Bukefalos 28 år!

Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå.

Jag har längtat efter en hund till i snart 2,5 år och planerat, planerat och drömt. Sambon har satt stopp pga att vi inte har plats hemma (jag håller inte med men accepterade det för husfridens skull). Nu flyttar vi till stort hus med tomt i juni och äntligen....:love:

Dock var sambon fortfarande motsträvig. Han gillar den hund vi redan har, skarpt, och har även egen katt med sig i boet men är ingen utpräglad djurmänniska och tyckte väl att det skulle bli "drygt" med en hund till.

Skogstrollet blev deppig...

Sambon som tog jägarexamen förra året (inspirerad av att dela hem med min jaktgolden, som ändå är lite "speciell") har pratat löst om att skaffa jakthund. Så trollet föreslog en kompromiss, en mellanstor jakthund med rykte om sig att vara en trevlig familjehund också.

Så långt allt frid och fröjd.

Problemet är att ju mer jag läser på om "kompromissrasen" desto mer tvivlar jag. Det är jag som har längtat efter en hund till och hade jag inte tagit upp det hade nog inte sambon föreslagit jakthund redan nu på egen hand. Jag har velat ha en hund av den ras som jag tror är MIN ras (:love:) och har drömt om att dels ha en perfekt liten valp från början (mina förra har haft bettfel, varit avelsmisstag osv) att uppfostra, testa att ställa ut, träna lydnad/agility med och drömmen har varit den tiken blir så fin att jag kanske kan ta en kull valpar. Jag har läst genetik, avel, hälsa, beteendbiologi på fritiden och planerat gå SKKs uppfödarutbildning. Har också lekt med tanken att försöka vara fodervärd, om jag hittar rätt uppfödare, och på så vis få mer erfarenhet.
Min nuvarande hund är supergo, men jag kan inte träna med henne fullt ut (kasserad av uppfödaren för att hon är svår att jobba med, trivs bäst som sällskapshund). Hon är därmed helt omeriterad och har dessutom allergi. Har problem med löpen och kommer att kastreras inom snar framtid.

Skaffar vi en jakthund går mycket av det här bort för mig och jag får istället två hundar som jag inte "kan göra det jag vill med". Och en tredje hund, ja det är ingen vits att ens föreslå i dagsläget. :cool:

Jag vill inte ta huvudansvaret för jaktträningen, det skulle i så fall sambon göra. Går vi isär är jakthunden hans.

Hade jag redan haft den hunden "jag ville ha" hade jag inte protesterat alls med att komplettera med en jakthund, det är alltså inte hunden/rasen i sig som är problemet.

Alternativen jag ser mig ha är:
1. En jakthund - sambon är glad och jag är mindre nöjd och det dröjer tills min nuvarande hund gått bort innan en till blir på tal. Dvs 5-8 år troligen.
2. Jag kör över sambon och skaffar det jag vill ha.
3. Ingen hund.

Mitt i allt det här vill vi ha barn också. Min tanke var att ta en valp i sommar och sikta på att bli på tjocken efter det. Dvs bebis landar när valpen är strax över året. Jag vill inte ha bebis och valp samtidigt.... Bebis och unghund däremot kan jag klara av.
Jag studerar, jag har tid med en valp NU.

Nu sitter det en uppfödare av jakthundsrasen med en lämplig valp och väntar på att jag ska ringa. Men jag klarar inte att lyfta luren.
Samtidigt ser jag att en seriös uppfödare inom "min" ras letar fodervärd till en tikvalp som ser ut precis som den jag drömt om. Då får jag hög puls och sträcker mig instinktivt efter nallen.

Vad gör jag? "Pratar med sambon förstås!" Ja det fattar jag också. Men vad säger jag? Antingen är jag egoistisk eller så gör jag avkall på mina drömmar (förskjuter dem typ 15 år).

Eeeeh... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Kanske bara skickar över länken till den här tråden...?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Eller så ger du dig :devil: på att komma långt upp i klasserna med er jakthund. Jakthundar är inte helt obildbara vet du :p

De som kör mycket lydnad/agillity eller what ever med sina hundar vid sidan om jakten vittnar om samma sak: Hunden lär sig skillnad på vad som gäller på lydnadsplanen och vad som gäller i skogen :D

Och har man två, så är det ingen omöjlighet att det blir 3 inom överskådlig framtid. Hundantalet har en förmåga att smyga sig på när båda har hundintresse ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Nä jag vet att de kan de också. :) Men det är ju inte bara träningen som lockar. Träna med en hund som är lättdistraherad och där mycket möda behöver läggas på motivering, det gör jag ju redan... Jag vill ju komma någon vart också. (När jag har svårt att sova försöker jag komma på det perfekta kennelnamnet.)

Och har jag Loka och han sin jakthund så "finns det ingen anledning" för en tredje hund. Har jag däremot mina två och han om något/några år fortfarande vill ha sin jakthund så lär han ju inte protestera mot sig själv... :angel:

Men du har rätt, det är ett alternativ (1). Jag är bara rädd med att det slutar med ett bittert och svart litet skogstroll...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Eller: när han har sin och upplever glädjen att ha en hund som fungerar som han vill så inser han varför du behöver en till hund som fungerar som du vill, så att du kan uppnå dina drömmar och mål ;)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Skaffa två till. En som du kan träna med och så får sambon skaffa sig en jakthund, om han nu ens behöver en jakthund! Behöver han verkligen en jakthund? Finns det ingen annan i laget som har fungerande hundar? Man måste ju inte alltid ha en egen.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Den frågeställningen gäller väl i högsta grad åt båda håll?

Behöver trollet verkligen en hund till? Måste hon verkligen ha en tävlingshund?

Uppenbarligen vill han ha en jakthund och hon vill ha en till hund, en som hon kan tävla med, men att vilja och att behöva är ju inte samma sak..Lika uppenbart är att 3 hundar inte ingår i planeringen de närmaste åren i alla fall.

Trollet: Ni får sätta er ner och prata om hunderiet och försöka komma till en kompromiss som ni båda är nöjda med. Både för er skull och för hundens skull.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Det handlar inte om att han behöver en jakthund, han VILL ha en. Det var tack vare min jaktgolden som han fick upp intresset för jakt och det är nog själva biten att gå ut i skogen med en fyrfota jaktkamrat som lockar. Och nej, i dagsläget finns ingen bekant med hund som han kan jaga med. Min styvfar blev dock eld och lågor när han hörde att vi funderade på en "sån där" jakthund, han har velat ha en och är gärna med på ett hörn framöver i så fall. Han är erfaren jägare.

Gnist, tänk om det blir en terroristvalp då...? Han tycker inte om hamstrar heller så hamsteruppfödning är borta som plan B. :D
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Trollet: Ni får sätta er ner och prata om hunderiet och försöka komma till en kompromiss som ni båda är nöjda med. Både för er skull och för hundens skull.

Ja vi går inte vidare innan vi båda är överens. En valp ska inte hamna i kläm.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Om du funderar på att ringa den uppf. jag tror (och hoppas på, då det är en suverän uppfödare) att du gör, så är risken mkt liten att det blir en terrorist ;) Och jag tror också att du kommer att få mkt glädje av hunden, även om det inte är "din" ras.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ja vi går inte vidare innan vi båda är överens. En valp ska inte hamna i kläm.

Sunt resonemang för både förhållande och hund :)

Jag tror nog att ni kommer att lösa det hela så att det blir bra för alla bara ni sätter er ner och pratar om det.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

:D

Du löser säkert den biten med ;) Kan ju inte vara värre än en norrlänning :rofl:
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Den frågeställningen gäller väl i högsta grad åt båda håll?
Givetvis, men det verkar ju som att Skogstrollet är mer hundsugen än vad sambon är. Så jag ifrågasätter egentligen vad han egentligen vill.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Givetvis, men det verkar ju som att Skogstrollet är mer hundsugen än vad sambon är. Så jag ifrågasätter egentligen vad han egentligen vill.

Jo men så är det nog.
Det är jag som har längtat efter en hund till och hade jag inte tagit upp det hade nog inte sambon föreslagit jakthund redan nu på egen hand.
Nu har jag dock öppnat det locket...


Men oavsett vem som vill mest är vi ju hälften var av hushållet.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag berättade ju om min basset erfarenhet i din andra tråd, och faktiskt så hade vi lite samma dilemma här hemma då. Tre hundar är en för mkt, både för mig och sambon så det var inte aktuellt att skaffa varsin + den flat som jag har sedan tidigare. Vi kompromissade då jag oxå är intresserad av jakt och kunde tänka mig att jaga med hunden. Men vilka diskussioner vi hade innan vi kom fram till ett vettigt beslut.

Min flat lever inte upp till riktigt de förutsättningar som jag vill, därför ville jag ha en hund till att träna/tävla med. Sambon ville ha en jakthund och ja diskussionen var i full gång ;)

Jag gav mig tillslut eftersom det var klart att en basset skulle sambon ha och valp var född, jag däremot hade inte bestämt mig för VAD jag ville ha... Nu i efterhand är jag glad att vi gjorde det valet vi gjorde. Hade jag fått min vilja igenom hade inte sambon tagit så stort ansvar i den nya hunden, jag pluggar och hade hunnit med en valp själv, men det är väldigt skönt att kunna dela på ansvaret och hjälpas åt. Självklart så är det fortfarande husses hund och delar vi på oss så följer basseten med honom. Men jag tränar lydnad & spår med basseten och tänker så fortsätta vad husse än har för invändning. Det är allt annat än att träna retriever, men kul & jag får uppbringa alla idéer & tips jag kan komma på för att träna lydnad med resultat! :D

Hur ni än gör så är det nog så att en diskussion måste till innan ni bestämmer er. Vem vet du kanske blir en jaktgalning som några av oss andra?! ;)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Men oavsett vem som vill mest är vi ju hälften var av hushållet.
Jag har två hundar och de är bara mina. Sambon har inget ansvar för dem alls, även om han gärna går en och annan promenad med dem ibland. De är mina helt enkelt och mitt ansvar, precis som mina hästar.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Så väljer du att skaffa en hund till idag gör du det och vad din sambo tycker om det spelar ingen roll?

Jag tar ansvar för min hund idag och är beredd att göra det även för den andra om det blir en till hund till mig, men vi delar fortfarande bostad och jag vill att även min sambo ska trivas hemma. Jag vill inte heller köra över honom i beslut som påverkar även hans liv.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Det är en fördel till jakthunden, det skulle vara roligt med ett gemensamt projekt och intresse. Det är inte omöjligt att jag skulle ta jägarexamen själv heller längre fram. Skjutit har jag redan gjort och resultatet var godkänt redan när jag var 13. :) Följde med mamma till skjutbanan när hon tog licens.

Jag ser dock inget hinder med att skaffa jakthunden lite längre fram. När sambon fått mer erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 818
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 282
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp