Bukefalos 28 år!

hjälp...jätteviktigt

M

Mela

hur stor skall en hästhage för 2 hästar vara enligt bestämmelser samt stall..behöver svar så fort som möjligt.tack på förhand
mvh/mela
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

För hage finns det inga bestämmelser när det gäller storlek. För stall beror det på hur stora hästarna är.
En normal stor häst ska ca 3 x 3 meter d v s 9 m2
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

Jag har inte sett ngr bestämmelser om det alls. Har mer läst att "De rekommenderar att hästen ska vara ute varje dag"
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

det har jag också läst, men inga bestämmelser för hur stor ytan ute ska vara. det beror ju på vad man ska ha hagen till, rasthage, "övergångshage" eller sommarbete..

våran rena vinterhage, som bara används när de är riktig vinter är 3000 kvadratmeter, där har de också ligghall..jag tycker det funkar till endast vinterhage (anledningen till att den bara är 3000 kvadratm är att ligghallen finns i anslutning till stallet o att fåren har ytan bredvid), men på våren, sommaren o hösten har de betydligt större ytor, minsta hagen är på 3ha. men ytan bör ju vara tillräckligt stor för att de inte ska bli lervälling så fort de kommer regndroppar.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp...jätteviktigt

hej. vad jag vet vad gäller stall, så skall den KORTASTE sidan i en box för MKT stor häst vara ca: 1,95. sedan går måtten neråt ju mindre hästen är. jag har haft måtten på papper här hemma då jag byggde själv,, men hittar dem inte nu...:crazy:
vad gäller hage: det vet jag faktiskt inte vad det är för yta som räknas. när man har nötkratur, så gäller det ju vissa bestämmelser. tror det hör ihop med bidrag o sånt. men jag själv har vinterhage till 2 hästar. b-ponny och stor häst. den är på 1 ha. jag skall få in en häst till nu,, och denna hagen räcker alldelles utmärkt! har ju dock mer mark jag kan ha dem på. man brukar säga 1ha per djur.
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

DETTA STÄMMER INTE
Så här står det hos Djurskyddsmyndigheten:
Detta gäller för enhästars box
Ponny A arean 4 kvm kortaste sidan 1,6 m
Ponny B " 5 kvm " 1,9 m
Ponny C " 6 kvm " 2,1 m
Ponny D " 7 kvm " 2,2 m
Liten häst " 8 kvm " 2,35 m
Stor häst " 9 kvm " 2,5 m

Häst över 170 cm är aren 1,8 X mankhöjden och kortaste väggen är 1,5 X mankhöjden
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

oj. flåt. jag skrev 1,95. menade 2,95. givetvis är 1,95 för litet. minns inte var jag fått uppgifterna ifrån,, men skall kolla det.
 
Sv: hjälp...jätteviktigt

Citat från DSM

"Utevistelse

Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.

Betesmarker och rastgårdar
Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna under normala förhållanden inte skadas. Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas. "

Läs mer om mått i stall här
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=286

Om man ringer Jordbruksverket så rekommenderar max tre hästar/hektar, men eftersom man inte måste ha hästarna ute så finns det heller inga egentliga krav på hagstorlek
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 752
Senast: SiZo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 381
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp