Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

SpanskaLoppan

Trådstartare
Upptäckte när jag kom hem nyss en fågel(tror det är en svala)som bara ligger på marken. Den ser ut att vara vuxen, inge dunig eller så och det finns inga sårskador nånstans. Den verkar rätt pigg i övrigt med och flaxar med vingarna när jag kommer nära men den kommer bara framåt inte upp i luften.
Vad ska jag göra? :confused:
Lyckades placera den på en bred trädgren men ska ut och kolla om den är kvar snart igen.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Svalor kan inte lyfta från marken så det kan vara så enkelt som att den inte kommer upp. Försök få upp den en bit i luften så den kan ta sats för att se om den flyger då. Om den verkar skadad kan du kontakta: http://www.viltjouren.se/
de kan hjälpa dig med tips och råd.

Svalor "går" förövrigt inte upp på sina ben utan kravlar fram mer som en fladdermus och klänger sig gärna fast i skinnet eller tröjan på dig om du lyfter den.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Ja det stämmer precis, den "kravlar" liksom framåt. Har nu varit ute och försökt få upp den men den flaxar vilt i luften men verkar inte ha nån lyftkraft utan faller flaxande till marken igen. Den är så rädd för mig med att jag är rädd att den får hjärtinfarkt lr nåt om jag håller på med den mer...
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Jag har sett åtskilliga svalor lyfta från marken så jag tror nog att det är något annat fel. Vad kan jag tyvärr inte avgöra och har därför svårt att gå något råd.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Nej det verkar inte vara nåt fel alls på den men tänkte att den kanske fått i sig nåt giftigt/något som är olämpligt för fåglar eller att den flugit in i ett fönster och blivit lite groggy. Kollade den nu igen och den ligger ännu på marken. Jag behöver snart gå och lägga mig, ska upp tidigt imorgon, men kan jag ta in den och låta den bo i en kartong över natten? Så får jag lösa det permanent imorgon på dagen.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

KL

Vi hade en tornseglare (misstas nog lätt för svala) som bokstavligt talat ramlade nerför trappan här i huset förra året och den lyfte inte själv, utan flaxade bara omkring hjälplöst på marken när vi bar ut den. Den fick vi iväg genom att vi helt enkelt "kastade" upp den i luften. Då flög den iväg utan problem.

Nu vet jag förstås inte om det kanske är någon skada eller annat som gör att just din fågel inte kan flyga, men uppenbarligen finns det faktiskt fåglar som har svårt att lyfta själva från marken.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Det är däremot riktigt. Tornseglaren lyfter inte från marken. Kanske det är en sådan.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Jag har kastat upp den både stillastående och springande och den kommer som sagt upp och flaxar men ramlar neråt i "spiraler".

Förbipasserande har tittat mycket roat på mig när jag springer runt och kastar fågel, en del stannar och glor en stund t.o.m men hjälpa till är svårt...:grin: Jag bor dessutom i Visbys innerstad och just nu pågår medeltidsveckan för fullt så här är rätt mkt folk även sent. Lite därför jag funderar på att ta in fågeln, så att ingen trampar på den eller nån som fått lite för mkt att dricka och kke även har dålig syn p djur börjar plåga den för skoj. Har tyvärr sett sånt förr...
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Ja exakt så såg den ut! Jag kan i stort sett inget om fåglar, tycker dom är lite läskiga. Men det stämmer precis med vingarna och ansiktet.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Som sagt, kontakta fågel och viltjouren som kan hjälpa dig med hur du skall gå vidare om du vill hjälpa fågeln.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Lyft upp den och håll antingen själv högt upp så den får luft under vingarna eller sätt den på ett räcke eller liknande, så har vi fått göra många gånger här hemma när dom råkat komma ner på marken och inte kan lyfta själva.
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Svarar alla:

Nu på morgonen var jag och försökte få upp den igen och råkade ramla när jag skulle "kasta" upp den och då gick det minsann! Fick väl en liten extra skjuts när jag slängde upp armarna för att hålla balansen:D Fågeln flög iväg så fint, högt, högt upp:)
 
Sv: Hjälp! En fågel som bara ligger på marken.

Svarar alla:

Nu på morgonen var jag och försökte få upp den igen och råkade ramla när jag skulle "kasta" upp den och då gick det minsann! Fick väl en liten extra skjuts när jag slängde upp armarna för att hålla balansen:D Fågeln flög iväg så fint, högt, högt upp:)

vad härligt!!! :)

Tänk vad en liten putt kan hjälpa för att rädda ett liv!

:bow: till dig för din "insats"
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 280
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 483
Senast: Hoppsin
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 571
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 039
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp