Bukefalos 28 år!

Hjälp en överviktig tjej att klä sig!

Sandy3

Trådstartare
Hej på er!

Jag är helt novis på vad man passar i för snitt och typ av kläder som överviktig. Kan ni komma med lite tips åt mig? Jag lider av social ångest och vill helst handla på nätet. Jag önskar tips och råd ang. basgaderob. Det ska funka i vardagen och det får vara gärna jeans och snygga toppar eller leggings och klänningar/tunikor. Men jag har ingen aning om vad jag passar i?

Jag är bredaxlad, större byst, midja, stor rumpa och tjocka lår och vader. Jag är väldigt blek. Kurvig och mullig. Väger över 90 kg.

Snälla bukefolket! Hjälp mig med en basgaderob!

Tack på förhand!/Sandy
 
Gudrun Sjödén säger jag. Har själv massor av kläder därifrån.
De sitter snyggt, är färgglatt och fint, tål att vikten varierar lite och det är mycket lager på lager som döljer valkar och mage. Framförallt är dom sköna, inget som skär in. Dom är generellt stora i storlekarna men har också extra stora storlekar på vissa kläder.
Skulle tippa på att du behöver XL därifrån och det har dom i alla plagg.

Kolla också på Zalando. Dom har flera Plusmärken med fina klänningar som sitter bra från stl 46 och uppåt. Köpte en rosa kappa därifrån som är jättefin. Har fått massor av komplimanger för den också.

Jag är på väg att gå ner i vikt nu (gjort gastric sleeve) men jag kan säga att jag alltid har känt mig bekväm och fin i mina kläder även när jag var större.
Jag har även fått mycket komplimanger så jag antar att andra tycker det ser ok ut också.
 
Ellos och Bonprix har fina klänningar storlek större. Just klänning med leggings gillar jag då det är bekvämt men snyggt.
 
Jag är runt 163 cm och väger just nu inte långt ifrån 90 pannor. Är lite smalare över midjan, har rätt mycket höfter och lår. Jag passar inte alls i lösa kläder eller lager på lager, då ser jag bara ännu större ut.

Jag har gärna kläder i det här stuket, dvs tröjor som är figursydda men inte tighta och byxor med smala ben:

c54f5f8d-211f-4b8c-aedd-3d6ec7271a3e_zpst38efc3p.jpg


Alltså, vad jag vill ha sagt är egentligen att det faktum att du är tung/kurvig/mullig är i sig ingen faktor i ditt val av kläder. Variationen på vad som passar "oss" är lika stor som den är för människor i andra viktklasser. Prova ALLT, det är mitt bästa tips!
 
Senast ändrad:
Jag har lagt ned drömmen om att kunna shoppa online i princip helt då jag aldrig blir riktigt nöjd och min syn på min kropp inte direkt blir bättre. För att ge ett exempel.. Jag har aldrig gillat klänningar (ångest är ett ganska bra ord för att beskriva vad jag känt inför att bära klänning) men under det senaste året har jag köpt fem-sex klänningar varav jag tror jag har fyra olika storlekar på dem. Lika så skor, äger par i strl 38, 39 och 40...
Förstår verkligen hur jobbigt det är att handla kläder i butik, men jag tror inte att internetshopping är lösningen på problemet, utan snarare kan förvärra det hela. Så som det skrivs ovan, prova ALLT. Personligen har jag fallit för Lindex kollektion Holly and White då snittet på deras kläder passar mig och min kroppsform bra. Det är omöjligt att säga vad som passar dig, men mitt tips är att när du provar kläder så ta den storlek du tror att du har samt en över och en under. Se bortom storleken på plagget utan döm efter hur plagget sitter på din kropp. Ibland sitter en tröja bättre lite lösare, ibland lite tightare. :)
 
Jag är också en kraftig människa och jag trivs allra bäst i klänning. Även om jag är stor så har jag midja och tycker att lager på lager och sånt som inte går in i midjan gör att jag ser ut som barbapappa.
Jag brukar klä mig i klänningar likt dessa:
DP521C12J-K11@11.jpg

DP521C11V-K11@9.jpg

Dessa är från Dorothy Perkins som finns på Zalando dom har sin Curve-kollektion för större storlekar.
 
Jag är runt 163 cm och väger just nu inte långt ifrån 90 pannor. Är lite smalare över midjan, har rätt mycket höfter och lår. Jag passar inte alls i lösa kläder eller lager på lager, då ser jag bara ännu större ut.

Jag har gärna kläder i det här stuket, dvs tröjor som är figursydda men inte tighta och byxor med smala ben:

c54f5f8d-211f-4b8c-aedd-3d6ec7271a3e_zpst38efc3p.jpg


Alltså, vad jag vill ha sagt är egentligen att det faktum att du är tung/kurvig/mullig är i sig ingen faktor i ditt val av kläder. Variationen på vad som passar "oss" är lika stor som den är för människor i andra viktklasser. Prova ALLT, det är mitt bästa tips!
Det där var 90 väldigt snyggt placerade pannor. :) :d ;)

Sådär såg jag inte ut vill jag lova när jag vägde 90. :up:
 
Det där var 90 väldigt snyggt placerade pannor. :) :d ;)

Sådär såg jag inte ut vill jag lova när jag vägde 90. :up:

Jag har också sett väldigt annorlunda ut vid andra tider i livet då jag vägt som jag gör idag. För en sisådär sju år sedan vägde jag runt 90 kg men hade nog två storlekar större i kläder och ingen hals. Det där med vikt är lömskt.
 
Personligen har jag fallit för Lindex kollektion Holly and White då snittet på deras kläder passar mig och min kroppsform bra.

Det är himla gött om man kan hitta en kollektion som passar en och som man gillar, för då går det ofta att gå tillbaka till den år efter år.

Personligen tycker jag väldigt mycket om Stockh lm från MQ. En vän till mig, som drar runt 50/52 i storlek, har köpt en del från More by Stockh lm, dvs deras "plus size"-kollektion.
 
Vad du väljer är ju lite kopplat till ålder också. Jag tycker att Masai har fina kläder för den som är närmre 50 ån 25 ....
Det jag tycker man ska vara nog med - eg oavsett storlek, men x-tra noga om man är kurvig eller börjar bli lite 'lös i hullet' är att materialen är bra och förlåtande. Kolla så att plaggen faller snyggt och ledigt och inte smiter åt och kryper in varenda veck och kurva. Om du har stor byst och lite mage är det ofta snyggt med toppar/tunikor som är avskurna under bysten och faller lite utåt ner över höfterna. Allt som är lite draperat över mage och höfter brukar också vara fint - som klänningarna @gul_zebra tipsade om.
 
Ullared har vettiga basplagg till vettiga priser. Det är ju oftast krångligast att hitta en svart kortärmad tröja som inte är sydd för bodybuilders eller har någon jäkla glittrig papegoja på bröstet.
 
Kolla in Youtube. Det finns många bra filmer om detta även om det är många teorier så kan man få jäkligt bra tips och ha en aning om vad man kan kolla på när man handlar kläder.

Det handlar ju mycket om kroppsformer också. Alla kan ju inte klä sig lika för att de har samma vikt.
 
Det beror väldigt mycket på kroppsformen vad man passar i och inte, omlottklänningar (och toppar) tycker jag generellt är väldigt smickrande och bekväma! Samma sak med stil på byxor, det kan verkligen göra underverk eller totalt pajja proportionerna, det beror på hur benen är i förhållande till resten av kroppen, har man en hög/låg midja, raka ben eller en mer kurvig form osv.
@Sandy3 jag erbjuder i vanlig ordning i såna här trådar råd och hjälp om du vill ha det :) PM:a om du vill, jag jobbade länge i butik med fokus på just att hjälpa kvinnor hitta en stil och bra modeller. Jag sätter jättegärna ihop lite plagg och outfits som du kan testa!
 
Som med-mullig...

Nr 1. Köp sådant du själv gillar :D Självklart, men lätt att glömma. Kanske kan du också få bättre hjälp om du säger vilken stil du vill ha (sportig, damig,...) och vad du gillar för färger, material etc. Tänk att du ska klä dig och inte gömma dig!
Nr 2. Undvik oformliga plagg. Köp lite bättre, gärna figursydda tröjor. Klänningar med A-linje brukar vara snälla. (grå, svart eller marinblå rektangel är som regel ett misstag - mycket få har en kroppstyp som passar i rektangulära plagg).
Nr 3. Rätt storlek! Varken korvskinn eller säck

Själv har jag hittat mycket bra lite tjockare och snälla trikå-klänningar på Indiska som varit lätta att styla med snygga skor... (Jag har breda axlar)

PS jag skulle nappa på @Aliche's erbjudande.
 
Senast ändrad:
Jag säger som flera andra, prova dig fram! Rätt underkläder gör också underverk, att ha för små trosor, eller en för liten/stor bh hjälper liksom inte till att göra det hela bekvämare/snyggare :)
Lager på lager och utställda kläder funkar inte alls för mig, precis som @Malin_L och @Tassetass så har jag kurvor trots jag är större och lösa plagg får mig att känna mig (och se) större än vad jag är... 90 kg kan se så himla olika ut på olika folk!
Jag är 164 cm och runt 90 kg, och jag trivs bäst i figursytt, eller möjligen som bild nr 2, figursytt till midjan och sen vid kjol. Använder till vardags endast klänning och leggings. Kan tyvärr inte tipsa om butiker, då jag syr mina egna kläder och har således inte köpt nått på rätt länge. Men jag kunde hitta nått vettigt på H&M, Lindex och Gekås. När det kommer till jackor köper jag dom helst på Hööks, trots dom inte ska användas i stallet. Deras modeller brukar funka bra på mig och jag kan till och med ofta ha storlek M istället för XL som jag brukar ha :)
16298780_10158129965095114_6258592901541515548_n.jpg

13138914_10156838213345114_5130373854506493781_n.jpg

17309640_10158371992345114_3460114769014917732_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På lördag är det dags för dop för min fadderson, jag ska alltså se presentabel up längst fram i kyrkan. Problemet är att jag är en val...
2
Svar
34
· Visningar
2 338
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp