Bukefalos 28 år!

Hjälp en val med kläder till dop!

Ninnurur

Trådstartare
På lördag är det dags för dop för min fadderson, jag ska alltså se presentabel up längst fram i kyrkan. Problemet är att jag är en val som normalt försöker (men misslyckas oftast) gömma dallerhängmagen bakom en lös topp och en cardigan med jeans till. Tyvärr känns det inte som tillräckligt fint för dop. Så vad fan ska jag ha på mig? Leggings och klänning? Är 179 cm lång och mitt fett sitter på lår och mage. Kjol/klänning som slutar på vaden gör mig fyrkantig och ännu större, över/mitt på knät eller tunika brukar vara bäst. Lång eller kort ärm spelar ingen roll, kommer ha en tunn cardigan över oavsett för mer döljande fladder. Stl 52/54. Och såklart gärna inte speciellt dyrt eftersom jag inte har någon inkomst och kommer säkert inte använda plagget jättemycket igen. Bor i Uppsala så de flesta kedjor finns. Vad söker jag? Hjälp? :crazy:
 
Som du beskriver dig själv är du förmodligen vad Trinny & Susannah kallar "apple shaped". Om du googlar kan du få en del inspiration och förslag.

Baserat på din beskrivning kan jag tänka mig byxor med lite vidd i benen + passande topp och gärna en lång kofta. Alternativt klänning med strumpbyxor och något plagg över. Både Lindex och Kapp Ahl har en hel del vettiga plagg som kan passa. Och med trevliga prislappar.

Om "fladder" tycker jag att det sällan döljer så bra utan kan få motsatt effekt. Jag tror snarare på tyger som faller lite tungt så att det ger stabilitet i linjerna, men tyget ska vara mjukt så att det inte hakar upp sig. Något snyggt smycke kan göra att din överdel får en mer framträdande roll och att blickarna därmed leds bort från mage och lår.
 
Kan tillägga att jag avskyr kläder utan stretch. Jag måste kunna röra mig. Klarade kappt av att ha skjorta under kavajen under min tävlingstid :D

Tycker om Lindex men sen de blandade stora storlekar med vanliga är det så jäkla svårt att hitta vad som finns i min storlek tycker jag :down:
 
Köpte en supersnygg, plisserad kjol i somras som jag använt flitigt, skön, och smickrande för figuren. Med en sån kan man kombinera överdel nästan helt fritt efter vad man tycker är bekvämt. Eftersom det faktiskt är höst meteorologiskt nu, hade jag haft svarta strumpbyxor till istället för leggings, det känns lite ”festligare”.

0813D3AC-C767-45EE-8593-039BE7D3B397.png
 
Köpte en supersnygg, plisserad kjol i somras som jag använt flitigt, skön, och smickrande för figuren. Med en sån kan man kombinera överdel nästan helt fritt efter vad man tycker är bekvämt. Eftersom det faktiskt är höst meteorologiskt nu, hade jag haft svarta strumpbyxor till istället för leggings, det känns lite ”festligare”.

Visa bifogad fil 19270
Snygg men helt fel längd för mig tyvärr.

Strumpbyxor har jag aldrig hittat några som inte åker ner och skaver i grenen...
 
HM säljer inga stora storlekar i butik här, litar inte riktigt på deras storlekar för att våga beställa. De är väl små i storlekarna? Typ 1-2 storlekar mindre än andra vad jag märkt?
Ah, missade att det var så snart. Ber om ursäkt för det. HM är verkligen inte snabba på att leverera. Annars är väl frakten och returen fri som medlem. Tycker den var normal i storlek, håller med om att de brukar vara små annars.
 
Snygg men helt fel längd för mig tyvärr.

Strumpbyxor har jag aldrig hittat några som inte åker ner och skaver i grenen...
Om den är för kort går det att förlänga genom att ha en underkjol och låta den gå ned lite nedanför kanten.

Strumpbyxor blir mer bekväma om du sätter ett par mamelucker alternativt extra trosor utanpå.
 
Snygg men helt fel längd för mig tyvärr.

Strumpbyxor har jag aldrig hittat några som inte åker ner och skaver i grenen...

Bilden är kanske lite missvisande på längden, den slutar mitt på knät, jag har min lite högre upp dock. Fördelen med resår i midjan.
Jag är också lång, brukar köpa strumpbyxor i några storlekar större än vad jag har för att de inte ska hasa ner.
 
Bilden är kanske lite missvisande på längden, den slutar mitt på knät, jag har min lite högre upp dock. Fördelen med resår i midjan.
Jag är också lång, brukar köpa strumpbyxor i några storlekar större än vad jag har för att de inte ska hasa ner.
Det finns sällan i större storlek än vad jag har :D
 
Jag har något liknande den klänningen som @Loppanhellqvist visade, men från Isolde. Vet dock inte om dessa säljs på annat ställe än Cassels? Men hur som, så tror jag vi har ungefär samma förutsättningar (jag har nog möjligtvis någon storlek mindre men också kortare) och det har varit ett jättebra köp! Fanns med både lång (3/4) och kort ärm :)

Hur är det annars med Zizzi? Finns dom i närheten av dig @Ninnurur ?
 
Jag har något liknande den klänningen som @Loppanhellqvist visade, men från Isolde. Vet dock inte om dessa säljs på annat ställe än Cassels? Men hur som, så tror jag vi har ungefär samma förutsättningar (jag har nog möjligtvis någon storlek mindre men också kortare) och det har varit ett jättebra köp! Fanns med både lång (3/4) och kort ärm :)

Hur är det annars med Zizzi? Finns dom i närheten av dig @Ninnurur ?
Närmsta i Västerås tyvärr.
 
Jag brukar ha klänning eller kjol och över det en kofta/cardigan som gömmer magen. Eftersom du är så lång kan du bära upp en maxiklänning snyggt. Gärna i ett lite tjockare tyg som faller snyggt. Eftersom du har något som döljer överdelen gör det ingenting om den sitter åt där.
 
Åh va trist :( Det är verkligen så jäkla skräpigt att så få butiker säljer kläder i storlekar större än typ 46 :down:
Ja verkligen. Och jag gillar inte Lindex "inkluderande" genom att blanda alla storlekar. Det känns bara pinsamt att gå och leta bland allt smått. Känner mig uttittad.
 
Ja verkligen. Och jag gillar inte Lindex "inkluderande" genom att blanda alla storlekar. Det känns bara pinsamt att gå och leta bland allt smått. Känner mig uttittad.
Jag förstår dig verkligen! Mitt andra problem med kläder i större storlekar är att dom generellt för tankarna till tält, som om alla vill se ut som ett tält :(

Finns det någon postorder-firma som har snabba leveranser där du kan kolla?
 
Jag förstår dig verkligen! Mitt andra problem med kläder i större storlekar är att dom generellt för tankarna till tält, som om alla vill se ut som ett tält :(

Finns det någon postorder-firma som har snabba leveranser där du kan kolla?
Jo jag ska kolla bonprix igen, de brukar vara snabba.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 413
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp