Hjälp, hur ska jag tänka/välja?

Martina_m

Trådstartare
Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe.

Jag börjar från början.
Den 9 maj 2011 opererade jag min överarm/axel. Eftersom den var fel ihopläkt efter att jag brutit den i sep 2010. De har sågat av benet igen, rätat upp axelkulan och skruvat ihop det, de har även flyttat på en sena, som satt fast där de skulle såga. Jag ska på återbesök efter 6 v (ca vid midsommar), jag får inte belasta armen fören efter 8 v pga att senan tar tid att läka. Så vet inte när jag kan börja rida igen.

Jag hittade 2 tjejer (båda går på gymnasiet) som skulle hjälpa mig med min häst under tiden. Halva tiden var. Men en av tjejerna tröttnar ganska snabbt, när hon får erbjudande från ett annat ställe att rida en 3-årig hingst som skulle gå nån visning.
Den andra tjejen fungerar det fint med, men hon kommer att ta studenten nästa vecka och kommer inte ha tid att ta hand om min häst så mkt.

Så till mitt nästa bekymmer,
Jag vill få ut min häst på bete. Då kan han få lite sommarlovsvila och jag kan själv titta till honom o fylla på vatten. Men på mitt planerade bete får jag tydligen inte flytta till fören den 14 juni :eek:! Egentligen hade jag velat flytta redan i slutet av maj. Så har kollat på ett annat som jag kan få flytta till den 7 juni.

Bete 1
Är på en gård ca 1,5 mil från mig hemma hos min kompis. Hon har hyfsat bra hagar men vi räknar med att behöva stödfodra med hö från typ halva sommaren. Det finns en bra paddock. Dåligt med ridvägar. Korsa en 70 väg och lång bit på asfalt som man gärna inte vill rida på själv, men efter det kommer det jättefina grusvägar i skogen. Jag som är feg för att rida ut kommer kanske inte att göra det under denna sommaren. När jag nu får rida. Tjejen som hjälper mig får mkt gratis hjälp med min häst (som är otroligt snäll men lite klurig att rida) av ägaren till gården. 500kr/mån inkl vattning och översyn av hästen, tillgång till stallet om det är dåligt väder.

Bete 2
Ligger 3,7 km från mig. Har inte varit där på många år, men ska tydligen vara mkt bete som kommer räcka hela sommaren. Det är två ston som ska gå där. Det finns ingen paddock, men tydligen en hage att rida i. Om man kan korsa en liten asfaltsväg (precis utanför gården) som är ganska otrafikerad så har man jättebra ridvägar i skogen. Och det känns som att jag skulle våga rida där! Men tjejen som hjälper mig kommer inte att få lika mkt hjälp av ägaren till bete 1. Hon har aldrig ridit ut med min häst själv och var lite osäker till det och tyckte inte om att det inte fanns någon paddock. 0 kr men heller ingen översyn av hästen. Det finns stall som vi kan använda. Det finns även staket, men vi får stå för ny eltråd om det behövs.


Vad ska jag välja?
Jag vill ju gärna ha ut honom på bete så fort som möjligt. Eftersom det är svårt att hitta någon som tar hand om honom.
Jag kan inte köra bil, pga av min arm. Så måste ha skjuts när jag ska till bete 1. Jag kan gå till bete 2.
Anledningen att jag inte får flytta till bete 1 nu, är att ägaren har 2 ston med föl som är inne på nätterna och då blir min själv ute på natten. och det kommer inte mer hästar förens den 14:e. Jag tror inte att min häst skulle bry sig. Ska jag fråga om jag får flytta dit nu, så får han vara själv på natten första veckan?

Känner att jag är lite impulsiv och vet inte vilket beslut som är klokast. Så snälla hjälp mig att ta ett beslut! :bow:
 
Sv: Hjälp, hur ska jag tänka/välja?

Känner att jag håller på att bli tokig!
Avskyr att inte kunna ta hand om min häst själv!
Allt hade varit så mycket enklare om jag klarade mig själv och slapp krusa för alla andra! *ghaaa*

Någon som är i samma sits?
Högsta önskan är självständighet :grin:!
 
Sv: Hjälp, hur ska jag tänka/välja?

Jag hade valt bete 2. Om inte stallägaren kan hjälpa ridtjejen så vad är det som hindrar att du själv är där och hjälper till från marken?
Bra bete hela sommaren är bra mycket mer värt än ett som man måste stödfodra på.
 
Sv: Hjälp, hur ska jag tänka/välja?

Jag hade valt nr 2. Du kan ju gå med några gånger när hon rider ut,så ser ni om det fungerar.
 
Sv: Hjälp, hur ska jag tänka/välja?

Tack för era svar,

Har tänkt massor på det och det lutar åt bete 2. Men jag får inte veta förens på tis om det är ok flytta dit lr inte. Annars får det ju bli bete 1 i alla fall.
Tycker det väger upp mkt med ridvägarna. Och att slippa lägga en förmögenhet på bensinen som det skulle gå åt ut till bete 1.

Och vill inte min medhjälpare rida honom där, så får han ha sommarlov fram tills jag kan börja /ut o gå/rida honom. Han är ändå bara 6 år och har gått hela vintern!

Så jag tror att jag har bestämt mig ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 229
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp