Bukefalos 28 år!

Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

kl

:(

Uppfödaren hann boka valpen åt någon annan under de dagar sambon och jag tjafsade.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Men åååh :( Vad tråkigt! Du får hoppas att någon av dom som bokat ändrar sig så att det blir en valp till dig också. Fy så retligt!!!!
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Vilket oflyt!!!

Finns ingen annan uppfödare med valp i lämplig ålder med intressant stam?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Vet inte, jag måste klura. Det var ju så smidigt, jag skulle fått tikvalpen på halvfoder. Det finns en hanvalp kvar i samma kull men då blir det fullt pris (vilket kan bli lurigt att få fram just NU - 15 000) och jag såg fram emot att vara fodervärd faktiskt... Har velat det ett tag, kändes som ett väldigt lämpligt steg in i "aveln" liksom.

Mellan husköp och en överraskande snabb groddsättning har jag inte hunnit samla ihop en ny "valppeng" helt. Har ju lön som trillar in de närmaste månaderna och kommer jobba i höst också så det är den där jäkla tajmingen bara.

Äsch.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Äh, jag tycker gott du kan ta en hane istället. Vem vet, kanske tiken inte alls hade dugt till att ava på? Och blir det en bra hane så kan du ju låta honom para andra tikar så då får du ju vara med om avelsarbete ändå, fast från andra sidan så att säga...
Rent generellt så tycker jag inte man ska hänga upp sig så mycket på om man ska ha en tik eller hane (om man inte tänker avla förstås). Se istället på individen och vilka tillgångar/brister den har (så mycket man nu ser på en liten valp).
Jag vet hur det är att längta efter en hund och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ta ett litet lån då? Det har du ju betalt supersnabbt om du ska jobba i höst, mest att du inte har summan nu, det har ju blivit lite plötsligt som du säger.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Nej men vilket oflyt! :mad:

Själv skulle jag dock INTE ta en hane om det var en tik jag ville ha!
Lika lite som jag skulle köpa en hund ur linjer som jag eg. inte ville ha.
Man skall ändå leva med hunden i 10-15 år och då försöker jag undvika att kompromissa mer än nödvändigt.

Om det "bara" är köpeskillingen som är problemet kanske du kan låna av familjen/sambon? (Självklart med en skriftlig återbetalningsplan!)

Slutligen så är det ju "bara" att du snarast möjligt böjar se vilka andra uppfödare som planerar valpar nu i höst/vinter...

Vilken ras var det du planerade köpa??

/Swat
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Svarar fler.

Det tar verkligen verkligen emot att låna pengar (eller egentligen har jag ju en liten buffert, som jag vill ha kvar till akutfall) då jag med min otur bergis får en sjuk Loka i samma sekund handpenningen är lagd.

Loka ska kastreras nu i höst (pga oregelbunda löp) och det skulle funka fint att ha en hane hemma, så könet i sig är inget problem på valpen. Dock är hanvalparna inte lika framåt i den här kullen så som tikarna är och det var något jag kunde märka själv när jag var där. Ett par av dem ville inte ens komma fram och hälsa, det var hela tiden tikvalparna som var framme och skulle busa och slicka på mina händer.
Det börjar kännas, så som swat skriver, att kompromisserna börjar bli för många. Jag har valt en annan uppfödare än den jag ursprungligen tänkt, mamman till kullen är mer reserverad än jag velat se och de valpar som är aktuella är inte riktigt vad jag vill ha. Linjerna är dock ganska intressanta men det är ju en hund jag ska leva med. Egentligen inget fel på varken hund eller uppfödare, det känns bara inte lika självklart längre.

Det är perro de agua espaniol, spansk vattenhund. De ska vara reserverade men det är vanligt inom rasen att hundarna istället är rädda och fega så jag vill inte kompromissa med mentaliteten. Speciellt inte som jag vill ha en hund att träna med och som ska funka med småbarn.

Den uppfödare jag har haft kontakt med i två år nu och som har hundar jag gillar skarpt planerar en kull nu i vinter. Jag undrar ändå om jag inte ska avvakta och se hur det känns när den är aktuell.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Med allt det som jag har läst och alla turer som varit, så håller jag med dig om att kompomisserna börjar bli lite många för att jag tror att du ska vara bekväm med dem senare. Som du säger, du ska ju leva med beslutet (och hunden) i förhoppningsvis många år framöver, och då ska det ju kännas rätt :laugh:.

Hur ligger det till tidsmässigt med graviditeten och med den planerade valpkullen? För som man kan läsa så känns det som att det skulle vara bäst för dig att vänta på den... :)

Lite OT:
Jag hade en perro på en agilitykurs för ett tag sedan. Den var nog inte rastypisk (eller hade inte läst rasbeskrivningen ;)) om det står att de ska vara resververade, för detta var en av de mest framåt, folkälskande hundar jag träffat :D. Och jädrar vilken potential för agility :love:!
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Så är de trevliga perros jag också träffat. Visst, de är inte "in your face" som en retriever men de är otroligt keliga och sociala med en hel del integritet.

Jag är planerad att valpa (:D) i slutet på mars och det finns en risk att det blir lite tajt där, men det beror ju också på när tiken löper. Med lite tur är hon tidig.

Jag väntar hellre än sitter med (ytterligare) en hund som inte passar mig. Jag vet inte, jag kanske åker ut och tittar på de här hanvalparna en gång till. När jag var där sist så fokuserade jag främst på tikarna.

Får ta det ett par varv till i huvudet tror jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 823
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 282
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 273
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp