Bukefalos 28 år!

Hjälp! Behålla eller inte?

Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Sitter här och läser allt du skrivit.
Måste bara buga och bocka, för allt du skriver är så rätt, håller med dig i allt.

Tack för många bra inlägg, Tintilar :bow::bow::bow:
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

efter att ha läst ditt sista inlägg säger jag bara :bow:
du resonerar på helt rätt sätt! MYCKET moget för din ålder och bra resonerat.

ta en rejäl funderare på vad du söker och vad du vill ha.

tyvärr tror jag att den typ av häst du vill ha är sällsynt....
trygg och lätthanterlig, men samtidigt pigg och alert och "het". de sista egenskaper brukar (för det mesta) gå hand i hand med otrygghet och stress.....
för det mesta...
men ibland kommer det en och annan guldklimp!!!

ang deta med imporetarde hästar....
de flesta är bara ridna i ridhus och går några timmar om dagen i en platt hage med minimalt med sysselsättning. så det är inte konstigt att dom blir nippriga när dom kommer till sverige och får komma ut i naturen!!!!!!:crazy:

jag önskar dig all lycka till i framtiden!!!!
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Måste börja med att säga att det är bra att du trivs med din häst! Och att du inte är rädd för hårt arbete! Eloge till dig! :bow:

Men! Finns ju ofta sådana! ;)
Jag anser det inte självklart att man alltid ska behålla sin häst! Om hästen inte fungerar är inte skälet till att byta häst i mina ögon. Man ska byta häst när hästeriet inte är roligt alls längre! Visst, klart det inte är kul när hästen inte fungerar, men har man känslan att man verkligen vill fortsätta kämpa för att det SKA fungera, då ska man behålla, men har man känslan av total hopplöshet och att åka till stallet är ett nödvändigt ont, då ska man göra sig av med hästen! Ridning är ju en hobby, en rekreation, det ska inte vara enbart nattsvart, och nattsvart så långt fram i framtiden man kan se tycker jag! Då bör man "ge upp"!

Jag har gjort ovanstående. Köpte min förra häst som 1-åring. Red in och utbildade honom själv. Hade många placeringar i hoppning upp tom 1,20. Han bedömdes som svårklassämne i både hopp och dressyr, så kapacitet fanns att ta av!
Men han var enormt svårriden i hoppning! Skickligare ryttare än mig tyckte inte han var lätt men kunde hoppa hus med honom. Jag kämpade ändå på, dessutom var han småskadad med jämna mellanrum, vrickningar, hovbölder you name it. Men det kändes ok att fortsätta, när det funkade var det toppen! När han var runt 12-13 år började han bli tuffare att rida över huvud taget. Blev tittig, hetsig som 17 i skogen osv. Jag gav i den vevan upp hoppandet, hästen hade dragit sönder mina överarmar, har numera en permanent skada där. Började tävla dressyr, placeringar hela tiden. Men hemma var hästen som jag föraktfullt brukar kalla "dressyrhäst", enormt tittig, svår att rida ut på (han flippade ur) osv. Varje ridpass var ett "pass", det tjafsades, fladdrade runt osv. Mysig uteritt med fötterna utanför stigbyglarna som avkoppling var en utopi!

Till slut hade jag ingen häst. Jag hade en häst- :devil: som var skitjobbig och bara kostade pengar! Favoritriddagarna var vilodagarna! ;)
Ngt år till och jag tyckte inte ens om hästen längre! Från att ha varit mattes ögonsten var han bara en jobbig "pryl" som körde slut på mig både mentalt och fysiskt och gjorde ett stort hål i min plånbok.
Jag bestämde mig för att göra mig av med hästen och sluta med hästar, för hur mkt jag än ansträngde mig, så fick jag inget minne av hur ridning/hästägande kunde vara kul?!

Blev övertalad att köpa ny häst, och det är jag glad för! :bow:
Tog inte lång tid att hitta känslan igen, en känsla jag förvånat konstaterade att jag inte känt på ÅR!
Så numera gör jag (jag = tant fyllda 40) saker jag "föraktat", jag köper grimma med hästens namn, har tom gjort ngt så "äckligt" som att köpa en grimma som det står "I love my horse" på! :o

Så till TS, byt häst! Har man kämpat klart så har man kämpat klart! Ridning och hästägande ska vara kul med ibland rejält med jobb, men inte tröstlöst och farligt!
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Man får ha olika åsikter, du har säkert rätt i det du säger. Som sagt tycker jag inte att TS ska ha kvar en häst hon inte trivs med - om det nu är min uppgift att lägga väreringar och åsikter i såna val - men med tanke på småproblemen så håller jag ändå fast vid att om det var jag så skulle jag ifrågasätta mina kunskaper och avvakta en tid innan jag skaffade en ny.

Lite trådkap nu men jag vill bara tillägga en sak om detta med hästar med dålig självkänsla/självförtroende, som vi båda har erfarenhet av (även om det kanske inte gäller ts häst). En häst som har svårt att hantera motgångar och reagerar väldigt starkt när den inte tror att den kan prestera, behöver inte behålla ett sådant beteende i framtiden. Genom att stärka hans självkänsla och tro på sin egen kapacitet så växer också hans förtroende för sin ryttare och dessa problem kommer att försvinna. Det är A och O att alltid prioritera hästens tro på sig själv, sin ryttare samt viljan och modet att göra saker tillsammans. Då finns inte längre några begränsningar mer än de fysiska. Och även de kan övervinnas av den mentala inställningen ibland. :angel:

Jag håller dock helt med dig i frågan om att om man har en häst man inte tycker om så är det bättre att låta den hästen hamna någonstans där den kan vara drömhästen för någon annan. :bow:

TS: Ditt sista inlägg var väldigt bra tycker jag. Du tar kritiken på ett bra sätt även om du inte håller med - det behöver man inte. Jag hoppas att det löser sig för dig och din häst. Om du säljer, var noga med vart hon hamnar så att hon slipper flytta runt igen. Med tanke på beteendet tolkar jag detta som en lite osäker häst och vad en sådan häst behöver sist av allt är att byta miljö upprepade ggr. Så var ärlig mot köparen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det lutar sig faktiskt åt att jag vill sälja, men bara tanken på att hon inte ska finnas mer hos mig gör fruktansvärt ont & får tårarna att rinna... :(

En annan fråga, hur säger man till sin pappa att man vill byta häst? Visst, världens lättaste tänker ni, men saken är ju bara den att för några år sedan hade jag en häst som jag också sålde för att vi inte passade. Rädd för att han ska bli både arg & besviken på mig för att jag "ger upp".


Har liknande problem som du, så jag vet precis hur du känner och vad du går igeonom.
Ena dagen är jag full i f*n att jag ska klara det, att jag ska kämpa tillsammans med min häst.
Medans andra dagen ligger jag bara på sängen och gråter med känslan att det aldrig kommer att fungera. Vet inye hur många gånger jag önskat att det fanns en enkelväg genom livet :grin:

Ang din pappa säg som det är, jag tror inte han tar illa upp, för han vill väl också att du ska ha en häst som du trivs och har kul med?
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

*kl*

Med risk för att låta som världens taskigaste..men:

8 månader är ju INGENTING!
Jag känner att du vill att det ska gå fort och du letar efter den "perfekta" hästen. Du kommer aldrig få en helt felfri häst som är som din personliga robot. Däremot kan du ju få en häst som i dina ögon är perfekt för dig,men det kommer ju alltid att krävas massa jobb bakom iaf.
Min första tanke när jag läste din tråd va att du kändes bortskämd,men jag kan ju ha fel......
Varför bytte du din andra häst? Viftade den på svansen på ett irriterande sätt:angel:

Att du tycker det är irriterande att hästen skrapar med hoven är ju ganska löjligt. Massa hästar har den ovanan och är man konsekvent så går den att få bort.

Hon är seg, men ändå pigg,men du vill ha en ännu piggare...???Öh???

Hoppningen: Du har som sagt haft henne i 8 månader,och vet egentligen ingenting om hennes bakgrund. Jag tycker du går fort fram och kanske kräver lite för mkt med tanke på att ni inte känner varandra ännu.

Uteritt: Tja, det är bara börja träna. Mycket markarbete och börja bygga upp ett förtroende. Har ni det till varandra och du kan rida ut med din häst lugnt och sansat så tror jag även hon kommer att bli modigare i hoppningen.

En väns häst vägrade lämna stallplan utan sällskap och va rent livsfarlig i många avseenden. Det tog ETT ÅR innan dom fick honom att gå utan sällskap bort från stallet. Nu för tiden är det noll problem med hästen vare sig situation. Men hon fick jobba stenhårt med den hästen en lååång tid, men nu är dom ett kanon ekipage på tävlingbanorna.

Ta hjälp av en DUKTIG tränare,läs mkt böcker om de problem du har och KÄMPA.
Jag skulle ha förståelse om du haft henne 1-2 år och problemet vid uteritter kvarstod, och då kan du ju fortfarande sälja henne.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Jag vill bara säga till Ts att gör som du känenr är rätt. Känner du att du kämpat klart med denna häst så försök att byta. Ta dock lärdom av detta och se till att du provrider nästa häst lite fler ggr alt har den på prov om det skulle fungera. Många svar har du fått om att det inte gått så lång tid...men är man i din ålder och vill träna och komma ut och tävla har man kanske inte tid, ork och lust att hålla på i evigheter innan man kan göra det, och då inte med en garanti att det nånsin kommer funka tyvärr.

Vi är lite i samma läge, fast det gäller dotterns ponny. Har fått en hel del svar lika dina - en del tycker aldrig att man kan byta utan att man får tåla leken - andra tycker inte att så pass unga ryttare kanske ska behöva traggla och kämpa i all evighet innan det man vill göra fungerar.

Hur som - lycka till hur du än gör!
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det här är visserligen en gammal tråd men varför i hela friden ska man jobba vidare med en livsfarlig häst för?
Att TS häst reser sig ordentligt flera gången och kastar sig ut i vägen är väl inte något som kan jämställas med att en häst viftar irriterande på svansen?
Har full förståelse för att man inte vill ha med en sådan häst att göra då det kan resultera i riktigt allvarliga olyckor, ändå har TS kämpat mycket som det verkar.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det låter inge vidare roligt detta inte.
Hade det varit min häst så hade jag nog först gått igenom hästen med hjälp av kiropraktor eller equiterapeft. Det kan juh hända att den har några krämpor som orsakar problem för hästen så att den beter sig så. Är det inga fel på hästen när du kollat upp den så skulle jag kolla igenom fodret så den inte får fel foder, ta hjälp av en expert eller en med lång erfarenhet av foder.

Eller ta hjälp utav en mera erfaren ryttare t e x en tränare på högre nivå som kanske kan rida din häst några gånger och se om den kan hitta en lösning.

Hjälper inget utav det så skulle nog jag sälja hästen till en mer efaren ryttare och köpa mig en annan häst. Man ska juh ha roligt med sin häst :)

Lycka till..
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

*Kl*
Ser att tråden är gammal men måste göra ett inlägg. Jag hajade direkt till på att hästen kommer från Holland. Där håller man hästar (med vissa undantag, men dom är få) på mycket små marker, en timma ute om dagen anses mer än tillräckligt, det finns inte särskilt mycket natur att rida i, man fodrar med stora mängder kraftfoder eftersom det är ont om plats att odla hö på. Detta skapar ju goda förutsättningar för hästar med betéendestörningar av alla de slag... Därmed inte sagt att alla holländksa hästar har problem, men en känslig individ blir ju mer mottaglig i den miljön. Vet flera hollandsimporter med magsår, vilket ju ofta kan ge oro, skrapande osv pga smärta. Så det kanske borde kollas upp. I övrigt, mycket utevistelse, fri tillgång på hö för att lugna skalle och ev mage. Rid inte ut själv förrän det fungerar prickfritt med sällskap, och hon är lugn ensam i stallet. Kan hon inte vara lugn själv i trygga stallet verkar det orimligt att hon ska var det i okänd miljö på uteritt.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Träna, träna & träna. Gjorde hästen så här innan du köpte henne också ? Jag har en valack från Irland som jag har haft i 7 år och han tycker inte heller om män, tycker inte om när man rör hans öron överhuvudtaget och han är också känslig fast vid ridning.

Du kan inte rida ut med sällskap ett tag ? Kanske börja miljöträna henne ? Åker du till olika platser för träningar/tävlingar så blir det miljöträning och miljöbyte, vilket jag tror är bra.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: animalasia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 739
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp