Bukefalos 28 år!

HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

förutsätter att ni kollat att hästen är frisk på alla sätt, att den inte har ont...

sedan kan man ju diskutera att ni åker på träning med hästen när ni bara haft den en vecka....

Sedan till problemet som är så lätt att lösa så jag vet inte ens vart jag ska börja någonstans. Finns flera olika sätt att lösa det på, tillfälliga lösningar och mer långsiktiga lösningar....

är du intresserad så kan du PM:a mig för jag orkar inte lägga energi på att skriva om det här ämnet. Dessutom har du redan fått svar som jag inte har läst, möjligt att någon skriver samma saker som jag tänker.

Men det är i alla fall lättfixat!
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Min häst har lätt sadeltvång. Han tycker inte om att sitta fast. Man kan tex inte spänna gjorden så hårt i stallgången när han är fastbunden.

Vid uppsittning kan man inte ha någon som håller stenhårt i honom, då slänger han sig. Får han däremot gå något steg i skritt när man sitter upp är det aldrig något problem.

Var noga med att du inte petar tån in i magen på hästen när du sitter upp. Det finns en del hästar som ogillar det.

Min gamla häst (som inte hade någon sadeltvång) gick gärna iväg vid uppsittning i början. Det botade jag på en vecka med att hon fick något gott från mig direkt när jag suttit upp och hon var inte sen att fatta att ju mer stilla hon stod, desto fortare kom jag upp, desto fortare fick hon något gott! När hon fattat att hon skulle stå stilla behövdes inget godis mer.

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Håll yttertygeln kort så att han står med halsen böjd när du sitter upp, flyttar han sig då så kommer han att flytta sig med kroppen mot dig och är du då på väg upp när han rör sig är det inga problem att fullfölja uppsittningen. Står han med halsen rak eller ställd mot dig kan han flytta kroppen från dig och då är det ju inte så lätt att komma upp... han bör inte kunna lätta fram när han står utåtställd heller
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Som jag sagt tidigare har vi självklart kollat upp så han inte har ont någonstans. Men han är tidigare alltid riden i samma ridhus, nästan aldrig ute och alltid på samma plats i så fall. Så jag tror det kan också kan ha med saken att göra varför han blir så "olydig.
Men som sagt har jag ju inte haft han så länge. får ge han lite tid, låta han landa .
=)

Jag märker att jag inte är van vid tävlingshästar men kan ändå inte låta bli att undra. En häst som nästan bara är riden i ett och samma ridhus, inte ute. Är tanken verkligen att den ska starta i Falsterbo till sommaren? Det känns som en ganska snabb resa för den hästen. Men jag antar att man gör så.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag kunde inte ta hjälp av någon att hålla i eftersom hon valde att resa sig när hon inte längre kunde ta ett par steg frammåt.Hon kände sig fångad. Kanske så din häst också känner?

JO, jag tror att du har en poäng där. Tack för tipset , ska verklgien försöka med det.:)
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Jag märker att jag inte är van vid tävlingshästar men kan ändå inte låta bli att undra. En häst som nästan bara är riden i ett och samma ridhus, inte ute. Är tanken verkligen att den ska starta i Falsterbo till sommaren? Det känns som en ganska snabb resa för den hästen. Men jag antar att man gör så.


Nej, jag tkr faktiskt också detta är konstigt men han är tränad för detta och går jättebra i sin hemmamiljö, men inte borta. Jag skrev bara att han tränas för att kunna gå det, inte att han kan det.
 
Sv: HJÄLP! det är nästan omöjligt att sitta upp!

Tack ännu en gång för era smarta tips och råd.

Jag fick ett tips av en av mina tränare att försöka efter jag har ridit , när han är trött. Ska försöka förklara så gått det går.

Liksom när jag ska sitta av har jag ena foten kvar i stigbygeln och hänger så han vänjer sej vid tyngden. Alltså jag tar aldrig den andra foten i backen heller utan när den är kanske en halvmeter från backen sitter jag upp igen. Sen går jag längre och längre ner. Till slut ska jag kunna ha foten i backen och sitta upp på vanligt vis.

Ursäkta om det är luddigt beskrivet, men jag hoppas att någon i alla fall förstår , tkr ni det verkar som ett bra tips ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp