Bukefalos 28 år!

Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Han säger själv att han inte förstår varför det är så viktigt för mig, han förstår inte uppoffringen. Han säger också att han inte vill vara den som sätter stopp för mina planer. Men varje gång jag pratar om det så får han en lidande min i ansiktet och jag kan nästan se hur han anstränger sig för att inte sätta händerna för öronen.
Jag hade ju två hundar när vi träffades där Billie var den ena. Det var inget problem då. Tre hundar tycker jag låter lite mycket själv också... :p Jag tycker han borde kunna vänta 2 år med sin jakthund, han vet ju inte ens vad han vill ha än.

Jag tror det är det klassiska. Man blir låst, det blir dyrt, det blir smutsigt inne osv. När jag var inne på att köpa häst (snubblade över rätt individ men gick inte igenom besiktningen) var det inget problem. Den stod ju i stallet.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

fast argumenten faller ju på sig själva. man blir precis lika låst, det blir nästan lika smutigt och kostnaden beror ju mycket på storlek. möjligheten att dela upp själva kostnaden finns också, så att var och en betalar för sin hund. så har jag och min sambo gjort (fast numera är det bara jag som har hund). enda argumentet jag kan komma på är när man ska transportera hundarna. det krävs ju en extra bur. men det andra är ju liksom det samma oavsett om man har två eller tre.

sätt dig ner och förklara HUR mycket du vill ha en hund, och hur det skulle kännas för dig om du tvingades att avstå. han behöver inte ens förstå det, men han behöver lyssna och han behöver acceptera att du känner så. det verkar det inte som om han har gjort?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Och har man två, så är det ingen omöjlighet att det blir 3 inom överskådlig framtid. Hundantalet har en förmåga att smyga sig på när båda har hundintresse ;)

Nu förstår jag inte riktigt hur Gnist menar :cool:

Min :love: var efter några besök här hemma, med när Cassandra klämde ut sina 10 valpar. Blev en seeeen kväll den....

Nu traskar han utan problem ut med de 5 stora, samtidigt, eller de 5 kvarvarande valparna. Men oftast är det jag som tar rastningar och det som hör till hundarna. Även ett besök på hundutställning har hunnits med :p

En av de första daterna var en tripp på 110 mil :cool: för att hämta lammkött, två hundar och lämna en hund. Behövde en co-driver :idea:

Önskar ts lycka till och hoppas att du får din vilja igenom och att din sambo kan vänta några år på sin hund, du har ju den ideala hunden för dig inom räckhåll och har letat ras ganska länge.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Brandgul. Jag förstår vad du menar och en orsak till att jag gillar min sambo så mycket som jag gör är att för att han köpt "hela paketet" med mina djur. (Det är bara fleeeer djur som svårt... :p) Han hjälper, stöttar och assisterar mig med mina djur.

Det tycker jag är en stor anledning till att ni är överens om vad det blir för hund i tillslut! Det är ju faktiskt roligare om båda känner sig delaktiga och peppade. Men vad beslutet blir... Tja... Hoppas ni kan lösa det.

Men spansk vattenhund och fauvne?? Det är väl rätt så små raser vi pratar om :angel:

Jag pratade lite med grannens son som har spansk vattenhund, men han hade inte direkt något vettigt att säga. Han verkade inte så insatt i rasen. Men hunden verkar lugn och inte flamsig eller tramsig. Han luktar inte ens på mig när vi åker hiss tillsammans så jag undrar om han bara har hög integritet eller är lite tveksam? De flesta (yngre) hundar brukar ju i alla fall försöka spana in en/vädra lite. Man han ger inga sociala tecken. Rasdrag eller individ?? (Jag som själv haft rädd hund tränger mig ju inte på andras hundar eller flamsar på något annat sätt, jag brukar bara prata med ägarna)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Det är nog rasdrag, spanjoren är tämligen reserverad. De hundar jag har tittat på har lite nådigt nosat på en och är man trevlig tillbaka kommer de lite närmare för kel. :D
Efter några år med retriever är det en ganska efterlängtad egenskap.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Fast då tycker jag nog att ditt resonemang får gå åt andra hållet också. Vill man tävla i annat än jaktgrenar så ska man inte lita på att en fauve eller en beagel presterar något högre.

Och att jämföra en BC med en Golden i jaktegenskaper är i mina ögon en ganska kass jämförelse när det faktiskt finns linjer inom ex. labbarna där hundarna funkar utmärkt som kortdrivare.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Har jag inte heller påstått.

Ska man sikta på enbart tävling så satsar man givetvis på en ras och uppfödare där det finns stora chanser att man får det man vill ha och inte en jakthund.

Vill man ha en hund som kan fungera som kortdrivare/stötande köper man det man tror kan passa, antigen genom att köpa en kortdrivande jakthund som är avlad för det eller en retriever, spaniel etc. (större chansning med det sistnämnda).

Vill man ha en drivande hund köper man en från grupp 4 eller 6.

Dock är det så att många kör lydnad/agillity med sina jakthundar med skapliga - bra resultat, däremot är det mer sällan (ungefär aldrig) en icke jaktavlad hund presterar något vettigt på drevjakt öht.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Vi är nog egentligen överens;)

När jag snackar drevjakt pratar jag skånsk drevjakt (vilket är det bästa sättet att förstöra en bra hund), du pratar norrländsk drevjakt (allt norr om Älmhult).

Och jag tycker att Trollet ska skaffa 2 hundar. Eller en border terrier;)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Vi är nog egentligen överens;)

När jag snackar drevjakt pratar jag skånsk drevjakt (vilket är det bästa sättet att förstöra en bra hund), du pratar norrländsk drevjakt (allt norr om Älmhult).

Och jag tycker att Trollet ska skaffa 2 hundar.

:D

Så sant..

Och som sagt 3 hundar är ju ett bra antal :angel:

1 gemensam alltiallohund, 1 tävlingshund och 1 jakthund = perfekt :banana:
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

*kl*

Jag har planterat ett frö om tre hundar. :p

Helt rätt! Jag har många vänner som har en hund för varje användningsområde, i vardagen är det inte jobbigare. Det är mest när en ska gå apporteringsprov, den andra ska jaga och den tredje behöver gå specialkurs samma helg:p
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Och som någon sa, två små hundar räknas väl egentligen som en stor...?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag bad sambon läsa tråden. Jag har varit mycket ärlig i det jag har skrivit och jag trodde med det att han då skulle förstå. När jag frågar honom efteråt så blir kommentaren "ja jag läste att man kan träna sånt där vad heter det... agility med en jakthund också och att beaglen var rolig".
Var det allt frågade jag.
"Ja... vadå, var det nåt mer?"
:crazy:

Att vägra förstå är ett smidigt sätt att slippa diskutera.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

men egentligen... om det är HAN som säger max 2 hundar, då är det väl han som också får avstå från den 3:e?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ha ha! Alla ser ju inte saker på samma sätt ;) Men två små hundar räknas bara som EN.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 923
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 303
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 297
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 401
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp