kanske det är listigare att fråga om hästägarna vill ha hjälp med (tråkiga) stallsysslor än med hästarna?
Det är nog vanligt att en vuxen hästägare kan mer än en 13-åring när det gäller ridning och hantering av hästarna (läs bokstavligt; jag skriver VANLIGT).
Jag fick frågan av en 13/14-årig tjej om jag vill ha hjälp med ridningen av någon av mina hästar. Hjälp, nej knappast. Mina hästar är skapligt utbildade och den tjejen kan inte hjälpa mig med ridningen. Däremot har hon många goda sidor och hjälper mig med städning i stallet, att olja in läder och liknande och i stället får hon rida en av hästarna.

Jag tror att många reagerar på att en 13-åring (som i och för sig kan vara mycket duktig) presenterar sig som en rid-hjälp-
Det ska jag göra!
 
Jag undrar lite över det här resonemanget faktiskt.
När jag var 13 fick jag egen ponny. Jag hade ridit på ridskola lika länge som ts och hade haft sköthäst på ridskolan något år eller så. Stallet där jag hade ponnyn var ett privatstall (ca 30 hästar inkl. uppfödning/träning av galopphästar) med ett par anställda samt några andra inackorderingar (vuxna). Jag var i stallet utan mina föräldrar i stort sett varje dag. Ibland var det tomt i stallet och ibland inte. Ibland red jag ut med någon av de andra, ibland inte. Jag var inte mer ansvarsfull än någon annan och fick väl skäll någon gång när jag ridit över någon vall eller så men klarade mitt ponnyhållande utan några större problem (det är inte så många saker jag inte skulle kunna tänka mig att göra nu som jag gjorde då). Hovslagare, veterinär och sånt skötte min mamma (motsvarande i ts fall skulle vara hästägaren då) medan jag skötte ridning, ev. mockning och sade till om något kändes eller såg konstigt ut. Det vill säga precis det som ts skulle få göra om hon var medryttare.

Med resonemanget som går i den här tråden skulle mitt hästhållande under ponnytiden vara fullständigt otänkbart!

Jag säger inget om den hästägaren som sade nej till ts. Det är ju inte säkert att denne var intresserad av medryttare alls egentligen, men attityden mot minderåriga överlag. Vad är det egentligen som säger att en 13-åring skulle sköta en häst sämre än en 18-åring? Skulle en 13-åring automatiskt vara mindre ansvarsfull (lyssna på vad hen får göra och ska göra med hästen) än en 18-åring?

18-åringar är "världsmästare" i betydligt högre grad än en 13-åring (som därmed oftast är bättre på att lyssna och ta till sig regler etc.) och verkar 13-åringen duktig och villig att ta till sig det man säger ser jag hellre den 13-åringen som medryttare än 18-åringen som är "världsmästare". Nu menar jag inte att alla 18-åringar är odrägliga "världsmästare" och alla 13-åringar är änglar. Det borde bero mer på personliga egenskaper än ålder när man väljer medryttare menar jag. Jag får lov att tala om att jag har två tjejer i övre tonåren själv så jag lever inte i någon fantasivärld när det gäller hur ungar är och kan vara.

Tilltron till ungarna är åt helsike för låg nu för tiden. Inte konstigt att de kommer ut från gymnasiet totalt handikappade utan förmåga att ta egna initiativ och ansvar. De får helt enkelt inte chansen för att folk har sånt otroligt kontrollbehov (både föräldrar och vuxen omgivning).

Till ts vill jag bara säga: Lycka till i ditt letande efter medryttarhäst. Jag hoppas du får chansen att visa vad du går för!

Otroligt bra skrivet! Barn växer med ansvar, och så länge en vuxen finns jourhavande om något händer ser jag inte heller något problem med att lämna en ponny i en ansvarsfull 13-årings händer. Jag har sett tafatta 30-åringar som jag litar mindre på än rediga 13-åringar. Själv var jag just 13 när jag hade min första medryttarhäst. Jag tycker att det är fel att avfärda någon bara för att hen är ung.

Sedan kan jag förstå, i ett stall med flera hästar och olika ägare, att det inte är så populärt att en 13-åring exempelvis går in i hagen där det går stora hästar. Men sådant går ju alltid att lösa! Där jag var skrev jag på en tavla när jag hade för avsikt att komma ut, och så hjälpte den som var i stallet kring den tiden mig att ta in hästen, om inte mamma var med. Ibland fick jag vänta någon timme innan någon kom, men då passade jag på att putsa träns eller städa i stallet. Om det är någon gång man har all tid i världen är det som 13-åring. :)
 
Korta svaret nej inga minderåriga själva i mitt stall.

Långa svaret, tror inte ett dugg på att en 13 åring inte kan ta hand om stall och hästar utan många klarar det galant problemet kommer om något händer med tanke på vad som står i lagen när det kommer till minderåriga, på en gård lurar många farligheter och har gården djur ännu fler.
 
Korta svaret nej inga minderåriga själva i mitt stall.

Långa svaret, tror inte ett dugg på att en 13 åring inte kan ta hand om stall och hästar utan många klarar det galant problemet kommer om något händer med tanke på vad som står i lagen när det kommer till minderåriga, på en gård lurar många farligheter och har gården djur ännu fler.
Vad står det i lagen om minderåriga när det kommer till att ta hand om en häst då (för vi talar ju om att ta hand om en häst, inte jobba i stallet eller släppa in och ut hästar osv.)? Jag är bara nyfiken! Alla gårdsägare/djurhållare får naturligtvis ha sina säkerhetsregler och tankar. Jag har inga problem med det egentligen, men rent spontant känner jag att det börjar bli väl hysterisk om man ska ha hängslen och svångrem för allt.
Som resonemanget har förts här kan lantbrukare inte skaffa barn på grund av att det finns risk för att barnen springer runt själva på gården och därmed kan göra sig illa, personer under 18 år kan inte få en häst för att risken är att personen i fråga då och då är ensam i stallet gör att det kan vara farligt för dem.
Att släppa in och ut andras hästar och "jobba" på det sättet ska inte minderåriga göra ensamma, det håller jag med om, men sköta, rida, släppa ut och in en häst och ansvara för den ett par dagar i veckan. Att inte vara betrodd att ens göra det är ju heltokigt. Det tycker i alla fall jag.
 
Jag red storhäst som medryttare från 13-19 när hästen fick tas bort och sen red jag även den nya hästen som ägaren köpte innan jag flyttade långt bort för att plugga. Hade ofta någon vuxen i stallet att fråga när jag var yngre men absolut inte alltid! Skötte hästen utan problem ändå. Hände det något fick man försöka lösa det och jag hade en bra relation till stallägaren så kunde ringa/smsa om allt.
Är så tacksam idag för att jag fick chansen trots att jag inte var någon stjärna på något :)
 
Vad står det i lagen om minderåriga när det kommer till att ta hand om en häst då (för vi talar ju om att ta hand om en häst, inte jobba i stallet eller släppa in och ut hästar osv.)? Jag är bara nyfiken! Alla gårdsägare/djurhållare får naturligtvis ha sina säkerhetsregler och tankar. Jag har inga problem med det egentligen, men rent spontant känner jag att det börjar bli väl hysterisk om man ska ha hängslen och svångrem för allt.
Som resonemanget har förts här kan lantbrukare inte skaffa barn på grund av att det finns risk för att barnen springer runt själva på gården och därmed kan göra sig illa, personer under 18 år kan inte få en häst för att risken är att personen i fråga då och då är ensam i stallet gör att det kan vara farligt för dem.
Att släppa in och ut andras hästar och "jobba" på det sättet ska inte minderåriga göra ensamma, det håller jag med om, men sköta, rida, släppa ut och in en häst och ansvara för den ett par dagar i veckan. Att inte vara betrodd att ens göra det är ju heltokigt. Det tycker i alla fall jag.

När det kommer till stall med hästar kan det vara svårt att tolka vad som är jobb och inte.

Skulle inte våga chansa om det händer något och föräldrarna tycker det är mitt fel och vill få det prövat.
 
När det kommer till stall med hästar kan det vara svårt att tolka vad som är jobb och inte.

Skulle inte våga chansa om det händer något och föräldrarna tycker det är mitt fel och vill få det prövat.

Självklart pratar man med föräldern innan och gör klart med sådana här saker, eventuellt även skriftligt, precis som man gör själv som vuxen medryttare.
 
Jag undrar lite över det här resonemanget faktiskt.
När jag var 13 fick jag egen ponny. Jag hade ridit på ridskola lika länge som ts och hade haft sköthäst på ridskolan något år eller så. Stallet där jag hade ponnyn var ett privatstall (ca 30 hästar inkl. uppfödning/träning av galopphästar) med ett par anställda samt några andra inackorderingar (vuxna). Jag var i stallet utan mina föräldrar i stort sett varje dag. Ibland var det tomt i stallet och ibland inte. Ibland red jag ut med någon av de andra, ibland inte. Jag var inte mer ansvarsfull än någon annan och fick väl skäll någon gång när jag ridit över någon vall eller så men klarade mitt ponnyhållande utan några större problem (det är inte så många saker jag inte skulle kunna tänka mig att göra nu som jag gjorde då). Hovslagare, veterinär och sånt skötte min mamma (motsvarande i ts fall skulle vara hästägaren då) medan jag skötte ridning, ev. mockning och sade till om något kändes eller såg konstigt ut. Det vill säga precis det som ts skulle få göra om hon var medryttare.

Med resonemanget som går i den här tråden skulle mitt hästhållande under ponnytiden vara fullständigt otänkbart!

Jag säger inget om den hästägaren som sade nej till ts. Det är ju inte säkert att denne var intresserad av medryttare alls egentligen, men attityden mot minderåriga överlag. Vad är det egentligen som säger att en 13-åring skulle sköta en häst sämre än en 18-åring? Skulle en 13-åring automatiskt vara mindre ansvarsfull (lyssna på vad hen får göra och ska göra med hästen) än en 18-åring?

18-åringar är "världsmästare" i betydligt högre grad än en 13-åring (som därmed oftast är bättre på att lyssna och ta till sig regler etc.) och verkar 13-åringen duktig och villig att ta till sig det man säger ser jag hellre den 13-åringen som medryttare än 18-åringen som är "världsmästare". Nu menar jag inte att alla 18-åringar är odrägliga "världsmästare" och alla 13-åringar är änglar. Det borde bero mer på personliga egenskaper än ålder när man väljer medryttare menar jag. Jag får lov att tala om att jag har två tjejer i övre tonåren själv så jag lever inte i någon fantasivärld när det gäller hur ungar är och kan vara.

Tilltron till ungarna är åt helsike för låg nu för tiden. Inte konstigt att de kommer ut från gymnasiet totalt handikappade utan förmåga att ta egna initiativ och ansvar. De får helt enkelt inte chansen för att folk har sånt otroligt kontrollbehov (både föräldrar och vuxen omgivning).

Till ts vill jag bara säga: Lycka till i ditt letande efter medryttarhäst. Jag hoppas du får chansen att visa vad du går för!
Har läst på flera ställen och hört av kurslärare att 13-14-åringar ofta råkar ut för hästrelaterade olyckor, pga ens tankar om sin kunskap och den verkliga kunskapen inte går hand i hand. Att tilltron till unga tonåringars kunskap och ansvarstagande är låg "nuförtiden" beror nog i stor utsträckning på den där övertron på sig själv.
 
Jag tror det kan vara svårt att hitta medryttarhäst som 13-åring om man inte har målsman som följer med eller redan befintliga kontakter.

Kan bara gå till mig själv, jag har haft 2 medryttare i den åldern tidigare. Den ena hade alltid målsman med sig, den andra hade sin egna ponny i samma stall så jag visste att det var en lugn och duktig tjej som hade mamma ett kort telefonsamtal bort så att säga.

En ung tonåring tror ofta att hen är bättre än hen egentligen är, och kan därför råka ta sig vatten över huvudet. Det handlar inte om att inte vara en duktig hästtjej/kille, utan om att man inte riktigt är färdigutvecklad i hjärnan än och därför inte kan tänka på samma sätt som en vuxen. Därför tror jag att många "okända" drar sig för att skaffa en ung medryttare.

Det tips jag har till dig TS, är att istället söka efter någon som vill och kan ha en "stalltjej". Det tror jag är lättare. Dvs oftast någon som har eget stall eller flera hästar inackorderade, som kanske kan tänka sig att få lite hjälp i stallet med mockning och sånt och i gengäld kan rida tillsammans med dig eller låta dig rida en av hens hästar. Så vet jag flera som börjat, och det är lättare i ung ålder då man dessutom visar sig ansvarsfull och har en vilja att lära. Och då efter några år är du mer än redo att vara "vanlig medryttare" :)
 
TS, jag började som medryttare när jag var 10 år och hade ridit i 6 månader men skött hästar i något år. Jag var ute med min ett år yngre vän (som dock var mycket mer erfaren än mig) oftast utan vuxen alls. Ibland var ägaren där men för det mesta skötte vi allt själva. Det var ägarens egna stall och ägarens två hästar som stod där, så inga andra hästmänniskor fanns i närheten.

Jag hade kanske inte låtit någon ganska oerfaren 10 åring rida och sköta min häst, men en 13 åring (som du) har jag just nu som skötare. Hon är väldigt duktig för sin ålder. Hon rider på ridskola och har haft någon medryttarhäst tidigare. I dagsläget är det ingen ridning eftersom min häst är dålig, men andra viktiga saker måste göras varje dag som exempelvis linda hennes ben rätt och ordentligt gör hon. En fel lindning är en större fara för hennes skada än att gå utan lindor.
Den här tjejen gör allt riktigt bra. Det räckte med en visning hur jag ville ha det så gjorde hon exakt likadant. Hon är lugn och säker och överdriver ingenting. Hon är inte den som skryter om allt och lite till som inte stämmer, som många yngre hästmänniskor/ryttare.

Låt det ta tid. Fråga runt i andra stall, häng upp lappar på ridskolan och i matbutiken. Överdriv ingenting och var ärlig så kommer du säkerligen hitta en kompis att bli medryttare på i framtiden :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 793
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 447
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp