Bukefalos 28 år!

Hjälp! Behålla eller inte?

Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Som många andra påpekat så är mycket av detta inga stora, allvarliga problem utan det verkar helt enkelt som att du brister i din hantering. Om du inte kan ta hjälp av en tränare som förstår sig på beteendeproblem kan jag tycka att det är dumt att du fortsätter med denna häst om du inte känner dig motiverad. Det kan ju bara gra saken värre och dessutom tappar du kanske gnistan till ridningen.

Däremot tycker jag inte att man går från häst till häst hur som helst, för det är trots allt så att den hästen du köper måste gå igenom stora förändringar vilket är något man ska undvika att utsätta dem för. Så om du väljer att sälja skulle jag tycka att du avvaktar med att köpa ny häst och istället hålla på med andras hästar. För kan man inte rätta till såna problem behöver man nog mer erfarenhet då risken är stor att man kommer att stöta på liknande problem igen med en annan häst.

Har man inte kunskapen ska man avvakta med ett sådant ansvar som det innebär att äga ett djur. För djurets skull och ingen annan.


Jag hade också stora problem med min häst när vi köpte honom för 2 månader sen. Och självklart har vi tagt itu med dessa som prio 1, för viktigast av allt är att hästen är i harmoni. Sen kan man börja njuta av roliga stunder tillsammans.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Självklart går problemen att träna bort, men då är ju, precis som du säger, frågan hur mycket tid jag vill lägga ner på en häst som i slutändan kanske ändå inte uppfyller mina drömmar & krav.

Ditt intresse att träna och utbilda din häst i ALL hantering beöver vara lika stort som ditt intresse att träna och tävla hoppning. Annars kommer du ha det svårt. Det finns heller inga garantier att inte nästa häst du köper, förr eller senare, börjar visa samma problem som din nuvarande - då du uppenbarligen inte har intresse och tålamod att jobba med hanteringsfrågor också.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Jag har nästan en likadan häst som du beskriver. En bekant till mig köpte nyligen en häst som oxå påminner mycket om din. Jag antar att du har kollat upp så att hon är frisk, tänder och sadel med mera?

Mitt förslag om det är möjligt är att ge din häst en längre tids vila, ett par månader från träning och tävling, backa ett steg och försöka få henne trygg i stall och hemma. Jobba med tömkörning och låga hinder, vad som funkar för er. Under tiden försök rida andra hästar eller en foderhäst eller till och med hoppgrupp på ridskola om det finns någon bra i närheten. När mina hästar bägge blev långtidsskadade började jag i en hoppgrupp på ridskola och det gav faktiskt en hel del.

Om din häst har blivit bättre enligt din syster är det stor risk att problemen startar om från början om du lämnar i väg henne.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det lutar sig faktiskt åt att jag vill sälja, men bara tanken på att hon inte ska finnas mer hos mig gör fruktansvärt ont & får tårarna att rinna... :(

En annan fråga, hur säger man till sin pappa att man vill byta häst? Visst, världens lättaste tänker ni, men saken är ju bara den att för några år sedan hade jag en häst som jag också sålde för att vi inte passade. Rädd för att han ska bli både arg & besviken på mig för att jag "ger upp".

Nu har jag visserligen inte läst igenom hela tråden. Men en sak som slog mig nu (ber om ursäkt ifall någon annan har föreslagit det tidigare).

Men om du nu har haft en häst tidigare, och det inte fungerar till 100 % med den här och du beslutar dig för att sälja henne.

Då tycker jag att du ska ta hästen på prov/foder någon månad innan köp, så du verkligen känner att ALLT fungerar innan du köper hästen (så du inte hamnar i samma sits igen, och efter ett par månader upptäcker att det inte går åt det håll du vill) :)

Så skulle jag då gjort vid nästa köp, om det nu blir så. Det är ju både en säkerhet för dig, hästen, och gamla ägaren. För jag antar att ni alla vill att det ska fungera :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Jag håller helt med dig. Det låtr som n otrygg häst, och som att Ts vill ha det på ett visst sätt, utan att jobba för att komma dit. Hästar är levande djur, och jag tycker det är märkligt att se dem som varor som man bytr hur som helst för att man själv inte "har lust" eller kunskap att jobba md dem. Jag tycker Ts ska ta kontakt med en duktig hästhanteringstränare, och arbeta vidare med sin häst tills ni är trygga med varandra. Det kommer du lära dig oändligt mycket av, som du kan ha glädje av med andra hästar i framtiden.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Håller med övriga att mycket bör "gå" att träna bort men samtidigt förstår jag om du inte känner att du är rätt person till det - särskilt stegrande hästar är något jag inte skulle ta lätt på utan ta en allvarlig funderare på om man öht vill ge sig på att försöka lära bort beteendet. Dock kanske det kan funka att skicka till en tuff (som i orädd) beridare och försöka lära bort beteendet på så vis?

Det jag tänker på är mest att hästen inte lär bli lättsåld som den är nu. Det kan helt klart vara värt att lägga ner kanske 10000.- på tillridningen för att kunna få hästen såld för det belopp den är värd även om du fortfarande inte skulle tycka att den är rätt häst för dig.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Jag håller helt med dig. Det låtr som n otrygg häst, och som att Ts vill ha det på ett visst sätt, utan att jobba för att komma dit. Hästar är levande djur, och jag tycker det är märkligt att se dem som varor som man bytr hur som helst för att man själv inte "har lust" eller kunskap att jobba md dem. Jag tycker Ts ska ta kontakt med en duktig hästhanteringstränare, och arbeta vidare med sin häst tills ni är trygga med varandra. Det kommer du lära dig oändligt mycket av, som du kan ha glädje av med andra hästar i framtiden.

Det är lite både och det där tycker jag.
Å ena sidan tycker jag inte man ska "tjura på" med en häst om man inte trivs med den. Det skulle jag se lite som ett gift par där man inte kommer överens men håller ihop år efter år för barnens skull - det mår ingen bra av i längden.
Jag själv har såhär i efterhand trivts väldigt olika bra med de tre hästar jag hunnit med att ha vilket lär mig att jag kanske borde ha varit mer selektiv redan från början istället för att ägna flera år med en häst som man inte riktigt trivs med (vilket jag inte insåg då - eftersom det var första hästen och jag inte hade något att jämföra med). Nuvarande hästen trivs jag mycket bättre med personkemimässigt så även om vi har våra problem/svårigheter så ser jag aldrig HÄSTEN som något problem eller som något jobbigt.

Å ena sidan lär man sig mycket på att försöka övervinna problem som du säger - å andra sidan kanske det var lite väl mycket eller lite väl svår häst för den nivå man var på just då. Som exempel så bör man vara riktigt rutinerad (anser jag) om man ska ta på sig en aggressiv häst eller en häst som lärt sig att stegra sig i protest.
Och för att krångla till det ytterligare så är jag lite flummig och tror att det "var tänkt" att man ska lära sig något av just den hästen man skaffat sig. Att det inte är en slump vilken häst man "råkar ut för". Men om man "fastnar" väldigt länge trots att man försöker få bukt med det och tar hjälp utifrån så kanske man redan lärt sig allt man kunde av den hästen, erfarenhet på ett eller annat sätt.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

*kl*

till TS:
rent spontant känner jag att du borde kommit längre med henne efter 8 månader. du bör kunna rida ut själv.

att det brister i förtroende mellan er är helt uppenbart!
'om du tar hjälp med kommunikationen mellan er, eller låter henne komma till någon som kan jobba med henne är upp till dig, men låt det inte fortgå som det gör nu. en häst som reser sig när situationen blir för sv¨r är livsfarlig! även om själva stegringen i sig inte är farlig, men underlaget kan släppa, ni går omkull i diket, du får henne över dig och krossar ryggen. då ångrar du nog att du inte lät förnuftet vinna över kärleken och tog hjälp eller sålde.

jag menar inte att du är dålig på hästar eller hanterinmgen av dom, absolut inte, men ibland stöter man på individer som man inte kommer fram till riktigt. det kan även ha en del med dig som person att göra. din persolighet kanske inte funkar ihop med hennes helt enkelt!

jag tycker det är synd om dina tävlingsambitioner ska hamna i skymundan för att din häst inte är med på samma spår.

att byta häst är INTE att ge upp!!!!!!!!!!!!

vi vet inte alls hur ni funkar i ridning eller hanteringen, bara du själv kan säga vad som är rätt och fel. men låt inte din egen och hennes säkerhet komma i andra hand.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det som jag menade och säkert Amk också, är att med tanke på de beteenden som TS har problem med får jag intrycket av att hon kanske behöver lite mer vana och kunnande kring hästhantering innan hon skaffar en ny. Det är ju trots allt så att dessa beteenden som hennes häst visar, är många av dem ganska vanliga och tyder troligtvis på att hästen inte är trygg i sin tillvaro. Chansen att de uppstår hos en annan häst är ganska stor och kan man inte hantera såna här beteenden är det inte vettigt att ta risken genom att köpa ännu en häst som kanske måste säljas. Man gör också sig själv en otjänst då värdet på hästen sjunker med olater som dessa.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det som jag menade och säkert Amk också, är att med tanke på de beteenden som TS har problem med får jag intrycket av att hon kanske behöver lite mer vana och kunnande kring hästhantering innan hon skaffar en ny. Det är ju trots allt så att dessa beteenden som hennes häst visar, är många av dem ganska vanliga och tyder troligtvis på att hästen inte är trygg i sin tillvaro. Chansen att de uppstår hos en annan häst är ganska stor och kan man inte hantera såna här beteenden är det inte vettigt att ta risken genom att köpa ännu en häst som kanske måste säljas. Man gör också sig själv en otjänst då värdet på hästen sjunker med olater som dessa.

Står på knä och säger AMEN!
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Det som jag menade och säkert Amk också, är att med tanke på de beteenden som TS har problem med får jag intrycket av att hon kanske behöver lite mer vana och kunnande kring hästhantering innan hon skaffar en ny. Det är ju trots allt så att dessa beteenden som hennes häst visar, är många av dem ganska vanliga och tyder troligtvis på att hästen inte är trygg i sin tillvaro. Chansen att de uppstår hos en annan häst är ganska stor och kan man inte hantera såna här beteenden är det inte vettigt att ta risken genom att köpa ännu en häst som kanske måste säljas. Man gör också sig själv en otjänst då värdet på hästen sjunker med olater som dessa.

Ja det håller jag med om!
Fast egentligen - utifrån det TS säger ser jag det inte heller som omöjligt att hitta "rätt" häst.
Jag har haft "problem" med häst(-ar t o m) som stegrat sig vid uteritter. Den ena insåg jag blev mig övermäktig, det var inte kul med en häst som bara behövde göra en ansats till att stegra sig när den tyckte jag blev jobbig i dressyren för att matte skulle tänka "okej, okej, du slipper! jag vill inte slå över!" MEN det är inget jag märker något problem med nu trots att det kändes som att jag gav upp med just den hästen.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Stegring är farligt men det betyder inte att det är ett beteende som är svårare att hantera än andra. Med tanke på hennes övriga beteenden skulle jag säga att det med stor sannolikhet ligger ett och samma grundproblem bakom det beteendet som de andra - dvs osäkerhet.

Min egen nykomling har en förmåga att överreagera på allt. När han inte längre orkar eller om han blir osäker, på mina hjälper eller på ett hinder vi möter, så reagerar han väldigt starkt direkt. Han kan stegra, hoppa runt, bocka, backa hetsigt trots att vi bara ska göra en så enkel grej som att gå ut från gården eller för att han inte förstår när jag använder skänkel och hand samtidigt (ung och outbildad). Men med lite tid (nu 2 månader sen köp) har jag inte dessa problem längre. Jag vet att jag måste vara försiktig med att pressa just den här hästen för att han ännu är så osäker i sig själv. Och jag jobbar också hela tiden med att bygga upp hans självförtroende.

Han skrapade också ständigt med hoven, hetsade, stressade, kunde inte stå still, det tog mig 5 minuter att komma upp med sadel första gången (då ska tilläggas att han är endast 155cm), 2 timmar att sko två bakfötter, han var bumlig och gnäggade efter kompisarna bara man tog in honom i stallet. Allt detta är beteenden som tyder på osäkerhet. Genom att jobba fram entt förtroende hos honom, för mig och för sig själv, har jag inte haft det minsta problem med stegringar. Alla beteenden har en orsak och jag tycker att detta låter som ett fall som man i de flesta fall borde kunna klara av om man har egen häst. Iaf hälften av dem borde vara avklarade.

Att stegringen är farlig 'ursäktar' inte att hon faktiskt inte fått bukt med övriga problem. Varpå jag gissar att antingen är hon inte kunnig nog att hantera detta, eller så är hon inte motiverad nog, och oavsätt vad så är det kanske inte i ett sådant läge man skaffar ny häst. För alla hästar kan bli osäkra och ta till såna här olater, det är bara ren och skär tillfällighet som gör att en tar till stegring och en annan vänder och sticker. Beteendena är olika farliga för oss men betyder detsamma för hästen.


Hade detta bara handlat om stegring så var det en sak. Men nu handlar det om ett antal relativt 'lätta' olater som troligtvis har anknytning till varandra och som iaf jag anser att de flesta borde kunna klara av innan de köper häst. Jag vill inte säga att TS är okunnig, men hon kanske inte ska ta risken utan först ta sig tid att hantera andra hästar en period istället för att genast kasta sig in i ett nytt hästköp. För såna här beteenden är inte ovaliga, oavsätt häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Till att börja med så vill jag tacka alla för att ni har tagit er tid till att läsa och svara i tråden! TACK! :bow:

Svar till de flesta: Såg att någon trodde jag såg min häst som en pryl, blev otroligt förvånad och framförallt ledsen när jag läste det, då jag VERKLIGEN inte gör det! :eek: Jag älskar min häst över allt annat och är allergisk mot folk som just ser sin/a häst/ar som prylar utan känslor. (Återkommer till detta lite längre ner.)

Att det handlar om okunskap hos mig är jag heller inte villig att hålla med om. SJÄLVKLART är man ALDRIG fullärd, men jag ser míg absolut inte som okunnig eller liknande. Och givetvis handlar det om att hästen är osäker i både sig själv och med mig. Att lära sig hur en häst fungerar och känna av dem tar mycket längre än en människa har år att leva. Det betyder (enligt mig) inte att jag är okunnig, bara för att jag inte kan henne utan och innan.

Känns som inte vi inte har fått någon riktig kontakt, och det borde man ju ändå ha fått efter åtta månader. Därför funderar jag på om det kanske inte är rätt för oss båda, jag kanske inte är rätt för henne och hon rätt för mig.

OM jag skulle sälja henne, så gör jag det för att det är rätt för mig och hästen, inte för att jag ger upp eller skuter upp problemen. För tro mig, jag HAR fått mängder av goda råd av duktiga hästmänniskor och jag HAR testat och det HAR inte funkat. Alla människor funkar inte med alla hästar, så är det bara. Alla har inte samma smak. Alla har inte samma metoder och tillvägagånssätt. Säljer jag henne gör jag det av kärlek till hästen, av vetskapen av att hon faktiskt skulle ha det bättre hos någon annan.

Att ni tror att jag inte tycker om hästen, det gör ont. Att ni tror att jag ser henne som en vara, det gör ännu ondare. Jag älskar hästen av hela mitt hjärta.

Låångt och ganska luddigt, men jag hoppas att någon förstår iallafall. Vet att jag låter lite bitsk, men det är jag inte! Vill bara att ni ska fortstå hur jag tycker och tänker, och tro mig! Det är inte det lättaste på internet och det sker gärna missförstånd :)
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Att stegringen är farlig 'ursäktar' inte att hon faktiskt inte fått bukt med övriga problem. Varpå jag gissar att antingen är hon inte kunnig nog att hantera detta, eller så är hon inte motiverad nog, och oavsätt vad så är det kanske inte i ett sådant läge man skaffar ny häst. För alla hästar kan bli osäkra och ta till såna här olater, det är bara ren och skär tillfällighet som gör att en tar till stegring och en annan vänder och sticker. Beteendena är olika farliga för oss men betyder detsamma för hästen.

Jag ser det inte riktigt på samma sätt. Om hästen har ett psyke som man inte "klarar av" då ser jag det nästan som självklart att det kan visa sig på flera olika sätt. Därför ser jag det också som hyfsat troligt att det är lättare att lära sig ta itu med småproblemen på en "lättare" häst. Då kan jag bara prata utifrån min egen erfarenhet och såna har vi ju olika = inte så konstigt om vi tycker olika! :p
Den häst jag såg som "svårast" var egentligen mest lättsam överlag. Sån man kunde låta vilken nybörjare som helst inklusive totala nybörjare rida omkring själv på (nåja, under övervakning givetvis!) sån man skulle säga är väldigt "snäll" i hanteringen. Men dom grejer -stora som små- som jag upplevde att jag ville jobba med hade jag väldigt svårt att komma någon vart med och jag kunde uppleva aggressivitet i de lägen jag la lite press på hästen. Så även om jag inte såg hästen i sig som något "problem" kände jag inte att det var rätt häst för mig. Hästen jag har nu är egentligen bra mycket svårare, absolut ingen nybörjarhäst och egentligen vad andra nog skulle kalla mer av en problemhäst med tanke på hur mycket jag begränsar mig utifrån hästen, ÄNDÅ ser jag den som en bättre häst för mig tack vare att den dels inte är aggressiv = kan bli farlig om man försöker träna den utan att veta vad man gör, och dels så upplever jag att det hela tiden utvecklas om än med pyttesmå myrsteg.

Egentligen är vi nog ganska överens. Man ska inte "ge upp" och skaffa ny häst så snart man stöter på ett hinder, då kommer man få byta häst i tid och otid och riskerar att bli sån som tänker att det alltid är hästen som är problemet när man oftast själv är en del av orsaken.
Å andra sidan så OM man överlag inte tycker att man passar ihop med hästen så tror jag inte heller på att till varje pris försöka träna bort problem -stora som små- för jag tror också på att problemen kan uppstå pga att man inte passar ihop/är redo för den typen av häst. Är det en "hård" häst (hård som i svårlärd) kan man behöva en ängels tålamod vilket för det första kan kännas betydligt mindre motiverande om man överlag inte trivs så bra med hästen och att man för det andra inte är sån som person helt enkelt men utan problem skulle klara en "vekare" (= mer lättlärd även om de också snabbare lär sig ovanor) häst. Som exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Svar till de flesta: Såg att någon trodde jag såg min häst som en pryl, blev otroligt förvånad och framförallt ledsen när jag läste det, då jag VERKLIGEN inte gör det! :eek: Jag älskar min häst över allt annat och är allergisk mot folk som just ser sin/a häst/ar som prylar utan känslor. (Återkommer till detta lite längre ner.)

Att det handlar om okunskap hos mig är jag heller inte villig att hålla med om. SJÄLVKLART är man ALDRIG fullärd, men jag ser míg absolut inte som okunnig eller liknande. Och givetvis handlar det om att hästen är osäker i både sig själv och med mig. Att lära sig hur en häst fungerar och känna av dem tar mycket längre än en människa har år att leva. Det betyder (enligt mig) inte att jag är okunnig, bara för att jag inte kan henne utan och innan.

Känns som inte vi inte har fått någon riktig kontakt, och det borde man ju ändå ha fått efter åtta månader. Därför funderar jag på om det kanske inte är rätt för oss båda, jag kanske inte är rätt för henne och hon rätt för mig.


Att ni tror att jag inte tycker om hästen, det gör ont. Att ni tror att jag ser henne som en vara, det gör ännu ondare. Jag älskar hästen av hela mitt hjärta.

Jag tror det kanske var mitt inlägg du tog åt dig av. Jag ber om ursäkt om jag tolkat dig fel, det är så lätt hänt på ett internetforum. Jag tycker att jag ofta hör tendenser till att "folk" ser hästarna som lätt-utbytbara, och det tycker jag är synd. Inte sagt att du är sådan, för du verkar ju bry dig mycket om din häst. Men jag håller int riktigt md dig om att det tar SÅ lång tid att lära känna en häst, även om man naturligtvis lär sig av dem hela livet. Som du säger är din häst otrygg med sig själv och dig, men känner du att du provat allt som du har motivation till så har du ju det.

Är det personkemin som inte stämmer, eller vad tror du?
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Till att börja med så vill jag tacka alla för att ni har tagit er tid till att läsa ocFör tro mig, jag HAR fått mängder av goda råd av duktiga hästmänniskor och jag HAR testat och det HAR inte funkat.

Men hur länge har du testat?

En timme?
En dag?
En vecka?
En månad?
Ett år?

Och då menar jag inte "testat olika grejer" utan var och en för sig, Det tar TID att bryta ett mönster.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Vi sitter i nästan samma sits du och jag, personkemin stämmer inte för fem öre mellan mig och min häst. Han beter sig som om fan har flugit i honom vissa dagar och jag börjar också ge upp. Igår sa jag bara att nu räcker det och nu ligger annonsen ute. Men sen sköter han sig och han är världens goaste, problemet för min del är att jag inte kommer upp på skrället för han leker rodeo. Jag ville bara ha en häst att ha roligt med, träna lite smått och rida i skogen och så sitter man fast med detta vilddjuret. Men jäkla vad jag älskar honom....inte ett dugg lätt att sälja men jag tror personligen att han får det så himla mkt bättre hos någon som kommer överens med honom.
Funderade också på det där med ledarskap, problemet är bara att hon som är häromkring tar 500 kr per gång vilket lär leda till sjukt stora summor.
Men jag förstår din känsla fullständigt
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

Angående uteritt, min bekant köpte som sagt en häst som påminner om det du beskriver. Den hästen var oxå väldigt svår att rida ut på och nyligen importerad från Holland. Men hur mycket rider dom ut i Holland egentligen? För Sverige har ju en unik sak nämligen allemansrätten och ofta tillgång till ridvägar men är det så nere på kontinenten? Hästen kanske knappt har blivit riden annat i ridhus och då är det inte så lustigt att hon reagerar starkt utomhus.
 
Sv: Hjälp! Behålla eller inte?

*kl*

Har inte läst hela tråden nu så någon kanske redan har sagt det här:

Ridning ska vara roligt, speciellt i din ålder. Att din pappa skulle bli arg... ptja... är du 15 så antar jag att det är dina föräldrar som betalar och vill de verkligen betala så mycket pengar för att du ska gå runt och känna dig stressad? Det är som vissa föräldrar som tvingar sina barn att rida "bara för att nu är ju mamma så snäll och går med på det här", medan barnen själva insett att de är rädda och inte vill mer. Varför då köra till ridskolan och stå och huttra i kylan samt betala dyra lektioner bara för att? Lite samma sak med hästen. Känner du att du vill byta häst så är väl det ett jättemoget beslut, spec. om du faktiskt kämpat i åtta månader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp