Bukefalos 28 år!

HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

P

PimPim92

Ja som rubriken säger , det är nästan omöjligt att sitta upp på min häst;

Jag fick en ny häst i måndags ( har bara haft han i knappt en vecka ). Han är 5 år i år och tränas i hoppning för att kunna gå falsterbo i sommar. Nu till problemet;

Förra ägarna har alltid använt pall när de har suttit upp så därför gör jag också det. Men det är nästan omöjlligt att komma upp på han ändå. Han bara snurrar och snurrar. Jag har tag i båda tyglarna och när han väl står still reser han sej istället.

I Torsdags var jag på träning och där fanns det ingen tillgång till pall så vi tänkte att jag skulle sitta upp ändå. Min tränare stod framför hästen, min mamma och en kompis stod på sidan av huvudet och en fjärde person höll i sadeln på andra sidan. Men så fort han kände tyngen i stigbygeln reste han sej och slog omkull alla:eek: Som tur var hade jag tygeln runt ena armen så jag tappade honom inte.
Jag kom upp tillslut , vi hittade en pall.

Jag skulle verkligen behöva tips och råd.
Har ingen erfarenhet alls av sånna problem. Har haft otåliga hästar som vill iväg men ingen som lättar i framänden. Känner mej väldigt maktlös, då han är ganska stor. c.a 170.
Jag vet inte om det har och göra med med, men han har endast varit hingst i några månader.

Tack i förhand =)
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

antar att du har kollat så att han inte har ont någonstans...
Om jag var du skulle jag börja med att lägga tyngd i ena stigbygeln (inte en fot då) utan tyng mer stigbygeln med handen, då är det ju lite säkrare ifall han skulle börja snurra eller resa sig! han kanske helt enkelt tucker att det är obehagligt med den sneda tyngdördelningen som blir när man sitter upp...? prova att låta en medhjälpare tynga ner stigbygeln på andra sidan också samtidigt, så blir det lite mer jämnfördelat...
kanske inte alls hjälper till nu, spekulerar mest :angel:, men lycks till iallafall!
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag vet inte om det här är rätt att göra, så det kanske är lite dumt att skriva men du får avgöra om du tycker det är värt att prova:
Vi hade en häst i vårt stall som gjorde precis samma sak. Ägaren gjorde så att när hästen snurrade så longerade hon honom i kanske en kvart. Sen provade hon att sitta upp. Han snurrade fortfarande, då longerade hon honom 10 min till. Sen stod han stilla. Efter en vecka var beteendet helt borta och han har inte gjort så sen dess. Inte säkert att det funkar på din häst, men du kan ju prova:)
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Okej, tack för tipsen :) Självklart har vi kollat om han har ont, men jag tror han bara är hingstig och "unghästig".
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Om det nu är så att han inte har ont, så är det ett uppfostrings fel, rätt?

då är det nog tråkigt nog inte så mycket mer att göra än att gå tillbaks till grunden. tänk unghäst med sadel första gången, och tills det fungerar så ser jag inte att det är någon större idee att sätta sig på hästen heller.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

inte för att jag har någon erfarenhet av sånna hästar men om du tar en pall och lägger över benet, inte stoppar i stigbygeln, alltså så du sätter dig på hästen direkt och sätter i fötterna i stigbyglarna samtidigt när du sitter på...fattar du? om det är det att det är obehagligt med tyngd på ena sidan kanske det hjälper?
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Bara en fundering, vad händer om du hoppar upp från höger?
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Snurra snurra snurra! Så fort han ens tänker tanken att röra sig så snurrar du honom. Vi pratar alltså minimini volt, han ska bli yr i huvudet. När han vill stanna, fortsätt något varv till och sedan stannar du. Försök hoppa upp igen. Går han så upprepa tills han står stilla. Behövs inte många sådana turer ;)

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Hejsan,

Jag kanner igen symptomen jatte-val. Jag hade ett sto och 5 av hennes avkommor som var som du beskriver. Svara att sitta upp pa och KANSKE stressade forsta 3-5 stegen, efter det hur snalla som helst. De hade alla en slang av sadel-tvång/trång/kramp. Hur snalla som helst vid all hantering och ridning utom precis vid sadling/dra gjorden(?) och uppsittning. Da blev de stressade, sura och kunde i varsta fall krampa. Detta ror sig alltsa om en "familj" som jag ridit i over 15 ar och symptomen gar igen pa alla under alla tider oavsett sadel. Vad som gor skillnad ar vem som sadlar, vilken kondis hasten ar i och hur stressad situationen ar.

For att avhjalpa det kan jag inte saga annat an promenera. Dra ett hal - gå - dra lite till - gå osv. Eftersom din ar ung blir det sakert battre ju aldre och mer rutinerad han blir. Det blev mina aven om det alltid fanns liten "touch" av det.

Lycka till.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag vet inte om det har och göra med med, men han har endast varit hingst i några månader.

??? Vad var han innan om han blev hingst för några månader sen?? :crazy: :rofl: Jag antar att du menar att han VAR hingst tills för några månader sen...

Det du måste göra är ju att träna, träna, träna. På uppsittning bara, sitt inte bar upp när du ska upp utan träna just det momentet, som om han vore helt ny på det!! Uppenbarligen tycker han att det är obehagligt så han måste få en chans att vänja sig vid och acceptera det!!

Lycka till!!
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag tror att det kan ha med sadeltvång att göra. Dra inte gjorden så hårt, gå ett halv till ett helt varv på banan dra lite till gå en bit igen och sedan försök sitta upp med pall. Kan ta ett tag att öva bort men det går. Ha tålamod varje gång du ska upp. Och hästen kan lära sig stå still varje gång du ska upp.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Kontrollera FÖRST om det är protest pga. smärta eller annat fel.

Jag har väntat ut mian hästar vilket har gett bra resultat. Börjar hästen snurra runt mig följer jag med med lite kortare innertygel och gör så tills hästen stannar. Det lönar inget till att slita, dra och skrika eftersom beteendet förmodligen har en god förklaring bakom sig.

Ge detta tid, det vinner man på i det långa loppet.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

I det med sadeltvång finns ju fler funderingar... Hur har han blivit invand med sadeln? Hur har han blivit inriden?? Jag har stött på hästar som blivit inridna och ridits i flera år men inte har koll på vad sadeln är för något, de har aldrig blivit visade sadeln och fått vänja sig vid den i sin takt... Samma också med det att ha en människa på ryggen, hur har inridningen gått till?? Alla hästar fixar inte en så snabb inridning som är fallet för många, du kanske behöver backa i inridningen och låta honom få tid på sig....
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Snurra snurra snurra! Så fort han ens tänker tanken att röra sig så snurrar du honom. Vi pratar alltså minimini volt, han ska bli yr i huvudet. När han vill stanna, fortsätt något varv till och sedan stannar du. Försök hoppa upp igen. Går han så upprepa tills han står stilla. Behövs inte många sådana turer ;)

Lycka till!

Gjorde så med min häst! Hade flyttat honom till grannstallet o han hade typ separationångest o va omöjlig i ca. 2 veckor. Stegrade sig (gör aldrig det annars) o hoppade till för minsta lilla o helt hopplös o hanskas/rida med/på! Han fick för sig att inte släppa upp mig på ryggen oxå, då gjorde jag snurrmetoden o det funkade! ibland när jag var halvägs uppe så började han steppa/snurra igen men då var jag kvar i stigbygeln o lät han snurra(blev snurrig själv:D) o direkt när han stod still så satte jag mig till rätta. Ge inte upp utan ta det steg för steg. Gör även så att sadla honom o sitt upp några gånger beröm om han står still o ta bara en promenad,longering,löshoppning etc efter "träningen" detta pga. att han inte hittar på annat hyss som han har fattat att han kanske kommer undan ridningen. Men kolla först att han inte har ont nånstans.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

När ja provred han var han nog så, man då var han lugnare p.ga av hemmiljön tror jag. Och då var det två stycken som stod och höll i honom samtidigt som jag hoppade upp från en pall. Tänkte inte så mkt på det då, men jag förtsår nu vrf de gjorde så . ( Det var egentligen inte den hästen jag skulle köpa så jag koncentrerade mej inte så mkt på den. )


Som jag sagt tidigare har vi självklart kollat upp så han inte har ont någonstans. Men han är tidigare alltid riden i samma ridhus, nästan aldrig ute och alltid på samma plats i så fall. Så jag tror det kan också kan ha med saken att göra varför han blir så "olydig.
Men som sagt har jag ju inte haft han så länge. får ge han lite tid, låta han landa .

Och självklart menar jag ju att han varit VALLACK endast i ngra månader , inte hingst haha.

tack för alla bra svar ! =)
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Man får inte glömma bort att de är bebisar fortfarande. Man måste få dem att vilja göra som vi vill utan tvång. Du vet ju inte hur de har behandlat honom innan han kom till dig. Två stycken somm håller i hästen när man sitter upp... det är väl ingen galoppör vi parar om?!!Har ett 5-årigt halvblodssto som jag hade samma problem med. Men min pärla var alldeles för stirrig för det där med att fortsätta snurra. Hon blev bara mer och mer orolig allt eftersom hon blev snurrigare. Så vi fick försöka med något annat.
Jag kunde inte ta hjälp av någon att hålla i eftersom hon valde att resa sig när hon inte längre kunde ta ett par steg frammåt.Hon kände sig fångad. Kanske så din häst också känner?
Så det blev ett evigt promenerande på stallplanen. Jag ställde pallen intill och hon flyttade på sig, jag ställde pallen intill och hon flyttade på sig. Så småningom stod hon ju i alla fall still så pass länge att jag snabbt kunde sitta upp. Men man får ha tålamod för det kunde ta en 5 min. Håll inte så hårt i tyglarna. Meningen är att hästen inte ska känna sig låst utan kunna ta ett par steg om den vill. Så fort jag kom upp belönade jag henne med en morot från varje sida. Då började hon tycka att det var riktigt trevligt att låta mig sitta upp och började stå stilla. Sen blev en morot både en morot och en klapp på halsen och numera räcker det med en klapp på halsen så fort jag kommer upp.

Lycka till :)
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag hade börjat med att ta reda på vilket moment hästen blir spänd inför. Är det tyngden i stigbygeln? Själva tyngden av ryttare i sadeln?

Prova med att någon kastar upp dig några gånger, så hästen slipper tyngd i stigbygeln. Går det lättare? Då är det bara att börja träna på att hänga i stigbygeln i stallgången, ta ut hästen, hänga i stigbygeln, gå in. Gå ut, hänga i stigbygeln, gå in.

Något som kan hjälpa är att longera någon minut innan uppsittning, så eventuellt stallmod/spänning släpper en smula.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

som någon annan sa, börja om från början med att han ska stå stilla vid pallen när du står på den, kliv ner, gå ett varv runt och gör om. du kan också hissa ner vänsterstigbygeln så att du kan sätta foten i och lägga lite vikt på honom medans du fortfarande står på pallen. häng över mer och mer vikt i stigbygeln tills du kan hänga helt på honom, bara sadeln sitter fast :D gör om hela tiden, och var snabb att avsluta innan han börjar springa runt. har fått ordning på flera hästar såhär, även om det har tagit en halvtimme per gång, men man måste vara konsekvent, när man väl har kommit upp får han inte gå förrän du säger att han får det. lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp