Bukefalos 28 år!

HjÄÄÄlp!!!!!

Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Vilket bullshit..måste säga :(...Min erfarenhet av alla sorters hundar vad än det må vara för ras som bor på landet är att: ägarna oftast inte aktiverar dom. Vilket jag då märkt de tusen ggr jag varit landsortboende att man blir faktiskt hemskt bekväm med att bara låta hunden strosa runt på gården istället för att angagera sig i den. Detta medför att dom blir otroligt självständiga samt börjar aktivera sig själva...Det har jag märkt..och på de hundar jag haft att göra med ute på landet där jag bott i flera omgångar på olika ställen har handlat om: bruksraser, gatukorsningar jakt och vallhundar.. Alla har dom tagit sig mer och mer friheter bara för vi vart för slöa och inte gjort något med dom. Aldrig att jag haft sånna hundar då jag bott i stan. Där MÅSET jag ju ut och göra något med hunden flera ggr/dag, där går det inte vara slö och bara öppna dörren. Förövrigt så hade min fd hund stövare i sig, och sämre instinkt till jakt fick man leta efter...Så jaktras eller inte, allt går att forma från barnsben. Beror helt på vilket sinne man känner för att uppmuntra.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Så hunden ska må psykiskt dåligt hur länge som helst då för att ägaren inte hittar någon som vill ha en jakthund som troligen inte är lämplig för jakt. Det krävs lydnad även av en jakthund, de springer inte bara på vinst och förlust. Det ligger mkt träning bakom en duktig jakthund.

En jägare köper då hellre en valp, som går att träna upp rätt från början. En person som är intresserad av att tävla i lydnad köper inte en hund som redan har problem, då köper man en valp eller en "oförstörd" hund. Man vill inte börja med att rätta till fel.

Så det är lär nog bli svårt att sälja en hund som inte är rådjursren, då den ska jaga tex hare.

Ska hunden då gå i halvår/år och må psykiskt dåligt? Den lär knappas blir bättre under denna tid heller.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Om det nu tar ett halvår att hitta nytt hem så får ju ägaren som köpt hunden aktivera den på ett sätt så att hunden mår bra under tiden. När man köper en valp så tar man enligt min åsikt sig ansvar för ett liv, alltså inget man bara testar och oj! det funkade visst inte, nu måste avliva hunden för dess eget bästa. En mycket vanlig bortförklaring från ägare som missköter sina hundar så de blir "jobbiga".
Detta är min fasta åsikt och den är orubblig. För mig är människoliv och djurliv samma sak, då kanske du kan få ett grepp om varför jag tycker som jag gör.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Vad menar du med bullshit? Inte nånstans har jag sagt att hundar på landet mår bättre/sämre än stadshundar?
Jag tycker ägaren hr gjort fel som köpt en jaktras och inte aktiverar den, oavsett var tusan man bor.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

bitch1 skrev:
Tja...Håller med om att jag borde tänkt mig för en gång extra innan jag köpte honom...

Utan jag har kommit fram till att mitt stora intresse har varit/är/kommer alltid vara hästar! Och för tillfället är min nya intressanta inriktning AVEL!

OCH han ÄR helt KANON på att spåra och leta upp vilt i skogen!!! Tro mig...Jag har stått och tittat på/lockat/ropat/skrikit för att få tillbaks en helt ivrig och upphetsad vovve som slitit sig flertalet gånger och jagat runt efter djur i skogen!!!

Om ditt enda intresse är hästar tycker jag att det är bäst att inte bara omplacera denna hund, utan även att låta bli att skaffa en annan av "lämpligare" ras. Även en gårdsvar behöver mer stimuli än att bara lalla runt. Man kan tycka om hundar utan att för den skull nödvändigtvis äga en. Se nu inte denna kommentar som ett klankande på dig, utan mer som en välvillig input, eftersom du uppenbarligen ser att denna hund inte mår bra och vill göra något åt det.

Så till denna hund: Lydnaden verkar inte vara den bästa vilket får mig att tro att den blir svår att omplacera som jakthund. Även om somliga jägare fortfarande tror att lydnad är något som inte behövs på en jakthund, så är skaran raskt sjunkande. Vad som verkligen behövs är i vilket fall som helst en hund som driver med skall OCH håller sig till ett drevdjur och inte växlar efter behag. Är hunden långbent får den inte jaga rådjur alls, men det behöver ju inte vara fallet bara för att det är en stövarkorsning.

Möjligen kan du försöka omplacera den som eftersökshund. Du skriver att den spårar bra, och eftersom den då går i lina är det inte lika viktigt med lydnaden. Annars är det bara någon som är rejält intresserad av att aktivera hunden på annat vis som bör komma på fråga. Tyvärr är det tunnsått med dessa aktiva människor som också vill ha en blandras, i regel är man tävlinginriktad och då faller korsningarna bort.

Till slut måste jag hålla med dem som säger att om man inte hittar ett lämpligt hem är avlivning humanst. Hunden bör få ett bra liv eller inget alls.

Mvh,
Duvan
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Sådana raser som stövare MÅSTE få jaga för att må bra.

Det kallar jag bullshit...för så går det inte att hårddra något. Allt beror ju på individen i fråga. Och jag försökte enbart beskriva hur hundar på landet kan bli när man är lite slapp och slö...och då har rasen nada betydelse...Alla tar dom sina friheter till slut. Det går oftast att hitta hem åt missanpassade hundar, jakthundar som brukshundar som gatuhundar....avlivning behöver inte vara ett sista alternativ bara för den råka ha jaktraser i sig. Tycker enbart det låter som den är understimmulerad. Några lydnadskurser där både matte och barn deltar gör nog hela den familjen gott.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Olius skrev:
Om det nu tar ett halvår att hitta nytt hem så får ju ägaren som köpt hunden aktivera den på ett sätt så att hunden mår bra under tiden. När man köper en valp så tar man enligt min åsikt sig ansvar för ett liv, alltså inget man bara testar och oj! det funkade visst inte, nu måste avliva hunden för dess eget bästa. En mycket vanlig bortförklaring från ägare som missköter sina hundar så de blir "jobbiga".
Detta är min fasta åsikt och den är orubblig. För mig är människoliv och djurliv samma sak, då kanske du kan få ett grepp om varför jag tycker som jag gör.

Ja, och jag har min fasta åsikt om att få somna in kan vara bra mycket bättre för ett djur eller människa än att få leva ett dåligt liv. Djuren har en fördel där de kan få hjälp när det inte längre fungerar. Självklart ska man göra sitt bästa, men om det inte går eller att djuret får lida mycket eller under längre tid så är avlivning väldigt humant. Ett djur lider inte av att få somna in, däremot lider det av att inte få den motion och aktivering som den är gjord för.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

en 6 månaders VALP som drar iväg på egna jakter har nog jaktinstinkt så det räcker och blir över, att det är stövare i den gör det förklarligt och chansen att jaktlusten ska avta för att den aktiveras med annat är mycket liten.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Nä, precis, jag tror också att det har gått lite för långt... Försökte få fram det på ett "snällt" sätt. :crazy:

Som G_A också underströk måste ju hunden vara rådjursren (och det är SKITMYCKET jobb) och det är den knappast om den har fått springa vind för våg. Dessutom vet jag få jägare som tar omplaceringar, det är i såfall duktiga hundar som säljs pga ändrade förhållande.

Kan ju bara tala för mig själv, men jag kräver mycket av mina hundar, de ska funka överallt, oavsett om det är jakt eller stan och har man inte tränat det från dag ett, då är det svårt...

//E
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Men hon vill ju inte behöva lägga den energin på hunden, det är ju bara att läsa...

Klart att det finns jakthundar som klarar att leva utan jakt med annan stimulans, hur tror du annars att de klarar sommarhalvåret..?`

Men en sådan ras som stövare är extrem, det finns inte vad jag vet någon stövare som varit framgångsrik i ex lydnad... De är för fokuserade på jakten. Det är som att köpa en jämthund för utställning...

//E
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Jag håller med de andra...men vad för mera raser är det i hunden??

Mynta2: En bra jakthund med mycket jaktlusta kan du inte dressera bort instinker på...en "dålig" jakthund med svag jaktlusta kan man säkert få ordning på...... Jag skulle aldrig våga säga att alla jakthundar går att får till icke jakthundar denom uppfostran.

Jag har en kpmpis som köpte en gråhundstik för många år sen, hon bodde i stan och hade aldrig fått jaga....när hon var tre år så fick hon börja med detta och det var som inbyggda signaler på henne...hon gjorde alla rätt och blev t om jaktlagets bästa älghund......
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

bitch1 skrev:
:( Jag är så i valet o kvalet... För ca. 6 månader sen köpte jag en stövarkorsning. Hade hoppats på att vovven skulle funka som sällskapshund och strosa runt på gården bland mina hästar o katter... MEN, ju äldre vovven blir, desstå mer intresserad blir han av skogen runtom och dess spännande lukter efter olika djur. Så nu de sista 2 månaderna har jag blivit tvingad att ha min hund bunden på lina! :( Detta trivs han ju INTE med, då han ÄLSKAR att få springa runt och sträcka ut i skogen! Han har äver slitit sig flera gånger, då han vill vara med mig när jag är i stallet el arbetar på gården, en bit ifrån där han står bunden. Och när han väl sitter fast, så skäller han konstant, när jag o barnen inte är nära honom ute på gården. (det går bra om han är ute själv och vi är inne) Tyvärr så har jag blivit ensamstående här ute på landet, så jag har varken tid eller intresse för att vara ute och gå i skogen. Så jag och vovven har ju helt skilda intressen: Han vill ut och JAGA! Men det vill INTE jag!!! (Har dock jägarexamen, fast ett tappat intresse för längesen!) Så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra: Jag vill egentligen INTE sälja honom, för han är en helt fantastisk hund!!! Jättesnäll o gosig o läraktig!!! Älskar mina barn, som älskar honom!!! M.m.. m.m... :love: Och samtidigt gör det ont i mig att se min älskade vovve mer och mer "ledsen" över att ingen har tid/lust att följa med honom ut i skogen, där han VERKLIGEN TRIVS!!! HUR ska jag göra?!? Funderar på att sälja honom till en ny familj som HAR intresset för JAKT!!! Men samtidigt svider det i mitt hjärta... Trots allt så tycker jag att det är viktigast att HUNDEN får det allra bästa och INTE jag!!! :bump: Så snälla...Vad tycker NI att jag ska göra?!! :confused: HJÄÄÄLP!!! :bump: ( :cry: :cry: :cry: )
Nu har inte jag läst hela tråden utan enbart de tre första inläggen men jag tycker du tänker i helt rätt banor och om du omplacerar hunden gör du det enda rätta samtidigt som du är oerhört stark som genomför det. Så tycker jag.

Mvh
Björn
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

lady_vip skrev:
Nä, precis, jag tror också att det har gått lite för långt... Försökte få fram det på ett "snällt" sätt. :crazy:

Som G_A också underströk måste ju hunden vara rådjursren (och det är SKITMYCKET jobb) och det är den knappast om den har fått springa vind för våg. Dessutom vet jag få jägare som tar omplaceringar, det är i såfall duktiga hundar som säljs pga ändrade förhållande.

Kan ju bara tala för mig själv, men jag kräver mycket av mina hundar, de ska funka överallt, oavsett om det är jakt eller stan och har man inte tränat det från dag ett, då är det svårt...

//E
Tyvärr är det ju faktiskt så att jägare helst inte tar äldre hundar eller ens månadsgamla hundar utan en rejäl sänkning av priset för valpen. Präglingstiden är oerhört viktig oavsett jakthundsras.
Sedan finns det förståss utbildade jakthundar men då talar vi priser på 50.000 och uppåt.

att träna bort jaktlusten eller väga upp den med annan form av aktivering är närmast att bara glömma, som sagt; möjligtvis är det möjligt om det rör sig om en hund med måttliga anlag för jakt.

Men samtidigt finns det många jägare med mjuka hjärtan eller så har de fruar med mjuka hjärtan som övertalar sin äkta hälft att "rädda" den stackars hunden.

I vilket fall så är det så att hunden kommer må dåligt i längden om den ska bindas upp och aldrig få jaga. Det i sin tur kommer få hela familjen att må dåligt eftersom hunden förmodligen kommer utveckla problembeteenden.... så i längden är det bästa för såväl ägare som hund att omplacera eller avliva hunden. Tufft! Men oerhört starkt att inse och genomföra av dess ägare.

Mvh
Björn
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Sedan så rör det sig om en mkt svår hund att träna. Ett gammalt ordspråk är att man är ingen riktig jägare/hundförare förns man skaffat sig en stövare. Det är helt enkelt den svåraste hunden, egensinnig, självständig till tusen, hård och den måste lära sig att endast jaga hare/räv eftersom det vore oetiskt att deen får riva större villebråd på egen hand. Misslyckas man med sin stövare är det avlivning som gäller. Hårda bud men så är det. Elhalsband skulle underlätta för stövarjägarna och öka antalet överlevande stövare... samtidigt skulle det försämmra aveln, knivig fråga det där.

Men sedan kan ju det här vara en blandning av stövare och Pappilion för allt jag vet och kanske är den så liten och "osnabb" att den kan tillåtas jaga klövvilt?

Mvh
björn
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Som stövarägare får jag nog hålla med Björn en del.De är egensinniga och envisa,försöker hela tiden och släpper man 1 mm så tar de 10cm. Jag är benhård mot vår hane och han tål det(mer därtill).Han är mellan varven nonchalant,envis,"trög".Här snackar vi inte träna regelbundet,här snackar vi träna varje minut.Mellan varven verkar han extremt trög för att i nästa veta vad jag kräver.Hela tiden testar han om han kan gå längre.
Så en stövare som enbart sällskap? NEJ TACK!! :eek:
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Nu tar jag lite illa upp :o Men det är precis det jag har försökt få fram, att det är få jägare som tar sig an en sådan hund, speciellt en stövare...

Vi blev erbjudna en labbe, färdigutbildad och klar för ca 25.000 för många år sedan. Hon såldes pga ändrade förhållande. Nu tog vi aldrig henne eftersom min pappa tyckte att vi hade tillräckligt med hundar.

Du vet, jag har varit med i gamet ett tag ;)

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 633
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 293
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 750
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp